Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Freelancer verokortti ja työt
1 2
Loopis
06.02.2007 21:53:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens,
 
eli tarttis alan ihmisiltä saada vähän neuvoja freelancer verokortin käytöstä.
 
Eli, miten vapaasti freelancer verokortilla voi tehdä työtä? Eli jos mä omassa studiossa väsään taustamusaa tai radiomainoksiin musaa niin eikös sen voi tehdä freelancer verokortilla? Että laskutan asiakkaita ja hoidan ite saaduista rahoista sitten verot jne. Mutta missäs vaiheessa menee se raja että pitäis olla jo firma? Meinaan jos ottaisin muutaman bändin mun studiolle ja laskutan heitä yksityihenkilönä ja maksan itse saadusta rahasta sitten verot niin onnistuuko se niin? Vai pitääkö sillon olla jo firma? Mulla on vähän harmaan peitossa että mitä kaikkea tolla freelancer verokortilla voi tehdä. Siis tiedän toki että se on tavallinen verokortti jne koska minulla semmoinen on mut et mitenkä vapaasti verokortilla voi tehdä työtä ja laskuttaa ja missä vaiheessa pitää olla jo firma..?
 
Meniköhän aivan sekavaksi tää juttu ny. :)
 
Kiitos taas etukäteen.
 
Neljä Ruuvia
06.02.2007 22:00:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens,
 
eli tarttis alan ihmisiltä saada vähän neuvoja freelancer verokortin käytöstä.
 
Eli, miten vapaasti freelancer verokortilla voi tehdä työtä? Eli jos mä omassa studiossa väsään taustamusaa tai radiomainoksiin musaa niin eikös sen voi tehdä freelancer verokortilla? Että laskutan asiakkaita ja hoidan ite saaduista rahoista sitten verot jne. Mutta missäs vaiheessa menee se raja että pitäis olla jo firma? Meinaan jos ottaisin muutaman bändin mun studiolle ja laskutan heitä yksityihenkilönä ja maksan itse saadusta rahasta sitten verot niin onnistuuko se niin? Vai pitääkö sillon olla jo firma? Mulla on vähän harmaan peitossa että mitä kaikkea tolla freelancer verokortilla voi tehdä. Siis tiedän toki että se on tavallinen verokortti jne koska minulla semmoinen on mut et mitenkä vapaasti verokortilla voi tehdä työtä ja laskuttaa ja missä vaiheessa pitää olla jo firma..?
 
Meniköhän aivan sekavaksi tää juttu ny. :)
 
Kiitos taas etukäteen.

 
Meni erittäin sekavaksi,mut mut...
 
Sun pitäis ensin jotenkin rekisteröityä ammatinharjoittajaksi,sillä free-lance kortilla työnantaja et oo sä vaan se kelle sä teet töitä. Eli se maksaa SOTU:t . Tää nyt aluksi,joku muu ojentaa lisää.
 
kivi
06.02.2007 23:56:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meni erittäin sekavaksi,mut mut...
 
Sun pitäis ensin jotenkin rekisteröityä ammatinharjoittajaksi,sillä free-lance kortilla työnantaja et oo sä vaan se kelle sä teet töitä. Eli se maksaa SOTU:t . Tää nyt aluksi,joku muu ojentaa lisää.

 
Joo ja ei. Kyllä free-kortilla saa tehdä kaikenlaista työtä, pointti on vain siinä että j o n k u n pitää aina maksaa sotut ja eläkkeet, ja jos se ei ole asiakas, se olet sitten sinä itse. Tämähän ei välttämättä kannata ilman että pitää hinata hinnat pilviin, jos nyt jostain studionpyörittämisestä puhutaan. Suosittelen siis rinnalle toiminimeä heti jos alkaa vaikuttaa sekavalta.
 
Mutta pelkällä free-kortilla (ja kunnolla täytetyllä veroilnmoituksen lisäkaavakkeella 15) pärjää kyllä monin päin Suomea. Ei kuitenkaan kaikkialla, sillä ikävä tosiasia on, että luovan ja free-työn verotuksen logiikka ja perustelu on eri kunnissa ihan erilainen, asia johon mielellään haluttaisiin jotain järkeä. Nyt sitä ei ole, ja aivan vastakkaisia päätöksiä tulee kaiketi lähes päivittäin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Loopis
07.02.2007 10:40:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ja ei. Kyllä free-kortilla saa tehdä kaikenlaista työtä, pointti on vain siinä että j o n k u n pitää aina maksaa sotut ja eläkkeet, ja jos se ei ole asiakas, se olet sitten sinä itse.
 
Jees. Mut mites ton alv:n laita sitten? Meinaan olen koko elämäni ollu yrittäjä ja mielelläni en sille uralle lähde mut jos harrastuksena tekee paikallisille bändeille studiotyötä eli nauhottaa paikallisisa bändejä ja sitten tunnareita radiospotteihin jne. Eli semmosena harrstus/lisätulona. Mut kun ei huvittais firmaa sen takia laittaa kasaan. Eli jos tommosella free-kortilla jotenkin tuota vois pyörittää niin se oli jees. Päätulo mulla on aivan muualta eli toi olis semmosta sivutuloa/harrastusta/paikallisten bändien auttamista pienellä korvauksella.
 
kivi
07.02.2007 10:43:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees. Mut mites ton alv:n laita sitten?
 
Eikös ALV-vähennyskelpoisuus pidä aina anoa erikseen, oli yhtiö- tai toimintamuoto mikä tahansa? Nyt kannattaa varmaan kysyä paikallisesta verotoimistosta.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
BenGlenton
07.02.2007 15:24:22 (muokattu 07.02.2007 15:25:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ALV-rekisteriin pitää "hakea" erikseen. Eli voit ilmoittautua ALV-velvolliseksi. Jos vuotuinen liikevaihtosi on yli 8500 euroa, sinun tulee ilmoittautua rekisteriin ja maksaa arvonlisäveroa myymistäsi tuotteista tai palveluista.
 
Pienemmällä liikevaihdollakin tuohon voi rekisteröityä. ALV-vähennyksiä ei voi tehdä, jos et ole arvonlisäverovelvollinen.
 
EDIT: Ja kuten sanottu, paras apu veroasioissa on paikallinen verotoimisto. Hyvänä kakkosena www.vero.fi :-)
 
yrah cepai.
stnprkl
12.02.2007 20:33:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Freelancer-verokortti on ihan tavallinen verokortti sillä erotuksella että prossa ei muutu työnantajan mukaan. Tarkoittaen että et voi tuolla kortilla ns. laskuttaa vaan tehdä töitä, jolloin työnantaja maksaa sotut ja tellit ja lellit yms.
Tuossa kortissahan prossa pysyy samana riippumatta työnantajien määrästä, eli sun ittes vastuulle jää kattoa ettet mee yli tulorajojen työnantaja kun ei voi sitä tietää.
Jos tommoista pienimuotoista studiohommaa meinaat et saisit lskutettua yms. niin laita toiminimi pystyyn, lienee kaikkein helpoin/selkein vaihtoehto tolleen sivutoimea ajatellen.
 
Viltsu audiokantaja
kivi
12.02.2007 20:37:02 (muokattu 12.02.2007 20:39:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi Freelancer-verokortti on ihan tavallinen verokortti sillä erotuksella että prossa ei muutu työnantajan mukaan. Tarkoittaen että et voi tuolla kortilla ns. laskuttaa vaan
 
Kyllä laskuttaa voi vaikka ilman korttiakin. Aina voi laskuttaa. Sit pitää vaan itse ilmoittaa verottajalle ne laskutetut tulot, ja hoitaa niistä itse pakolliset vähennykset.
 
Mutta toiminimeä mäkin suosittelen. Yrittäjä (esmes free-lance) kun ei voi olla tilaa tai kamaa, vaan kyse on aina työpanoksesta ja omista työkaluista/työtiloista.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
CaptainC
13.02.2007 16:16:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yrittäjä (esmes free-lance) kun ei voi olla tilaa tai kamaa, vaan kyse on aina työpanoksesta ja omista työkaluista/työtiloista.
 
Nyt mun on pakko tunnustaa, että en ymmärtänyt tästä lauseesta mitään?
 
Onko kellään muuten kokemusta Tmi:n muuntamisesta Oy:ksi? Onnistuuko esim. olemassaolevan kaluston vieminen osakepääomaksi jollain systeemillä jne.
 
Omissakin ajatuksissa on ollut yrityksen perustaminen, mutta oon ajatellut sellaistakin vaihtoehtoa että jos vaan laittaisi samantien sen Oyn pystyyn. Kun tuo aloituspääoman tarvekin on vain sen 2500 nykyjään, ja käsittääkseni tälläkin rahalla voi ostaa sitten vaikka samantien kamaa (laitteita, that is...) jos siltä tuntuu?
 
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
kivi
13.02.2007 18:32:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt mun on pakko tunnustaa, että en ymmärtänyt tästä lauseesta mitään?
 
No, jos nyt vuokraat vaikka studiotilaa muille, tai soittolaitteita muille, niin kysehän ei ole omasta työpanoksestasi.
 
Onko kellään muuten kokemusta Tmi:n muuntamisesta Oy:ksi? Onnistuuko esim. olemassaolevan kaluston vieminen osakepääomaksi jollain systeemillä jne.

 
Sana jota haet on "apporttiomaisuus". Katsopa sillä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Daunt
16.02.2007 15:11:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään muuten kokemusta Tmi:n muuntamisesta Oy:ksi? Onnistuuko esim. olemassaolevan kaluston vieminen osakepääomaksi jollain systeemillä jne.
 
Ei ole omaa kokemusta, mutta kaveri on pähkäillyt tämän asian kanssa jo pari vuotta. On konsultoinut lakimiehiä ja verottajaa, mutta aina tulee eteen joku uusi miina. Vähän hirvittää, kun tämä on mahdollisesti itsellä joskus edessä :|
 
"If your fire is faded and you can't feel it no more. If you're tired and overrated let me show you to the door." -Dee Snider
uruttaja
16.02.2007 19:09:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meni erittäin sekavaksi,mut mut...
 
Sun pitäis ensin jotenkin rekisteröityä ammatinharjoittajaksi,sillä free-lance kortilla työnantaja et oo sä vaan se kelle sä teet töitä. Eli se maksaa SOTU:t . Tää nyt aluksi,joku muu ojentaa lisää.

 
Maksaa se paljon muutakin kuin pelkät sotut,,esim. Taellin työnantajaosuuden, tai mikä sen nimi nyt sitten tänä vuonna onkaan.
 
Mun käsitys ja vankka kokemus ainakin täällä päin valtakuntaa on se, että freelanceverokortti on työntekijästatuksen omaavan henkilön työnantajalleen palkanmaksutilanteessa esitämä asiapaperi.
 
Verokorttia, siis minkäänlaista, ei taida olla palkanmaksajalle ihan pakko esittää, mutta siinä tapauksessa palkanmaksajan on pidätettävä 60%:n ennakonpidätys. Yhtä kaikki, palkansaajan eli työntekijän juttu.
 
Ennakonpidätysrekisteriote on taas verohallinnolta saatu "todiste" siitä että työsuorite tehdään yrityksen/yrittäjän lukuun. Suomeksi sanottuna tällainen paperi pitää olla siinä tapauksessa, että työn voi laskuttaa.
 
Tuosta ennakonpidätysrekisteriotteesta voidaan kyllä jatkaa jatinaa, jos tuntuu siltä.
 
uruttaja
16.02.2007 19:20:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä laskuttaa voi vaikka ilman korttiakin. Aina voi laskuttaa. Sit pitää vaan itse ilmoittaa verottajalle ne laskutetut tulot, ja hoitaa niistä itse pakolliset vähennykset.
 
.

 
Nyt meni kiville,heh. Ei voi laskuttaa.
 
Laskun maksajalle pitää todistaa yleensä ennakonpidätysrekisteriotteella, että työ tehdään yrityksen/yrittäjän lukuun. Voi olla että joku on onnistunut laskuttamaan pelkällä fl-kortilla, mutta uskoisin että käry käy kun asiaa hieman penkaistaan. Verot tulevat jälkikäteen sekä työnantajalle että työntekijälle maksettaviksi. Tuo on noin niinkuin pääsääntoisesti tulkittu ja todettu vuosien varrella.
 
Käytännössä tuo meillä keikkabändeillä on mennyt niin, että kapakka/ravintola/klubi tms. on laskua maksaessaan saanut ohjelmatoimiston kirjoittaman (käteis)kuitin ja laskuttavan yhtiön ennakonpidätysrekisteriotekopion, jolla laskunmaksajataho voi osoittaa ostaneensa palvelun yritykseltä. Mun käsitys on että vain tällä se pystyy siirtämään ennakonpidätys,tael.y,ms. tingeltangelit laskutusyhtiön piikkiin. Muuten se maksaa ne viimekädessä ihan itse.
 
Mä olen ollut aika tarkka tuon ep-kopion kanssa, koska joskus (käteis)laskua ei maksettu sillä verukkeella että pelkkä lasku ei takaa yhtään mitään.
 
kivi
16.02.2007 19:34:07 (muokattu 16.02.2007 19:36:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt meni kiville,heh. Ei voi laskuttaa.
 
Et sä voikaan laskuttaa koko bändiä omalla free-kortilla, mutta oman työsuorituksesi kyllä. Bändihommissa ei taida free-kortin käyttö kyl toimia koskaan, koska siinä on aina päivärahaa, yhdistettyä matkakulua, ruokaetua ja muuta (eikä kukaan promoottori halua joka ikiseltä bändin jäseneltä, roudarilta ja paitakauppiaalta omaa laskua), mutta jos mä vaikka tulen studiolle töihin, kyllä mä siitä kuitin voin kirjoittaa, ja saan rahat lyhentämättömänä käteen.
 
Liitän sen kuitin kopion sitten veroilmoitukseeni ja maksan jälkikäteen verot niinkuin olisin yritys. Niin se käy, kun ei siinä kuitissa ole muuta kuin työsuoritus. Matkakulutkin voin liittää veroilmoitukseen.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
uruttaja
16.02.2007 23:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et sä voikaan laskuttaa koko bändiä omalla free-kortilla, mutta oman työsuorituksesi kyllä. Bändihommissa ei taida free-kortin käyttö kyl toimia koskaan, koska siinä on aina päivärahaa, yhdistettyä matkakulua, ruokaetua ja muuta (eikä kukaan promoottori halua joka ikiseltä bändin jäseneltä, roudarilta ja paitakauppiaalta omaa laskua), mutta jos mä vaikka tulen studiolle töihin, kyllä mä siitä kuitin voin kirjoittaa, ja saan rahat lyhentämättömänä käteen.
 
Liitän sen kuitin kopion sitten veroilmoitukseeni ja maksan jälkikäteen verot niinkuin olisin yritys. Niin se käy, kun ei siinä kuitissa ole muuta kuin työsuoritus. Matkakulutkin voin liittää veroilmoitukseen.

 
Ahaa. Tuo on mulle uutta.
 
Mä puhun koko ajan palkasta, ja mun käsityksen mukaan yrityksestä maksettava raha on työntekijälle palkkaa, vai olenko ihan metissä tuon käsitykseni kanssa?
 
Minähän olen tehnyt vain bändihommia. Mulla on muuten tälläkin hetkellä palkansaajan freelancerverokortti. Tänä vuonna kysyivät verotoimistossa että kuinka monta palkanmaksajaa arvioit tänä vuonna olevan. Kun sanoin että ehkä 5-6, niin kortti tuli että napsahti.
 
Aika yllättävä ratkaisu teidän verottajalta edes antaa ymmärtää freelancerin olevan rinnastettavissa yritykseen.
 
Toisaalta ensivaiheessahan verottaja uskoo kaiken, eihän sinne välttämättä tarvitse laittaa enää edes kuitteja. Kuittejahan voi kirjoittaa ihan rauhassa ja osahan niistä menee ihan varmasti läpi, mutta tarkastuksessa voi sitten ottaa ohrakyrsä.
 
Enpä ole tähän vaivaiseen muusikonkokemukseeni vielä nähnyt tilannetta, jossa keikkajärkkäri maksaisi freelanceverokortilla mulle tai jollekin bändistä palkkaa. Tuo menettelytapa jäi keikkatouhuissa jo 70-luvulla. 100%:sesti keikat menee jonkun ohjelmatoimiston kautta. Niin, ja tietenkin joskus useammankin.
 
kivi
16.02.2007 23:44:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä ole tähän vaivaiseen muusikonkokemukseeni vielä nähnyt tilannetta, jossa keikkajärkkäri maksaisi freelanceverokortilla mulle tai jollekin bändistä palkkaa.
 
Kuten sanottu, ei mullekaan.
 
Nyt olikin kyse studiotyöstä mikä on ihan eri asia.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Neljä Ruuvia
19.02.2007 11:46:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten sanottu, ei mullekaan.
 
Nyt olikin kyse studiotyöstä mikä on ihan eri asia.

 
Ei se kyl ole.Ei fyffee mun tietääkseni voi maksaa ulos ilman ennakkoperintärekisterinumeroo olevalle systeemille.Jos maksaa ni sit on hoidettava Tellit ja lellit....
 
uruttaja
19.02.2007 12:17:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se kyl ole.Ei fyffee mun tietääkseni voi maksaa ulos ilman ennakkoperintärekisterinumeroo olevalle systeemille.Jos maksaa ni sit on hoidettava Tellit ja lellit....
 
Näin minäkin asian olen antanut itselleni kertoa.
 
uruttaja
21.02.2007 10:05:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auttaskohan tämä mitään?
 
Tuommonen lista on kerätty keikkatyöläisen sosiaalioppaaseen helpottamaan yrittäjyyden tunnistamista:
 
- Työ tehään asiakkaalle tai toimeksiantajalle.
- Työstä maksetaan palkkio tai työkorvaus, jonka yrittäjä laskuttaa toimeksiantajalta
- Jos palkkio jää maksamatta, sen voi laittaa perintään.
- Työskentelystä aiheutuvia kuluja ei korvata erikseen, vaan ne sisällytetään palkkioon
- Jos yrittäjä ei tee sovittua työtä esim. sairauden vuoksi, korvausta ei makseta.
- Mahdollisuus käytää sijaista tai apulaista.
- Ei työaikasuojaa eikä erillistä vuosilomakorvausta.
- Toimeksiantaja ei rajoita muille työskentelyä.
- Täydellinen taloudellinen riski.
- Yrittäjän eläkevakuutus.
- Ennakkoverolippu ja ennakkoperintärekisteriote.
- Yrittäjä hankkii itse tarvittavat laitteet, työvälineet ja työssä tarvittavat materiaalit.
 
Ydinkysymyksiä:
 
- Työnantaja vai toimeksiantaja
- Työsopimus vai toimeksiantosopimus
- Palkka vai palkkio.
- Kuka johtaa ja valvoo työtä
- Kenen laitteilla työskennellään
- Kuka määrää työntekopaikan ja -ajan.
 
kivi
21.02.2007 10:49:02 (muokattu 21.02.2007 13:06:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auttaskohan tämä mitään?
 
Tuommonen lista on kerätty keikkatyöläisen sosiaalioppaaseen helpottamaan yrittäjyyden tunnistamista:
 
- Työ tehään asiakkaalle tai toimeksiantajalle.
- Työstä maksetaan palkkio tai työkorvaus, jonka yrittäjä laskuttaa toimeksiantajalta
- Jos palkkio jää maksamatta, sen voi laittaa perintään.
- Työskentelystä aiheutuvia kuluja ei korvata erikseen, vaan ne sisällytetään palkkioon
- Jos yrittäjä ei tee sovittua työtä esim. sairauden vuoksi, korvausta ei makseta.
- Mahdollisuus käytää sijaista tai apulaista.
- Ei työaikasuojaa eikä erillistä vuosilomakorvausta.
- Toimeksiantaja ei rajoita muille työskentelyä.
- Täydellinen taloudellinen riski.
- Yrittäjän eläkevakuutus.
- Ennakkoverolippu ja ennakkoperintärekisteriote.
- Yrittäjä hankkii itse tarvittavat laitteet, työvälineet ja työssä tarvittavat materiaalit.
 
Ydinkysymyksiä:
 
- Työnantaja vai toimeksiantaja
- Työsopimus vai toimeksiantosopimus
- Palkka vai palkkio.
- Kuka johtaa ja valvoo työtä
- Kenen laitteilla työskennellään
- Kuka määrää työntekopaikan ja -ajan.

 
Kohdat 6 ja osin 11 (free-lancer laittaa ly-tunnuksen sijaan henkilötunnuksensa ja ilmoittaa mahdollisesti ilman ennakkoperintää saamansa palkkiot takautuvasti erikseen veroilmoituksen lisäosassa - yleensä ennakkoperintä kuitenkin suoritetaan aina) eivät täyty friikkarin työssä, kaikki muut kohdat täyttyvät. Ydinkysymyksistä täyttyvät ainakin mun työssäni kaikki kohdat sillai että yrittäjyys olisi tuon mukaan näytetty toteen.
 
T: Free-lance vuodesta 1986.
 
Edit: Luin kohdan 8 väärin. Näinhän se on meilläkin.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «