Aihe: Keskiverto kuuntelija nykyään?
1 2
kivi
11.02.2007 00:54:05
Chade Fallstar:

Mielestäni tämä myyttinen keskiverto-kuulija, Pälkäneen mummo jne. on ainakin ääniasioissa lähinnä tekosyy huonolle:

- "No ei se siitä autoradiosta kuule kuitenkaan onko siinä Neumannin/Fenderin vaiko kenen mikki/ kitara/ rumpu /etuaste / mikseri /kompura....."

- "No ei sillä taustakohinalla oo väliä, perusjuntit kun kuuntelee niin ainahan siellä joku pesukone/ auto/ känniääliö mölisee taustalla"

- "No lanataan kunnolla masterkompuralla lyttyyn, turha hifistellä, peruskuulija tykkää siitä kun radion volumenappiin ei tartte koskee ikinä"

" Otetaan botne pois 35 Hz alkaen, ei kuluttajilla oo sellasii laitteita mistä niitä kuulus"

" - Stereokuva? Laitetaan aika monoksi vaan, ne on peruspertillä kuitenkin toinen kaiutin sohvan alla ja toinen kirjahyllyssä"

jne, jne...

Tuota, onks noi sun mielestäsi esimerkkejä siitä että tehdään huonosti?

Mun nähdäkseni noi on kaikki valintoja. Eivät huonompia, eivät parempia. Jotkut jopa ihan päteviä ajatuksia kuten ensimmäinen ja viimeinen.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
hiski
11.02.2007 03:55:29
Sellaista mietin että onko kellään käsitystä että minkälaiset kuuntelijat kuuntelevat millaista musiikkia ja millaisilla laitteilla? Mielestäni tämä asia tulisi ottaa huomioon tuotoksia tehdessä.

Reunahuomautuksena:

Eppu Normaalin levyt ovat olleet kautta linjan hyvin soivia myös mummonradiossa, lieneekö siinä yksi syy 1000000 suosioon jos mummoni saa sanoista selvän ja kuulee myös jytän.
Isoista stereoista kuunneltuna Eppujen bassokitara on matala/lavea, kitaroissa hyvää ala-midleä ja bassorummun napse pinnassa. Parhaimmat kompurat käytössä.

Eput ja Agents ovat kotimaisista isolla haarukalla kuunelluimpia ja luovat tietysti mielikuvaa keskiverrosta hyvästä rokkisoittimien soundista ja keskinäisestä balanssista.
koponen
11.02.2007 09:12:10 (muokattu 11.02.2007 09:12:42)
Ne ketkä muistaa näitä 90-luvun alun muutamia QSound-miksauksia tietää miksi monosumma kannattaaa tarkistaa. Saataa nimittäin käydä niin että joku pieni paikallisradio (esim. bbc) kieltäytyy soittamasta levyjä koska monotettuna musa kuulostaa aivan käsittämättömältä. Jos ei ole tuttu aihe, niin etsikää käsiinne vaikka Stingin The Soul Cages tai Madonnan The Immaculate Collection ja tutustukaa aiheeseen. Kunnollisella stereosetillä levyt on kyllä aika hauskoja, mutta valitettavasti vain kuuntelupisteessä.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
Timo JM
11.02.2007 10:07:26

Isoista stereoista kuunneltuna Eppujen bassokitara on matala/lavea, kitaroissa hyvää ala-midleä ja bassorummun napse pinnassa. Parhaimmat kompurat käytössä.

Enpä jaksa uskoa, että Eppujen levyjen soundilla olisi vaikutusta menestykseen. Kyllä kyseessä on kuitenkin niin ainutlaatuinen paketti. Itse en kyllä kuulu Pantsen vanhahkon tyylisen soundin ystäviin. Viimeisin levy kuulostaa samalta kuin 80-luvulla tehdytkin. Tietysti jokainen tekee omalla stailillaan ja Eppujen kohdalla on saatettu jopa laskea tietynlaisen tuttuuden varaan.
...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido
Gardiner
11.02.2007 20:02:04

Luin ekana et kehnoverto kuuntelija, sit luin ketjun ja totesin et onhan se verto aika kehno kuuntelija, kun on ämyritki hukassa mikä kussakin. Se pipopäinen Mp3 taitaa olla se tän päivän AM-autoradio kuuntelija joka 70 luvulla sai osansa miksausta laadittaessa. :)
"Rainy day, dream away. Ain't no use in gettin' uptight, just let it groove in it's own way" Jimi Hendrix
Teijo K.
12.02.2007 23:33:30

Sellaista mietin että onko kellään käsitystä että minkälaiset kuuntelijat kuuntelevat millaista musiikkia ja millaisilla laitteilla? Mielestäni tämä asia tulisi ottaa huomioon tuotoksia tehdessä.

Samalla kun populaarikulttuuri on fragmentoitunut, on myös sen kuuntelemistavat moninaistuneet. Ei ole mielestäni nykypäivänä enää mahdollista löytää sellaista "keskivertokuulijaa" josta olisi miksauksia tehdessä hirveästi iloa juuri siksi, että ne ryhmät on niin pieniä. Ja toisestaan poikkeavia. Toisaalta musalaitteet, siis ne pienet pakettistereot on kehittyneet kasarista aika paljon. Toisaalta on tullut juuri noita mp3 -soittimia ja tietokonekuuntelijoita. Ääripäät liikkuvat kauemmas toisistaan. Kuunnellaan yhä paremmilla ja yhä huonommilla laitteilla.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
BuzBuz
13.02.2007 07:37:13

Pälkäneen mummo jne.

Off-topic! Mitä vikaa on Pälkäneläisissä mummoissa? :)

No ei, ainakin itseäni ärsyttää esimerkiksi nämä winampin EQ-presentit, jotka tuntuu olevan lähes kaikilla Pälkäneen pojilla päällä. En oikein vielä ole ymmärtänyt tätä, koska masterointivaiheessa se biisi sen viimeisen taajuuskorjailun saa. Kuulostaa lähinnä kamalalta sellainen loudness-tyyliin viimeistelty kappale, joka saa vielä soittimessa uuden samanlaisen loudness EQ:n.
Mikään ei ole mahdotonta, jotain ei vain pysty tekemään.
jogo3000
13.02.2007 08:13:44

Off-topic! Mitä vikaa on Pälkäneläisissä mummoissa? :)

No ei, ainakin itseäni ärsyttää esimerkiksi nämä winampin EQ-presentit, jotka tuntuu olevan lähes kaikilla Pälkäneen pojilla päällä. En oikein vielä ole ymmärtänyt tätä, koska masterointivaiheessa se biisi sen viimeisen taajuuskorjailun saa. Kuulostaa lähinnä kamalalta sellainen loudness-tyyliin viimeistelty kappale, joka saa vielä soittimessa uuden samanlaisen loudness EQ:n.

Voihan sillä yrittää korjailla jotain kaiuttimien outoja korostuksia. Vai voiko?
Biisintykää:
Nails in the neck
Sinap
13.02.2007 08:36:30
Voihan sillä yrittää korjailla jotain kaiuttimien outoja korostuksia. Vai voiko?

Juu voi..mul on yhet langattomat kuulottimet, joiden yläpää on ainakin -6dB. Joten jotain hyötyä on winampin equsta ollu. Paskat saundithan niissä luureissa on, mutta imurointiin ja tiskaukseen erittäin sopivat..toki siis tiskaan tiskiharjalla...
"Siinähän se tuubi on."
rintapek
13.02.2007 10:36:07

Jos nyt vertaa vaikka shampoomainokseen, niin...
Mitäs siinä nyt sitten on ?

Tyttö, jolla on tukka hyvin.
Pullon kuva.

Mitä olikaan taustalla? Joku maisema? Vai lato? Vai oliko se järvi?
Oliko siinä tekstiä? Montako prosenttia kiiltävämmät ja tuuheammat?
Eihän noita muista. Ei tule katsottua kuvaa niin tarkasti tai luettua sitä tekstiä.
Eli ne ovat siis turhia, koska ei keskiverto mainoksen selaaja niitä kuitenkaan huomioi.

Jätetään siis kuvaan pelkkä tukka ja sampoopullo valkoisella pohjalla, niin johan sekä minä, että se mukava Pälkäneen mummo huomaamme, että jotain tuossa nyt on pielessä.
Vaikka kumpikaan meistä (ainakaan minä, en tuosta Pälkäneen mummosta tiedä) ei sitä kuvaa ja tekstiä kuitenkaan osata analysoida mainostoimiston tietämyksen tarkkuudella.

Jotenkin veikkaan, että sama pätee musaan. Hyvin tehdyn huomaa ja sitä mielellään kuuntelee, vaikka ei osaisikaan sanoa, mikä siitä tekee hyvän.
One kind of music only - the good kind
Lapari
13.02.2007 16:41:24

Keskiverto kannattaa ottaa huomioon vain jos on tekemässä keskiverto-musaa. Yleisesti ottaen musantekemisen lähtökohdaksi se on aika kehno.

Tietysti joka tilanteessa pitää yrittää tehdä niin hyvää kuin pystyy,mutta siitä huolimatta se voi olla keskiverto-musaa,jopa huonoa jos sitä vertaa paremmin asian hallitsevaan tekijään.Esim itse olen vasta äänittäjän urani alussa ja tiedän,että tuotokseni eivät ole lähellekkään sitä mitä täällä monet saavat aikaan.Eli olen keskiverto äänitys hommissa tai jopa huono ; )Tällä yritän sanoa sitä,että toisen hyvä on jonkun toisen keskivertoa jne. Mulla itselläni on tanssiorkesteri tausta,siksi tanssi/iskelmä musiikin äänitys/miksaus on mulle luonnollisinta.Mutta jos pitäis äänittää/ miksata vaikka "raskaampaa musaa"en usko että olis edes huonoa(pas...aa),kun en ole sisäistänyt kyseistä musiikkia niin hyvin,kuin se mielestäni pitää siinä tilanteessa sisäistää.Ammattiäänittäjän pitää varmasti hallita eri musan lajeja lastenlauluista sinfonia musiikkiin.Tietysti voi aina erikoistua johonkin musiikkityyliin.
masterhat
17.02.2007 03:03:12 (muokattu 17.02.2007 03:03:20)
on muuten outoa huomata, että kuinka on oppinut arvostamaan eturivin tuottajia jenkkien maalta. Biisissä voi olla kolme soundia ja se kuulosta vitun hienolta ja isolta. Vaikka tyyliin musiikki ei koskettaisi yhtään millään tasolla.
Uusin Justin esim. Tosin näitä kuuntelen pääosin duunissa radiosta, ja sitten himassa tien levy soittimeen löytää joku vanha Doors yms.
Sitten tulee kotimainen hevibändi mikä nauhottaa 16kertaiset tuplaskebat, ja silti siitä ei jää kauhean vakuuttavaa kitaravallia käteen..

tästä kaikesta voi päätellä että jokaisen tulee tuottaa, miksata ja nauhottaa juuri niinkuin tähänkin asti.

E: Kännit
Head like a hole
Chade Fallstar
17.02.2007 04:15:05
Asia jäi hieman mietityttämään ja ajattelin vähän pilkkoa sitä:

minkälaiset kuuntelijat kuuntelevat?

Ei kai tällaista voi kukaan määritellä.

millaista musiikkia?

Kai tätä voi hittilistoilta yrittää jotenkin laskeskella. Mielestäni aika hyödytöntä sekin.
Siinä vaiheessa kun saisit matemaattisen keskinkertaisen levysi valmiiksi, se olisi jo menneen talven lumia.

millaisilla laitteilla? Ja miten tämä asia tulisi ottaa huomioon tuotoksia tehdessä

Jotta siis kaikilla laitteilla saisi jotain irti levystä.

Aikaisemmasta kannanotostani huolimatta tähän lienee jotain järkeviäkin toimenpiteitä.

Hyvä miksaus on middleltään jäsennelty ja läsnä. Ja yllättäen toi toimii radiossa ja pikkukamoilla myös.

Kyllä. Joten kaikki _tärkeät_ asiat sijoitetaan keskialueelle.
Jäsennellyllä ymmärtäisin itse että eri instrumenttien päälleikkäisiä taajuusalueita pyritään välttämään.

monosumma kannattaaa tarkistaa

Eli balanssit eivät hirveästi muutu monotettaessa.
Stereokuvan symmetrisyyttä olen itte pyrkinyt tarkkailemaan.
Myös se pahamaineinen vaiheistus...

Mun nähdäkseni noi on kaikki valintoja. Eivät huonompia, eivät parempia.

Mun mielestä se että pyritään tekemään sellasia miksauksia että ne toimii siinä vihonviimeisimmässäkin markan monoradiossa on valintoja _rajoittava_ tekijä.
Valitettavasti se karsii se karsii just näitä qsound- ym stereokuvakikkailuja jne.
Jonkun miksauksen juttu voi olla just se inframatala basso.

Lähinnä kai se on tämä keskivertoihmisen etsintä joka ottaa vaan jostain syystä hermoon.
JoKo
17.02.2007 05:56:56
Eli balanssit eivät hirveästi muutu monotettaessa.
Stereokuvan symmetrisyyttä olen itte pyrkinyt tarkkailemaan.
Myös se pahamaineinen vaiheistus...

Balanssierot kyllä hahmottaa paremmin monona. Hyvä jippo mitä välillä tulee harrastettua on monottaa kuuntelu ja säätää panorointinappeja. Siinä kuulee hyvin mitä vaiheelle tapahtuu. Saattaa helpottaa soittimen paikan etsintää...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)