Aihe: Amatöörin valinta?
1 2 3 4 5
Bronks
21.01.2007 16:52:52 (muokattu 21.01.2007 16:53:21)

Samat sanat: tupla-x yli yli kymmenen kilon soittimelle, jos meinaat oikeasti soittaakin sitä, etkä vain pitää koristeena.
Rojekti
21.01.2007 16:55:38
Tjoop, hankin sitten vähän kestävämmän. Tuo on tosiaan "vähän" kevytrakenteinen.

Sitten taas toisaalta. Naurettavan kalliita nuo standit. 70€ saa yhtäkkiä maksaa jostain vähän tukevammasta ja ihan totta kun puhutaan - menkää johonkin rautakauppaan, ostakaa sirkkeliteline joka kestää OIKEASTI sen sata kiloa ja maksakaa puolet vähemmän kun mitä vastaavasta kevyestä soitintelineestä saa maksaa.. :/

Ens viikolla kun pääsee jossain vaihees käymään Isojoen rautakaupassa niin etsin jonkun mukavan, esteettisen, tukevan ja halvan telineen.
Ugn stagn agn pagn.
Bronks
21.01.2007 17:02:33

Ens viikolla kun pääsee jossain vaihees käymään Isojoen rautakaupassa niin etsin jonkun mukavan, esteettisen, tukevan ja halvan telineen.

Ei varmaan huono ratkaisu, jos ei joudu paljon keikoilla käymään. Varsin roudausystävällisiä sirkelitelineet eivät taida olla...

Jos pelkästään kotikäyttöä ajattelee, niin joku ullakolta löytyvä puupöydänrohjakekin kelpaa digipianon alle. Sahaa vaan jalat oikean mittaseksi:)
Rojekti
21.01.2007 17:46:24
Ei varmaan huono ratkaisu, jos ei joudu paljon keikoilla käymään. Varsin roudausystävällisiä sirkelitelineet eivät taida olla...

Jos pelkästään kotikäyttöä ajattelee, niin joku ullakolta löytyvä puupöydänrohjakekin kelpaa digipianon alle. Sahaa vaan jalat oikean mittaseksi:)

Heh tosiaan, keikalla lukee kiipparitelineessä isolla "Bosch" nii jees. Kotikäytössä se vehje tulee olemaan mut emmie silti mitää pöydänrohjaketta halua, ne tuppaa olemaan melko epäeettisen näköisiä kiippareiden alla mitä olen nähnyt :P joku sirkkeliteline siihe sopii.
Ugn stagn agn pagn.
Rojekti
24.01.2007 17:38:24
Doublepost, sry.

NYT sain sen. Ymmärrän kyllä että jotku ei tykkää noist koskettimista, jonkinasteiset klenksut ne on, mutta upea tolla on soittaa mun aikasemman kokemuksen vähäisyyden vuoksi! Ah että, an orgasm ku kuulin nuo soundit. uskomattomat! Johtunee siitä et edellinen soitin oli anttilacasioctk800, mutta uhh. Hieno vehje! Oli vaivan arvoista.
Onko tekemättä jättäminen moraalisesti väärin? Perustele kantasi.
Haltsi
29.01.2007 17:44:35
No niin, uusi amatööri laskeutui viimein kärpäsenä katosta Muusikoiden.nettiin, eli allekirjoittanut itse. Mutta asiaan. :)

NYT sain sen. Ymmärrän kyllä että jotku ei tykkää noist koskettimista, jonkinasteiset klenksut ne on, mutta upea tolla on soittaa mun aikasemman kokemuksen vähäisyyden vuoksi! Ah että, an orgasm ku kuulin nuo soundit. uskomattomat! Johtunee siitä et edellinen soitin oli anttilacasioctk800, mutta uhh. Hieno vehje! Oli vaivan arvoista.

Onneksi olkoon hankinnasta! Itsekin tässä vajaan vuoden "soittelun" (sitä ennen en ole koskenut mihinkään instrumenttiin) jälkeen kyllästyin Casioni (CTK-611, huh!) korvia hellivään äänimaailmaan ja vertaansa vailla olevaan soittotuntumaan. Olen tässä nyt sitten kohta kuukauden päivät haaveillut kunnon vehkeestä, lähinnä tuolta digipiano- (tai oikeammin keikkapiano-) akselilta. Eli lähinnä hyvä pianosoundi ja Casion painottomuuden voittavat kosketus kiinnostavat. Rahatilanne on ainut este, ja näin köyhälle opiskelijanuorukaiselle se on aika korkea sellainen.

Siispä olen "tyytynyt" (toisaalta tuon Casion jälkeen mikä tahansa lienee taivaallista..) katselemaan halvempia malleja. Lähinnä noita Yamahan P-sarjan koneita. P70 on ilmeisesti valintani, mutta vielä pitää miettiä. Kun tuota Rojektin Prokeys-episodia olen tässä seurannut niin on kummasti alkanut houkuttamaan myös tuo aavistuksen halvempi vaihtoehto.. Jossain vaiheessa tässä jo haaveilin Yamahan P140:stä, mutta valitettavasti jouduin hieman asiaa pohdittuani lopputulokseen: se on yksinkertaisesti liian kallis. Joten siinä mielessä hieman harmittaa tuo P70, varmasti hyvä kone sekin mutta mutta... :) Uskon kuitenkin että pieni harmitus unohtuu nopeasti kun pääsee soittelemaan, täytyy muistaa kuitenkin mistä lähtökohdista olen tässä liikkeellä.

Niin, oikeastaan kyselisin Rojektilta vielä kokemuksia, onko soitanta maistunut edelleen klenksulla Prokeysillä? :) Itsehän olen soittanut oikeaa pianoa (vuosia erinäisten opiskelijoiden kaltoin kohtelema kämäinen Fazer) jopa kahdesti. Vaikka piano ei ollut parhaasta päästä, oli se silti aivan uskomaton kokemus CTK-611:n tottuneelle! Uskomattoman kova ääni siitä kyllä lähti, säikähdin. Olisi mukava päästä harjoittelemaan "oikealla" pianotatsilla (no, Casioon verraten oikealla) mahdollisimman pian - siksipä mietiskelen nyt tuota P70:iä halvempaa Prokeysiä. Ei viitsi tuolla "julkisilla paikoilla" (pianohuoneella) käydä kovin usein paukuttamassa vielä näillä soittotaidoilla..

Mitäs sanovat muut, jos pitäisi valita P70 vai Prokeys 88? Kiitoksia mielipiteistä jo näin etukäteisessä merkityksessä. P70:iä olen muuten testannut musiikkiliikkeessä n. 5 min, ja se oli ennen kun olin kokeillut oikeaa pianoa (joskin samana päivänä), joten siitä ei ole kovin selvää kuvaa. Varmasti ihan jees peli minulle.
Rojekti
30.01.2007 11:34:32
Niin, oikeastaan kyselisin Rojektilta vielä kokemuksia, onko soitanta maistunut edelleen klenksulla Prokeysillä? :) Itsehän olen soittanut oikeaa pianoa (vuosia erinäisten opiskelijoiden kaltoin kohtelema kämäinen Fazer) jopa kahdesti. Vaikka piano ei ollut parhaasta päästä, oli se silti aivan uskomaton kokemus CTK-611:n tottuneelle! Uskomattoman kova ääni siitä kyllä lähti, säikähdin. Olisi mukava päästä harjoittelemaan "oikealla" pianotatsilla (no, Casioon verraten oikealla) mahdollisimman pian - siksipä mietiskelen nyt tuota P70:iä halvempaa Prokeysiä. Ei viitsi tuolla "julkisilla paikoilla" (pianohuoneella) käydä kovin usein paukuttamassa vielä näillä soittotaidoilla..

Joop, eli vehje oli ollut pakkasessa pari päivää bussin ruumassa niin kun odottelin että se lämpenee ennen virtojen päälle laittamista, kokeilin vähän naputella koskettimilla. Jotenkin tuntui klenksulta, klapsklaps, mutta tuo fiilis on nyt aivan totaalisen tipo tiessään. Virrat päälle, kuulokkeet korville tai vielä paremmin, vehje kiinni kajareihin á la subbariin ja flyygelisoundi päälle niin lähemmäs en ole päässyt oikean pianon tuntumaa :) vielä mukana tullut sustain-pedaali oli mainio, ei sellainen tulitikkuaskin kokoinen plingpling vaan ihan metallinen pianotyylinen poljin joka ei katoa varpaiden väliin kuten se edellinen teki joka mulla oli siinä CTK-800ssa.

Eli nykyään ei ole mitään ongelmia tatsin suhteen. Ekan soittopäivän jälkeen ne ongelmat katos. Suorastaan ihmeellistä soittaa. Urkuja on myös kiva naputella kun on painotetut, mukavampaa kuin jousikoskettimilla. Äänet ovat tolkuttoman hyvät.

Ainut mikä surettaa, ja pätee varmasti kaikkiin muihinkin digi/keikkapianoihin, on se että.. hmm, tää on vaikea selittää, mutta teen parhaani.. siis vaikka volyymin vetää aivan nappiin, ei silti saa aikaan sellaista oikean pianon fiilistä kun naputtelee kovempaa; kun oikeaa pianoa suorastaan "hakkaa" (==väärin! syntiä), sellaista fiilistä ei sähköpianolla saa. Siis prokeysillä ainakaan.

Yamahan P70tä kokeilin yksi päivä tuossa musiikkiliikkeessä. Tuntui ihan pehmoiselta se kosketus. Ja tuntui enemmän painotetulta kuin vasaralta. Onko siinä muuten vasarat vai painotus? Siinä ei ollut sellaista vastaan pistävän vasaran fiilistä, siinä mielessä pidin Prokeysin kosketuksesta enemmän. Plussana vielä, P70ssä on 100 soundia vai miten se oli..? En muista, mutta reilusti enemmän kuin Prokeyssä jossa niitä on 14. Mainittakoon että Prokeyssä on 64mt soundimuistia josta 32mt on tuolle pirun hienolle flyygelisoundille ja loput 32mt niille 13 muulle soundille, ~3mt per soundi siis, kun tossa Yamahassa on niitä soundeja, sanotaan vaikka 100, ja muistia, sanotaan vaikka 64, jolloin mt-per-soundi on jotain 0.5 luokkaa :D
^--> maalaisjärkeä, korjatkaa välittömästi jos olen väärässä!

Plussana vielä Prokeyssä on kaikki 3 pedaalia; sostenuto, sustain ja expression, yms statsit löytyy sieltä kotisivulta.

Kumman sitten ikinä valitsetkin, ota mukaan tukeva jalusta. Mulla on yksöis-x-standi tuossa Prokeyssä, 26 kiloa pysyy siinä kyllä vaikka kuinka tunteella soittaa. Se vaan alkaa hötkyä uhkaavasti. Ei ehkä pysy kauaa!

Mutta kummasti syventyi tämä soittaminen kun tuon hankin. Paljon paremmin nyt mm. nuottien opetteleminen on luonnistunut, ja muutenkin on innostanut huomattavasti enemmän soitella uusia kappaleita kun on hyvä vehje eikä sellanen "Teks, teks"-anttila-top-selleri. Säveltääkin aloin, kirjoitella nuotteja, hyvä tapa oppia niitä.
Onko tekemättä jättäminen moraalisesti väärin? Perustele kantasi.
Haltsi
30.01.2007 15:12:36 (muokattu 30.01.2007 15:16:14)
Eli nykyään ei ole mitään ongelmia tatsin suhteen. Ekan soittopäivän jälkeen ne ongelmat katos. Suorastaan ihmeellistä soittaa. Urkuja on myös kiva naputella kun on painotetut, mukavampaa kuin jousikoskettimilla. Äänet ovat tolkuttoman hyvät.

Mainiota, kuulostaa oikein hyvältä ja uskon että itsekin tulen itsekin olemaan jonkinasteisessa ekstaasissa kun viimein saan soittimen kotiin.. Heheh :) Valitettavasti se hetki on vielä kuukausien päässä, olemattomasta rahatilanteesta johtuen.. :P

Ainut mikä surettaa, ja pätee varmasti kaikkiin muihinkin digi/keikkapianoihin, on se että.. hmm, tää on vaikea selittää, mutta teen parhaani.. siis vaikka volyymin vetää aivan nappiin, ei silti saa aikaan sellaista oikean pianon fiilistä kun naputtelee kovempaa; kun oikeaa pianoa suorastaan "hakkaa" (==väärin! syntiä), sellaista fiilistä ei sähköpianolla saa. Siis prokeysillä ainakaan.

Varmasti näin, mutta sähköpiano on sähköpiano ja tuskin koskaan oikeaa tulee korvaamaan. :) Varmaan kaikki oikean pianon kaikukopan resonoinnit ym. siihen vaikuttaa, ainakaan keikkapianoilla tuskin tuohon meininkiin pääsee. Oli miten oli, minua ei tuo muutenkaan niin älyttömästi haittaa, koska oikeaan pianoon olen soittoaikeissa koskenut sen tasan kaksi kertaa tähän mennessä.

Yamahan P70tä kokeilin yksi päivä tuossa musiikkiliikkeessä. Tuntui ihan pehmoiselta se kosketus. Ja tuntui enemmän painotetulta kuin vasaralta. Onko siinä muuten vasarat vai painotus? Siinä ei ollut sellaista vastaan pistävän vasaran fiilistä, siinä mielessä pidin Prokeysin kosketuksesta enemmän. Plussana vielä, P70ssä on 100 soundia vai miten se oli..? En muista, mutta reilusti enemmän kuin Prokeyssä jossa niitä on 14. Mainittakoon että Prokeyssä on 64mt soundimuistia josta 32mt on tuolle pirun hienolle flyygelisoundille ja loput 32mt niille 13 muulle soundille, ~3mt per soundi siis, kun tossa Yamahassa on niitä soundeja, sanotaan vaikka 100, ja muistia, sanotaan vaikka 64, jolloin mt-per-soundi on jotain 0.5 luokkaa :D
^--> maalaisjärkeä, korjatkaa välittömästi jos olen väärässä!

Hmm, P70:ssä on itse asiassa vain 10 ääntä, ja toiminnoiltaan se on muutenkin huomattavasti riisutumpi malli kuin Prokeys. Simppeli perushyvä kone, näin olen ymmärtänyt. Pianosample tosin ei ole dynaaminen (samplet vain yhdellä voimakkuudella vs. Prokeysin ((ja P140:n)) kolme). Muutenkin äänet taitavat olla paremmat Prokeysissä, ainakin jouset jotka ovat aika hirveät Yamahassa. Myös tuo Prokeysin padisoundi kuulosti mun korvaani todella hienolta. Toisaalta Prokeysistä puuttuu kirkkourut, mitkä Yamahassa olivat aika mukavat. Mut pikkuseikkoja nuo. :) Isompi asia on esimerkiksi polyfonia: Prokeysin 126 vs. P70:n 32.. 32 ehkä vielä riittäisi tässä vaiheessa, mutta jossain klassisessa biisissä saattaa jo loppua kesken, jos nyt optimistisesti olettaa että kenties joskus osaisin jotain sellaista soittaa.. P140:n 64 riittäis jo täysin, mut en ole ensimmäisenä valittamassa 126:stakaan.. ;)

Niin, kyllä siinä on ihan vasarakoskettimet, mutta kuitenkin eri mallia (halvempaa) kuin vanhassa P60:ssä ja paremmissa malleissa P90/P120/P140. "Graded Hammer Standard" on nimeltään toi P70:n versio, "Graded Hammer Effect" sit noissa muissa, ja on kuulemma parempi. Kaveri kuvaili P70 kosketusta lelumaiseksi. Mutta minulle sillä kosketuksella ei ole NIIN suurta merkitystä, mikä tahansa voittaa Casion ja tuntuu joka tapauksessa oudolta aluksi ennen kuin tottuu. Olinpa ihmeissäni kun istahdin P70:n ja myöhemmin samana päivänä eka kertaa oikean pianon ääreen. :)

Plussana vielä Prokeyssä on kaikki 3 pedaalia; sostenuto, sustain ja expression, yms statsit löytyy sieltä kotisivulta.

Joo, tutkittu on tarkkaan specsit ja arvostelut ym. kommentit. Tuota kosketusta morkkaavat ihmiset aika rankastikin Prokeysin kohdalla, ja etenkin Harmony Centralissa myös pianosoundia. Mutta ainakin demojen perusteella pianot kuulostavat minun korvaani ihan hyviltä. En tiedä onko P70:ssä sitten parempi, ei välttämättä koska siitä puuttuu se voimakkuuden dynaamisuus..

Kumman sitten ikinä valitsetkin, ota mukaan tukeva jalusta. Mulla on yksöis-x-standi tuossa Prokeyssä, 26 kiloa pysyy siinä kyllä vaikka kuinka tunteella soittaa. Se vaan alkaa hötkyä uhkaavasti. Ei ehkä pysy kauaa!

Jep, painoeroahan noilla on: P70 painaa 13 kiloa. :) Mulla on Bespecon Crocodile tupla-x tässä, sain Casioon kaupanpäälle. Lienee ihan hyvä jalusta, luultavasti laadukkaampi sarjassaan kuin itse Casio. :D

Kiitoksia vastauksesta, tällä hetkellä olen kallistumassa tuonne Prokeysin suuntaan, sillä se on halvempi, ja toisaalta paljon enemmän ominaisuuksia. P70 on varmasti laadukas, mutta hieman tuo P140:stä haaveilu spoilasi ja nyt kummasti kutkuttaisi paremmat systeemit.. :) Prokeys on siltikin kätevämpi käyttää lisätyistä toiminnoista huolimatta, koska P70:ssä on vain pari kolme eri nappulaa; kaikki hoituu pitämällä niitä pohjassa ja painelemalla koskettimia. :P
This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless.
Bronks
30.01.2007 22:10:28

Urkuja on myös kiva naputella kun on painotetut, mukavampaa kuin jousikoskettimilla.

Ihan varmuuden vuoksi vain kommentoin: älkää vaan ainakaan uruttelun takia ikinä ostako painotettuja koskettimia. Se siitä autenttisuudesta.
Rojekti
01.02.2007 00:36:22
Mainiota, kuulostaa oikein hyvältä ja uskon että itsekin tulen itsekin olemaan jonkinasteisessa ekstaasissa kun viimein saan soittimen kotiin.. Heheh :) Valitettavasti se hetki on vielä kuukausien päässä, olemattomasta rahatilanteesta johtuen.. :P

Varmasti. Itekki aluksi jouduin melkein odottelemaan kuukausia, mut sitten sain rahaa. Yritin tilata; mut loppu kaikkialta. Aloin jo melkein odottelemaan kuukausia että vehkeitä tulis myyntiin mut sitten taas löysin yllättäen tuon käytetyn, kuin taivaanlahja.

Isompi asia on esimerkiksi polyfonia: Prokeysin 126 vs. P70:n 32.. 32 ehkä vielä riittäisi tässä vaiheessa, mutta jossain klassisessa biisissä saattaa jo loppua kesken, jos nyt optimistisesti olettaa että kenties joskus osaisin jotain sellaista soittaa.. P140:n 64 riittäis jo täysin, mut en ole ensimmäisenä valittamassa 126:stakaan.. ;)

Aa, joo, enpä muistanut sen P70n statseja kovin hyvin. Liittyykö polyfonia jotenkin siihen että montaako eri nuottia vehje osaa ikään kuin "hoidella" kerrallaan vai? Jousisoundit tosiaan ovat Prokeyssä upeat. Padiin layeroituna se on niin maan täyteläinen soundi että huhhuh.

Joo, tutkittu on tarkkaan specsit ja arvostelut ym. kommentit. Tuota kosketusta morkkaavat ihmiset aika rankastikin Prokeysin kohdalla, ja etenkin Harmony Centralissa myös pianosoundia. Mutta ainakin demojen perusteella pianot kuulostavat minun korvaani ihan hyviltä. En tiedä onko P70:ssä sitten parempi, ei välttämättä koska siitä puuttuu se voimakkuuden dynaamisuus..

Olen havainnut saman, kaikki haukkuvat kosketusta. Mut mua ei todellakaan ole haitannut. Upeahan tuo on. Johtunee siitä et on pirun pitkä tauko oikeasta pianosta. Mut samalla sitten taas on sellainen fiilis että se ei haittaa; ei mun kömpelöt sormet (ainakaan VIELÄ) ole niin nuukia sen tatsin suhteen. Ehkä sitten kun on 10 vuotta soitantaa takana ;) pianosoundeissa ei kyllä oel valittamsita yhtään. Niitä kun layeroi keskenään, sähköpianosoundeihin yms. kelloihin ja säätelee volyymeja ja bassoja/trebleä niin saa aikaan hienoja soundeja.

Jep, painoeroahan noilla on: P70 painaa 13 kiloa. :) Mulla on Bespecon Crocodile tupla-x tässä, sain Casioon kaupanpäälle. Lienee ihan hyvä jalusta, luultavasti laadukkaampi sarjassaan kuin itse Casio. :D

Mistähän ihmeestä tuo painoero johtuu?! :o jos siinä kerta on täys koskettimisto vasaroituna :o hoh, 13 kiloa painoa. Tasan puolet vähemmän.. onkohan se sitten enää kovin tukeva yms.? Mun mielikuvissa painava vehje on tukeva ja tanakka, ei hajoa ja laadukas.. :D

Prokeys on siltikin kätevämpi käyttää lisätyistä toiminnoista huolimatta, koska P70:ssä on vain pari kolme eri nappulaa; kaikki hoituu pitämällä niitä pohjassa ja painelemalla koskettimia. :P

Tuohon vielä; tosiaan tuo etupaneelin käyttöliittymä on melkoisen selkeä. Jos tarvetta on, namiskoja voi säädellä mielen mukaan melko hyvin kesken biisin. No problem. Ja vaikka tuossa ei ole kuin pieni 3n numeron lcd-näyttö, en ole viel tähän mennessä tarvinnut sitä _yhtään_, hoh.

On se vaan hieno vehje.
Tehtävä: "Onko tekemättä jättäminen moraalisesti väärin? Perustele kantasi." ..opettaja, en ole vielä tehnyt tehtävää, tutkin sitä tällä hetkellä empiirisesti.
Haltsi
01.02.2007 11:23:44 (muokattu 01.02.2007 13:35:53)
Aa, joo, enpä muistanut sen P70n statseja kovin hyvin. Liittyykö polyfonia jotenkin siihen että montaako eri nuottia vehje osaa ikään kuin "hoidella" kerrallaan vai? Jousisoundit tosiaan ovat Prokeyssä upeat. Padiin layeroituna se on niin maan täyteläinen soundi että huhhuh.

Jep, sitäpä se polyfonia juuri meinaa. Reippaalla sustainin käytöllä saa varmaan 32 tukkoon vaikeimmissa biiseissä. Onhan niissä tietysti ne algoritmit jotka karsii niitä "vähemmän merkitseviä/kuuluvia" ääniä pois jos tulee täyteen. Mutta ei sen väliä, tuon 126:n kanssa nimittäin. Jännä luku muuten toi, yleensä ne näyttäs menevän kakkosen potensseissa ihan kiltisti.. :) Paitsi mun Casiossa on 20, jeah! Niin noista soundeista vielä, itsekin tykästyin demojen perusteella noihin jousiin ja padiin, ja voin vain kuvitella miten hienolta kuulostaa layeroituna.

Olen havainnut saman, kaikki haukkuvat kosketusta. Mut mua ei todellakaan ole haitannut. Upeahan tuo on. Johtunee siitä et on pirun pitkä tauko oikeasta pianosta. Mut samalla sitten taas on sellainen fiilis että se ei haittaa; ei mun kömpelöt sormet (ainakaan VIELÄ) ole niin nuukia sen tatsin suhteen. Ehkä sitten kun on 10 vuotta soitantaa takana ;) pianosoundeissa ei kyllä oel valittamsita yhtään. Niitä kun layeroi keskenään, sähköpianosoundeihin yms. kelloihin ja säätelee volyymeja ja bassoja/trebleä niin saa aikaan hienoja soundeja.

Aivan. Mulla varmaan sit sama juttu, koska olen oikeaa soittanut minimaalisen vähän, ei mulla ole muodostunut mitään käsityksiä millainen sen tatsin pitää olla, joten periaatteessa kaikki menee. :) Katotaan tosiaan sitten kymmenen vuoden päästä uudelleen. ;)

Mistähän ihmeestä tuo painoero johtuu?! :o jos siinä kerta on täys koskettimisto vasaroituna :o hoh, 13 kiloa painoa. Tasan puolet vähemmän.. onkohan se sitten enää kovin tukeva yms.? Mun mielikuvissa painava vehje on tukeva ja tanakka, ei hajoa ja laadukas.. :D

En tiedä, noi Yamahat on jostain syystä kevyempiä vaikka niissä on vielä kaiuttimet mukana. Esim. P140:kin painaa sen 18 kiloa. Eiköhän ne ole laatupelejä, etenkin P140. Tietysti ei siitä ylimääräisestä painosta (ainakaan kotikäytössä) ole haittaa, jos vaan standi kestää. Sitten tietysti kun se varpaille sieltä rojahtaa niin voi ärräpäitä irtoilla enempi Prokeysin kanssa kuin kevyemmän koneen. :)

On se vaan hieno vehje.

Jees. Semmoisen kuvan tässä saakin että tyytyväinen olet vekottimeen. Kyllä se taitaa niin olla että meikäkin vaihtaa Casion Prokeysiin, jahka tässä kuukauden pari keräilen rahhoo. :)

EDIT: Lisään vielä muutaman kysymyksen. Kuinka hyvin pitch bendi toimii, kuinka sulavasti ym.? Ei ehkä pianonsoitossa kaikkein olennaisinta, mutta jos joskus innostuu uruilla leikkimään.. :) Tässä Casiossahan moinen on, mutta se on vain nappula josta kun painaa niin se taittaa tietyn määrän. Ei mitään hyötyä siis. Sitten tuosta rakenteesta, varmaan ihan kestävän oloinen? Takalevy näyttäis kuvissa ainakin olevan ihan metallia, onko näin?

Kiitoksia hyvistä kommenteista tähän mennessä! :)
This is my signature. There are many like it but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life. Without me, my signature is useless. Without my signature I am useless.
Rojekti
01.02.2007 15:41:47 (muokattu 01.02.2007 15:44:38)
EDIT: Lisään vielä muutaman kysymyksen. Kuinka hyvin pitch bendi toimii, kuinka sulavasti ym.? Ei ehkä pianonsoitossa kaikkein olennaisinta, mutta jos joskus innostuu uruilla leikkimään.. :) Tässä Casiossahan moinen on, mutta se on vain nappula josta kun painaa niin se taittaa tietyn määrän. Ei mitään hyötyä siis. Sitten tuosta rakenteesta, varmaan ihan kestävän oloinen? Takalevy näyttäis kuvissa ainakin olevan ihan metallia, onko näin?

Pitch bendi on toi perus palautuva rulla, ääriasennossa se vääntää yhden nuotin ylös/alaspäin. Eli jos painat Dtä, sitten bendaat täysin ylös ja painat Ctä, se on sama kuin D kun taas alaspäin E vanuu Dksi.. ihan hyvä se on. Ite en mikää pitchbendaaja ole, ihan hyvin tuo tuntuu toimivan. Kokeilin äsken vinguttaa urkuja mut oudolta se lähinnä kuulostaa. Mihin sitä sit loppujen lopuks käytetään :D taitaa vaan olla että käytän väärin/osaamattomasti. Urkujen,jousten, yms jatkuvien soundien kans sllä saa kyl hauskoja efektejä aikaan oikein käytettynä..

Rakenteesta. Joo, pirun tukevalta vaikuttaa. Peräseinä on jotain metallia, etuseinä myös. Koskettimet ovat jotain muovia, se jos joku pelottaa. Volyyminaviskat ovat vähän heperöisiä, siis, jonkun onnettomuuden yhteydes ne voi varmaan aika nopeasti mennä hajalle, samoin bass/treble-säätimet.. Muut namiskat ovat ja pysyy. Pääpiirteittäin ikään kuin matala profiili, namiskat ovat selkeästi pohjassa tai ei pohjassa, yms. tietää kun joku namiska menee pohjaan, eivätkä ole sellasia kumisia "hmm, meniköhän tuo nyt pohjaan asti"- hötöjä joita Casiossakin oli. Sai aina pelätä jos jotain säätöä teki kesken biisin että onnistuikohan se nyt olleskaan..

Mut oikein tukevalta tuo tuntuu. Aluks pohdiskelin että mitenköhän tollanen vehje voisi KATKETA keskeltä mut nyt kun sain käsiini niin tuntuu naurettavalta. Tuo kestää vaikka kolarin..

edit; lisäksi, vehje tuntuu olevan ikään kuin umpipuuta, tukevan tuntuinen. Ei kaiu kun kopistelee :D pinta on kovaa muovia yms.

edit2: kuulostanpa mainosmieheltä. Osta M-Audio Prokeys 88, nyt alehintaan!
Tehtävä: "Onko tekemättä jättäminen moraalisesti väärin? Perustele kantasi." ..opettaja, en ole vielä tehnyt tehtävää, tutkin sitä tällä hetkellä empiirisesti.
Haltsi
01.02.2007 16:03:19 (muokattu 01.02.2007 16:33:05)
Pitch bendi on toi perus palautuva rulla, ääriasennossa se vääntää yhden nuotin ylös/alaspäin.

Niin joo, sehän tietysti itse palautuu sitten normiasentoon kun päästää irti? Minä aina ihmettelinkin että saapas olla perkuleen tarkkana noitten rullien kanssa kun pitäisi sitten vääntää se takaisin keskelle kikkailujen jäljiltä.. :D

Mut jees, toi kyllä kuulostaa todella asialliselta mun käyttöön. Näillä näkymin sanoisin että tuon ostan kunhan rahat jostain raapaisen kasaan. :)

EDIT: Ai niin, vielä tuli yksi kysymys mieleen. Onko Prokeysin tuntuma silleen "graded", eli että korkealla koskettimet painuu pohjaan helpommin kuin matalassa päässä? "Graded hammer action" on ainakin noissa Yamahoissa ja näemmä Casionkin Privia-pianoissa. Eipä tuolla minulle ole suurempaa merkitystä, kunhan jonkinmoinen painotus löytyy, mutta ajattelin kysäistä kuitenkin. :)
Rojekti
01.02.2007 17:03:50 (muokattu 01.02.2007 17:04:46)
edit: joo, totta kai se palautuu ennalleen ;) ei ole sen suhteen mitään ongelmia. Siinäpä vituttaisi kun soittaa koko bravuurin kymmenpäiselle yleisölle kunnes tajuaa että ohops, pitchbendi oli viidesosanuotin alhaalla..

Mut jees, toi kyllä kuulostaa todella asialliselta mun käyttöön. Näillä näkymin sanoisin että tuon ostan kunhan rahat jostain raapaisen kasaan. :)

Jea. onnea hankintaan! Mulla se hankkiminen oli niin perkeleenmoinen episodi että toista moista en voi kuvitella.. :D

EDIT: Ai niin, vielä tuli yksi kysymys mieleen. Onko Prokeysin tuntuma silleen "graded", eli että korkealla koskettimet painuu pohjaan helpommin kuin matalassa päässä? "Graded hammer action" on ainakin noissa Yamahoissa ja näemmä Casionkin Privia-pianoissa. Eipä tuolla minulle ole suurempaa merkitystä, kunhan jonkinmoinen painotus löytyy, mutta ajattelin kysäistä kuitenkin. :)

Vai että sitä se graded tarkoittaa! Äähäkutti kun en tuota tiennyt. Kyselin tuota täällä joskus mut vastausta ei tullut. Noh taas opin jotain uutta. Mutta ei, ei ole graded. Kokeilin tosiaan sitä Casion painoeropianoa mutta en oikeastaan huomannut paljoakaan eroa käytännössä, pitäis olla kai vähän dramaattisempi. Se olis vielä oikein kultainen bonus tähän prokeyssiin. Mut eipä ole. Tosin, oikein mahtavat nää on nykyiselläänkin :) en paljoa enempää kaipaa. Muuta kun piuhan et sais koneeseen kiinni, en tajua, mulla on kaapit täynnä johtoja mutta yhtä 3.5mm / 6mm plugia ei löydy! (vai olikokaa se tasan 6..?) Heti nauhottelis..

Viel mukavana bonuksena tuo on komea vehje. Ei sovi mun 60-luvun tyyliseen hailuhuoneeseen mutta muutoin näyttää prolta :D ei mitään turhia hälpättimiä, pelkkä piano ja sillä selevä.. edellises CTKssahan oli kaiken maailman rumpukitit, 500 paskat soundit, opetusohjelmat, karaokemodit sun muut..
baron
01.02.2007 19:11:16

Toi P70 on muuten ihan kiva, mutta ei käy keikkasoittimeksi.
COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Haltsi
01.02.2007 21:35:19
Toi P70 on muuten ihan kiva, mutta ei käy keikkasoittimeksi.

Joo, no keikailla ei ole mulla aikomuksia. :) Mutta kyllä toi Prokeys vaikuttaa nyt hinta/laatusuhteeltaan parhaalta mahdolliselta vaihtoehdolta tässä vaiheessa elämää. Kiitoksia vielä kerran avusta! (..ja mainospuheista! ;)
BubbleBob
02.02.2007 01:41:29

- Kippis hankinnan onnelliselle päättymiselle.
- Kaunis kiitos arvostelusta!
Ja eikun takaisin soittamaan :-)
Floating out of the Screen..
Haltsi
10.02.2007 22:14:32 (muokattu 10.02.2007 22:15:32)
Hahhah, pitihän se arvata että vielä tulee tätä asiaa vatvottua ees taas, vaikka päätös olikin periaatteessa jo tehty Prokeysin hyväksi. Niin se oli kyllä sitä ennen jo P70:nkin kohdalla.. :) Tää on niin tätä, voi että.

Koska tosiaankin olen aivan nollabudjetilla liikenteessä, niin kummasti aina houkuttaa halvempi hinta. Lueskelin ihan piruuttani noista Casion (aivan oikein, Casion!) Privia-pianoista, PX-110 ja PX-310. Kappas perhanaa, eivät taida ihan höttöä enää ollakaan, noihan näyttäisi olevan kovastikin suosiossa maailmalla. Hintahan on Thomannilla 449e, joka on aika jees minun kukkarolleni.. :) Kuuntelin sitten netissä demoja, ja melkein väittäisin että soundikin kuulostaa aika hyvältä (ehkä aavistuksen verran kirkkaampi mitä esim. Prokeys), joskin lähinnä pianosoundista noita demoja löytyy -- muut äänet on varmaan sitten mitä on. Mutta kirkkourut löytyy, se on aina plussaa! :D Lähes kaikki ovat kehuneet noiden soittotuntumaa, ilmeisesti aika reilusti parantunut PX-100 ja PX-300 malleista. Olispa vielä Graded hammerkin, tai Scaled -termikö se nyt oli Casiolla käytössä..

Tuota PX-110:iä olen lähinnä silmäillyt, PX-310:stä en viitsisi maksaa kun ominaisuudet eivät ratkaisevasti parane. Kivan näköinen ja kevyt peli etenkin tuolla puujalustalla. Ainut juttu mikä särähtää korvaan on polyfonia. Maksimissaan 32, mikä on vielä ihan ok, mutta osalla soundeista (esim. Grand Piano 1) vain 16. Kakkospiano on onneksi 32, voihan sitä tietty käyttää jos tuntuu että nuotit katoaa kesken soiton. Täytyiskin miettiä että riittääkö tuo 16 kuinka pitkään. Hinta on kyllä halpa, ja se houkuttelee kovastikin syystä että olisi mukava päästä soittelemaan mahdollisimman pikaisesti. Valintoja, valintoja, damn.. :P

Mitäs sanotte, onko kellään kokemuksia noista Privioista? Vaikuttais Casio petranneen aika reilusti aiemmista ajoista.. :)

EDIT: Siinä mielessä hyvä juttu ettei ole rahaa, niin tulee ainakin tarkkaan (ehkä liiankin tarkkaan) vatvottua näitä eri vaihtoehtoja.. Tässä on aikaa mietiskellä ja haaveilla vaikka mitä, heheh. :)
Haltsi
12.02.2007 16:43:14 (muokattu 12.02.2007 18:59:57)
Jos muuttuisit oikein fiksuksi, toisin kuin mitä minä tein, odottelisit rauhassa kukkaron kasvua ja hankkisit astetta laadukkaamman pianon, vaikka jonkun über graded hammer system dynamic meteoric flaming Korgin.

Hehheh, no tuskin siitä pelkoa että kovin fiksuja päätöksiä tulen tekemään.. ;) Ei mutta vakavasti puhuen, kyllä mä oon mietiskellyt että mitään ammattilaispeliä en tarvitse, puhumattakaan että olisi sellaiseen varaa. Ja kuitenkin olisi hyvä päästä harjoittelemaan kunnon vehkeellä mahdollisimman pian, siksi näitä halvempia katselen. Tuo CTK-611 alkaa jo syödä motivaatiota jossain määrin.

Riippuen täysin itsestäsi: haluatko tehdä useamman aikakauden sijoituksen vai sellaisen, että piankos saa olla hankkimassa paremman? Tai no.. en tiedä. Soitin, huono tai hyvä, muuttuu varmaan omaksi ennen pitkää kun siihen liimautuu kiinni..

Aivan. Uskoisin kyllä että millä tahansa noista miettimistäni vaihtoehdoista pärjäilisin mukavasti sen pari vuotta ainenkin, kattoo sitten josko on vielä intoa jäljellä ja mahdollisesti tarvetta vaihtaa parempaan. Päätoiminen harrastus tämä soittelu ei tosiaankaan ole, joten siinä(kin) mielessä vähempikin riittää - ainakin toistaiseksi. :)

Minäkin kokeilin joskus Privia PX-310- pianoa paikallisessa musiikkiliikkeessä ja joo, eipäs se huono tosiaankaan ollut! Olikos siinä peräti se Graded- koskettimisto? En muista, ei ero suuri ollut, mut varmasti merkittävä jos tarkka on.

On graded, tai "scaled hammer action" on se termi jota Casio käyttää. Mutta sama asia, joo. Kuten tuolla Prokeysin kohdalla sanoin, niin ei mulle sinänsä tuolla väliä, mutta eipä siitä haittaakaan ole jos on mukana. :) En muista kenenkään varsinaisesti haukkuneen noiden uudempien Privioiden kosketusta, "negatiivisimmat" kommentit mitä olen nähnyt on tyyliin "ihan ok". Prokeysillä tuo mielipide on aika rankasti jakautunut, toiset inhoaa ja toiset tykkää.

minä itse sorruin jopa ulkonäköjen vertailuun kun lopullinen valinta alkoi vaikeutua - jonkun Yamaha P70:n ruma 90-lukulainen toimisto-olohuonelookki, Casio PX-malleista puhumattakaan, hävisi mennen tullen Prokeysin mustaan, tyylikkääseen, silti yksinkertaiseen hienoon lookkiin. Se on hieno näky kun soitin on musta, valkoiset koskettimet paistavat ^^ sen verran aina tarkistan sitä ulkonäköä..

Heh. Oon mäkin sortunut ulkonäköä vertailemaan jo alusta asti, etenkin toi hopeinen P140 vaalealla puureunuksella miellyttää silmää. Mun (ja myös paremman puoliskon) kohdalla ite asiassa esim. P70 ja noi Priviat näyttää taas tyylikkäämmiltä kuin Prokeys.. (ihan siisti sekin tosin, ja siniset ledit on aina plussaa!) :D Ja etenkin tuolla puujalustalla PX-110 on minusta tosi kivan näköinen. Okei, sivuseikkojahan nää oikeasti on. Tyttöystävä oli kyllä sitä mieltä että tämä mun nykyinen tupla-X näyttää todella karulta, ja tottahan se tietty on. Ite oon myös huomannut että jalkatila tahtoo välillä olla vähissä X-mallin kanssa.

Mut täytyy vielä miettiä. Privioistahan julkaistaan ens kuussa pari uutta mallia, PX-200 ja PX-800. Niissä pitäis olla parempi soundi ja etenkin polyfonia todella mahtavat 128. Laittelin Thomannille postia että mahtaako sinne rantautua noita koneita milloin, ja mihin hintaluokkaan. Melkein veikkaisin kyllä että hinta on reilusti kalliimpi mitä tuo PX-110. Kattoo mitä vastailevat sieltä. Joka tapauksessa, himo päästä soittelemaan jotain parempaa on aikamoinen jo; laskeskelin tässä että mahdollisesti jo ens kuussa olis rahat tuohon PX-110:n.. :) Uuden pianon saanti kruunaisikin upeasti koko kuukauden, mennään kihloihin nimittäin reilun kuukauden päästä.. ^^

EDIT: Niin ja kaiuttimet olisi tietenkin (kotikäyttöön kun tuo PX-110 on) mukana, mikä on mulle aina plussaa. Ei tietty äänenlaadultaan loista, mutta kätevämpää silti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)