Aihe: Softa audiotyöskentelyyn ? (Ei PT !)
1
Da Make
10.02.2007 19:58:15 (muokattu 11.02.2007 18:13:20)
Haen nyt erityisesti audiokäyttöön ohjelmistoratkaisua.
Logicia olen tottunut mm. muissa pajoissa käyttämään, mutta nyt on pikkuhiljalleen tullut mieleen hankkia jokin DAW softa myös omaan projektistudioon MacOS ympäristöön.

Mitä ohjelmaa suosittelette? Kokemuksia?
Olisi erinomaista jos joku asiasta tietävä osaisi osaisi referatiivisesti verrata ohjelmien soveltuvuutta nimen omaan audion käsittelyyn.
-Digital Performer
-Cubase
-Logic Pro

+ villit kortit tietysti tervetulleita.

Rautaa on jo viety rajalle, eli Pro Tools ratkaisut eivät oikein tule kuuloon.
Audio raitoja sisään mielellään vähintään 24 kappaletta !
Katso omat plussasi täältä! "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
Aki
10.02.2007 20:26:02

Suosittelen vahvasti testaamaan kaikkia mainittuja (ja mainitsemattomiakin), jotta softien työtavat tulevat tutuksi. Tämän jälkeen voit päättää esim minkä kanssa on mukavin tehdä niitä jokapäiväisiä perusjuttuja.

+ villit kortit tietysti tervetulleita.

Mikäli olet tätä foorumia lukenut, et varmasti ylläty että ehdotetaan Reaperia. Ilmainen 30pv testimahdollisuus, jonka toiminnallisuus ei rajoitu tuon jälkeenkään. Hankintahinta 39€.

http://reaper.fm/
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Da Make
10.02.2007 20:31:11 (muokattu 10.02.2007 20:34:08)
Mikäli olet tätä foorumia lukenut, et varmasti ylläty että ehdotetaan Reaperia. Ilmainen 30pv testimahdollisuus, jonka toiminnallisuus ei rajoitu tuon jälkeenkään. Hankintahinta 39€.

http://reaper.fm/

Kiitos vastauksesta !
Erityisesti Digital Performer kokemukset kiinostaisivat, lähipiirissä ei ole kellään kokemusta siitä, enkä ole toistaiseksi löytänyt missään liikkeessä kokeilumahdollisuutta.
Riffi-lehden Astia studios artikkelista selvisi että Anssi Kippo käyttää yksin omaan Digital Performeria ja tämä sai minutkin kiinnostumaan aiheesta.

Käsittääkseni Reaperia ei ole MacOS ympäristöön ollenkaan. (MacOS vaatimus jäi mainitsematta aloitusviestissä jonne se on nyt lisätty !)
Aki
10.02.2007 20:39:46

Käsittääkseni Reaperia ei ole MacOS ympäristöön ollenkaan. (MacOS vaatimus jäi mainitsematta aloitusviestissä jonne se on nyt lisätty !)

No tuohan muuttaa paljon. Reaper on mäkille tulossa, mutta tänhetkinen kehitysversio on käsittääkseni vielä aika raaka. En ole päässyt mäkki-Reaperia testaamaan. Kesään mennessä pitäisi mäkkiversion olla PC-version tasalla. Valmistajan työtavat tuntien saattaa olla paljon aiemminkin.

http://www.cockos.com/forum/showthread.php?t=4220

Ja mitä noihin demottomiin softavalmistajiin tulee, kukin voi oman moraalinsa kanssa miettiä onko laittomasti kräkättyjen softien käyttö demoamistarkoitukseen hyvästä vaiko eikö. Eli että lisääkö ostamistodennäköisyyttä se että sitä softaa pääsee testaamaan.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Chaplin
11.02.2007 00:10:51
Mulla on tuo Digital Performer 4.61, elikkä päivitetty 4.5. Toimii kun junan vessa! Oon kyllä enemmän kun tyytyväinen. Oon kyllä harkinnut tuon 5 version päivittämistä, mutta eipä sille oikeestaan oo toistaseksi ainakaan käyttöä..?

Jos pääset jossain kokeileen MOTUn rautaa, sen mukana tulee AudioDesk 2.0 (osx älle) softa. Se on vähän kun LE versio DPstä.. Ainakin 4.5 versiosta. Viitosta en oo nähnyt kun kuvissa.

Miinuksena sellanen juttu, että ainakin suomessa tää on harvinainen softa, joten sellanen "kaveri/ keskustelufoorumi tuki" on aika olematonta, mutta toisaalta kokeilemalla ja tekemällä nuo hommat yleensä ratkea. Ja manuaalia lukemalla.. Mun ei tarvi onneksi turvautua tuohon manuaaliin, ku sattuu olemaan ranskan kielinen.. Juu, 1100 sivua Ranskaa. Italian ebaysta huusin tuon, ja halvalla sain :-)
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
Da Make
11.02.2007 01:07:29
Mulla on tuo Digital Performer 4.61...

Erinomaista ! Ostan siis varmaankin (vaikka sitten kokeeksi) Digital Performerin. Sound on Soundista (lehti) luin joskus ja kovasti kehuivat.
Chaplin
11.02.2007 01:17:56
Ja sitten..

..plussat: MOTUn tekemä. Mulla 828 mk2, joten yhteensopivuus täys 10.
Ainoastaan MACille, elikkä ei vaaraa kilpailusta, (kummalle koneelle myydään enemmän -> paremmat päivitykset)??

tuossa ainakin alkuun..
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
G-mies
11.02.2007 16:08:12
Itse olen käytellyt muutaman kuukauden DP 5.11:tä, tosin minun äänittelyni ovat aika simppeleitä enkä varmaan ole käyttänyt ohjelman ominaisuuksista kuin 10 prosenttia ;) Päädyin Digital Performeriin lähinnä syystä että ostin Motun UltraLiten ja sen mukana tulleen AudioDeskin pystyi päivittämään kohtuullisin kuluin Digital Performeriin. Logic tippui harkinnasta hintansa vuoksi ja Logic Express taas tuntui demon perusteella vähän turhan rajoittuneelta.

Tosiaankin manuaali on noin 1100 sivua ja vähän tuntuu siltä että ohjelmasta ei oikeasti saa kaikkea irti ellei tuota lue suunnilleen kannesta kanteen...

Keskustelufoorumeista on tullut käytyä lähinnä unicornation.com:issa, tosin tuo on ollut muutaman päivän poissa pelistä teknisten ongelmien johdosta.
For great justice.
Tupi
11.02.2007 16:51:50
Sonaria ei (valitettavasti) ole eikä ilmeisesti tule MacOS:lle, joten sen voinet karsia listastasi.
koponen
11.02.2007 18:10:45 (muokattu 11.02.2007 18:12:24)
DP on loistava softa ja varsinkin nykyisellä hinnalla aivan killeri. Enpä miettisi sekuntiakaan jos macciin musasoftaa olisin hankkimassa. Motun raudat eteen niin on luotettavuus ja soundikin ihan grande.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
Chaplin
12.02.2007 00:25:58
Piti ihan tarkistaa tuo sivumäärä.. 1034 sivua :-)
Chaplin
12.02.2007 03:20:53
Ja tuohan tukee MAS,AU, VST ja RTAS plugareita käsittääkseni, melko harvinaista MacOS ympäristössä.

-MAS ja AU ainakin. Ilmeisesti myös RTAS, mutta ei ainakaan nuo Protoolsin Bundlet (ainakaan ilman että on PT asennettuna) ja ilmeisesti RTAS - VST adapterin kautta VST. Sekä TDM.

Voin kyllä kokeilla tuota PT - RTAS Bundle juttua jos vaan jaksaisin asentaa tuon Mboxin..
Pysytäänpä kuulolla..
Grabula
12.02.2007 08:42:51

Logicin, DP:n ja Cubasen lisäksi on muutaman vuoden ajan ollut tarjolla sekä Macille että PC:lle yksi monelle tuntemattomampi vaihtoehto: Traction.

Kyseiseen ohjelmaan on juuri tulossa päivitys kolmosversioon ja mielestäni Traction menee monessa asiassa juuri käytettävyydessä kilpailijoidensa edelle. On yksinkertainen käyttää, aika ei kulu manuaalin selailuun vaan syntyy nopeasti musaa, mutta tarjoaa välineet myös viilailuun ja vaativimpiinkin juttuihin.

http://www.mackie.com/products/tracktion3/splash.html

Plussat:
- loistava yhden ikkunan systeemi, ei sotkeutumista valikoihin
- tehokas, yksinkertainen työn kulku: vasemmalta ääni sisään, oikealta ulos
- drag and drop -plugarit
- helppo kokonaisuuden hallinta
- monipuolinen paketti, jossa kattavat efekti- ja instrumenttiplugarit, jopa laadukas masterointi-plugin
- eritäin edullinen ominaisuuksinsa nähden
- hintaan kuuluu lisenssi kahdelle koneelle
- cross plattform - toimii sekä macissa että pc:ssä

Miinukset:
- hieman kankea midin muokkaus (kokemus vain 1 ja 2-versiosta)
- tukee vain vst:tä macissa, ei siis au:ta
- voi olla jollekin vaikea omaksua mikserityylisen sekkarin käytön jälkeen
- 2-versio ei vielä universal binary, toimii tosin kohtalaisesti Rosettan avullakin

Itse olen käyttänyt tuota 1-versiosta lähtien (maksoi muistaakseni 69 euroa ja päivitys 2-versioon 20 euroa). Nykyään käytän itse Tractionin lisäksi myös Garagebandia biisi-ideoiden nopeaan demoamiseen, ja jatkan niitä sitten Logic Expressissä.

Vähintäänkin tutustumisen arvoinen!
Denzo
12.02.2007 12:23:01 (muokattu 12.02.2007 12:25:23)

Ardouria tehdään myös MacOSx:lle. Kannattaa lukea asennusohjeet, ei välttämättä mikään heittämällä sisään-meininki.

http://www.ardour.org
http://www.ardour.org/files/main-screenshot-big.png

Ilmainen/vapaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)