Aihe: Vuonna 1986
1 2 3 4
Teijo K.
08.02.2007 16:39:07

Feggy:

Tuota sun "kokonaistunnelma" - juttua on todella vaikeaa ymmärtää.

Katselin tuossa huvikseni vuoden 1981 julkaisuja ja sehän oli erittäin vahva vuosi. Paljon mielenkiintoisia uusia (ja vanhoja!) juttuja. Se, että musiikki muuttui, ei mun mielestä aina tarkoita sitä, että se huononi. Esim. futupop, neo-rockabilly (Stray Cats, Polecats), the Meteorsin eka levy, Rick Jamesin ja Princen "punk funk".. Killing Joke ja Blag Flag...?? Old school rapparit ? Bobby Womackin modernin soulin klassikko "Poet I", Ramonesilta tuli Pleasant Dreams, Motörhead julkaisi "No Sleep 'till Hammersmithin", Rolling Stones "Tattoo Youn", Crampsien "Psychedelic Jungle".. jne.

Mun mielestä aika oli kaikkea muuta kuin masentava.

Motörhead oli kyllä ihan kiva. :)
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Blue Moon
08.02.2007 16:53:58 (muokattu 08.02.2007 18:43:39)

Motörhead oli kyllä ihan kiva. :)

Kiva juttu ettet ole liian aikuinen sentään ihan kaikkeen! :-)

Nuo muut on sitten vissiin, kuten kirjoitit, "sitä itseään".
Teijo K.
08.02.2007 20:15:41

Kiva juttu ettet ole liian aikuinen sentään ihan kaikkeen! :-)

Nuo muut on sitten vissiin, kuten kirjoitit, "sitä itseään".

86 mie olin 15 vuotias. Tavallaan aika otollisessa iässä, mutta kuuntelin vain Deep Purplea ja Nazarethia AC/DC ynnä muut perus, mutta vain -70 -luvun tuotantoa.

:)

Syystä tai toisesta se varsinainen kasarikama ei sytyttänyt. Minkäs teet. Kun ei niin ei. Vaikka se olisi ehkä ollut aikanaan helpompaa, tavallaan kiinnostua samasta musasta kuin ikätoverit.

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Mika Antero
09.02.2007 07:33:56 (muokattu 09.02.2007 07:34:57)
86 mie olin 15 vuotias. Tavallaan aika otollisessa iässä, mutta kuuntelin vain Deep Purplea ja Nazarethia AC/DC ynnä muut perus, mutta vain -70 -luvun tuotantoa.

:)

Syystä tai toisesta se varsinainen kasarikama ei sytyttänyt. Minkäs teet. Kun ei niin ei. Vaikka se olisi ehkä ollut aikanaan helpompaa, tavallaan kiinnostua samasta musasta kuin ikätoverit.

Ihan samalla tavalla minulle oli 15-vuotiaana kaikkein kovin juttu 70-luvun jytäbändit ja Beatles ynnä muu 60-luku ja jotkut 80-luvun hevibändit. Tuli jopa lapsellisuuksissaan inhottua sen aikaista hittimusiikkia. Onneksi myöhemmällä iällä pystyi myöntämään, että siellä hittien seassa ja niiden ulkopuolella oli paljon kestävää musiikkia, yllättävän paljon kestävämpää kuin suurin osa esim. siitä päivän hevistä, jota tuolloin tuli hehkutettua.

Se on tässä myöhempinä vuosikymmeninä ihmetyttänyt, että 80-luvulla vähän naurunalaisiksi joutuneiden meikkihevibändien kuten WASP, Mötikät ja jopa Bon Jovi levyt ovat kestäneet aikaa paremmin kuin joidenkin "vakavampien" hevibändien. Varsinkin Bon Joville piti tuolloin nauraa, semmoista onnetonta kevytheviä. Tosiasiassa bändi muuttui siksi itsekseen vasta vähän myöhemmin.

Näin jälkeenpäin ajatellen itseäni lämmittää kuitenkin eniten se, että sain aikalaisena todistaa suomirockin kunnian päiviä manserokkeineen, Sielun Veljineen, Peer Günteineen, Melroseineen ynnä muine loistavine ilmiöineen.

Mutta ei siinä mitn, jokainenhan saa inhota mitä vuosikymmentä tahansa, minun puolestani vaikka koko vuosisataa. Se saattaakin olla seuraava muoti-ilmiö; nuoriso tyrmää koko 1900-luvun musiikin paskana. Pyydän sivistyneistöltä anteeksi vulgaaria sanavalintaa tässä ja aiemmin.
Teijo K.
09.02.2007 16:12:05

Mutta ei siinä mitn, jokainenhan saa inhota mitä vuosikymmentä tahansa, minun puolestani vaikka koko vuosisataa. Se saattaakin olla seuraava muoti-ilmiö; nuoriso tyrmää koko 1900-luvun musiikin paskana. Pyydän sivistyneistöltä anteeksi vulgaaria sanavalintaa tässä ja aiemmin.

Heh. Senverran pitää omalta osalta tarkentaa, että en minä oikeasti inhoa mitään musiikkia. Jos jotain kasarista olen sanonut, niin sen olen tehnyt huumorilla ja pilke silmässä. Varaan kuitenkin oikeuden olla kuuntelematta sellaista musaa mikä ei väräytä miun henkilökohtaista sisintäni.

;)

Conrad Lant
09.02.2007 18:30:44

Mut sanotaan, että vuosina 1981-85 suunnilleen oli yleisesti ottaen aika masentavaa meininkiä, eikä vain siksi, että goottimusa oli tuolloin voimissaan.

Mulla on tähän vastaan sanottavana vain se yksi oleellisista oleellisin yhdyssana: hardcore. Tai viisi sanaa: Terveet kädet ja Dead Kennedys.

Ei sinänsä, allekirjoittaneen kuvauksesta löytyvästä suosikkilevyjen listasta aika iso osa ajoittuu kahdeksankymmentäluvulle ihan muutenkin. Aikani lapsi siis.
No one prayed for Sodom
Halsu
10.02.2007 00:51:25

Seuraavana vuonna oli vähän stydimpi..hoho:

http://www.lahden-ryry.com/rokki_ma … n_julisteet/imagepages/image88.html

Tiedä häntä - saatoinpa hyvinkin olla tuolla paikalla, vaikken muistakaan...

Opiskelin noihin aikoihin Lahdessa ja kävin melkein kaikki Torven bändit katsomassa - ja itsekin muutaman kerran jouduin siellä lauteille ;-)

Ja mustakin -86 oli hyvä rokkivuosi, olin silloin 18, nääs.
CU -- Eki
Groovelover
10.02.2007 10:50:50 (muokattu 10.02.2007 10:59:57)

Vähän samat muistot paitsi oon jonkun vuoden vanhempi, vuonna 1986 olin 18-vuotias. Siihen aikaan tuli aikalailla ohitettua kasarilevyt kun aika meni rockin, R&B:n, soulin ja jazzin historiaa penkoessa, mutta ihan kaikki ne kasarihitit - ne korneimmatkin - tuli silloin kuultua ja ne on pysyvästi tallentuneet korvienväliseen kovalevyyn. Joka kerta kun niitä kuulee jossain yhteydessä tulee kaksi mietettä mieleen:

a) "nämähän on hyviä biisejä, oikeat melodiat!" 90-luvulla kehiin tulleet dance/tekno/mikäliekonevetoiset jutut ja kirkonpolttometallit sai 80-luvun tuntumaan kadotetulta kulta-ajalta.

b) "oli se minna/liisa/whatever aika hot silloin" eli tulee erittäin vahvat flashbackit skolen teinibileistä tai himabileistä, melkein jokainen biisi tuo mieleen jonkun tunnemuiston tai tilanteen. Nuoruuden soundtrackiä, hyvässä että pahassa.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
Albireo
10.02.2007 12:51:06
Kaikkein "mahtavin" kasaribiisi The Final Countdown julkaistiin 1986.
wrshredder
10.02.2007 13:31:56
.. Tsernobyl kosahti
... Minä sikisin pyhästä ydinjätteestä ja synnyin.

Eikös Ynkän eka tullut 86 ,vai oliko se 85?
THV-Klubi#52-- Romantikkoitkijät#23-- S.M.A.K - perustajajäsen.... Let out some steam ,Bennet
Gardiner
10.02.2007 13:40:33

Ei kun se paskeni, onneksi 2000-luvulla on parantunut taas...keskimäärin. Mut siis tottakai joka vuodelta löytyy hyviäkin levyjä. Mut sanotaan, että vuosina 1981-85 suunnilleen oli yleisesti ottaen aika masentavaa meininkiä, eikä vain siksi, että goottimusa oli tuolloin voimissaan.

The Replacementsin levyt justiinsakin noilta vuosilta on herkkujen herkkua vieläkin, loistavata rock/pop kurnutusta, mahtavia biisejä, kaikkien aikojen klassikoita. :)
"Rainy day, dream away. Ain't no use in gettin' uptight, just let it groove in it's own way" Jimi Hendrix
insight
10.02.2007 13:42:01 (muokattu 10.02.2007 13:44:10)
.. Tsernobyl kosahti
... Minä sikisin pyhästä ydinjätteestä ja synnyin.

Eikös Ynkän eka tullut 86 ,vai oliko se 85?

Rising Force tuli 84. Tässä välissä Marching out. 86 tuli Trilogy. Olof Palmekin taidettiin murhata 86. Mä olin 11. 1986 alkukesä taisi muuten olla hyvin lämmin. Muistan käyneeni kavereiden kanssa Kuusijärvellä (Vantaa, Hakkila) toukokuussa koulun jälkeen uimassa. Vesi taisi olla jotain 26 asteista jo tuolloin siellä =)
1987 kesä taas oli ennätyskylmä, mutta 88 taas lämmin.

http://en.wikipedia.org/wiki/1986
http://www.halla-aho.com/scripta/vaaliasiaa.html
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)