Aihe: Tekniikkaharjoituksia
1 2 3 4 5 6 7 8
Ambitus
11.02.2007 05:14:05

Ooh! Ambitus on hereillä. Hyvää iltaa/aamua/mitälie!

Hyvää huomenta!
Tulin just Hämeenlinnasta studiohommista! Stana matka kesti yli neljä tuntia himaan ku rengas puhkes Hyvinkään kohdalla...ja vaihtaessa tunkki petti alta ja laakeri meni paskaks! Sitten köröteltiin 30-40 km/h kotiin saakka! Stana ei nukuta yhtään...
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
Jucciz
11.02.2007 05:21:41
Juuri näin. Jucciksen asenne on muutenkin hieman sitä luokkaa että kannattaa aina vaan jättää omaan arvoonsa

Kerrotko tästä vähän tarkemmin?

Jos olen sitä mieltä, että otelaudan symmetrinen sahaaminen ees-taas ei välttämättä ole mielenkiintoisin ja mielekkäin vaihtoehto koordinaation kehittämiseen niin mulla on paska asenne?

Olkoon sitten niin.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Ambitus
11.02.2007 05:29:06 (muokattu 11.02.2007 05:32:24)

Hei! Pitää kuitenkin muistaa, et tollaset kromaattiset tilulilut on poikaa jos niitä käyttää hillitysti. Se, et sahaa edestakas otelautaa on hieman tylsää joo, mut päätä saa myös käyttää. Kromatiikalla saa rakenneltua kaikenlaisii lisäjännitteitä musaan...ja kunnon aivoton krom.tilu menee myös hyvästä läpästä...jos sen vain soittaa hyvin...kattokaa George Bellaksen soittoa...se on paikoitellen aika maukasta, mutta suureks osaks pelkkää vitsiä (tai sit se kaveri ei elä tällä planeetalla).

http://www.georgebellas.com/MainSit … amples/Pages/M08_Chromaticism2.html
http://www.georgebellas.com/MainSit … amples/Pages/M08_Chromaticism4.html
http://www.georgebellas.com/MainSit … amples/Pages/M08_Chromaticism1.html
http://www.georgebellas.com/MainSit … amples/Pages/M08_Chromaticism3.html
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
msormune
11.02.2007 10:46:37
Jos olen sitä mieltä, että otelaudan symmetrinen sahaaminen ees-taas ei välttämättä ole mielenkiintoisin ja mielekkäin vaihtoehto koordinaation kehittämiseen niin mulla on paska asenne?

No kerropas sitten jotain mielestäsi parempia harjoituksia nimenomaan koordinaation kehittämiseen. Yleisö odottaa mielenkiinnosta pakahtuen.
voima
11.02.2007 11:35:51
No kerropas sitten jotain mielestäsi parempia harjoituksia nimenomaan koordinaation kehittämiseen. Yleisö odottaa mielenkiinnosta pakahtuen.

Lopettakaa nyt jumalauta tää pelleily, kaikilla on oikeus omaan elämään. Kertakaikkiaan lapsellista tällanen.
Moi oon protuisti.
John Titor
11.02.2007 13:15:08 (muokattu 11.02.2007 13:22:13)

Tämä kyllä pitää paikkansa. Esim. jazzissa, josta paljon pidän, pysytellään yleensä tiukasti diatonisissa skaaloissa ja harvemmin liikutaan alkuperäisen sävellajin ulkopuolelle.

Näin on:D

Mutta hei, miten oppii soittamaan kromaattista, jos ei soita kromaattista? Asia, jota muuttaisin näissä 1234-harjoituksissa olisi se, että niitä kannattaisi oikeasti soittaa kromaattisesti, niin ettei jätä yhtään puolisävelaskelta väliin. Mutta kyllä Jucciz on silti varmasti lopulta oikeassa, ei niistä oikeasti ole hyötyä - klassisetkin soittajat käyttävät aikaansa niihin, ja tuloksena on tunnetusti pelkkää paskaa:

http://www.youtube.com/watch?v=k8K5 … QCdS20&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=mEz1ZWZP-Qs
http://www.youtube.com/watch?v=4U81HCKHNxY

Ja vielä vähän kromaattista:

http://www.youtube.com/watch?v=-gfP-ag6i5o
http://www.youtube.com/watch?v=NDDpVGUhxYQ
http://www.youtube.com/watch?v=4wdJ5fj7REI

Ihan huonoja.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Karipiirto
11.02.2007 14:13:44

Lopettakaa nyt jumalauta tää pelleily, kaikilla on oikeus omaan elämään. Kertakaikkiaan lapsellista tällanen.

No vihdoinkin joku sen sanoi. Ketjun aloittaja oli ainoa joka ymmärsi olla ottamatta nokkiinsa vaikka niitä kaikkien niin ihailemia 1234 -harjoituksia joku kehtasikin arvostella.
NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!!
Jucciz
11.02.2007 14:29:07

Tossa ois yks itse keksitty. Sopii hyvin 5-6-7-8-treeniketjuun ;)

Gm9         C7b9        Am7         D7#5b9
E|---------5---------------------------------------|
B|-------6---6-8-6-5-------------5-8-6-7-----------|
G|-----7-------------7-6-------5---------8-7-5-----|
D|-5-8-------------------8-6-7-----------------7-8-|
A|-------------------------------------------------|
E|-------------------------------------------------|

Ainakin se työllistää kaikkia neljää sormea ja omaan korvaan kuulostaa mielenkiintoisemmalta kuin "rotupuhdas" 5-6-7-8 -sahaus. Samalla tuossa korvakin oppii tunnistamaan II-V -ketjuja, joita niin monessa musassa käytetään.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
John Titor
11.02.2007 14:55:34 (muokattu 11.02.2007 14:55:50)

Ainakin se työllistää kaikkia neljää sormea ja omaan korvaan kuulostaa mielenkiintoisemmalta kuin "rotupuhdas" 5-6-7-8 -sahaus. Samalla tuossa korvakin oppii tunnistamaan II-V -ketjuja, joita niin monessa musassa käytetään.

Mitäs sitten kun soittaja on aloitteleva puurokorva joka ei kuule minkäänlaisia johtosävelpurkauksia, eikä myöskään ymmärrä teoriasta hevon helvettiä, ja pääasiallinen tarkoitus olisi saada sormet toimimaan? Kyllä on hyödyllistä panna kakkosvitosia eteen kun ensimmäiset 5 vuotta menevät siihen että oppii edes ymmärtämään mistä on kysymys teoriatasolla, puhumattakaan siitä että vielä ymmärtäisi kuulemaansa.
Jos ei osaa soittaa niitä kromaattisiakaan harjoituksia, niin miten nakit taipuvat hienoihin viisisävelarpeggioihin? Aikansa kutakin.
Slayeri
11.02.2007 14:56:23 (muokattu 11.02.2007 14:58:13)
Itte olen harjotellut näitä jo pitemmän aikaa ja olen huomannut eroa, kuten joku tuossa sanoi jo ni ei tule näitä ''takkuilupäiviä'' enään. : )
Blodapelsin
11.02.2007 15:14:52
Kerrotko tästä vähän tarkemmin?

Olkoon sitten niin.

Ottamatta osaa kromaattisten sormiharjoitusten mielekkyyteen, totean: Kukin kertokoon mitä mieltä itse on ja olkoon "symmetristä sahaamista" vastaan niin paljon kuin huvittaa, mutta kun tuota saa lukea joka helvetin tekniikkaa koskevasta topicista niin homma alkaa vaikuttaa fanaattiselta tylsältä jankkaamiselta, ja hommasta ei tule mitään muita kuin harmaita hiuksia.
"Nothing aint so cool than playing in Rock'n Roll band, except buying cigarettes from the gasstation in the middle of night" - Nikki Sixxx
Ibanez_90
11.02.2007 16:48:38
Noi 1-2-3-4 harjoitukset auttaa minulla vain kaikkien sormien yhtäaikaiseen käyttämiseen, mutta nopeutta en ole koskaan treenannut jollain harjoituksella. Vaan harjoitellut jotain tilu sooloa sormet ruvella naurettavan hitaasta aina hieman oikeaa nopeutta nopeammaksi. (Alternatea harjoittelin kyllä parilla harjoituksella.)

Tuossa on vain se ongelma, että jos treenaa likaa putkeen kerralla, niin huomenna joutuu taas aloittamaan temmolla 0. Tämän takia myös aika tuo sitä tarkkutta, ja hyvää tatsia myös nopeasti soittaessa.

Ehdottomasti tärkein, vähinten puhuttu, ja oleellisin seikka on se että soittaa poikeuksetta samanlailla hitaasti, kuin nopeasti.

Eli: soitat jotain nuottia niin nopeasti kuin siitä ranteestasi lähtee, ja hiljennät pikkuhiljaa niin kauan kunnes olet siinä nopeudessa jossa aijoit lähteä harjoittelemaan tulevaa kohdettasi.
Olen Stratocaster_90
Jucciz
11.02.2007 16:51:02
Ai sweeppiä 1234:n sijaan? :D

Missä tuossa sweeppi oli?
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Ibanez_90
11.02.2007 16:54:42
Missä tuossa sweeppi oli?

Josta tulikin mieleen että koittakaapa oittaa noita "sweeppejänne" alternatella, ja tulkaa sitten taiksin sanomaan että alternate on sweep pickingiä helpompaa =D
Olen Stratocaster_90
Jucciz
11.02.2007 16:57:06
Josta tulikin mieleen että koittakaapa oittaa noita "sweeppejänne" alternatella, ja tulkaa sitten taiksin sanomaan että alternate on sweep pickingiä helpompaa =D

Tuo mainitseman treeni ei edes oikein toimi pelkästään sweeppaamalla, kun on neljäkin peräkkäistä säveltä samalla kielellä. Itse mieltäisin tuon esim. hyväksi alternate-pickausharjoitukseksi, joskin osan sävelistä voi halutessaan myös slurrata.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Socialite
11.02.2007 18:14:21
Mitäs sitten kun soittaja on aloitteleva puurokorva joka ei kuule minkäänlaisia johtosävelpurkauksia, eikä myöskään ymmärrä teoriasta hevon helvettiä, ja pääasiallinen tarkoitus olisi saada sormet toimimaan? Kyllä on hyödyllistä panna kakkosvitosia eteen kun ensimmäiset 5 vuotta menevät siihen että oppii edes ymmärtämään mistä on kysymys teoriatasolla, puhumattakaan siitä että vielä ymmärtäisi kuulemaansa.

Tähän on hyvä lainata entistä kitaraopettajaani: "Ei mitään tekniikkatreeniä.
Sahaat vaan niitä kaksviisykkösiä, siinä se tekniikkakin kehittyy sivussa!"
Well, how much blues do you use before you use it up?
John Titor
11.02.2007 19:58:07

Tähän on hyvä lainata entistä kitaraopettajaani: "Ei mitään tekniikkatreeniä.
Sahaat vaan niitä kaksviisykkösiä, siinä se tekniikkakin kehittyy sivussa!"

Ootkos jo ihan vitun nopea? Entä opettaja?
Socialite
11.02.2007 20:28:23 (muokattu 11.02.2007 20:30:53)
Ootkos jo ihan vitun nopea? Entä opettaja?

En mie oo kovin nopea, johtuu varmaan siitä että en ole tarpeeks vielä kaksviisykösiä hinkannut... Nyt siis sahaamaan autumn leavesia ihan perkuleesti!
Well, how much blues do you use before you use it up?
Rapido
11.02.2007 20:34:14

En ole todellakaan 1-2-3-4 aka "petrucciharjoitusten" ystävä, mutta sen sanon, että Jucciz voisi tunkea kalloonsa seuraavan faktan: Tiettyjä motorisia/lihasmuistillisia suoritteita ei vaan saa hanskattua ilman kurinalaista treenausta. Tässä tapauksessa noita petruccitreenejä on ihan perusteltua sahata, jos sattuu tarvitsemaan sellasia pikkujuttuja kuten, alternatepikkaus(tunnetusti täysin yliarvostettua) ja käsien synkkaus. Sitä en kiistä, ettei tuo Jucciksen esimerkki niitä harjoita, mutta kromaattiset treenit ajavat täysin asiansa. Ja se mikä omaan korvaan kuulosta parhaalta on täysin epäolennaista jos jokin motorinen suoritus pitää saada kulkemaan.
Limit Hold'em on ämmille.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)