NIKOLEHTONEN 11.02.2007 12:09:08 | |
---|
Eli olen nyt soitellut bassoa noin 3.5 vuotta, tosin sitä ei ehkä soitosta huomaa. Pääasiassa sormilla soittelen joskus yritän plekuakin käyttää mutta huonolla menestyksellä. Ollaan bändin kans soiteltu mm. näitä bändejä Chimaira, deftones, korn, nicole, evanescence. Omaa tuotantoakin jonkin verran. Käytän Ibanez sr300 bassoa. Ja sitten asiaan. Esim. Chimairalla on mielestäni melko nopea tempoisia kappaleita onko niitä edes mahdollista soittaa sormilla varmasti ja hyvin, vai tuleeko siinä sormien nopeus jo vastaan :) onko munkin siis alettava tota plektraa käyttämään ? Toinen tyhmäkysymys liittyy tekniikkaan. Soitetaan bändin kanssa aika matalista vireista esim Drop-B, kuinka paksut kielet voin tohon mun bassoon saada mahtumaan vähäisellä säätämisellä ? en jaksais lähteä kokeilemaan eri paksuisia kieliä koska ne on melko kalliita. snippe |
ötzi 11.02.2007 14:44:00 | |
---|
Kyllä sormilla pystyy soittamaan tarpeeksi nopeasti, se vaan vaatii reenausta. Ja kielistä, itse käytän GHSsän bass boomers 115-50 settiä, joka taitaa olla paksuin minkä saa vedettyä E-vireeseen. Kokeile niitä Amiskalla sentään lehmät on pehmeitä |
Sormin soittavia basisteja löytyy monenlaisista kaahausbändeistä, joten ihan mahdollista se nopeussoitto on ilman plektraakin. Vaatii vaan treeniä, niinkuin kaikki muukin. Mitä tuohon kielisettiasiaan tulee, niin 5-kielisten seteistä saa varmaankin jotain ideaa siitä, millaisia paksuuksia B-kielissä yleensä käytetään. Droppivire mutkistaa asiaa hieman - irtokielistä kasailematta voi olla hankala saada läjään tuntumaltaan ihan optimaalista kielisettiä. Näissä asioissa ei kuitenkaan ole mitään "oikeaa" ratkaisua, suosittelisin kaikesta huolimatta erilaisten vaihtoehtojen testailua, vaikka se lompakkoa syökin. Skull Strings tekee kieliä, joiden mainostetaan sopivan noihin dropped-asioihin hyvin, sellaisia voisit ehkä kokeilla. |
Metsä Mörkö 14.02.2007 20:39:33 | |
---|
kyllähän se nopea sormeilu sitä taitoa vaatii... itselläni onnistuu nopea soitto paremmin sormilla kuin plekun kanssa |
NIKOLEHTONEN 15.02.2007 10:22:34 | |
---|
Juu samoin mulla vielä toistaiseksi, olen kuitenkin alkanut tuota plektran käyttöä reenaamaan vähän enemmän. Kyllä se mun soitto paljon parempaa ja varmempaa on sormilla. Sen takia haluan tuon plektran käytön oppia koska on se mun mielestä paljon helpompaa soittaa nopeesti plektral. :) niinkun jos ajattelee pitkäl tähtäimel :) snippe |