Aihe: Huonon mikserin vaikutus soundiin
1
Tolvanen
11.02.2007 12:48:07
Elikkäs onko tuommosella halppis mikserin (Behringer Eurorack MX 802A) paskoilla mikrofoni etusilla pajonkin vaikutusta soundiin? Kaverin kanssa vaan kun ollaan rumpuja ja laulua koitettu äänitellä, niin soundi on kumman utuinen ja tunkkainen.

Tässä on muut tavarat listattuna:

Äänikortti:
Emu1212m

Mikrogonit:
THE T.BONE SC100 II STEREOSET
THE T.BONE BD300
Shure SM57
Aki
11.02.2007 12:53:35

Tietystihän sillä vaikutusta on, mutta kovasti luulen että suurempi ongelma on noi mikit.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
mhelin
11.02.2007 12:57:36 (muokattu 11.02.2007 13:00:01)
Ei ole mikserin vika, nuo etuasteet ovat kyllä suhteellisen hyviä. Akustiikalla on enemmän vaikutusta saundiin kuin etuasteilla tai mikrofoneillakaan. Kyllä noilla mikeilläkin pitäisi ihan OK saundia saada. Ainoa ongelma noilla etuasteilla on kohina äänitettäessä esim. nauhamikillä joka tarvitsee isoa gainia.
Halsu
11.02.2007 13:47:32 (muokattu 11.02.2007 13:55:22)

Elikkäs onko tuommosella halppis mikserin (Behringer Eurorack MX 802A) paskoilla mikrofoni etusilla pajonkin vaikutusta soundiin? Kaverin kanssa vaan kun ollaan rumpuja ja laulua koitettu äänitellä, niin soundi on kumman utuinen ja tunkkainen.

Käsittelemättömänä soundi on yleensä aika tuhnun kuuloista verrattuna valmiisiin levyihin, riippumatta siitä millä mikillä / etusella nauhoittelee.

Mulla on muutama noita SC 100 II -mikkejä, niiden yläpää ei ole mikään superraikas (viininmaistelijan tyylillä kuvaisin hieman "muoviseksi" sitä), mutta kyllä niistä silti saa ihan kelposoundia aikaiseksi kun hieman ruuvaa.

Eli rohkeasti vaan EQ:n ja kompuran kimppuun, nostamaan diskanttia ja ylämiddleä hienovaraisesti esiin ja tiputtelemaan turhia asioita pois alamiddlen ja botnen osilta - pitäisi kuulostaa pian raikkaammalta... sitten pientä kompurointia tuomaan bodyä soundiin.

Mitään tarkkoja ohjeita ei oikein voi antaa, kun sekä lähtötilanne että tavoiteltu lopputulos voivat vaihdella tosi paljon.
CU -- Eki
kivi
11.02.2007 14:12:10
Tietystihän sillä vaikutusta on, mutta kovasti luulen että suurempi ongelma on noi mikit.

Nyt olen ehdottomasti eri mieltä. Etuasteen laatu on tärkeämpi kuin mikkien laatu, koska hyvä ja huono mikki eroavat toisistaan lähinnä vain siinä, miten niiden vaimennus on tehty. Eli sekä hyvä että huono samantapainen mikki pystyvät riittävällä ruuvaamisella spektrin laajuudessa kutakuinkin samaan, erot tulevat transienttien nappaamisessa ja paineenkestävyydessä.

Huono etunen sen sijaan tuo peliin senkaltaista disinformaatiota, että sen suodattaminen voi olla mahdotonta. Eikä välttämättä päästä dynamiikkaa läpi.

Kuinka pitkän reitin mikserissä ääni kulkee? Jos signaalin saa heti kanavainsertistä / kanavan sendistä ulos, se ei yleensä oo vielä kovin pilalla. Jos mennään ekvalisaattorien läpi, sitten voi ollakin jo aika tuhnua.

Ja tämän kaiken sanottuani: En usko että vika on mikeissä tai edes mikserissäkään! Uskon, että vika on harjoituksen puutteessa, koska kyllä melkein millä laitteella tahansa saa siedettävää soundia kun osaa, ja jos ei osaa, ei auta vaikka olis mitkä kamat.

Harjoittelua, harjoittelua. Palataan asiaan sadan äänitystunnin päästä, ok?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
11.02.2007 15:01:35 (muokattu 11.02.2007 15:02:57)
Hih hih, tulipa, Kivi, mieleeni et ihan tyytyväisnä lainasitte Behrsrinkelin mixeriäni ku äänittelitte sitä kätyrien levyä vuonna, jotain ennen vedenpaisumusta, köyhä ei ruikuta, se tekee sillä mitä on saatavilla, siinä kehittyy kuitenkin tietotaito joka on sitten pääomana kun sosioekonoominen status mahdollistaa parempien releitten hankinnan. :)

Me a) käytettiin siitä pelkkiä mikrofonietuasteita ja b) kuunneltiin tarkkaan huonontaako se soundia vertaamalla pariin irtoetuseen. Lopputulos kyl oli, että ei huonontanut, ja että senaikainen äänikorttimme (Eventide Layla) oli pahempi pullonkaula soundien saamisessa koneelle.

Mut sillä tehdään mitä on. Siinä sun vanhassa Dynamix-tiskissä olis oikeasti aika hyvä soundi, jostain syystä se vaan kohisee ihan törkeästi aina kun sen laittaa kiinni oikein ja sääntöjen mukaan.

Ei tarttis olla - mä äänitin sillä joskus vuonna kilpi ja kirves pari neliraitademoa, ja silloin se ei kohissut, mutta en muista kuollaksenikaan minkä vippaskonstin mä sille tein. Ainakin paukkulangalla vedetyt runkomaadoitukset on vakiokamaa täälläpäin, kun aletaan siivoilla soundia.

Jatketaan askartelua...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Halsu
11.02.2007 15:59:56 (muokattu 11.02.2007 16:13:44)

Harjoittelua, harjoittelua. Palataan asiaan sadan äänitystunnin päästä, ok?

...ja miksaustunnin, myös ;-)

Luulenpa että löysin koneeltani hieman kysyjän mikkikalustoa vastaavilla mikeillä nauhoitetun soundcheck -kolistelupätkän. Mulla oli enemmän lähimikkejä käytössä, joten överit oli ottamassa ehkä vähän enemmän peltejä kuin yleissoundia. Bassarimikki oli T-bonen toinen basarimikkimalli BD 25 beta ja snaressa oli 57:n tilalla T-bonen CD 56 beta. Mutta sinnepäin kuitenkin... Etusina mulla on Alesiksen Multimixin omat, luulisin olevan about vastaavaa tasoa kuin behkut.

Tein tuosta pikaisen testipläjäyksen jossa seuraavat asiat:

1. Luomumiksaus (eli ei muuta käsittelyä kuin voimakkuuksien säätö)
2. Popmiksaus (Suhtkoht sivistyneesti equttu ja kompressoitu)
3. Lyttymiksaus (Ylikompressoitu ja reippaasti equtettu "tuhti" pätkä)
4. Luomubassari
5. Luomuöverit
6. Luomusnare
7. Luomumiksaus uudelleen
8. Popbassari (geitattu, equttu, kompuroitu)
9. Popöverit (equttu, kompuroitu)
10. Popsnare (equttu, kompuroitu)
11. Popmiksaus uudelleen
12. Lyttybassari (geitattu, equttu, kompuroitu)
13. Lyttyöverit (equttu, kompuroitu)
14. Lyttysnare (equttu, kompuroitu)
15. Lytty-lo-fi (eli överit, jotka on vedetty ihan särölle asti lyttyyn ja equttu middlevoittoiseksi - matkii huoneambienssia tavallaan)
16. Lyttymiksaus uudelleen

Tässä tuo testi ämpärinä

http://eki.pp.fi/temp/Mnet/EQCompTest.mp3

Mitä tästä opimme?? Emme ehkä juuri mitään ;-)

...mutta oli taas ihan mielenkiintoista vähän testailla, ja ehkä tuosta testistä on myös alkuperäiselle kysyjälle jotain iloa...
CU -- Eki
Tolvanen
11.02.2007 16:57:59 (muokattu 11.02.2007 16:59:01)
joo kiitos vastauksista, toi Halsun pätkä kyllä antaa toivoa :).
Sitä kun on vaan täällä niin paljon kuulutettu, että lähtökohtien miksaamiseen pitäisi olla jo tosi hyvät ja soundien kirkaat kun kamelin kyrpä aamunkoitteessa.
Mutta me sitten jatketaan testailua ja alotetaan jo vähän miksailua.
Kiitän
Gardiner
11.02.2007 17:29:24

silloin se ei kohissut, mutta en muista kuollaksenikaan minkä vippaskonstin mä sille tein.

Tais vaikuttaa se mihin neljän jojoon oli kytketty pöytä ja mihin etuaste ynnä oheisvermeet ja minkä toosan töpselistä teipattiin maadotusliuskat pois pelistä.Mä avasin sen rohinatoosan ja löysin sielt sisältä yhen irronneen langanpätkän joka liitty koko härvelin maadotukseen, juotin sen takas kiinni ja nyt on paljon parempi.
"Rainy day, dream away. Ain't no use in gettin' uptight, just let it groove in it's own way" Jimi Hendrix
Timo JM
11.02.2007 19:18:26

Kyllä mäkin olen sitä mieltä, että meidän monien harrastelijoiden miksauksissa on paljon suurempi vaikutus osaamisella kuin millään kamoilla.
...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido
passe
11.02.2007 19:49:09 (muokattu 11.02.2007 20:07:18)
Loistavaa Halsu, plussaa läsähti!

Tällaiselle vasta-alkajalle kun on tuo rumpujen äänitys kokonaisuudessaan vähän sellaista koskematonta erämaata. Ei oikein tiedä että millaiselta ne hyvät lähtösoundit oikeastaan narulla kuulostavatkaan, puhumattakaan sitten miltä ne kaiken maailman lyttyyn rutatut ym. rummut kuulostavat yksinään... Tämä oli vallan mainio suunnannäyttäjä!

E;) Tuosta kamojen vaikutuksesta lopputulokseen. Olen samoilla linjoilla siinä, että ainakin nuo omat tämänhetkiset kamani mahdollistaisivat paljon paremman lopputuloksen kuin mihin tietotaitoni tällä hetkellä riittää.
Sometimes more is more
Aki
11.02.2007 23:43:22

Nyt olen ehdottomasti eri mieltä. Etuasteen laatu on tärkeämpi kuin mikkien laatu

Kyllä me tässä ollaan samaa mieltä. Kysyjän tapauksessa etuasteet ovat kuitenkin vallan käypät, joten päättelin että tässä nimenomaisessa tapauksessa - mikäli ongelma on laitteistolähtöinen ylipäänsä - se johtuu mikeistä enemmän kuin mikseristä.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)