poppamies 10.02.2007 10:48:58 | |
---|
Tämä on sellainen asia mihin ei ehkä tule kiinitettyä mitään huomiota mutta missä asennossa soitatte sormin. Sillai 90 asteen kulmassa, pystysuorassa, vaiko sillai kontramaisesti. Itsellä on paljon parempi tuntuma jos näppäilysormet on kontra-asennossa. Tule enemmän läskiä peliin ja muhkeampi soundi. G strings are for strippers! |
Volante 10.02.2007 10:56:23 | |
---|
Enpä muuten ole ajatellut asiaa, piti ihan ottaa basso syliin ja kokeilla. Melko pystyssähän tuo käsi näyttäisi olevan. Itse diggailen enemmän sellaisesta jämäkästä, "erottelevasta" saundista enemmän kuin muhkeasta pompotuksesta, ja olen todennut, että juurikin tuolla käden asennolla saa parhaan tuloksen helpoimmalla. Aika usein tosin tulee plektrallakin soiteltua. |
Zarmo 10.02.2007 16:19:21 | |
---|
Yleensä melko kohtisuorassa kieliin nähden, mutta joskus haen sitä muhkeutta tuolla mainitulla kontra-tyylillä. |
leksi-B 10.02.2007 17:13:43 | |
---|
Paukalo on mikinpäällä tai H-kielellä ja sormet o vähä vinos ku keskari o se verran pitkä etusormee nähden ja sitte noin 45-asteen kulmas! Jos et soita ni et opi! |
jvakeva 11.02.2007 00:09:07 (muokattu 11.02.2007 00:10:02) | |
---|
riippuu mitä soundia haen.. muta aika suoraan yleensä.. siirrän sitten sijaintia joko tallaan tai kaulaan päin, saunditoiveen mukaan. |
Löytyiskö linkkejä kuviin siitä, miten sormet "Pitää olla" jne. Ja noista eri soitto asennoista. |
jvakeva 11.02.2007 01:12:04 | |
---|
mun mielestä ei ole mitään "pitää olla" meininkiä, vaan se tulee itekseen, se oma sormien asento, kun tarpeeksi soittelee... mut tää on vaan puoliammattilaisen mielipide. kaikko varmaan on toistamieltä. nimim. hänen opissaan ollut. |
pardy 11.02.2007 01:41:43 | |
---|
Löytyiskö linkkejä kuviin siitä, miten sormet "Pitää olla" jne. Ja noista eri soitto asennoista. Ainoa kriteeri sormien asennolle on se, ettei pitkänkään soittojakson jälkee synny kipua. Kipu enteilee aina huonosta asennosta ja pitemmän päälle moinen voi johtaa (rasitus)vammoihin. |
Ihme Basisti 11.02.2007 10:14:37 (muokattu 11.02.2007 10:17:20) | |
---|
mun mielestä ei ole mitään "pitää olla" meininkiä, vaan se tulee itekseen, se oma sormien asento, kun tarpeeksi soittelee... mut tää on vaan puoliammattilaisen mielipide. kaikko varmaan on toistamieltä. nimim. hänen opissaan ollut. Oma soundi-ihanne ainakin munsta tuntuisi jotenkin vaikuttavan sormien asentoon; tarkka ja napakka, läski ja ponteva jne... Ei Kaikko mulle ainakaan mitään omasta soittoasennostani sanonut mitään :). nimim. hänen opissaan ollut. EDIT: Niin ja ihan kysymykseen vielä: sormien kulma kielien tasoon piirretyn normaalin suhteen ehkä joku 30 astetta, juurikin sen takia että näin saan napakamman soundin. |
jvakeva 11.02.2007 12:28:32 (muokattu 11.02.2007 12:29:17) | |
---|
Oma soundi-ihanne ainakin munsta tuntuisi jotenkin vaikuttavan sormien asentoon; tarkka ja napakka, läski ja ponteva jne... Ei Kaikko mulle ainakaan mitään omasta soittoasennostani sanonut mitään :). EDIT: Niin ja ihan kysymykseen vielä: sormien kulma kielien tasoon piirretyn normaalin suhteen ehkä joku 30 astetta, juurikin sen takia että näin saan napakamman soundin. ja toki jos ihan väkisin vinkkeliin kaulaan nähden koittaa sormia vääntää, niin alkaa ainakin meikäläisellä vähän takkuamaan... |
Ihme Basisti 12.02.2007 12:21:54 | |
---|
ja toki jos ihan väkisin vinkkeliin kaulaan nähden koittaa sormia vääntää, niin alkaa ainakin meikäläisellä vähän takkuamaan... Täh? Tiedän, olen joskus hidasälyinen mutta nyt en oikein tajunnut, että pitäisikö tuohon vastata jotain. Mutta no: itellä tuo tulee ihan luonnostaan kun oon noin oppinut soittamaan, jos kokeilen "enemmän läskiä kielille" -tekniikkaa niin takkuaa mullakin kun en ole sillä tyylillä tottunut soittamaan, varmaankin sen takia kun en pidä siitä soundista mikä bassosta silloin tulee... Mutta en tosiaankaan piirtokolmiolla mittaa tuota kulmaa, heitin vain tommosen keskiarvon, vaihtelee aina biisin mukaan että millaista soundia tarviin. Basso on Raamattuni ja sen soitto saarnaani |
Ville S 12.02.2007 15:18:52 | |
---|
Jos soittaa neljällä sormella niin pitää pikkasen nojata oikeaa kättä tallaan päin että pikkurilli yltää tasaisesti suhteessa muihin. Tällei ainaki ite teen, kämmen on sillei vähän ympyrällä. |
Late 12.02.2007 16:37:31 | |
---|
Kaikessa soittamisessa rentous on tärkein asia. Ei saisi olla mitään ylimääräisiä jännityksiä ja jonkinlainen turhien liikkeiden välttäminen kannattaa muistaa. Kunniahan tässä menee, mutta maine toisaalta kasvaa. |
pardy 12.02.2007 18:39:24 | |
---|
Jos soittaa neljällä sormella niin pitää pikkasen nojata oikeaa kättä tallaan päin että pikkurilli yltää tasaisesti suhteessa muihin. Tällei ainaki ite teen, kämmen on sillei vähän ympyrällä. Ja jos soittaa kullilla, ni sitäki kannattaa tehä sillee ympyrällä. Eli helikopteria vaan kehiin ja kunnon lätkytystä. |
Yasako 17.02.2007 00:33:55 | |
---|
Tähän suuntaan koettanyt pyrkiä viimeiset pari kuukautta, eli sormet lähes täysin vertikaalisesti suhteessa kieliin. http://youtube.com/watch?v=PPVMBPmrblU Ergonominen asento oikealle kädelle kyynärpäästä alaspäin, mutta olkapää meinaa itsellä väsähdellä. Suurimman osan ajasta kuitenkin vanhalla "väärin" opitulla tavalla, missä käsi lepää rungolla ja peukalo ankkuroituu joko E tai A kieleen. Ranne siinä tuntuu kärsivän ja tulla jänteisiin lukkoja. Sormien asennosta sen verran, että mitä nopeampaa soittaa sitä enemmän meinaa kämmen kallistua diagonaaliksi kohti tallaa. JK |