Aihe: Äänikortin päivittämistä 100eurolla?
1 2 3
Jmvk
08.02.2007 23:06:22
Joo eli meikäläisen koneessa on vielä vakiokortti nimeltään Realtek AC'97 Audio.

Kitaralla tulee nykyään nauhoiteltua koneelle aika paljon kaikkea sälää joten ajattelinpa tuon 100 euroani tuhlata vaikka äänikorttiin jos sillä sais jo jotain?

Eli parempaa äänikorttia 100 eurolla? Verkkokaupasta minä ajattelin tilata mut voihan sitä muualtakin ehdottaa.

Pääasiassa siis nauhoituksia varten käyttäsin tuota. Saa tietysti olla hyvä pelaamiseen, musiikin kuunteluun ym.

Ja mitä minä olin katellut:

Terratec SoundSystem Aureon 5.1 MK II - USB-äänikortti, onko tuosta mihinkään?

Verkkokaupasta kattelin noita Terratecin kortteja ja Creativen kortteja, onko niistä hyötyä?
vihreen nortin lopetus on valmistettu
Rml
09.02.2007 09:35:08

Zekkaappa pikaviestini...
HK
09.02.2007 11:11:31
M-audion audiophile 2496 sijoittuu justiin tuohon hintahaarukkaan ja on hyväksi todettu.
Peltikorva puupäässä.
Jmvk
09.02.2007 15:24:45
M-audion audiophile 2496 sijoittuu justiin tuohon hintahaarukkaan ja on hyväksi todettu.

Minä en tajunnu kyllä tuota korttia (sori, en tajua muutenkaan äänikorteista vielä mitään.) mut tuossahan oli RCA In ja Out paikat ja sitten tuommonen ihmeellinen 15-pin connector to breakout box, mihin tuota 15-pin connectoria käytetään?

Ja jos tuo kerta pitäis vaihtaa entisen äänikorttini tilalle, mihin minä kytken kaiutinsarjani, ym. ja muutenkin voisitte vähän valaista tuon kortin käytöstä kiitooos..
Jmvk
09.02.2007 16:40:27 (muokattu 09.02.2007 21:50:16)
Löysinpä tuollaisen kortin nimeltään Creative Sound Blaster Audigy 4 Pro, käytettynä 100€ joka sopisi budjettiin.

Tuo näyttäisi ominaisuuksiltaan olevan monipuolinen (?), onko tuosta kortista mihinkään?

edit. http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=47180303
edit2. hinta uutena tuolle näyttäisi olevan 286.00e
rattledad
09.02.2007 17:51:39

voisitte vähän valaista tuon kortin käytöstä kiitooos..

http://www.m-audio.com/images/global/manuals/Audiophile2496_Manual.pdf
Torniojaws
09.02.2007 18:47:45 (muokattu 09.02.2007 18:48:21)

ja sitten tuommonen ihmeellinen 15-pin connector to breakout box, mihin tuota 15-pin connectoria käytetään?

SPDIF In/Out ja MIDI In/Out.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
mhelin
09.02.2007 20:04:11 (muokattu 09.02.2007 20:05:01)
Ääneni ovat kortilla mutta tälle äänikortille voisin antaa ääneni:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3761
Voit varmaankin ostaa sen myös kortilla ..
projekti
10.02.2007 10:51:50
Mikä tahansa erillinen äänikortti on parempi kuin nuo integroidut. Jos tarkoitus ei ole tehdä huippustudion laatua vaan lähes häiriötöntä kotiäänittelyä ja 1xstereo sisään ja ulos riittää, halpa Soundblasterikin pesee nuo integroidut 120-0.
Ultra Pro.
Jmvk
10.02.2007 21:33:27
Lisää suosituksia ja mielipiteitä tähän mennessä sanotuista korteista?

Ois aika himo jo ostaa kortti ja ei tiedä vielä minkä ostaa.
Jmvk
10.02.2007 22:08:18 (muokattu 10.02.2007 22:15:27)
Näillä vähillä kokemuksilla voisin kyllä halpakorteissa suositella noita M-Audion kortteja. Mä itse hommasin samassa tilanteessa Delta 44:n, enkä ole katunut päivääkään. Midi siitä tosin puuttuu, mutta mua se ei ole vielä tähän mennessä haitannut. Tuo kortti ottaa neljä sisään ja antaa saman verran ulos, joten se toimii jatkossa myös pikkutiskin kanssa pienenä demopajana.

Joo tuo Delta 44 vaikutti (vaikka en korteista häävin paljoa tiedäkkään) mut tuo kortti kyllä vaikutti mielestäni jo meikäläisen tarpeillekkin hyvältä.

Onhan tuossa kyllä budjettiini verrattuna muutama kymppi liikaa mut pitää säästää nyt kuitenkin sen verran.

Edit. Eli tähän mennessä taidan kallistua tuon Delta 44:n puoleen.
rattledad
10.02.2007 23:06:23 (muokattu 10.02.2007 23:07:46)

Mä itse hommasin samassa tilanteessa Delta 44:n, enkä ole katunut päivääkään. Midi siitä tosin puuttuu

2496:sta ei puutu, mutta sillä voi toisaalta äänittää vain enintään kahta raitaa kerrallaan (tai ehkä neljää jos spdif-liitännät saa toimimaan analogisten kanssa yhtä aikaa?). Mikkietusia siinä ei ole (onko 44:ssä?) ja liitännät on balansoimattomat, millä ei kai käytännössä ole paljon merkitystä kotiäänittelyssä.

Tuo Terratec Phase 22 vaikuttaisi aika lailla samalta kortilta balansoituja liittimiä lukuunottamatta.
BotneLapio
11.02.2007 02:56:19
Ääneni ovat kortilla mutta tälle äänikortille voisin antaa ääneni:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3761
Voit varmaankin ostaa sen myös kortilla ..

Komppaan tätä hauskaa sanaleikkiä, myös tuota korttia.
-=Botnee!!=-
koponen
11.02.2007 09:30:29
Satasen budjettiin ei mahdu kuin yksi todella hyvä kortti ja se on tuo mainittu M-Audio Audiophile 2496. Kakkosvaihtoehto ja hieman monipuolisempi kortti samassa hintaluokassa EMU0404. Itse en ostaisi mitään äänikorttia missä lukee Terratec, Soundblasterista nyt puhumattakaan.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
juha_p
11.02.2007 10:59:33 (muokattu 12.02.2007 01:23:25)
Kun kerran tarkoitus on äänitellä esim. kitaraa niin lienee tarvitset lisäksi vielä etuvahvistimen kitarallesi (ja muille mahdollisille soittimille/mikrofonille) jotta lopputulos olisi hyvä. Mikäli käytössäsi on jokin ko. tyyppinen laite niin sitten parhaan äänitystuloksen saat E-MU 0404 kortilla (toimii jotenkin myös pelien kanssa) ja parhaan kokonais tuloksen, jo mainituista korteista, lienee saat tuolla satasen Audigy 4 PRO paketilla (mikäli se on kunnossa ja on tosiaan on se PRO malli I/O Hubilla) sillä, sehän tukee myös pelaamiseen tarvittavia ominaisuuksia, surround ääntä niin analogisena kuin S/DIF:n kauta, hardware efektejä (voit käyttää niitä ASIO ajureiden avulla sekvensserisoftasta käsin), jne.. Tosin, Audigy 4 PRO malleissa on ollut joitakin ongelmia esim. sisääntulojen kohdalla mutta, onhan siinä tosi hyvät konvertterit (samat kuin X-Fi Elite Pro:ssa ja E-MUn 1212M/1820M/1616M systeemeissä). Myös Audigy 4 PRO:n I/O porttien määrä on aika hyvä (jos vain tarvitset sitten myöhemmin jossakin vaiheessa);
PCI kortissa:
10 ulostuloa (4 x analog stereo, 1 x S/PDIF stereo) ja
4 sisäänmenoa (1 x S/PDIF stereo, 1 x analog stereo (tosi hyvä A/D konvertteri tässä sisäänmenossa)) sekä
I/O Hubissa:
14 ulostuloa (1 x analog stereo, 2 x S/PDIF (coax/opt) ja 4 x S/PDIF stereo (Digital DIN, signaali sama kuin PCI kortin analogisissa ulostuloissa)),
10 sisäänmenoa (3 x analog stereo (mikin käyttö vähentää määrää yhdellä mono kanavalla), 2 x S/PDIF (coax/opt) stereo ja 1 x S/PDIF (coax) stereo (Digital DIN, lienee sama kuin PCI kortin S/PDIF)) sekä
1 x MIDI I/O (+ 1 x MIDI I/O myös Digital DIN soketissa).

Tarkkaa määrää yhtäaikaan käytettävien sisäänmenojen määrästä en voi antaa mutta, veikkaisin että ainakin kuusi tai kahdeksan analogista mono kanavaa pitäisi ASIO ajureilla olla valittavissa (16/48 resoluutiolla, mikä ei ole se hyvä vaihtoehto) ja/tai 4 tai 6 S/PDIF mono kanavaa.

M-Audion AP24/96 on kyllä oikea 'työhevonen' mutta alkaa olla jo vanhentunut malli (eikä speksitkään mitenkään erityisen hyvät ole). Esim. mahdollisen Vista tuen kanssa on esiintynyt epätietoisuutta. Mielummin E-MU 0404 sen tilalle. Kannattaa kuitenkin huomioida että esim. E-MU 0404:ssä ei ole kunnollista vahvistinta kuulokekäyttöön -> tarvitset erillisen vahvistimen kuulokkeille. E-MU:n PatchMix (mikseri softa) taas mahdollistaa monia asioita vaikkakin on ehkä työläs oppia käyttämään (aikaisempi kokemus miksereistä auttaa).

M-Audion vanhoista 'halpis' PCI korteista paras vaihtoehto on Delta 1010LT joka on lienee jokseenkin samaa hintaluokkaa tuon Delta 44:n (ja 66:n) kanssa. Myös E-MU 1212M (~150€) on hyvä vaihtoehto (ADAT I/O:n kautta voit laajentaa liitäntöjen määrää kahdeksalla mikki/linja portilla (halvalla: Behringer ADA8000 (~250€) tai SMPro Audion A08 (~150€, ei mikkietusia) tai PR8MKII/EP84 (~250€) + PR8IIA (~100€), tai sitten vähän hinnakkaammilla analog (mic/line) to ADAT converttereilla hinnaltaan upto tuhansiin euroihin)). Nämä viimeisimmät menee kyllä hintatasossa ylitse tuon 100€.

Mikäli ajattelit kytkeä kitaran tms. instrumentin suoraan korttiin kiinni niin siellähän on olemassa joitakin esim. USB audio laitteita joissa löytyy nk. Hi-Z liitäntä joka mahdollistaa moisen. E-MU 0202/0404 USB (~135-210€), M-Audio JamLab, joitakin Line6:n audio laite malleja, jne.. Nämä eivät kuitenkaan ole pelikäyttöön kovinkaan hyvin soveltuvia malleja eivätkä tue surround ääntä analogisena/tai digitalisenakaan.

Muita hyviä ~100€ vaihtoehtoja lienee
- ESI Juli@ (jos vielä löytyy),
- AUDIOTRAK Prodigy mallit, M-Audio Revolution mallit ja SB X-Fi XM/Gamer (mikäli pelit ja surround ääni tärkeä)

t. Juha
oiva tumpeloinen
11.02.2007 15:45:03
Satasen budjettiin ei mahdu kuin yksi todella hyvä kortti ja se on tuo mainittu M-Audio Audiophile 2496. Kakkosvaihtoehto ja hieman monipuolisempi kortti samassa hintaluokassa EMU0404. Itse en ostaisi mitään äänikorttia missä lukee Terratec, Soundblasterista nyt puhumattakaan.

Jossain vaiheessa puhuttiin käytetynkin ostamisesta, ja siksi toin sen Deltan tiskille. Satkulla ja altakin sellaisen pitäisi irrota. Mikkietusia siinä ei ole.
Jmvk
11.02.2007 18:33:33 (muokattu 11.02.2007 18:36:04)
Kun kerran tarkoitus on äänitellä esim. kitaraa niin lienee tarvitset lisäksi vielä etuvahvistimen kitarallesi (ja muille mahdollisille soittimille/mikrofonille) jotta lopputulos olisi hyvä.

Mikäli ajattelit kytkeä kitaran tms. instrumentin suoraan korttiin kiinni niin siellähän on olemassa joitakin esim. USB audio laitteita joissa löytyy nk. Hi-Z liitäntä joka mahdollistaa moisen.

Kitaraa minä äänittelen, mutta väliin aina tökkään tuon Boss:in ME-50 multiefektin.
Korttia metsästän sillä tarkoituksella että paranisi äänenlaatu.

Eli kortti tulisi suurimmaksi osaksi periaatteessa kitaran nauhoitusta varten, mutta toki jos hyvä kortti on niin sen kautta käytän kuulokkeita musiikkia kuunellessa tai pelejä pelatessa.

EDIT. Tuon Creative Sound Blaster Audigy 4 Pro kortin voi jättää kyllä luvuista pois nyt, huutonetissä tuo kohde sulkeutuu 14. päivä ja en minä kerkiä tuota varten saada sitä muutamaa kymppiä lisää.
Eikä siinä vielä kaikki! Jos tilaat heti....
koponen
11.02.2007 19:11:46 (muokattu 11.02.2007 19:14:15)
Jossain vaiheessa puhuttiin käytetynkin ostamisesta, ja siksi toin sen Deltan tiskille. Satkulla ja altakin sellaisen pitäisi irrota. Mikkietusia siinä ei ole.

Joo mulla on itselläni kotikoneessa M-Audion Delta66+Omni I/O http://www.musicmag.ru/info/soundcards/midiman.files/image012.jpg ja midit menee Emagicin 4in 4out -palikasta. Käytetty Delta44 olisi erittäinkin hyvä valinta. Käytännössä kaikki M-Audiot on niinsanotusti hyviä ostoksia.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
Jmvk
11.02.2007 20:47:09
Löyty nyt tuo E-MU 0404 kortti jota jo suositeltiin, käytettynä 80e, kannattaisko minun harkita tuon ostoa?

Toiset vaihtoehdot sitten ovat listallani M-audion Delta 44 tai Audiophile 2496 ja tuo 2496 ois torilla myytävänä halvalla.
Eikä siinä vielä kaikki! Jos tilaat heti....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)