Aihe: Sveeppaus?
1 2
-Wildchild-
09.02.2007 23:18:01
Haluisin oppia tajuamaan sveepin rakennetta, elikkä mistä sveepit yleensä rakennetaan. Olen kantsonut videoita jossa puhutaan Arpeggioista ja E minor ja E majoreista, mutta haluaisin tietää näitten tarkan eron. Tämä sveeppaus taito alkoi kiinnostaa jo kun sain ensimmäisen sähkökitarani.

Valaiskaa minua :D
Carpenter
09.02.2007 23:22:58 (muokattu 09.02.2007 23:23:45)
Sweeppauksella soitetaan murrettuja sointuja. Eli sinun pitää opetella soinnut ja niiden muodostus. Ja tässä riittää hommaa. Täältä kyllä löytyy tietoa.
opuh
09.02.2007 23:25:52 (muokattu 09.02.2007 23:26:37)
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=50207

Olkaa hyvä. Toivottavasti valaistuit edes vähän.
Hahahah
Jucciz
09.02.2007 23:36:22 (muokattu 09.02.2007 23:36:31)
Sweeppauksella soitetaan murrettuja sointuja. Eli sinun pitää opetella soinnut ja niiden muodostus.

Väärin.

Sweeppaus on pelkästään soittotekninen asia eikä se liity sointujen tuntemiseen mitenkään. Sweeppauksen idea on se, että plektrakäsi soittaa yhdellä pyyhkäisyllä useamman kuin yhden kielen kerrallaan. Tämä vaatii vasemman ja oikean käden välistä yhtäaikaisuutta ja paljon harjoittelua.

Toki moni sweeppitreeni on yleensä sointuarpeggioiden veivaamista edestakaisin, mutta mikään ei estä soittamasta melodioita, sooloja tai mitä vaan sweeppaamalla.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Carpenter
09.02.2007 23:41:35
Väärin.

Tuossahan kysyttiin, että miten swiipit yleensä rakennetaa ja usein niillä soitetaan arpeggioita. Toki tekniikalla voi muutakin soittaa. Ilmaisin asian hieman puutteellisesti.
kimurantti1
09.02.2007 23:43:55 (muokattu 09.02.2007 23:48:01)
Sweeppauksella soitetaan murrettuja sointuja. Eli sinun pitää opetella soinnut ja niiden muodostus.

Väärin.

Älä nyt Jucciz sekaannu... Tässä olisi ollut hyvä sauma usuttaa yksikin sweeppaaja opettelemaan sointujenmuodostusta ja vasta sen jälkeen itse tekniikkaa. :-D

E: Siis sointujenmuodostusta, ei siointuijja...
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Jucciz
09.02.2007 23:46:02
Älä nyt Jucciz sekaannu... Tässä olisi ollut hyvä sauma usuttaa yksikin sweeppaaja opettelemaan siontujenmuodostusta ja vasta sen jälkeen itse tekniikkaa. :-D

Ai joo, unohtakaa kaikki mitä äsken sanoin. Sweepatkaa vaan eestaas vailla järkeä!
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Lennu
09.02.2007 23:47:32

Ai joo, unohtakaa kaikki mitä äsken sanoin. Sweepatkaa vaan eestaas vailla järkeä!

Okei, kunahn seuraava sooloskapa alkaa.
- onko sun lasi puoliks tyhjä vai puoliks täynnä? - riippuu vähän mitä juo.
oiva tumpeloinen
09.02.2007 23:50:22
Okei, kunahn seuraava sooloskapa alkaa.

Ei sitten ollenkaan pitkiä nuotteja sinne sekaan.

Mut muuten arpeggio ja lakaisu ei kyllä ole ihan sama juttu.
Lennu
09.02.2007 23:52:06

Ei sitten ollenkaan pitkiä nuotteja sinne sekaan.

Mä soitan nuotti kerrallaan ja geittaan sviipiksi.
- onko sun lasi puoliks tyhjä vai puoliks täynnä? - riippuu vähän mitä juo.
Jucciz
10.02.2007 00:29:43

No ei ole kun toinen on yleiseen musiikin teoriaan kuuluva termi, joka tarkottaa soinnun sävelten soittamista ei-yhdenaikaisesti (millä tahansa soittimella siis) ja toinen puolestaan on kitaransoittoon liittyvä tekniikkaa kuvaava termi.

Arpeggioita voi sweepata, mutta arpeggio on eri asia kuin sweep. Vähän niinkuin lattioita voi lakaista, mutta kaikki lakaiseminen ei automaattisesti ole lattian lakaisua.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Ambitus
10.02.2007 05:16:34

Haluisin oppia tajuamaan sveepin rakennetta, elikkä mistä sveepit yleensä rakennetaan. Olen kantsonut videoita jossa puhutaan Arpeggioista ja E minor ja E majoreista, mutta haluaisin tietää näitten tarkan eron. Tämä sveeppaus taito alkoi kiinnostaa jo kun sain ensimmäisen sähkökitarani.

Valaiskaa minua :D

Tosta sulle materiaalia seuraavaks kolmeks vuodeks:
http://www.kaapeli.fi/~matiasku/Sweep_moodit.pdf
http://www.kaapeli.fi/~matiasku/moodit_6string_pattern.mp3
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
-Wildchild-
10.02.2007 11:20:21
No ei ole kun toinen on yleiseen musiikin teoriaan kuuluva termi, joka tarkottaa soinnun sävelten soittamista ei-yhdenaikaisesti (millä tahansa soittimella siis) ja toinen puolestaan on kitaransoittoon liittyvä tekniikkaa kuvaava termi.

Arpeggioita voi sweepata, mutta arpeggio on eri asia kuin sweep. Vähän niinkuin lattioita voi lakaista, mutta kaikki lakaiseminen ei automaattisesti ole lattian lakaisua.

Mutta mikä sitten on tämä Arpeggio? En saanut oikein selvää tuosta teoriastasi :D
Minulle valaistui nyt hitusen tämä asia. Eikö ole näin että sweepin VOI rakentaa silleen että käy läpi ne äänet jotka on soinnussa ja soittaa ne sitten peräkkäin? Sillein mä ainakin tajusin tämän. Mutta sitten noita ¨sweeppauksia¨ on niin monta erilaista ;L
John Titor
10.02.2007 11:46:39

Mutta mikä sitten on tämä Arpeggio? En saanut oikein selvää tuosta teoriastasi :D
Minulle valaistui nyt hitusen tämä asia. Eikö ole näin että sweepin VOI rakentaa silleen että käy läpi ne äänet jotka on soinnussa ja soittaa ne sitten peräkkäin? Sillein mä ainakin tajusin tämän. Mutta sitten noita sweeppauksia on niin monta erilaista ;L

Ei sweeppauksia ole kuin 2, 3, 4, 5 tai 6 (tai enemmän jos on useampikielinen kitara) kielen vaihtoehdot ylös tai alas, mutta arpeggioita on enemmän. Arpeggio tarkoittaa murtosointua, eli soinnun, esmes nyt vaikka Em-kolmisoinnun sävelet soitettuna erikseen, ei yhtäaikaa, niin kuin vaikka pianolla painettaessa kaikki sointuun kuuluvat koskettimet pohjaan yhtäaikaa. Tajusiks? Arpeggion voi pikata erikseen, ylös-alas, mutta sweeppi tarkoittaa useamman kielen peräkkäistä soittamista yhdellä, jatkuvalla liikkeellä. Arpeggio on musiikkillinen asia, sweeppi taas soittotekninen asia. Pianistit ei sweeppaa, ne soittaa arpeggioita. Kitaristit taas saattaa soittaa sweeppaamalla arpeggioita.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
-Wildchild-
10.02.2007 13:11:04
Ei sweeppauksia ole kuin 2, 3, 4, 5 tai 6 (tai enemmän jos on useampikielinen kitara) kielen vaihtoehdot ylös tai alas, mutta arpeggioita on enemmän. Arpeggio tarkoittaa murtosointua, eli soinnun, esmes nyt vaikka Em-kolmisoinnun sävelet soitettuna erikseen, ei yhtäaikaa, niin kuin vaikka pianolla painettaessa kaikki sointuun kuuluvat koskettimet pohjaan yhtäaikaa. Tajusiks? Arpeggion voi pikata erikseen, ylös-alas, mutta sweeppi tarkoittaa useamman kielen peräkkäistä soittamista yhdellä, jatkuvalla liikkeellä. Arpeggio on musiikkillinen asia, sweeppi taas soittotekninen asia. Pianistit ei sweeppaa, ne soittaa arpeggioita. Kitaristit taas saattaa soittaa sweeppaamalla arpeggioita.

Joo! kiitoksia, selvensit asiaa mulle!
Ville81
10.02.2007 13:14:25
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Jackson Dinky
10.02.2007 13:31:36 (muokattu 10.02.2007 13:33:44)
Älä nyt Jucciz sekaannu... Tässä olisi ollut hyvä sauma usuttaa yksikin sweeppaaja opettelemaan sointujenmuodostusta ja vasta sen jälkeen itse tekniikkaa. :-D

E: Siis sointujenmuodostusta, ei siointuijja...

No Jucciz kertoo faktan :D

Sweeppauksella soitetaan murrettuja sointuja.

Eipähän tarkoiteta. Sweeppaus on vaan tekniikkka jos sen pitäis ainoastaan yhellä asialla selittää eli pyyhälletään kielien yli sillai jänsgästi niiq. Mitäs täppäys tarkottaa? Sekin on tekniikka.
ootko pikkusen hiljaa
JS
10.02.2007 14:00:33 (muokattu 10.02.2007 15:40:07)
Mitäs täppäys tarkottaa? Sekin on tekniikka.

Täppäys on sitä, kun ei osata soittaa huijaamatta :P

Terveisiä Eddielle... :-D

Indeed...
Do you the Devil's work >-)))> #20
Apricot
10.02.2007 16:07:47
Tosta sulle materiaalia seuraavaks kolmeks vuodeks:
http://www.kaapeli.fi/~matiasku/Sweep_moodit.pdf
http://www.kaapeli.fi/~matiasku/moodit_6string_pattern.mp3

Ootpa älyttömän timmisti soittanu ton. Oot parempi soittaja ku mä. Tai ainakin noissa arpeggiojutuissa:)
"I got the Pieksämäki railway station blues."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)