Aihe: Basson soitto
1
nellidiu
03.02.2007 18:17:02
Ajattelin kysyä muutamaa juttua mitä en itse tajua basson soitosta eikä kirjastosta lainatuista kirjoista oikein selviä.

Eli mistä kohtaa bassoa löytyy seiska soinnut eli esim a7?
Tätä olen miettinyt jo pidemmän aikaa.

Sitten tällainen vielä tyhmemmän kuuloinen kysymys eli soitetaanko bassolla joskus/usein/yleensä koskaan niin että painetaan monesta kohtaa kieliä? Kun itse osaan vaan nämä perusjutut.

Tai jotain hyvää suomenkielistä bassosivua mistä saa ohjeita tiedättekö+ kun nuo englantilaiset eivät oikein minulta suju.

:)
iron10
03.02.2007 19:40:24 (muokattu 03.02.2007 19:47:38)
Ajattelin kysyä muutamaa juttua mitä en itse tajua basson soitosta eikä kirjastosta lainatuista kirjoista oikein selviä.

Tätä olen miettinyt jo pidemmän aikaa.

Sitten tällainen vielä tyhmemmän kuuloinen kysymys eli soitetaanko bassolla joskus/usein/yleensä koskaan niin että painetaan monesta kohtaa kieliä? Kun itse osaan vaan nämä perusjutut.

Tai jotain hyvää suomenkielistä bassosivua mistä saa ohjeita tiedättekö+ kun nuo englantilaiset eivät oikein minulta suju.

:)

jos soitat ''A7'' niin sillo pitää painaa kahta kieltä. Näyttää tabeissa tuolta. Toki sen voi soittaa joka paikasta mistä A vaan löytyy.
G|-7--
D|-7--

Mie käytän myös kvinttejä ja ne on niitä sointuja missä on 5 perässä (voimasointu)
esim. E5 näyttää tältä:
G|-9--
D|-9--
A|-7--
muista soinnuista en tiiä kun en käytä, joten viisaammat vastatkoot.
nellidiu
03.02.2007 21:05:55
Selvä kiitos tuosta.
Jos joku viitsii ja haluaa laittaa vielä lisää niin ois kiva :)
tommiot
03.02.2007 22:03:23
jos soitat ''A7'' niin sillo pitää painaa kahta kieltä. Näyttää tabeissa tuolta. Toki sen voi soittaa joka paikasta mistä A vaan löytyy.
G|-7--
D|-7--

Niin tuota... Kaksi ääntä on intervalli, ei sointu. Sulla on tossa priimi (A) ja kvartti (D), miten tuosta muodostuu seiskasointu sun logiikalla? Seiskoissa on 1, 3, 5 ja 7 sävelet.
ravensoul
03.02.2007 22:10:41
Sulla on tossa priimi (A) ja kvartti (D)

Yleensähän tuota tosin käytetään käännettynä kvinttinä. Eli siinä ois silloin D5.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
tommiot
04.02.2007 00:03:07
Yleensähän tuota tosin käytetään käännettynä kvinttinä. Eli siinä ois silloin D5.

Näinpä. Mutta väitetystä seiskasoinnusta se on aika kaukana.
Innuendo
04.02.2007 10:04:36

Itse en ainakaan ole vielä kertaakaan törmännyt sellaiseen tapaukseen, että olisin joutunut soittamaan septimisoinnun (esim. A7) kaikkia säveliä saman aikaisesti bassolla. (Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö niin voisi tehdä.) Ennemminkin voin kuvitella sellaisen tilanteen, jossa pitäisi soittaa sointuja sävel kerrallaan (siis siten että vain yksi sävel soi kerrallaan).
Tuon A7-soinnun kanssahan voi soitella kaikenlaista - riippuen minkälaista tunnelmaa hakee. Siihen voi hakata vaikka pelkkää juurinuottia (tässä tapauksessa A), soittaa kävelevää bassolinjaa (esim. A, C#, G, A) tai monenlaista muuta.

Sitten tällainen vielä tyhmemmän kuuloinen kysymys eli soitetaanko bassolla joskus/usein/yleensä koskaan niin että painetaan monesta kohtaa kieliä?

Itse en ole vielä koskaan soittanut sellaista kappaletta, jossa tarvitsisi soittaa enempää kuin yhtä kieltä samaan aikaan (mutta tämä ei edelleenkään tarkoita sitä etteikö niin voisi tehdä). (Ymmärsinköhän kysymyksen oikein?)

Ja koska se on varastettu...ei kun siis käännetty kvintti, se pitäisi merkitä D5/A.
Selvä pyy, humalainen fasaani.
iron10
04.02.2007 13:47:00
Niin tuota... Kaksi ääntä on intervalli, ei sointu. Sulla on tossa priimi (A) ja kvartti (D), miten tuosta muodostuu seiskasointu sun logiikalla? Seiskoissa on 1, 3, 5 ja 7 sävelet.

Joo, niihän se näköjään onkin. Pahoittelen, kahoin väärin nuoteista.. mutta tuon kvintti jutun pitäs olla oikeen.
nellidiu
04.02.2007 14:21:26
Seelvä, kyllä mä tuosta nyt jonkun verran tajusin (?)
Toivon ainakin niin. :D
Mutta silti tuntuu että bassotunneille pitäis mennä oppimaan lisää...
ware
09.02.2007 17:43:10
jos bassolla seiskaa haet.... perusäänestä koko askel alas.... eli a:n kohdalla g... voi myös kohottaa.... eli hyvin usein tulee seuraavana sointuna d (jos aasta mennään ja tulee 7) silloin voi vetästä siihen c# (cis) eli se painottaaa.........
ghettofox
09.02.2007 21:05:52
Oliskos teillä mitään sivui mis näkis mistä kielestä tulee mikäkin ääni (vai mikä nuotti onkaan :))painettaessa?
papitsu
09.02.2007 21:45:50
Oliskos teillä mitään sivui mis näkis mistä kielestä tulee mikäkin ääni (vai mikä nuotti onkaan :))painettaessa?

Tuossa vaikka tuommonen: http://www.activebass.com/images/bassboard.gif
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Schnowotski
09.02.2007 22:24:58
jos bassolla seiskaa haet.... perusäänestä koko askel alas.... eli a:n kohdalla g... voi myös kohottaa.... eli hyvin usein tulee seuraavana sointuna d (jos aasta mennään ja tulee 7) silloin voi vetästä siihen c# (cis) eli se painottaaa.........

C# on siis A-soinnun terssisävel, ja D-duurista puhuttaessa vieläpä suhteessa sävellajin perussäveleen (ala)johtosävel, eli se luo hyvin tonaalisen tunnun ja voimistaa dominantin (A-duurin) purkautumista toonikaan (D-duuriin).

Esimerkiksi siis näin:

A7        D
|---------|-------|
|---------|-------|
|-0-0-0-4-|-5-----|
|---------|-------|

Esimerkissä ei ole yhtään hajasäveltä, kaikki sävelet kuuluvat sointuihin. A7-soinnun terssi, C#, toimii johtosävelenä D-duurisoinnun perusävelelle, D:lle.

Kromaattista tuntua bassonsoittoon haettaessa on mahdollista, että liikutaan sointujen perussävelistä poispäin joko asteikon sävelillä, tai ainostaan puolisävelaskelin, ja hypätään ainoastaan kun ollaan menossa seuraavaan sointuun, ja niihinkin yleensä mennään edeltävälle iskulle asetetun johtosävelen kautta. Johtosävel voi olla myös perussävelen yläpuolella.

Esimerkiksi näin:

Dm7       G7        Cmaj7
|---------|---------|-------|
|-----3-4-|-5-------|-------|
|-5-7-----|-------2-|-3-----|
|---------|---4-5---|-------|

Esimerkissä on Dm-soinnun kohdalla kaksi hajasäveltä: E, joka on lomasävel, eli D-doorisen moodin asteikkokulkua F-säveleen, ja sitten asteikkoon kuulumaton sävel, F#, joka toimii johtosävelenä seuraavan soinnun G7:n perussävelelle, G:lle. G7-soinnun kohdalla sitten mennään G-sävelestä kromaattisesti ylöspäin, vaikka oktaavi vaihtuukin toisen sävelen kohdalla. Nuotit ovat G, G# ja A. Kromatiikka hieman rikkoontuu H-sävelen kohdalla, joka onkin sitten taas johtosävel seuraavalle soinulle, C:lle.
Kaikissa kissoissa on myös ruskeaa karvaa
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)