Aihe: Koivu soitinpuuna?
1 2 3 4 5 6
balzary
22.11.2005 22:07:20

Huh, et sitten hienompaa löytänyt? Paljonko maksoit tuosta?

Hyvin vähän.
beorn
08.01.2006 21:09:01

Mulla on nyt työn alla basso, runkomatskuna koivu. Saa nähä, minkälainen tulee. Painaa vissiin ainakin... Mutta täytyy kokeilla kummiskin!
Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! Ladatkaa Interspectionalin Demo#1
Aki
09.01.2006 00:50:29

Eikös tämä EVH-signature ollut koivukantinen? En kyllä muista kummalta valmistajalta.

vrajala:
http://koti.mbnet.fi/vrajala/Koivu_kuvat/DSCN1611.jpg

Voi jestas kun noi on kauniita!!! Mä en raaskis noista tehdä yhtään mitään, pistäisin seinälle tollasenaan!
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Jymi
09.01.2006 14:39:54 (muokattu 09.01.2006 14:44:01)
Suurin ongelma koivun käytössä soitinpuuna on, että sitä kasvaa omalla takapihalla... eihän se nyt voi olla hyvää puuta... tilataan kanadasta...

Näinhän se menee. "Tää on oikein Ameriikan leppää, eikä maksanutkaan kun..."-lauseen olen kuullut useammankin kerran, muiden rakentelua harrastavien kanssa olen jutellut. Ja vastaavasti epäileviä kommentteja puiden hyvyydestä on tullut kuultua ainakin yhtä monta kertaa, kun olen kertonut että omat kitarani olen ihan suomalaisesta lepästä veistänyt. Eli kyllä sen täytyy olla parempaa, kun se rapakon takana kasvaa.

Tosin isompi osa on kyllä ennakkoluulotonta ihmistä puiden suhteen on vastaan tullut, mutta aina niitä löytyy, joiden mielestä Fenderin ukon takapihalta ne ainoat hyvin soivat puut kasvaa.
rattledad
01.06.2006 21:53:11

While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress
Basismi
02.06.2006 11:00:26
Leppäkin voi muuten olla hyvin nättiä. Tekaisin saunan tervalepästä ja siinä on paikkapaikoin hienoa loimua ja seassa visaa. Vai onko visaiselle lepälle joku oma nimensä?
Viistous helpottaa soittamista!
rattledad
02.06.2006 14:46:25

Leppäkansi voi muuten olla hyvin nätti

http://194.211.149.20/jasesoi/images/s6ab.jpg
While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress
Mike M. Hiirenloukku
02.06.2006 18:37:46
Tuossa on tämänhetkinen projekti V, jossa läpirunkokaulassa mahonkisiivut, muu koivua. Yllättävän paljon löytyi eloa tuosta koivusta vaikka niin tasaiselta näytti kun hirsiläjästä tuon pelastin.

http://img379.imageshack.us/my.php?image=suc511903ep.jpg
That's the spirit - Tuo on pirtua.
T.Urmio
03.06.2006 09:18:59
Tuossa on tämänhetkinen projekti V, jossa läpirunkokaulassa mahonkisiivut, muu koivua. Yllättävän paljon löytyi eloa tuosta koivusta vaikka niin tasaiselta näytti kun hirsiläjästä tuon pelastin.

http://img379.imageshack.us/my.php?image=suc511903ep.jpg

Nyt tulee nättiä. Hivelee silmää vaikken lukeudu innokkaimpiin V-miehiin.
No ei se mun vika oo
hemisphere
15.06.2006 17:51:11

Mulla on basso, jonka runko on tehty koivusta... Helvetin painava, mut myös hjelvatun kestävä!! Kestää vaikka mitä!!
Erich Kriegler. -Itä-Saksan mestari.
pimp my ibanez
15.06.2006 19:42:29
koivun tiheys on n.460-800kg/m3, eebenpuun n. 900-1100kg/m3, mahonkien n.500-750kg/m3, pähkinäpuun n. 600-800kg/m3, vaahteran n.530-800kg/m3 ja saarnin n.440-910kg/m3.

noista voi sit päätellä kuinka kovaa puuaines on. tiheyserot saman puulajin välillä johtuvat kasvuympäristöstä. nopeasti kasvaa pehmeää ja hitaasti kovaa puuainesta.
siis karkeasti sanottuna...

ei voi siis sanoa että koivu on aina painavaa, usein ainakin saarnilankut ovat painavempia kuin vastaavat koivuiset, jne.

ja sit se lämpökäsittely. lämpökäsittely muuttaa todella oleellisesti muitakin ominaisuuksia kuin väriä. soundista tulee "vanhempi", eli pehmeämpi/lämpimämpi. lämpäkäsittelyssä puun solukko muuttuu aika lailla samanlaiseksi kuin vanhan puun solukko. eli usein kuulee puhuttavan soittimen soundin paranevan vanhetessaan, esim. stradivarius.

kolmas oleelinen asia on liimauksen puristusaika, joka pitenee todella reilusti. eli jos liimaat koivua pvac liimalla niin puristusaika n. 15-20min, sauman pinta-alasta riippuen. paahdetulla koivulla kannattaa puristaa ainakin vuorokausi. en tiedä mitkä ajat ovat titebondilla, mutta luultavasti samaa luokkaa kun on myös fysikaalisesti kovettuva liima.

niin ja kosteudenkesto on paahdetulla puulla huomattavasti parempi kuin lämpökäsittelemättömällä.

ja sit viä se puun eläminen, joka siis perustuu puun hygroskooppisuuteen, eli siihen miten puu asettuu ns. tasapainokosteuteen ympäröivän ilman kanssa. paahdettu puu imee itseensä huomattavasti vähemmän kosteutta kuin lämpökäsittelemättömätön. eli elää vähemmän.
beorn
03.07.2006 12:28:57

Mulla on nyt työn alla basso, runkomatskuna koivu. Saa nähä, minkälainen tulee. Painaa vissiin ainakin... Mutta täytyy kokeilla kummiskin!

Valmis on ja siitä kuvakin profiilissain, se 8-kielinen.
Hyvin soi ainakin mun korvaani, heleesti ja muutenkin. Vaikka, emmä noista soimisita mitään osaa muuten sanoo yhtään mitään, mutta hyvältä se omaan korvaan kuulostaa kummiskin
Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! Ladatkaa Interspectionalin Demo#2
olex_tur
05.02.2007 21:48:11

hellbound kirjoitti
fiskarsin laatupuusta saa hienoa loimukoivua melkoisen suurina lankkuina kohtuuhintaan(840e/m3).Ulkomailla koivu on haluttu jalopuu ja sen hinta on suomessa todella halpa. Verrataanpa esimerkiksi mahonkiin joka taitaa maksaa 4000e/m3. Olen kokeillut muutamia koivusta tehtyjä soittimia jotka ovat olleet erittäin hyvin soivia. Käyttääpä Ruokangaskin loimukoivua kansissa. Kaikki on kiinni kyseessä olevan puunkappaleen sointiominaisuuksista. Suurin ongelma koivun käytössä soitinpuuna on, että sitä kasvaa omalla takapihalla... eihän se nyt voi olla hyvää puuta... tilataan kanadasta...

Meeillä koulus maksaa khaya-mahonki 918e/m3 ja tein itte lp: kannen loimu koivusta ja maksoin siitä vitosen
:)
olex_tur
05.02.2007 21:49:28

Vielä äskeiseen et mikähän mahonki mahtaa olla kyseessä ku noin paljon maksaa?
Itse tein lp:n kaulan ja bodyn irokosta oli jotain 1200e/m3
Maraaa
09.02.2007 16:52:48
Minä olen parhaillaan kyhäämässä akustista, kannen kuusen jälkeen kaikki on koivusta. Myös talla, katsoo nyt, jotta tekisikö uuden mahongista. Ehdin kyllä tehdä niin hianon ennen kuin älysin että mahonkia tai vastaavaahan sen pitäisi olla...

Kitara painaa kuin synti, >5 kg! Tuli kyllä "vahingossa" sivun vahvuudeksi yli 7 mm...
Ajattelin tehdä jonkinlaisen Veen kanssa koivusta tulevaisuudessa, ehkä siihen jotain mahonkia kanteen kuitenkin.
"Joulupukki on häirikkö, joka on yksi nykyajan suurimmista ongelmista mm. uhkana kansantaloudelle"
Teijo K.
10.02.2007 21:48:37

Itselläni on rakennuksessa strato kopio tyypinen tekele jossa on koivu runko 5palasta. Ainoa huono puoli on se että puu on halkeillut pikkasen ala sarven kohdalta vaikka puuta oli kuulema kuivattu 4vuotta.

4 vuotta on aika vähän koivulle soitinrakennukseen. Munsta. En lähtisi itse tekemään niin tuoreesta. Etenkin jos on ihan luonnonkuivaus.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
kauhu-köös
02.03.2007 17:26:49
Näin on, valitettavasti tajusin itse tämän kovin myöhään:/ no kolot saa piiloon kitillä:D
Paskallakin on tekijänsä, jokainen pissis on mahdollisuus, herrasmies yrittää aina...
jukko1
05.03.2007 14:41:10
Niin tähän koivu asiaan vielä noin soinnilliselta puollelta. kaunnistahan se on kuin mikä ( minusta ) . Olen tehnyt nyt kaksi viulua ( pohja sivut ja kaula koivua ) . Ja ei ne häviä ollenkaan vaahterasta rakennetuille :) Viuluissahan käytetään perinteisesti sitä vaahteraa. mutta maksa nyt 300 euroa palasta joka riittää yhteen pohjaan kun tutulta saa koivua pilkkahintaan .
jaa että tomiiko?hienoa!
Antti1
05.03.2007 15:09:25
Mä tein juuri viikko sitten kokeilumielessä pari kitaran kaula-aihiota. Laminoisin toisen kahdesta koivunpalasta ja keskelle yksi linnunsilmä/loimuvaahtera. Toiseen sitten sama systeemi toisinpäin. Saas nähdä mitä tulee, jahka keksin mihin noi käytän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)