koponen 08.02.2007 21:48:52 (muokattu 08.02.2007 21:49:29) | |
---|
Mikäs mikki se oli, jolla hetviilti siinä metallican "uudessa" dokkarissa laulelee niitä "tiktaktiktak..." juttujaan? En tarkkaan muista sitä kohtausta, mutta lonkalta heittäisin että kyseessä on Shure SM7. Dynaaminen mikki. Radioasemien suosiossa rapakon tuolla puolen. http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182 |
Rml 08.02.2007 21:50:29 | |
---|
Postaanpa tänne yhden ekstrakyssärin, säästytäänpä ainakin yhdeltä uudelta keskustelulta... Eli onkos niitä olemassa jonkinlaisia konkkamikkejä, jotka kestävät vähän kovempaa käsittelyä ja joita voisi pitää ihan vaikka kädessä? Haussa olisi sellainen suht laadukas, lähinnä laulumikki himaan. Sellainen jota voisi pitää pulpetilla esillä ilman että pitää varoa koko ajan. Helppous on tärkeää, ei millään jaksaisi alkaa kaivamaan konkkaa laatikosta ja virittelemään sitä telineeseen, joka kerta kun päähän pulpahtaa joku "voiskohan tää melodia toimia, heitänpä varmuuden vuoksi purkkiin..." ideoita. Mikäs mikki se oli, jolla hetviilti siinä metallican "uudessa" dokkarissa laulelee niitä "tiktaktiktak..." juttujaan? E:) Joo, "suht laadukas" on ehkä vähän turhan suurpiirteinen määritelmä. Sanotaan vaikka että hintaluokkaan 50-200 Euroa jos osuisi niin hyvä. Miksi sen pitää olla konkkamikki? Eikö joku edukas dynaaminen olisi juuri tuohon ideoiden pikaiseen räkimiseen hyvä ja taloudellinen vaihtoehto? Tuohon hintaluokkaan saisi mahtumaan jo ihan laatu dynaamisia, joita voisi käyttää muis muiden äänilähteiden taltiomiseen. Jos oikein muistan, siinä metallican dvd:llä oli käytössä ainakin Shure SM7b... korjatkaatten jos väärässä. |
Daunt 08.02.2007 21:55:36 | |
---|
En tarkkaan muista sitä kohtausta, mutta lonkalta heittäisin että kyseessä on Shure SM7. Dynaaminen mikki. Radioasemien suosiossa rapakon tuolla puolen. Sehän se. SM7 on suosittu Euroopan radioasemilla ja rapakon takana taas EV RE20. "If your fire is faded and you can't feel it no more. If you're tired and overrated let me show you to the door." -Dee Snider |
passe 08.02.2007 22:02:44 (muokattu 08.02.2007 22:03:35) | |
---|
Miksi sen pitää olla konkkamikki? Eikö joku edukas dynaaminen olisi juuri tuohon ideoiden pikaiseen räkimiseen hyvä ja taloudellinen vaihtoehto? No ajatuksena (joka jäi sanomatta..) on se, että ko. mikillä sitten hoituisi ne vähän totisemmatkin jutut. Paljoa ei ole dynaamisista kokemusta laulujen parista, SM58, Beta58 ja Beta57 on ollut kokeilussa ja niistä en tykännyt oikein mistään, verrattuna konkkamikkeihin. Kaipa se johtuu yhtä paljon varsin rajoittuneesta taidostani EQtella, mutta jotenkin sitä mieluummin tekee sillä "heti valmis" konkalla kun alkaa ruuvaamaan tukkoisuutta pois. Sometimes more is more |
vanaha kettu 08.02.2007 22:05:29 | |
---|
Eli onkos niitä olemassa jonkinlaisia konkkamikkejä, jotka kestävät vähän kovempaa käsittelyä ja joita voisi pitää ihan vaikka kädessä? Haussa olisi sellainen suht laadukas, lähinnä laulumikki himaan. Sellainen jota voisi pitää pulpetilla esillä ilman että pitää varoa koko ajan. E:) Joo, "suht laadukas" on ehkä vähän turhan suurpiirteinen määritelmä. Sanotaan vaikka että hintaluokkaan 50-200 Euroa jos osuisi niin hyvä. Oman käsitykseni mukaan pitäisi kyllä kestää ja olla suht laadukkaita. AKG C1000S MKIII ois omasta mielestä ainakin hyvä valinta. Meidän koululla ollu useamman vuoden tosta se vähän vanhempi malli. Lojunu siinä pöydällä ja vielä toimii hyvin. Hinta Thomannilla 169e. Samankaltainen vitosen halvempi olisi Rode NT 3. Hinta Thomannilla 164e. |
Aki 08.02.2007 22:08:48 (muokattu 08.02.2007 22:10:00) | |
---|
Passe, onko pääpaino laulun taltioimisessa? Niitä kädessäpidettäviä konkkiahan on, mainitsemaasi hintaluokkaa lähimpänä taitaa olla AKG C900. Mulle tulee myös mieleen että mikä pää edellä tossa ollaan puuhun menossa. Kyllä mulla on isokalvoinen konkka tuossa vieressä, ständissä kiinni lähes jatkuvasti. Ständissäolo on tietty joillain hellasärökysymys. Mutta että ostaa 200€:n kompromissimikki sen takia ettei viitsi ottaa konkkamikkiä pois kotelostaan... Hmm. Edit: Niin, dynaamisellahan saa ihan suht tasapainoista soundia jos äänittää esim 20cm päästä. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
passe 08.02.2007 22:21:40 | |
---|
Passe, onko pääpaino laulun taltioimisessa? Jep Niitä kädessäpidettäviä konkkiahan on Katohan! Siis tuollaisia nimenomaan "käsimalleja" on olemassa, enpä tiennyt. Mulle tulee myös mieleen että mikä pää edellä tossa ollaan puuhun menossa. Kyllä mulla on isokalvoinen konkka tuossa vieressä, ständissä kiinni lähes jatkuvasti. Meillä on taloudessa yksi erittäin viriili bokseri ja bonuksena vielä vaatekaapit jo valmiiksi pienessä "studiohuoneessa".. Kerran on jo AT3035 kaatunut suorilta jaloilta, pieni lommo grillissä, ei muuta. Onneksi! Mutta ihan oikein arvaat, perimmäinen syy on puhdas mukavuudenhalu;-) Niin, dynaamisellahan saa ihan suht tasapainoista soundia jos äänittää esim 20cm päästä. Täytynee vielä testailla tuotakin, ennen kuin antaa mukavuudenhalulle periksi. Sometimes more is more |
Mikael 09.02.2007 00:21:35 (muokattu 09.02.2007 00:23:33) | |
---|
Siitä mistä aita on matalin... |
Cornflake 09.02.2007 09:06:28 | |
---|
Mulla on kaksi Firepodia ja tyytyväinen olen. Toiminnassa ei ole mitään häikkää, pelittää kuin junan vessa ja etuset ovat hyvät. Tottakai rahalla saa parempiakin, mutta itse olen ollut tyytyväinen ja sellainen kutina on että tuossa hintaluokassa noi etuset ovat hinta/laatusuhteeltaan kovaa valuuttaa. Tosta Fireboxin ostamisesta olen erimieltä. Olkoonkin että parilla hyvällä mikillä ja taidolla saa hyvää aikaan, niin tossa nälkä kasvaa kuitenkin syödessä ja kanavia ei ole koskaan liikaa. Ei tota voi kuin suositella. Hyviä vaihtoehtoja varmasti myös on, mutta mitään pahaa sanottavaa tosta Podista ei ole. I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
gösplstorm 09.02.2007 09:25:30 | |
---|
Tuo kertoo paljon enemmän kuin luuletkaan. Olen melko varma että sun "ihan ok pikkukaappien" ja 300€:n monitorien välillä on lopputuloksen kannalta paljon suurempi ero kuin 50€:n ja 500€:n mikin välillä. Juu siis ei noiden pikkukaappien oo tarkotus jäädä mun lopulliseks kuunteluks, aattelin laajentaa vähän myöhemmin sit ku saan lisää rahaa. Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. |
SBII 09.02.2007 09:55:47 (muokattu 09.02.2007 09:57:18) | |
---|
Katohan! Siis tuollaisia nimenomaan "käsimalleja" on olemassa, enpä tiennyt. Joo ja hyvää noissa on myös se, että ne toimii myös keikoilla. Tuon AKG:n lisäksi kannattaa tsekata, vaikka budjetti vähän ylittyykin, reilun kahdensadan Röde S1 ja Sennheiser E865 ja jos vielä mennään kalliimpaan niin Shuren Beta87. |
passe 09.02.2007 10:40:36 (muokattu 09.02.2007 10:46:43) | |
---|
Juu siis ei noiden pikkukaappien oo tarkotus jäädä mun lopulliseks kuunteluks, aattelin laajentaa vähän myöhemmin sit ku saan lisää rahaa. Tuolla 750:llä saisi muuten justiinsa jetsulleen tuon Firepodin ja Behkun B2030A monitorit (ihan normaali tinkauksella). Jos on jo nurkissa ihan mitä tahansa mikkejä valmiiksi, niin yksi erittäin varteenotettava vaihtoehto voisi olla ostaa tuo paketti ja päivittää mikit sitten vähän myöhemmin. Mikkejä on aina helpompi lainaillakin, kavereilta ja keltä ikinä saakaan ruinattua. Sometimes more is more |
Joo ja hyvää noissa on myös se, että ne toimii myös keikoilla. Tuon AKG:n lisäksi kannattaa tsekata, vaikka budjetti vähän ylittyykin, reilun kahdensadan Röde S1 ja Sennheiser E865 ja jos vielä mennään kalliimpaan niin Shuren Beta87. Kyl ja vielä jos mennään vähän niin Neumann KMS 104 ja 105... Siitä mistä aita on matalin... |
passe 09.02.2007 10:49:49 | |
---|
Kyl ja vielä jos mennään vähän niin Neumann KMS 104 ja 105... Mikael PKL! Yllytät hullua;-) Sometimes more is more |
gösplstorm 09.02.2007 11:52:23 | |
---|
Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. |
Ambitus 09.02.2007 13:03:06 (muokattu 09.02.2007 13:27:18) | |
---|
tääki ois varmaan ihan siedettävä konkka: http://www.thomann.de/fi/neumann_m149_tube_mic.htm Mulle jäi paska maku tosta 149:stä. Jotenkin....aivan paska verrattuna hintaan. Joku Roden K2 ja TLM 103 hakkasi ton laulutestissä mennentullen. Kyl mä lähtisin tolle Senkku-linjalle noitten konkkakäsimikkien kanssa. Itse oon 865:sta käyttänyt ja kyl oon tykänny. Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? |
Roberto 09.02.2007 13:16:19 | |
---|
Kyl ja vielä jos mennään vähän niin Neumann KMS 104 ja 105... Shurelta on tullu about samaan hintaan KSM9, jossa voi vaihtaa kardioidin ja superkardioidin välillä. |
santtus 09.02.2007 14:12:50 | |
---|
Itseasiassa KSM9 kyllä menee hinnaltaan sen Neumannin 105 osaston yläpuolelle. Ja muistaakseni jopa muutamalla satasella. "Hyvinhän me vedetään, mitä ne netissä kirjoittaa..?" |
Aki 09.02.2007 16:10:23 | |
---|
Mulle jäi paska maku tosta 149:stä. Jotenkin....aivan paska verrattuna hintaan. Joku Roden K2 ja TLM 103 hakkasi ton laulutestissä mennentullen. Veikkaan että kokeilit yhdellä tai kahdella eri laulajalla. Varmasti oot jo huomannut että joillekin laulajille ei jotkut (huippulaadukkaatkaan) mikit vain sovi. Kokeilepa noita 149:ejä flyygeliin. Alkaa 103 olemaan helposti vähän paska. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
Ambitus 10.02.2007 05:31:53 | |
---|
Veikkaan että kokeilit yhdellä tai kahdella eri laulajalla. Varmasti oot jo huomannut että joillekin laulajille ei jotkut (huippulaadukkaatkaan) mikit vain sovi. Kokeilepa noita 149:ejä flyygeliin. Alkaa 103 olemaan helposti vähän paska. Oon kokeillu tota 149:siä kuudelle eri laulajalle tosielämän sessioissa. Aina on joutunu vaihtaa pois. Mielipidekysymyksiä nämäkin, mutta flyygelissä (mun mielestäni) toimii paremmin jotkut DPA:t tai esim. Senkun MKH40. En oo kertaakaan saanu 149:stä, sitä soundii mitä jengi hehkuttaa...aina on ollu liian saturoitunut ja jotenkin mössömäinen...tai sitten mulle on käyny niin paska tsägä, et kaikki ne 8-10 yksilöä on ollu paskana. En ylistä 103:sta...se toimii jossakin ja jossain ei... Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? |