Aihe: Suosittele langatonta laulumikkiä
1
Os
09.02.2007 01:13:23

Oon harkinnut langattoman laulumikin hankintaa PA-keikkoja ja omaa bändiä varten. Haluaisin löytää hyvälaatuisen ja luotettavan kapulan ja vastaanottimen, joiden kanssa uskaltaisi lähteä niin pitseriaan kuin Tavan lavalle. "Asiakkaina" tulisi olemaan oma bändi tai vastaavasti täysin tuntematon lauma bändejä omine langattomineen.

Kriteerejä:
- UHF
- 1/2 aallon irrotettavat antennit
- True Diversity (Shuressa tosin ei taida olla)
- Hintaluokka: 700-1200 €

Käyttö: Mies ja kitara -> Jazz -> Trash Metal

Tällasista oon ollu kiinostunu tähän mennessä:
Shure ULX P4 & ULX 2 58 tai BETA 58
Audix W3 & OM-5 tai OM-7
Sennheiserin laitteista en osaa valita

Oon hiukan pulassa sekä lähetin-vastaanotinparin että mikkielementin valinnan kanssa. Helpoin ratkaisu olisi hankkia Shuren langattomat laitteet, mutta Audixin ja Sennheiserin mikkielementeissä on mielestäni mielyttävämpi ääni. Lisäksi muistelen, että Reiska mainitsi jossain artikkelissa, oliko ollut Euroviisuista ja vastaavasta, että "langattomat toimi kerrankin ongelmitta, mutta niillä olikin Sennheiserit". Audixin lähettimestä ja vastaanottimesta mulla ei ole vielä mitään käsitystä.

Kaipailen suosituksia ja kokemuksia. Missä kokoonpanossa teidän mielestä yhdistyvät seuraavat ominaisuudet?
- luotettavat ja helpot radio-ominaisuudet, arveluttavissakin ympäristöissä
- hyvä soundi
- korkea kiertoraja
- tiukka suuntaavuus
- kestävyys

Lisäksi kapulan pitäisi mielyttää myös esiintyvää artistia. =)

Shuresta saa takuuvarman rässiörinän, Audixin muista mikeistä oon pitäny todella paljon ja Senheiserin mikeissä on mukavasti rekisteriä, avoin ja voimakas soundi.

Harmittaa, että en oo päässy testaamaan näistä mitään käytännössä, mutta onneksi on m.net ja ammattilaisia palstoilla.
markotetri
09.02.2007 02:12:52
Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia Senkun 500-sarjan e935:sta. Tarkkaa mallia en nyt muista, mutta kyllä noilla tiedoilla sen Sennheiserin nettisivuilta löytää. Se on hyväsoundinen, varmatoiminen ja sen kanssa pärjää vaikka ympärillä olisi reilusti muitakin langattomia käytössä. Hintakin jäänee selvästi alle tonniin.

Shuren kanssa on joskus ollut ongelmia, samoin kuin AKG:n, mutta kyseessä on tainnut olla vähän edullisemman pään setit.

Onnea etsintään...
Artificiality is normal to the medium.
miffe
09.02.2007 10:39:58
Oon harkinnut langattoman laulumikin hankintaa PA-keikkoja ja omaa bändiä varten. Haluaisin löytää hyvälaatuisen ja luotettavan kapulan ja vastaanottimen

Eli, jos sä sitä vuokraamaan haluu ruveta, niin osta Shure. Noi SM58 ja B87A, jotka Viltsu mainitsi (tarkoitithan A-versiota? sitä superkardioidia siis...) ovat ne, joita muillakin on tarjolla ja yleisesti hyväksyttyjä.

Toisaalta, jos tuolla linjalla mennään niin koskaan ei kukaan mitään muuta ostaisi ja kaikilla olisi vai noita. Siksi tarjoan vaihtoehtoisen mielipiteen.

Itse olen kovastikin Audixin kannattaja. Kapselin valinta onkin sitten erillinen kysymys.

OM3, OM5, OM6 ja OM7 (noista mulla kokemusta) ovat jokainen luonteeltaan erilaisia ja sopivat eri laulajille ja olosuhteisiin. Mun käytössä OM7 on osoittautunut ylivoimaiseksi, mutta esimerkiksi PMMP käyttää kutosta.

Soundiltaan ja kiertokynnykseltään tavallista viiskasia noista eniten muistuttaa OM3, mutta kyseisen kapulan kanssa on joillakin ollut vaikeuksia saada lauluja kuuluviin sellaisilla lauteilla, joilla vedetään todella lujaa. OM5 ja erityisesti OM7 toimivat siellä. Jos taas vähän luonnollisempi soundi on hakusessa, kokeile ehdottomasti OM6. Sopii myös noita aiemmin mainittuja paremmin naisille, koska vahvempi alapää ja lievempi preesenskorostus.

Fiksu hankkii sopivan annostuksen eri kapseleja ja vaihtelee niitä tarpeen mukaan.

Senkuista sen verran, että langallinen 845, langallinen 865 ja langaton 935 on tullut koettua. Toi 935 sattui erittäin pienelle lavalle, jossa vedettiin varsin lujaa. Verrokkina oli langattomina OM7/OM5/OM3 ja langallinen OM5 ja viimeisenä olisin tuota Senkkua halunnut käyttää. Se oli solistin oma ja sillä mentiin. Oli ainut, jonka kanssa oli uhka kierrosta, vaikka lujaa lauloi ja mikkitekniikka kohdallaan (eikä laulamisessakaan valittamista). Napeista kuunnellessa ko. kapula myös vuosi ylivoimaisesti eniten lavan yleistä tauhkaa. OM7 taas tuntui olevan täysin hiljainen, kun solisti ei siihen laulanut (tai sitten nappien eristys ei riittänyt vaan lavamökä voitti napit+kuulokevahvistin yhdistelmän tuottaman mökän).

845 ja 865 ovat kävelleet vastaan eri tilanteissa ja niissä ei ollut mitään valittamista.

Eli tällä rajallisella kokemuksellani valitsisin Audixin, ja yhdessä kapselityypissä pysyttäessä todennäköisesti OM7.
miffe, täysi toope - mies, joka ei tiedä mistään mitään - ainakin, jos muusikoiden.net-kuoroa on uskominen
LHU
09.02.2007 11:24:35
AT:tä kehuivat kaverit hyväsoundiseks, mutta siitä RF puolesta ei vielä osannu kukaan kertoa. Ovat kuitenkin niillä Super Bowlin tehny et ei ne vissiin ihan turhia oo nekään.

Niinhän nuo kehuvat, mm. Sunrise Avenuessa oli 58 saanut lähteä ilman irtisanomisaikaa ja Levillähän noita on kuulemma siellä konffapuolella isompikin kasa eikä ole ollut RF:stä mitään pahaa sanottavaa kenelläkään. Kaiken lisäksi se on halpa, verrattuna lähes mihin vaan.
dewil
09.02.2007 20:15:59

Joo tota shurea 87 kapselilla kandee kyllä tyypata. Se on niinsanotusti hyvä.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
ile.pop
16.02.2007 15:42:58
Joo tota shurea 87 kapselilla kandee kyllä tyypata. Se on niinsanotusti hyvä.

Ehkä kaikista huonoin vaihtoehto, jos tarvii olla monipuolinen mikki. Kaikki muut edellä mainitut kapselit huomattavasti järkevämpiä.

Ile
On guuluu...
dewil
16.02.2007 16:07:33

Eiks tässä haettu just laulumikkiä?
Toi on herkkä, superhertta ja kaikin puolin nätin kuuloinen kapula, jonka valkkaan laulajalle mahdollisuuksien mukaan noin 80% tapauksista.

Mikä tuosta tekee huonon sun mielestäsi?
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
ile.pop
16.02.2007 16:22:11
Eiks tässä haettu just laulumikkiä?
Toi on herkkä, superhertta ja kaikin puolin nätin kuuloinen kapula, jonka valkkaan laulajalle mahdollisuuksien mukaan noin 80% tapauksista.

Mikä tuosta tekee huonon sun mielestäsi?

Mun mielestä soundi ei vain ole niin yleis"pätevä", kun vaikka 58. Yläpää aika keinotekoinen ja alapää vähän ohkainen. Ja herkkyyshän ei oo monasti sit se ihan ykkösominaisuus, jos lavalla on paljon mökälähteitä. Sillon se on ihan jees, jos laulaja on nainen ja vedetään jazzia tai viihdettä. Mutta toki eihän se ihan käyttökelvoton missään nimessä ole. Mieluummin vain yleiskäyttöisimmäksi valitsisin 58:n tai 935:sen

Ile
On guuluu...
stnprkl
16.02.2007 17:13:15
Mun mielestä soundi ei vain ole niin yleis"pätevä", kun vaikka 58. Yläpää aika keinotekoinen ja alapää vähän ohkainen. Ja herkkyyshän ei oo monasti sit se ihan ykkösominaisuus, jos lavalla on paljon mökälähteitä. Sillon se on ihan jees, jos laulaja on nainen ja vedetään jazzia tai viihdettä. Mutta toki eihän se ihan käyttökelvoton missään nimessä ole. Mieluummin vain yleiskäyttöisimmäksi valitsisin 58:n tai 935:sen

Ile

Niin no no niin.

Ehkä ennemminkin niin et toi 58 on tumppu ;) Mut mut kyllä toi B87 toimii myös metelissä varsinkin se B87A. Ei siitä tosin oo haittaa jos laulaja on äänekäs. Meillä oli Kahvilassa solistin nenän edessä tommonen monta vuotta, sit kokeiltiin yks rundi sitä Neumannin 105:sta ja viime syksynä päädyttiin Audixin OM-6:seen. Nää tosin kaikki langallisia.

Jos hankinta päätyy Shureen niin siihenhän voi ostaa niitä pelkkiä kapseleita irtona vaikka kuinka monta. SM58, SM86, B58, B87 ainaskin, noi kapselithan pystyy vaihtamaan ihan vaan ruuvaamalla lennosta. Ettei siis tarvii välttämättä useampia varsinaisia kapuloita olla. Kapselit riittää.

Moro
Viltsu audiokantaja
ile.pop
16.02.2007 17:54:39
Niin no no niin.

Ehkä ennemminkin niin et toi 58 on tumppu ;) Mut mut kyllä toi B87 toimii myös metelissä varsinkin se B87A. Ei siitä tosin oo haittaa jos laulaja on äänekäs. Meillä oli Kahvilassa solistin nenän edessä tommonen monta vuotta, sit kokeiltiin yks rundi sitä Neumannin 105:sta ja viime syksynä päädyttiin Audixin OM-6:seen. Nää tosin kaikki langallisia.

Jos hankinta päätyy Shureen niin siihenhän voi ostaa niitä pelkkiä kapseleita irtona vaikka kuinka monta. SM58, SM86, B58, B87 ainaskin, noi kapselithan pystyy vaihtamaan ihan vaan ruuvaamalla lennosta. Ettei siis tarvii välttämättä useampia varsinaisia kapuloita olla. Kapselit riittää.

Moro

Toi 105 onkin sit jo soundillisesti ihan eri meininki ku mikään(tai melkein mikään) kapula, mut sen 2 kertaa mitä joskus aikoinaan tuli kokeiltua sitä tommosessa poppihommassa, ni ei tainnu vaan solistin volsa riittää peittoamaan sitä bändiä, joka tuuttas joka paikasta. Ja Shuren hieno ominaisuushan on toi kapselien helppo vaihto, ei senkullakaan kauhean vaikea oo, olikohan se yhden ruuvin takana. Mut juurikin tossa juttelin yhden kollegan kanssa, joka oli tarjouksia pyydelly, niin maksaa (ainakin R- sarjalaiseen) pelkästään vaihtokapseli peräti sen 800€. Sillähän saa joo melkein sen koko kanavan Senkun 300G2- sarjalaista 935 kapulalla?

Ile
On guuluu...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)