Aihe: kipeytyykö paikat?
1 2 3
MikkiHiiri
03.02.2007 17:42:42
Semmosen vielä lisäisin, että yllättävän nopeestikin lihaskuntoreenistä voi olla apua.

Mulla on ollut ongelmia vasemman olkapään kanssa, puolitoista vuotta sitten käsi ei noussut edes vaakatasoon ja olkanivelen liikkeet oli jokseenkin olemattomat. Olkapää rusautettiin narkoosissa liikkeelle ja ylimääräinen skeida poistettiin tähystysleikkauksella.

Leikkauksen jälkeen oli tärkeetä vahvistaa kiertäviä lihaksia. Vaikka oon runtannut punttiksella rautaa tuhansia ja tuhansia kiloja, penkkiä yms, en ollut juurikaan reenannut olkavarren kiertäjälihaksia. Kuminauha ovenkahvaan, kyynärpää kylkeen kiinni ja kiertoja kumpaankin suuntaan. Näyttää akkojen hommalta, mutta jo muutaman viikon reenin jälkeen tulokset alkoivat näkyä. Olkapää on jämptimi kuin koskaan.

Jos tulee pidempi tauko, ongelmat alkavat hiipiä takaisin. Siis, kannattaa reenata, yllättävän nopeestikin voi saada tuloksia.
doaf
05.02.2007 11:00:58
Ei kipeydy, mutta joku ihme patti tuohon ranteeseen kasvaa silloin tällöin.
trackson
05.02.2007 11:47:52
Ahteri tulee kipeeks ja kankut puutuu, kun soittelee kovalla jakkaralla pitkiä aikoja.
"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
bize
06.02.2007 14:23:22
Ei kipeydy, mutta joku ihme patti tuohon ranteeseen kasvaa silloin tällöin.

"Ranteen miniganglio on tyypillinen nuoren soittajan vaiva, jota esiintyy 15 - 25-vuotiailla, varsinkin tytöillä. Ranne kipeytyy dorsaalisesti keskeltä, liikkeet ovat vaikeita ja kivuliaita, varsinkin ranteen dorsifleksio. Vaivan aiheuttavat lunonavikulaariligamentin pienet gangliot. Lepo, ultraääni ja rannelasta auttavat. Tarvittaessa injisoidaan kortisonia ja yritetään samalla neulalla puhkoa ganglioita. Leikkaukseen joudutaan harvoin."

?

Koko hyvä artikkeli:

http://www.musicfinland.com/sml/muusikko/muusikko_99/mus_kasi.html
"Mua vituttaa kaikenmaailman tumputtajat, joitten soundissa ei oo diskanttia ollenkaan." -unable
Teijo K.
06.02.2007 14:39:18

"Ranteen miniganglio on tyypillinen nuoren soittajan vaiva, jota esiintyy 15 - 25-vuotiailla, varsinkin tytöillä. Ranne kipeytyy dorsaalisesti keskeltä, liikkeet ovat vaikeita ja kivuliaita, varsinkin ranteen dorsifleksio. Vaivan aiheuttavat lunonavikulaariligamentin pienet gangliot. Lepo, ultraääni ja rannelasta auttavat. Tarvittaessa injisoidaan kortisonia ja yritetään samalla neulalla puhkoa ganglioita. Leikkaukseen joudutaan harvoin."

?

Koko hyvä artikkeli:

http://www.musicfinland.com/sml/muusikko/muusikko_99/mus_kasi.html

Pliiplääplöö päläpläpläpölöpölö hippelihoi ziu. "Vähän" pyyhkii yli hilseen tuo teksti.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
GhettoBasso
06.02.2007 21:03:14
Erinäiset paikat on ollu sökönä soittamisen ja erityisesti tämän kirotun tietokoneen takia. Lähinnä kädet, niska ja selkä. Suurimmista vaivoista olen nyttemmin päässyt/pääsemässä eroon.

Otelauta käden peukalon juuri oli pitkään kipeä. Kipeytyi sillloin kun soitti paljon ja pitkään:
Syy oli ensimäisen nivelen taipuminen vähä yli, joka aiheutti paineta peukalon juureen. Ratkaisu oli taivuttaa peukaloa nivelestä ja siirtää se samalle linjalle etu- ja keskisormen rystysen kanssa.

Otelauta käden ranne/käsivarsi kipeä:
Syy oli aivan älytön kielten puristaminen otelautaa vasten. Ratkaisu oli säätää bassoa kevyemmäksi ja lopettaa puristaminen(tadaa!).

Kun jännittää etusormen "vetää"(tai oikeastaan antaa painovoiman siirtää) koko kättä "taaksepäin" niin se on aivan tarpeeksi että saa äänen kuulumaan. Ei siis tarvi puristaa kaulaa+kieltä peukalon ja etusormen väliin.Bongattu videolta: William Kanengiser - Effortless Classical Guitar

Otelautakäden lapaluu ja saman puolen niska jumissa, joka johti päänsärkyihin:
Syy oli yllä oleva. Kun puristi oikein kovaa, niin tuli lainattua voimaa suuremmista lihaksista. Hartian päältä menee vielä hihna joka tuo painoa, eli lisää puristusta niskaan. Rentouden opettelu soittaessa ja basso riittävän ylhäällä, jotta otelauta käden asento muuttui paremmaksi.

Näppäilevän käden kyynerpään alue kipeän ja lapaluun alue jumissa. Ratkaisuna oli vääntää vahvistinta isomalla sekä vähentää voimankäyttöä ja jännittämistä. Soitan myös hitailla temmoilla eri rytmejä, jolloin tietää että ne pystyy soittamaan oikein/taloudellisesti, joka vähentää jännitystä "tavallisissa" temmoissa.

Päivittäinen venyttely ja rentous soittaessa on poistanut paljon kipuja. Vielä jos sais jostain soittotaitoa ja musikaalisuutta. Keppijumppa/kepin avulla venyttely on myös pop! Lattiamopista varsi irti ja leveä ote siitä molemmin käsin. Sitten kädet suorina siirrät kepin mahan edestä selän taakse. Muutamien toistojen jälkeen hieman kapeampi ote ja jne. jne.

Siinäpä ne tärkeimät olikin..satunnainen uiminen ei muuten tee ollenkaan pahaa.
Rakkautta oppimaan. Mitäpä muutakaan?
bize
07.02.2007 09:39:26
Pliiplääplöö päläpläpläpölöpölö hippelihoi ziu. "Vähän" pyyhkii yli hilseen tuo teksti.

No, onneksi kenenkään ei ole pakko sitä tekstiä lukea. Monilla mielenkiinto fysioterapiaan / anatomiaan / vammojen ehkäisyyn tulee vasta, kun vamma sattuu itselle. Näistä minun teksteistä voi saada sellaisen kuvan, etten pysty enää nauttimaan soittamisesta ollenkaan, vaan keskityn yksinomaan itseni kunnossapitämiseen. Kuitenkin tuo kehonhuolto ja musiikki ovat minulla kaksi melko erillistä asiaa ja soittamisen ilo on jopa lisääntynyt niistä päivistä kun kipeytin käteni. Olen kiitollinen siitä, että omat vaivani paranivat, ja paranemisessa olennaisena tekijänä oli perusteellinen tieto ongelmista ja niiden hoidosta. Nuo asiat eivät tuntuneet millään tavalla minua koskettavilta - saati kiinnostavilta - ennen kuin ne osuivat omalle kohdalle.

Tai sitten en vain saanut kirjoituksesi pointtia. Ymmärsin sen niin, ettei tuosta ole mielestäsi hyötyä rasitusvammoista kärsiville, tai niiden synnystä kiinnostuneille. Minusta se kuitenkin sivusi varsin läheisesti tämän ketjun aihepiiriä, ja on vieläpä lähteenä varsin luotettava, koska kirjoittaja on eräs tunnustetuimmista musiikkilääketieteen edistäjistä.

P.S. lopetin sen tupakanpolton sinun dada-kannustus kimmokkeena, kiitos siitä.
"Mua vituttaa kaikenmaailman tumputtajat, joitten soundissa ei oo diskanttia ollenkaan." -unable
Teijo K.
07.02.2007 09:49:37 (muokattu 07.02.2007 09:52:39)

Tai sitten en vain saanut kirjoituksesi pointtia. Ymmärsin sen niin, ettei tuosta ole mielestäsi hyötyä rasitusvammoista kärsiville, tai niiden synnystä kiinnostuneille. Minusta se kuitenkin sivusi varsin läheisesti tämän ketjun aihepiiriä, ja on vieläpä lähteenä varsin luotettava, koska kirjoittaja on eräs tunnustetuimmista musiikkilääketieteen edistäjistä.

P.S. lopetin sen tupakanpolton sinun dada-kannustus kimmokkeena, kiitos siitä.

Minua kiinnostaa nuo asiat hyvinkin paljon, en vain osaa latinaa. Siksi jäi se ymmärryspuoli vähän ohkaiseksi. Tämän takia suosittelin itse tuota Samaman kirjaa, koska siinä on nuo angliokordiaaliset väksylomoidit jätetty sulkeisiin ja joka sanasta on myös se suomenkielinen versio.

:)

Siis toi siun lainaus oli jo niin lannistava tällaiselle tavan turakaiselle, että en uskaltanut linkkiä avata ollenkaan.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Groovelover
07.02.2007 09:53:34
Kyllä välillä menee jumiin hartiat ja niskaakin jomottaa, jotain lihasjännityksiä tulee soitosta. Erityisesti hartialihakset jumittuu oikealta puolelta kun vasurina se bassohihna lepää oikealla hartialla, vähän asiaa oon saanut helpotettua kun ostin leveämmän hihnan, paino jakautuu paremmin. Hartioiden pyörittely sekä lihasten lämmitys jumppaliikkeillä ja venytyksillä auttaa myös. Ranteiden ja sormien kanssa ei ole ollut isommin ongelmia - siis enää, on niitäkin tullut koettua.

Keväällä 2005 oli aika pelottavaa kun hommasin mun otelautakäteen - eli oikeaan käteen - rasitusvamman; koko sen kevään oli ollut päällä aika maaninen treenausvaihe, keskimäärin 3-5 tuntia päivässä. Vähän alkoi jo ranteessa vihloa ja sormia särkeä, mutta se viimeinen niitti oli kun toukokuussa yksissä jameissa soitin ilman lämmittelyä sellaiset 45min aika raskassoittoista kontraa. Ja kontraa en muutenkaan yleensä soita. Seuraavana aamuna sormissa ei ollut puristusvoimaa oikeastaan lainkaan ja ranne oli ihan tulessa, särki niin pirusti. Painuin samantien Jorvin päivystykseen, hoidoksi tulehduskipulääkkeitä, mobilatia, rannetuki ja parin viikon soittokielto. Sillä se tokeni mutta kyllä tuo tilanne säikäytti.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
bize
07.02.2007 09:53:42 (muokattu 07.02.2007 09:54:50)
Tämän takia suosittelin itse tuota Samaman kirjaa, koska siinä on nuo angliokordiaaliset väksylomoidit jätetty sulkeisiin ja joka sanasta on myös se suomenkielinen versio.

No tuollaisena yleisyhteenvetona miekin suosittelisin esim. q-re:n venyttelyopasta. Siinä on kaikki täyttä asiaa, eikä ole latinaa (ei sillä että minäkään latinaa osaisin). :)

http://www.student.oulu.fi/~mkkuure/bassovenytys.html
Rocco_Longfella
09.02.2007 09:43:49
http://www.student.oulu.fi/~mkkuure/bassovenytys.html

Q-relle plussaa. Annoin sen tänne ketjuun, ykkössivulle ensimmäiseen tekstiisi mikä tuli vastaan, elä ihmettele, että mikä siinä kirjoituksessa niin hienoa oli. :)

Oikea olkapää lähinnä kipeytyy, jos soittaa basso sylissä, kun joutuu pitään kättä liian koukussa. Seisoviltaan taas ei muuten vain jaksa.
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. Bella Italia #21
Satis
09.02.2007 18:31:23
Mulla ei juurikaan mitään kipuja ole esiintynyt paria ranneongelmaa ja lieviä alaselän vaivoja lukuunottamatta. Mutta kymmenen vuoden ahkera soittaminen näkyy ryhdissä, mikä on melkosen huono. Hommasin tässä vasta jumppapallon, jonka avulla pitäis vatsan ja selän lihasten vahvistua ja ryhdin sitä mukaa parantua. Saas nähdä miten toimii, kun on aikansa sen kans veivannu.
Voi kun riittäis pieni taivas
sirdickyj
09.02.2007 21:22:39
Jep, tänään alko salitreenit 12 vuoden tauon jälkeen. Toivottavasti selkä- ja vatsalihasten treenaaminen auttais ton ryhdin ja selkäkipujen kanssa, silti venyttelemättä ei taida onnea löytyä, ja noi "tukkoon" menevät lihakset ei millään salitreenillä aukene. Mut kelasin, et tekis esim. noita yläselän sulkijaliikkeitä mahdollisimman pitkiä sarjoja mahdollisimman kevyillä painoilla.
Pataan! ...+alv.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)