Aihe: vinkkejä ostoksista
1 2 3
gösplstorm
08.02.2007 08:59:12
Olen nyt sitten ajatellut käyttää 750 euroani Presonus Firepod äänikorttiin ja AKG c3000b laajakalvokonkkaan. Käytän niitä kitaran, laulun ja pianon äänittelyyn, ja tarkotus ois saada jotain ihan kohtuullisen kelvollista laatua. Tuleeko nyt kenellekään olo et ois käyttäny johonkin ihan toisiin valintoihin mun tilanteessa rahat? vinkkejä? onko nää hyvät valinnat? kokemuksia kellään?

Voi laittaa jatkossa muitakin vastaavia kyselyjä tähän ketjuun.
Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö.
koponen
08.02.2007 11:49:42
Tuo Firepod on hyvä ostos, mutta itse saattaisin laittaa tuon 250€ muutamaan kiinanpommiin että saisin stereoparin.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
koponen
08.02.2007 11:49:42 (muokattu 08.02.2007 11:49:57)
tupla
Säätäjä
08.02.2007 11:52:01
Tuo Firepod on hyvä ostos, mutta itse saattaisin laittaa tuon 250€ muutamaan kiinanpommiin että saisin stereoparin.

Mä taas ennemmin hommaisin 250€ sekä dynaamisen että konkka mikin. Esim. sm 57 ja Rödeltä tai Oktavalta joku laajakalvoinen, tai sit vaan ihan T-bone
Mekkala.
MJ
08.02.2007 12:05:52 (muokattu 08.02.2007 12:08:40)
Parempi yks hyvä, kuin kaksi paskaa. Pianossa tuosta stereoparista voi sit enemmän olla hyötyä.. Mutta akkarinki saa kyl kulostaan yhellä mikillä hyvältä, ku sijottelee oikeen, ja on hyvä akkari =) Tai no, vaikka sähkiksenki, riippuu mitä hakee.
passe
08.02.2007 12:14:32 (muokattu 08.02.2007 12:18:45)
Et maininnut mitään mahdollisesta rumpujen äänittämisestä. Sikäli kun aiot pelata rumpujen kanssa vasta hamassa tulevaisuudessa, niin osta ihmeessä Firebox, tuon Firepodin pikkuveli. Sillä saat nauhoitettua stereoparia vallan mainiosti ja kun joku mikseri/mikkietunen irtoaa jostain lainaan, niin 4 raitaa kerrallaan sisään... Itse juuri eilen ekaa kertaa vähän yrittelin rumpujen nauhoittelua 4:llä mikillä (treeniksellä lojuu joku Behkun Eurorack systeemi...). Taidan pysytellä vielä hetken noissa yhden ja kahden mikin rumpuäänityksissä;-) Mitä enemmän raitoja, sitä vähemmän hiuksia..

Pointtina siis se, että säästyy sitten fyrkkaa niihin mikkeihin ym. paremmin. Äänikorrtia on sitten jatkossa helpompi vaihtaa/myydä kuin mikkejä.

Ja tuo on niin pieni, että se on melkein ihan oikeasti kiva roudattava. Olen koittanut vähän selvitellä, että onko tässä Fireboxissa täysin samat etuset kuin Firepodissa. Kaiken järjen mukaan näin on oltava, mutta vielä en ole saanut siihen kunnon vastausta.
Sometimes more is more
Säätäjä
08.02.2007 12:27:16
Parempi yks hyvä, kuin kaksi paskaa. Pianossa tuosta stereoparista voi sit enemmän olla hyötyä.. Mutta akkarinki saa kyl kulostaan yhellä mikillä hyvältä, ku sijottelee oikeen, ja on hyvä akkari =) Tai no, vaikka sähkiksenki, riippuu mitä hakee.

Onks SM57 sun mielestä paska?

Loppujen lopuksi en tiedä onko 150€:n tai 250€:n konkkamikeissä _niin_ suurta eroa, kuin esimerkiksi 150€:n ja 1500€:n mikissä. Pointtina tässä se, et Shure SM57 on mulla helvetisti käytössä, ja on hintansa väärti monin kerroin, ja jos kuitenkin on ostamassa paskaa konkkamikkiä, ei nyt varmaan oo siitä kiinni et maksaako se 150€ vai 250€ kun ei oo mitään Neumannia. Tai jos on niin säästää sit satasen lisää.
Mekkala.
gösplstorm
08.02.2007 13:03:28 (muokattu 08.02.2007 13:03:55)
Et maininnut mitään mahdollisesta rumpujen äänittämisestä. Sikäli kun aiot pelata rumpujen kanssa vasta hamassa tulevaisuudessa, niin osta ihmeessä Firebox, tuon Firepodin pikkuveli. Sillä saat nauhoitettua stereoparia vallan mainiosti ja kun joku mikseri/mikkietunen irtoaa jostain lainaan, niin 4 raitaa kerrallaan sisään... Itse juuri eilen ekaa kertaa vähän yrittelin rumpujen nauhoittelua 4:llä mikillä (treeniksellä lojuu joku Behkun Eurorack systeemi...). Taidan pysytellä vielä hetken noissa yhden ja kahden mikin rumpuäänityksissä;-) Mitä enemmän raitoja, sitä vähemmän hiuksia..

Pointtina siis se, että säästyy sitten fyrkkaa niihin mikkeihin ym. paremmin. Äänikorrtia on sitten jatkossa helpompi vaihtaa/myydä kuin mikkejä.

Ja tuo on niin pieni, että se on melkein ihan oikeasti kiva roudattava. Olen koittanut vähän selvitellä, että onko tässä Fireboxissa täysin samat etuset kuin Firepodissa. Kaiken järjen mukaan näin on oltava, mutta vielä en ole saanut siihen kunnon vastausta.

niin no aattelin pikkuhiljaa siirtyä kans rumpujen äänittelyyn mut ei niin kiire niillä lisämikeillä kun kyl nyt joltain tutulta saa lainaan jos tarve on suuri :D

Loppujen lopuksi en tiedä onko 150€:n tai 250€:n konkkamikeissä _niin_ suurta eroa, kuin esimerkiksi 150€:n ja 1500€:n mikissä. Pointtina tässä se, et Shure SM57 on mulla helvetisti käytössä, ja on hintansa väärti monin kerroin, ja jos kuitenkin on ostamassa paskaa konkkamikkiä, ei nyt varmaan oo siitä kiinni et maksaako se 150€ vai 250€ kun ei oo mitään Neumannia. Tai jos on niin säästää sit satasen lisää.

Äänitäksä laulutki sm57:lla?
konehes
08.02.2007 13:10:23

Voihan sillä äänittää hieman äänekkäämpää meninkiä ihan hyvin.
cherub with heavy metal machine
koponen
08.02.2007 13:16:17
Parempi yks hyvä, kuin kaksi paskaa.

Ninpä, tavallaan... mutta mikä on hyvä missäkin. Ei voi mitenkään sanoa että tuo C3000 on jokapaikassa parempi kuin esim joku edullisempi kiinanpommi. Kohtuullisesta stereoparista on työkalupakissa IMO isompi ilo kuin hitusen meheväsoundisemmasta yhdestä mikistä.
kiiski
08.02.2007 13:48:59
En huomannut mitään keskustelua mahdollisesta kuuntelusta. Onko sulla jo jotkut monitorit tai hyvät luurit olemassa?
gösplstorm
08.02.2007 14:53:16 (muokattu 08.02.2007 14:53:44)
En huomannut mitään keskustelua mahdollisesta kuuntelusta. Onko sulla jo jotkut monitorit tai hyvät luurit olemassa?

semmoset iha ok pikkukaapit, about joku 30 x 50 cm. Ne on kyl vähä bassoiset, mut sit on kans tarvittaessa isot vanhat salorat vertailuun. Ei mikää ihmeellinen kuuntelu, mut eiköhän se alkuun vältä.

edit: niin ja aika hyvät akg kuulokkeet kyllä löytyy, itse asiassa tosi hyvät musta
Säätäjä
08.02.2007 15:21:31
niin no aattelin pikkuhiljaa siirtyä kans rumpujen äänittelyyn mut ei niin kiire niillä lisämikeillä kun kyl nyt joltain tutulta saa lainaan jos tarve on suuri :D

Jos se toimii parhaiten, niin kyllä (ja jos on hyvä etunen). Itselläni toi SM57:n ja konkkamikin yhdistelmä toimii aivan perkeleen hyvin esim. kitaroiden äänityksessä. Mut jokainenhan hankkii sellaiset työkalut kuin tarvitsee.

Mitään pianoa mä en lähtis nauhottamaan paskoilla mikeillä, ellei oo hyvä tila missä vetää. Hyviä sampleja on maailma pullollaan, siis pianolla. Mut kuten sanottu, hankitaan sellaisia kaluja mitä tarvitaan.
Mekkala.
Zammy
08.02.2007 15:29:57

Tästä oon kyllä kovasti eri mieltä, äänikortin arvosta ei ole välttämättä lyhyelläkään aikavälillä mitään jäljellä.. Suuri osa porukasta haluaa ostaa uusimpia äänikortteja ja jos joku käytettyä on vailla, niin ainoastaan siksi, että haluaa sen pilkkahinnalla. Mikrofonit säilyttää hieman paremmin sitä arvoa.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
passe
08.02.2007 16:56:44
Tästä oon kyllä kovasti eri mieltä, äänikortin arvosta ei ole välttämättä lyhyelläkään aikavälillä mitään jäljellä.. Suuri osa porukasta haluaa ostaa uusimpia äänikortteja ja jos joku käytettyä on vailla, niin ainoastaan siksi, että haluaa sen pilkkahinnalla. Mikrofonit säilyttää hieman paremmin sitä arvoa.

Pitkällä aikavälillä ilman muuta noin. lähinnä tuossa viittasin siihen, että äänikortti on aina vain rautaa, kun taas mikkeihin muodostuu helposti sellainen "tätä voi vielä joskus tarvita" -suhde. Niitä on sillä tavalla vähän hankalampi myydä eteenpäin, ei raaski...
Sometimes more is more
MJ
08.02.2007 17:01:03

Äh. Enmie mistään 57 puhunu. Lähinnä nuista kiinanpommeista. Mutta voihan neki olla ihan hyviä. Varmemmin kyllä saa vastinetta rahoillensa ku ostaa ton AKG:n IMHO. Ite käytän kitara äänityksissä aika paljon 57 ja tbone nauhamikki yhdistelmää. Joskus myös joku konkka siihen vielä. Mutta joo kyllä 57 on ihan hyvä mikki.
Aki
08.02.2007 17:29:51 (muokattu 08.02.2007 17:30:14)

Tuleeko nyt kenellekään olo et ois käyttäny johonkin ihan toisiin valintoihin mun tilanteessa rahat?

En itse oikein pidä C3000:sta, joten sen osalta käyttäisin rahat vallan eri tavalla.

Mun mielestä on. 57:n soundin tarpeen korvaa mainiosti mikillä joka maksaa uutena 40€.

onko 150€:n tai 250€:n konkkamikeissä _niin_ suurta eroa

Eipä niissä ole, mutta 150€:n ja 150€:n mikin välissä on tavallisesti paljon suurempi ero kuin 500€:n ja 500€:n mikissä. Eipä se hinta kerro nykyään aina edes valmistuskustannuksista, saati sitten laadusta tai soundista.

Noi JTS:t on kyllä oikein hyviä, matkivat soundillaan rutkasti kalliimpia Beta57 ja Beta58-mikkejä. Niistä mäkin jo vähän tykkään...

Kohtuullisesta stereoparista on työkalupakissa IMO isompi ilo kuin hitusen meheväsoundisemmasta yhdestä mikistä.

Täysin samaa mieltä.

semmoset iha ok pikkukaapit

Tuo kertoo paljon enemmän kuin luuletkaan. Olen melko varma että sun "ihan ok pikkukaappien" ja 300€:n monitorien välillä on lopputuloksen kannalta paljon suurempi ero kuin 50€:n ja 500€:n mikin välillä.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
mhelin
08.02.2007 19:34:31
Firepodin lisäksi muutama kappale näitä 15 EUR mikkejä:

http://www.naiant.com/studiostore/msh1series.html

Lopuilla rahoilla joku hyvä isokalvoinen konkka, eli siis Rode NT-1A.
passe
08.02.2007 20:46:54 (muokattu 08.02.2007 20:48:48)
Postaanpa tänne yhden ekstrakyssärin, säästytäänpä ainakin yhdeltä uudelta keskustelulta...

Eli onkos niitä olemassa jonkinlaisia konkkamikkejä, jotka kestävät vähän kovempaa käsittelyä ja joita voisi pitää ihan vaikka kädessä? Haussa olisi sellainen suht laadukas, lähinnä laulumikki himaan. Sellainen jota voisi pitää pulpetilla esillä ilman että pitää varoa koko ajan.

Helppous on tärkeää, ei millään jaksaisi alkaa kaivamaan konkkaa laatikosta ja virittelemään sitä telineeseen, joka kerta kun päähän pulpahtaa joku "voiskohan tää melodia toimia, heitänpä varmuuden vuoksi purkkiin..." ideoita.

Mikäs mikki se oli, jolla hetviilti siinä metallican "uudessa" dokkarissa laulelee niitä "tiktaktiktak..." juttujaan?

E:) Joo, "suht laadukas" on ehkä vähän turhan suurpiirteinen määritelmä. Sanotaan vaikka että hintaluokkaan 50-200 Euroa jos osuisi niin hyvä.
Sometimes more is more
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)