Aihe: Miten on mahdollista??
1
hvinnamo
06.02.2007 16:05:11
Eli olen tässä puoliammattilaismuusikon uralla törmännyt lukemattomiin soittajiin joilta kysyttäessä laulutaitoa/halukkuutta vastaavat:"en mä leadiä osaa vetää mutta taustoja kyllä". Miten on mahdollista että ei onnistu/ei kiinnosta/ei kehtaa/ei halua laulaa leadia? Jos pysyy stemmoissa äänessä niin ei luulisi olevan vaikea vetää ykkösääntäkään.
Mä taas en osaa yhtään stemmaa vetää oikein, eli en pysy äänessä.Leadia taas tulee usein laulettua jopa 5 settiä illassa eikä kukaan ole tullut sanomaan että olet huono/mene muualle lauleskelemaan..En ole mikään lahjakas ja nuottikorvakaan ei ole kaksinen mutta olen kovan työn ja harjoittelun kautta oppinut suoriutumaan bändin pääsolistin tehtävistä ihan siedettävästi(soitan koskettimia samalla)
Eli jos haluaa saada enemmän keikkaa ym. niin mielestäni kahdesta samantasoisesta soittajasta valitaan yleensä se joka laulaa. Vaikka opettelisi 10-20 erityylistä kappaletta vetämään niin olisi sekin jo yli setillinen. Jos bändissä on vaan yksi joka laulaa niin se alkaa pidemmän päälle tympimään vaikka olisi hyväkin.Tai jos siltä yhdeltä onkin ääni pois niin mitäs sitten? Eli useampi solistisiin tehtäviin kykenevä soittaja antaisi normaali bändille aina vaihtelua ja elävyyttä.
kimurantti1
06.02.2007 16:20:47
No mä olen juuri niitä, jotka pystyy kyllä taustoja laulamaan, mutten leadia. Kyse kun on fraseerauksesta ja soundista, eikä pelkästään nuotissa pysymisestä. Ei se ole noin mustavalkoista kuin uskot. :-)
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Freya
06.02.2007 18:22:39
No mä olen juuri niitä, jotka pystyy kyllä taustoja laulamaan, mutten leadia. Kyse kun on fraseerauksesta ja soundista, eikä pelkästään nuotissa pysymisestä. Ei se ole noin mustavalkoista kuin uskot. :-)

Mulla on vähän sama homma. Taustat hoituvat kyllä, mutta leadia en ole laulanut ikinä julkisesti. Enkä mielelläni laulakaan. Toisaalta tekisi mieli kehittää itseäni siihen suuntaan, mutta jää nähtäväksi..

Korvaa kyllä löytyy kiitettävästi (siitä se ei ole kiinni) ja fraseerauskin onnistuu, mutta juuri tuo yleissoundi on ongelma. Jotenkin tuntee itsensä ihan palikaksi noiden leadien suhteen.

Jatkan edelleen siis taustojen parissa ja kamarikuorossa..tuttua ja turvallista. :)
propaganda
06.02.2007 22:42:36
liian pieni ego? :)
Freya
06.02.2007 22:52:37
liian pieni ego? :)

Sehän se. :)
Mazah
06.02.2007 23:22:50

Se on kyllä totta, että pitää olla tietynlaista pokkaa ja itserehellisyyttä että pystyy solistiksi. Kusipää asenne auttaa, tosin se olisi mukava sitten jäädä siihen mikin varteen roikkumaan myös kämpältä poistuttaessa.
www.farmakonband.com www.myspace.com/avenie www.myspace.com/screamchain www.crimsonlotus.org http://www.farmakonband.com/media/ReconditeFinal.mp3
insight
07.02.2007 10:42:11
itserehellisyyttä Tarkoitat varmaan itserakkautta?

Kusipää asenne auttaa
Mielenkiintoinen näkökulma =)

Mä olen aina ajatellut, että kun mulla ei ole omallatunnolla mitään pahaa, niin voin laulaakin vapautuneemmin. Negatiiviset ajatukset haittaa laulua ainakin mulla.
http://www.halla-aho.com/scripta/vaaliasiaa.html
Mazah
07.02.2007 15:16:46

Tarkoitat varmaan itserakkautta?

Miksi näin ajattelet? Tarkoitan mitä kirjoitin. Rehellisyyttä myöntää itselleen jos jokin kuulostaa pahalta, osata kuunnella itseään niinkuin jotakuta muuta, ettei kaikki mitä itse vetää olisi MUKA parempaa kuin kaikkien muiden (kuten esim. Idolseissa näkee).
www.farmakonband.com www.myspace.com/avenie www.myspace.com/screamchain www.crimsonlotus.org http://www.farmakonband.com/media/ReconditeFinal.mp3
insight
07.02.2007 15:19:48
Miksi näin ajattelet? Tarkoitan mitä kirjoitin. Rehellisyyttä myöntää itselleen jos jokin kuulostaa pahalta, osata kuunnella itseään niinkuin jotakuta muuta, ettei kaikki mitä itse vetää olisi MUKA parempaa kuin kaikkien muiden (kuten esim. Idolseissa näkee).

OK ymmärsin väärin.
http://www.halla-aho.com/scripta/vaaliasiaa.html
tanjuli
07.02.2007 18:04:20
Miten on mahdollista että ei onnistu/ei kiinnosta/ei kehtaa/ei halua laulaa leadia?

Jos ei vaan kiinnosta, häpeää omaa ääntään, ei jaksa liidata, ei tykkää olla yleisön suurennuslasin alla... kyllähän syitä on yhtä monta kun on soittajia. Ylipäätänsäkin jos soittaa paremmin kuin laulaa niin miksi haluaisi tuoda sitä omaa "osaamattomuuttaan" sen osaamisensa rinnalle. Jotkut myös tulkitsee helpommin musiikkia kun tekstiä.
[i hear voices but at least they're on tune]
saastara
08.02.2007 00:05:24
Itsellä on aina ollut semmoinen tietynasteinen "mikkikammo". Minulla ei ole mitään ongelmia heittäytyä monisatapäisen yleisön eteen ja päästää sielunmaisemaani muiden arvosteltavaksi.. Kunhan kourassa on kitara tmv vipstaakkeli. Kun laulaa pitää vähänkin "totisemmin", jäädyn. Esim treeneissä laulaminen tuntuu itsestä todella epämukavalta. Koulujen prima vista-laulu harjoitukset ovat ehkä ahdistavinta nürberg-meininkiä mitä allekirjoittanut tietää. Laulu on vain itselle ikään kuin jotakin niiiiin kovin henkilökohtaista, etten sitä halua muille näyttää. :(

Ja se on kauhea sääli.. Koska itse pidän hirveästi laulamisesta, ja olen siinä omasta mielestäni melko taitavakin, ja muidenkin. Mitä nyt joskus muutaman oluen jälkeen innostun visertelemään. En tiedä laisinkaan mihin moinen ongelmani pohjaa.. :(
Lisää middleä ja vähemmän volumea. Minä soitan A-vireestä koska minulla ei kasva parta vielä ja kikkelini on kovin pieni. Sitten kun tuo partaongelma ratkeaa, voin virittää kitarani takaisin E:hen ja ryhtyä soittamaan oikeaa musiikkia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)