Riksteri 08.02.2007 00:28:15 | |
---|
Parhaat laulurallien sanoitukset ovat kyllä huumorilla höystettyjä, Juice ja Junnu etunenässä. Eihän näitä laulujen sanoja voi vakavasti ottaa, oikeesti. Suomalaisen musiikin tiedotuskeskus mainitsee nykyiskelmän lauluntekijöistä Veikko Juntusen, Jukka Kuoppamäen, Kari Kuuvan, Kikka Laitisen ja Heikki Salon, muut ovat sitten säveltäjiä, sanoittajia tai jotain muuta. Mikä siis on lauluntekijä ja miten lauluntekijä eroaa muista muusikosta? Meitä on moneen lokomotiiviin ja osa jää tatsuunalle. |
Mielestäni threadin aloittaja lienee hakenutkin lauluntekijöitä , jotka sekä säveltävät että sanoittavat rallinsa. Omasta mielestäni se ei vaan ole paras formaatti, parhaat laulut ovat syntyneet parivaljakoilla , missä toinen säveltää, toinen sanoittaa. Näistä mieletäni paras pari on ollut Kärki/ Helismaa. Kakkosena Erik Lindströn/ Huuhaa Innanen "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
Riksteri 08.02.2007 01:14:03 | |
---|
Laulu on mielestäni eri asia kuin iskelmä, sanan alkuperäkin on paljon vanhempi ja merkitys monivivahteisempi. Laulaa -sanavartalon alkuperä on toistaiseksi tuntematon, Agricola käytti laulaa verbin johdoksena sanaa laulu. Laulu ja laulaminen on eräänlaista lausumista, joka alunperin on tarkoittanut manaamista, loitsimista, ennustamista. Suomen murteen laus on muka, kuulemma. Alkuperäinen merkitys on voinut olla avata, ilmaista, tuoda ilmi. Suomen lausa on ollut kaislaton ja kasviton puhdas vesi järvessä ja laatusanana lempeä, sävyisä ja harras. Suomessa olut on ollut lauseaa, kun se oli mietoa, heikkoa. Kantasana voi hyvinkin olla muinaisgermaaninien lausaz, joka tarkoittaa irtonaista, löysää. Siitä tullut goottien laus oli löysä, irtonainen, tyhjä, turha. Tanssimusiikissa lauluiskelmää voisi ajatella eräänlaisena tämän päivän laululeikkinä. Vanhimpia laululeikin muotoja kaikilla kansoilla on kertova laulutanssi, jossa eepillistä laulua lauletaan tavallisesti pitkässä rivissä (ketjutanssi) tai piirissä rytmillisesti liikehtien. Tälläisia laulutansseja on on villikansoilla, niitä ovat olleet esim. ranskalaiset balladitanssit keskiajalla, uudempana versiona pohjoismaiset kansanlaulutanssit. Draamallisia, näyttelemistä sisältävää laululeikkiä on seurannut lyyrillinen laululeikki ja niitä on käytetty sekä kasvatustarkoituksessa että luonnollisena ajanvietteenä. Nämä perinteiset polkka ja jenkka kaiketi parhaiten edustavat laululeikkejä tämän päivän tanssimisessa. "Uudestaan elvytettyinä ne ovat osoittautuneet onnistuneeksi liikuntamuodoksi myöskin varttuneemmille. Laululeikkejä suosimme seuraelämässä ja huvituksissa viattomampana seurustelumuotona kuin seuratanssit. Niissä yhdistyvät runous, musiikki ja plastillinen liikehtiminen kokonaisuudeksi, joka kauniisti palvelee esteettistä ja liikunnallista kasvatusta." sitaatti: E.E.-H., Emännän tietokirja etymologinen lähde: Nykysuomen etymologinen sanakirja, Häkkinen Meitä on moneen lokomotiiviin ja osa jää tatsuunalle. |
Sertzo S 08.02.2007 12:11:27 | |
---|
Onhan näitä vaikka kuinka paljon: Tatu Pekkarinen, Matti Jurva, Valto Tynnilä, Martti Jäppilä, Pentti Viherluoto, Harry Etelä, Georg Malmsten, Veikko Lavi, Usko Kemppi, Unto Mononen, Kärki, Helismaa, Junnu, Juice, Pave Maijanen, Seppo Seilonen jne...Lisäksi sitten nuo monet ulkomaalaiset.. Olen imarreltu. ;) |
R.Syke 08.02.2007 12:13:37 | |
---|
Olen imarreltu. ;) Elä nyt. Ihan syystä olet tuossa joukossa. Ole mielissäsi! |
pekkajau 08.02.2007 12:21:51 | |
---|
Mielestäni threadin aloittaja lienee hakenutkin lauluntekijöitä , jotka sekä säveltävät että sanoittavat rallinsa. Omasta mielestäni se ei vaan ole paras formaatti, parhaat laulut ovat syntyneet parivaljakoilla , missä toinen säveltää, toinen sanoittaa. Näistä mieletäni paras pari on ollut Kärki/ Helismaa. Kakkosena Erik Lindströn/ Huuhaa Innanen Juupa juu! No onhan nämä vanhat tekijät hyviä nämä "repet ja topit" mutta itse olen ryhtynyt etsimään uusia hyviä lauluntekijöitä! Sellaisia joiden lauluista tulee joskus ehkä yhtä klassikoita kuin noista jo monesti loppuunsoitetuista"Iski poika peeniksen kylkeen koivupuun" kappaleista"! |
KoskPaavo 08.02.2007 14:48:04 | |
---|
Juupa juu! No onhan nämä vanhat tekijät hyviä nämä "repet ja topit" mutta itse olen ryhtynyt etsimään uusia hyviä lauluntekijöitä! Sellaisia joiden lauluista tulee joskus ehkä yhtä klassikoita kuin noista jo monesti loppuunsoitetuista"Iski poika peeniksen kylkeen koivupuun" kappaleista"! Eihän nykyään enää tule klssikoita, äänitteiden vaihtumissykli on niin nopea, ettei kansa jaksa omaksua jotain biisiä kesto-sellaiseksi. Tosin karaokelaulettavuudeltaan helposta "Mä putoan"-biisistä tulee jonkinlainen "klassikko"" "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
R.Syke 08.02.2007 14:50:29 | |
---|
Eihän nykyään enää tule klssikoita, äänitteiden vaihtumissykli on niin nopea, ettei kansa jaksa omaksua jotain biisiä kesto-sellaiseksi. Tosin karaokelaulettavuudeltaan helposta "Mä putoan"-biisistä tulee jonkinlainen "klassikko"" Äläs nyt ole pessimismi! Sille kova kilpailija on 'Eksynyt oon, asvalttiviidakkoon...' |
isojussi 08.02.2007 14:57:25 | |
---|
...Näistä mieletäni paras pari on ollut Kärki/ Helismaa... Mun mielestä missään nimessä ei - yliarvostetuinpia kyllä. Junnu - Eki hakkaa ton pariskunnan mennen tullen. Parempaa on melkein vaan Junnun kokonaan itsensä tekemä tuotanto. Sitäpaitsi mihin jäi Molli-Jori? Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
Mandoman 08.02.2007 15:22:13 | |
---|
Sitäpaitsi mihin jäi Molli-Jori? Kyllä se tuolla minun listallani on. Näistä uudemmista en oikein tiedä. Ei sytytä.. Ihan kunnollisia sävellyksiä ja sanoituksia, mutta kun ei niin ei.. IMHO, YMMV Sen kyllä ne huohmoo toesettii,
ja kyllä se tiijetään tok itekkii,
että Luoja, kul luati se parraentansa,
loe Savommuan ja Savommuan kansan. |
Ukko 08.02.2007 15:28:55 | |
---|
Onko seuraavaksi vuorossa kitaristien rankkauslista :/ |
R.Syke 08.02.2007 16:37:17 | |
---|
Onko seuraavaksi vuorossa kitaristien rankkauslista :/ Bannia Ukolle. Tää threadi käsittelee lauluntekijöitä. Pitäs pysyä asiassa, vaikka kuinka näppiä syyhyttäs. |
phren 08.02.2007 17:54:29 | |
---|
Mun mielestä missään nimessä ei - yliarvostetuinpia kyllä. Junnu - Eki hakkaa ton pariskunnan mennen tullen. Parempaa on melkein vaan Junnun kokonaan itsensä tekemä tuotanto.
No juu, makuasioitahan nämä. Junnu - Eki ei iske mulle yhtään, pidän paljon enemmän Kärjen säveltämistä Junnun biiseistä. Ei sillä etteikö Lindströmilläkin hyviä sävellyksiä olisi, mutta jotenkin esim. juuri Kärki puhuttelee mua paljon enemmän. |
lukkari 08.02.2007 19:21:00 | |
---|
Kummalllista, että muut kuin me i tunnu diggaavan esim Beatleskaksikon tekeleitä. Tai toisaalta ehkä ei niin kummallista. Mä diggasin niitä tarpeeks jo 60-luvulla. |
lukkari 08.02.2007 19:22:20 | |
---|
Onko seuraavaksi vuorossa kitaristien rankkauslista :/ Pitikö siinä viimesen sanan toisessa kirjaimessa olla u ? |
R.Syke 08.02.2007 19:24:06 | |
---|
Pitikö siinä viimesen sanan toisessa kirjaimessa olla u ? Ja sama banni lakkarille. Jos ei erota u:ta a:sta, niin turha on tulla tänne röpeltään. Prkl. |
lukkari 08.02.2007 19:31:42 | |
---|
Ja sama banni lakkarille. Jos ei erota u:ta a:sta, niin turha on tulla tänne röpeltään. Prkl. Lakihäiriö. Katos. |
isojussi 09.02.2007 02:16:48 | |
---|
No juu, makuasioitahan nämä. Totta kai - niinkun koko tää meitin lajimme. ... juuri Kärki puhuttelee mua paljon enemmän. Eli sä tykkää enempi "humpammasta" suunnasta. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
omarklah 09.02.2007 09:52:59 | |
---|
Edellämainittujen lisäksi kotimaisista pidän kovasti Gösta Sundqvistin lauluista ja ulkomaisista kolahtaa myös George Gershwin. Tää sit sanois tälleen... |
baron 09.02.2007 10:10:33 | |
---|
Edellämainittujen lisäksi kotimaisista pidän kovasti Gösta Sundqvistin lauluista ja ulkomaisista kolahtaa myös George Gershwin. No joo, mä tykkään jazz-stankuista ja siihen jengiin tulee lisäksi Cole Porter ja Irving Berlin. COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |