Aihe: Mysongbook?
1 2 3 4
Bookkeeper
07.02.2007 19:43:48
Olen aina ollut laiska opettelemaan mitään nuotti nuotilta (lue: olen surkea kitaristi), mutta sen olen huomannut että plokkaillessa tulee kiinnitettyä paljon enemmän huomiota siihen mikä biisin/soolon "pointti" on. Skaalat, soinnut, fraseeraus, jne. Ja tietysti sävelkorva kehittyy kun sitä käyttää!

Kyllä tablatuuri on ihan hyvä apuväline, samoin kuin viritysmittari tai mallintava vahvistin. Mutta silloin kun vuosia soittanut jannu ei osaa plokata kolmen soinnun biisiä korvakuulolta, virittää kitaraa ilman mittaria tai ylipäätään soittaa mitään ilman että soundi on "täydellinen"...noh, se on eri asia sitten.
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
gorgonoidi
07.02.2007 19:46:48 (muokattu 07.02.2007 19:50:13)

Kyllä Anttikristus tuossa hyvin selitti minunkin mielipiteeni.
Myös Bookkeper kerkesi tuossa ylenpänä puhumaan minunkin puolestani.
Annan Bookkeepperille plussan ja Anttikristukselle kaksi :)

E: Ongelmani on todellakin se että olen laiska näiden asioiden suhteen vaikka haluaisinkin oppia. Olenhan mä jotain oppinut, mutta silti.

Toinen ongelma on sitten se minkä jo mainitsin eli biisien opettelu. En keksi hyviä biisejä treenattavaksi korvakuulolta. En pahemmin jaksaisi Led Zeppelinejä ja sun muita suositus vaihtoehtoja treenailla :(
J.Hollström
07.02.2007 20:14:40
En tunne yhtään kitaristia joka tarttee tabeja biisien opetteluun. Eli varmaan aika turha keksintö.

Olen soittanut bändeissä yli 20 vuotta.
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1 - - - - Jukin juutuubi
Eddie
07.02.2007 20:32:29 (muokattu 07.02.2007 20:34:37)

Jucciz puhuu taas asiaa.

Demon the Fall: Haepa Winamp plugari Peacemaker. Silla pystyy hidastamaan biisin nopeutta, ja pystyt plokkailemaan sulle vaikeata juttuja helpommin. Toi hidastaminen on tavallaan huijausta, ja kannattaa plokkailla ihan normaalinopeudella aina, kun vain pystyt. Kimurantimpi matskukin aukenee talla vahan helpommin.
Ostetaan soittotaito.
gorgonoidi
07.02.2007 20:36:33

Demon the Fall: Haepa Winamp plugari Peacemaker. Silla pystyy hidastamaan biisin nopeutta, ja pystyt plokkailemaan sulle vaikeata juttuja helpommin. Toi hidastaminen on tavallaan huijausta, ja kannattaa plokkailla ihan normaalinopeudella aina, kun vain pystyt. Kimurantimpi matskukin aukenee talla vahan helpommin.

Joidenkin mielestä tabitkin ovat huijauksia :)
Kiitos vinkistä, mutta kyllä mä taidan pärjätä. Pitää vaan ottaa joku biisi työn alle ja alkaa vääntää.
Hammermul
07.02.2007 20:38:46 (muokattu 07.02.2007 20:39:06)

Demon the Fall: Haepa Winamp plugari Pacemaker.

Eikä se hidastaminen mitään huijausta ole.

E: Linkki unohtui:
http://www.winamp.com/plugins/details.php?id=12689
Bombing for peace is like fucking for virginity.
Eddie
07.02.2007 20:39:44 (muokattu 07.02.2007 20:40:43)

Kiitos vinkistä, mutta kyllä mä taidan pärjätä. Pitää vaan ottaa joku biisi työn alle ja alkaa vääntää.

Juuri oikea asenne. Vaikka alussa se plokkaaminen saattaa olla hirveata tervanjuontia, kylla se siita lahtee helpottumaan. Kun on yhden biisin plokannut, seuraava onnistuu paljon nopeammin ja seuraava viela nopeammin... Jossain vaiheessa sita lennossa kuulee joistain jutuista, miten pitaa soittaa. En ole kylla itse viela siina vaiheessa :D

EDIT: Joo, Pacemaker se olikin. Eikai tassa mikaan hippi olla perkele, vaikka sivari oonkin :P
Ostetaan soittotaito.
eewo
08.02.2007 08:42:44 (muokattu 08.02.2007 08:46:19)
Tuntuu nimittäin turhalta ja työläältä prosessilta noin "lennossa soittamista" ajatellen varsinkin, että joku lukisi tabulatuurista "soita B-kielen 17. nauha" ja saman tien lennossa muuttaisikin sen muotoon "soita E-kielen 12. nauha", koska se nyt vaan tuntuu itsestä paremmalta. Tulee vähän kiire, jos nopean ja tiheän soolon jokainen nuotti lähdetään arvioimaan erikseen siinä valossa, onko se nyt itselle paras mahdollinen sormitus

Halaisin valaista hieman asiaa: tabulatuurien avulla opetellaan kappaleet yms. ulkoa, eikä niitä lueta soittamisen aikana, kuten nuotteja. Sitten kun opetellun muistaa suunnileen ulkoa, voi siihen alkaa miettiä parempia sormituksia.
"The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse." -Bleeding Gums Murphy
PJS
08.02.2007 09:44:17

My songbook on kyllä hieno keksintö esim omia biisejä tekevälle kitaristille. kummasti helpottaa sovittamista ja biisien muistiin kirjoittamista.

Se mua lähinnä ihmetyttää että nykyään kun tämmösten ohjelmien kanssa on älyttömän helppoa lähteä opetteleen niitä riffejä ja lickejä ni seurauksena voi helposti olla että esim. tavallisten sointujen soittaminen on täysin vieras asia eikä niitä sointuja välttämättä edes osata....

perse edellä puuhun sano.
"...et sutko sais partioasussa myymään jotain keksejä ja olis itse mummo, niin sitä puristelis sun poskia ja sanoi, että awwwww..." -Tomomi Vali(s)tus
Starlia
08.02.2007 11:40:15
Halaisin valaista hieman asiaa: tabulatuurien avulla opetellaan kappaleet yms. ulkoa, eikä niitä lueta soittamisen aikana, kuten nuotteja. Sitten kun opetellun muistaa suunnileen ulkoa, voi siihen alkaa miettiä parempia sormituksia.

Ainakin omalla kohdallani homma menee niin, että nappaa vaikka jonkun tabulatuurikirjan eteensä, niin toisella silmällä katsoo numeroita ja toisella nuotteja. Lennossa siis onnistuu uusien, tuntemattomien, biisienkin soittelu. Ja yleensä heti huomaa virheetkin tabeista.

Mulla ei kokemusta ole siitä, että katsoo vain tabeja, missä on pelkät numerot. Soittelin nuoteista ennen kuin edes tajusin mitä tabulatuurit ovat. Mutta tämä nuotti-tabi-yhdistelmä on aivan loistava, varsinkin jos aika-arvoista jotain tajuaa.

Yhtälailla kusetusta on se sointumerkintä kappaleen nuottien yhteydessä. Kyllähän nuo nyt voi nuoteista lukea tai hieman kokeilemalla saada selville. Puhumattakaan "sointulaatikoista", jotka löytyvät jokaisen koulun musiikkikirjan lopusta.

Itse olen sitä mieltä, että on hyvä hyödyntää molempia sopivasti; nuoteista lukua ja tabeja.
Tasapaino
08.02.2007 13:24:42
Ei tule kyllä yhtään mieleen helppoa biisiä minkä voisi/haluaisi/jaksaisi plokkailla :)

Mulla oli alkuun, ja vähän vieläkin, samoja ongelmia. Musa, josta itse pidän ja tykkään soitella, on liian vaikeeta plokattavaksi näillä puukorvilla. Tässä kuitenkin pari biisiä. Kaikki Beatlesia, sitä kun on tullut viime aikoina soiteltua enemmänkin. Suunnilleen vaikeusjärjestykseen yritin laittaa.

Twist and Shout
Yellow Submarine
Ob-La-Di Ob-La-Da
Eight Days a Week
Lady Madonna
Ticket to Ride

Noista varsinkin Twist and Shout, Lady Madonna ja Ticket to Ride on mahtavia soittaa, suosittelen lämpimästi.
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
Darken
08.02.2007 13:59:04
Tämä on kyllä melkoista toiveajattelua. Tabeissa harvemmin nuottien aika-arvoja ja taukoja on merkitty mitenkään tyhjentävästi. Käytännössä kaikki netistä haetut tekstimuotoiset tabit auttavat ainoastaan, jos kappale on rakenteeltaan ja rytmitykseltään entuudestaan tuttu ja halutaan selvittää melodia/soolo ja sille yksi mahdollinen sormitus. Nämä edistyneemmät (?) tabisoftien tabit ovat ymmärtääkseni vähän parempia noissa aika-arvoissa, mutta en tiedä, kuuluisiko niiden kohdalla enää varsinaisesti edes puhua "puhdasverisistä" tabulatuureista, joka pohjimmillaan pitää sisällään vain kieliä ja nauhojen numeroita.

http://www.guitar-pro.com/en/produit-scr-principal.php

Onhan tuo nyt "vähän parempi" jos vertaa joihinkin antiikkisiin ASCII-muotoisiin tabeihin...näkee tabit ja nuotit samalla kertaa eli best of both worlds.
vmak
08.02.2007 14:01:33
Siis toki olen itsekkin opetellut ja vieläkin opettelen asioita myös tabeista. Ja sehän tässä ärsyttääkin, jos en tietäisi niiden olemassa olosta olisin aloittanut opettelemaan korvalta jo aikoja sitten ja nyt vaikeammatkin asiat onnistuisi. Ei siellä bändi treeneissä ole välttämättä tabulatuureja apuna, kun kaverisi kysyy että miltä sävel-korkeudelta lähdet liikkeelle. Toisaalta, jos osaisi kuunnella, ei sitäkään tarvitsisi kysyä.

Ja soittakaa ihmiset tabeista, jos haluatte. En minä sitä kiellä.
ööh.. ..joo
Jucciz
08.02.2007 14:05:38
http://www.guitar-pro.com/en/produit-scr-principal.php

Onhan tuo nyt "vähän parempi" jos vertaa joihinkin antiikkisiin ASCII-muotoisiin tabeihin...näkee tabit ja nuotit samalla kertaa eli best of both worlds.

Joo, onhan tuossa aimo harppaus menty eteenpäin ASCII-tabeista.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Joees
08.02.2007 14:22:20 (muokattu 08.02.2007 14:28:42)

Sä taisit digata Avril Lavignea ja Neil Youngia edes jotenkin? Sun levylistaa kun katselin tossa. Nuo nyt ei mitään vaikeita ole. Jos et oo noita opetellut tabeista niin miksipä et koettaisi noita korvalla kuunnella? Jos olet tabeista opetellut nuo niin älä sitten valita ettei löydy mitään helppoa kuunneltavaa. ;-)
Ja kai Amorphikseltakin luulis jotain löytyvän mikä lähtee korvilla? Ja kyllähän vaikeempiakin biisejä voi, otat osan sieltä ja osan täältä. Vaihdat biisiä ja otat sieltä mitä saat ja sillee. Siinä korva kehittyy ja pian ehkä saatat saada jo yhden kokonaisen biisin korvilla opeteltua :-)

Tonne yhteen pysyvään ketjuun mä oon kirjottanu hyvän tavan millä lähteä kehittämään korvia ja plokkailu taitoja. Kannattaa tsekata jos et ole jo katsastanut. Se on se jelppikerho, soinnut tähän biisiin tai joku vastaava.

Ei ollu mitään paasausta, kunhan vaan yritin antaa vähän vinkkejä jos vähäänkään kiinnostaa tuo korvien reenaaminen. :-)

E: Ja itsehän en ole mikään gurukorva, en todellakaan. Alussa mennään - vieläkin.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
ANtTIKRISTUS
08.02.2007 14:28:54 (muokattu 08.02.2007 14:31:59)
Jukkis hokasit tuossa äsken tuosta GPstä sen merkitsemistavan, jossa oli nuotit tabien kanssa mukana. Eihän noita voi verrata niihin vanhoihin ja suoraan sanottuna paskoihin ASCII-tabeihin. Koskaan näissä tabi keskusteluissa en ole niitä puolustellut, vaan lähinnä näitä eri ohjelmissa näkyviä tabeja. Niitä vanhoja nyt en suosittelisi käyttämään, mutta jos joku välttämättä haluaa, niin siitä vaan... totuus vain on, että ne ovat perseestä. Mutta pääpointti oli se, että kun tuossa nyt ne nuotit näkyy, niin mä luen niistä nuoteista kaiken muun paitsi sen sävelkorkeuden.

Ei todellakaan. Ensin määritellään tavoitteet ja sitten valitaan keinot. Hauskaa voi pitää ilman mitään musiikin muistiinpano- ja siirtotapaa. Jos taas mielii ammattilaiseksi, voi joutua joskus opettelemaan tiettyjä "hyväksi havaittuja menetelmiä". Ja jotkut hullut opettelevat kaiken näköistä ihan huvikseenkin. ;)

Juujuu jos haluaa ammattilaiseksi... mutta kaikki ei halua, vaan soittelevat vain ihan omaksi ilokseen. Niinkuin mä. Tietenkin jos asettaa korkeammat tavoitteet harrastukselleen niin siihen täytyy panostaa ja kaikki siinä panostuksessa ei varmasti tule olemaan kivaa. Mutta niin kauan, kuin tämä soittelu omaksi ilokseen pätee, olen mielestäni oikeassa ja se mielipide ei muutu vaikka kuinka kauan väännetään. Jokainen käyttäköön parhaaksi katsomiaan tapoja soitossa ja siihen EI KENELLÄKÄÄN ole musta varaa puuttua. Tietenkin voi neuvoa ja yrittää opastaa, jos vaikka soittaja löytäisi uuden ja paremman tavan. Mutta tuollaista väkisin "käännytystä" mä en pysty sietään missään muodossa.

Pakko silti vähän ihmetellä ääneen tuota kommenttia että (vapaasti lainaten) "tabithan on vain yksi ehdotus ja niiden pohjalta voi keksiä ihan omat sormitukset". Jos joku ihan OIKEASTI käyttää tabeja tuossa mielessä, suosittelen saman tien opettelemaan nuoteista lukemisen...

Tässä oot ihan oikeassa, mulla on ollutkin tavoitteena opetella ihan puhtaasti nuotit. Tuo sävelkorkeuksien opettelu on vain se ainut joka on tuottanut päänvaivaa. Sinänsä ei varmaan olisi iso homma uhrata sitä pientä aikaa niitten nuottien korkeuksien opetteluun, koska mä kaiken muun olen oppinut tässä vuosien varrella (tabeja lukemalla) nuoteista. Tuo nuottien kunnon osaaminen ois varmasti helevetin hyödyllinen taito tän harrastuksen parissa... kyllä mä joku päivä otan itteä niskasta kiinni :)

Niin ja vielä siitä sormituksien lukemisesta ja kääntämisestä omille nakeille... ei se ole yhtään niin vaikeaa mitä voisi kuvitella. Ajan myötä siihen on tottunut ja se tuleekin melko automaattisesti. Enkä mä edes hirveen orjallisesti niitä tabeja lue soittaessa, ne on vaan semmoinen tietty selkäranka soitolle, kaikkea pientä jippoa ja omaa kikkailua mä tuon niihin biiseihin jatkuvasti.

E: Ja haluun vielä sanoa, että mä en missään tilanteessa kiistä plokkaamisen etuja. Käytän itekkin korvakuulolta opettelua tosi paljon, mutta tabit on ollut ainakin mulle lyömätön apuväline tässä vuosien varrella. Jos plokkaaminen tuntuu itestä paremmalta vaihtoehdolta kuin tabit, niin saatana, kylä lähtee :)
Parasta mitä housut jalassa voi tehdä on kakkaaminen.
Joees
08.02.2007 14:32:55
Juujuu jos haluaa ammattilaiseksi... mutta kaikki ei halua, vaan soittelevat vain ihan omaksi ilokseen. Niinkuin mä. Tietenkin jos asettaa korkeammat tavoitteet harrastukselleen niin siihen täytyy panostaa ja kaikki siinä panostuksessa ei varmasti tule olemaan kivaa. Mutta niin kauan, kuin tämä soittelu omaksi ilokseen pätee, olen mielestäni oikeassa ja se mielipide ei muutu vaikka kuinka kauan väännetään. Jokainen käyttäköön parhaaksi katsomiaan tapoja soitossa ja siihen EI KENELLÄKÄÄN ole musta varaa puuttua. Tietenkin voi neuvoa ja yrittää opastaa, jos vaikka soittaja löytäisi uuden ja paremman tavan. Mutta tuollaista väkisin "käännytystä" mä en pysty sietään missään muodossa.

Mutta joo... Älä ota tätä vastaanväittämisenä. Entä jos ei löydäkään johonkin biiseihin nuotteja/tabeja ja haluaisi sitä biisiä silti omaksi ilokseen soitella? Sittenhän se jää väliin ja on yksi ilo vähemmän. Niistä korvista vasta iloa onkin jos haluaa vaan omaksi iloksi soitella :-) Ei kato oo rajoja, voi soitella sitä mitä kuulee ja siitähän sitä iloa lähtee!
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
ANtTIKRISTUS
08.02.2007 14:58:24
Mutta joo... Älä ota tätä vastaanväittämisenä. Entä jos ei löydäkään johonkin biiseihin nuotteja/tabeja ja haluaisi sitä biisiä silti omaksi ilokseen soitella? Sittenhän se jää väliin ja on yksi ilo vähemmän. Niistä korvista vasta iloa onkin jos haluaa vaan omaksi iloksi soitella :-) Ei kato oo rajoja, voi soitella sitä mitä kuulee ja siitähän sitä iloa lähtee!

Aivan, en mä halua edelleenkään lytätä plokkausta. Hyödyllinen taito. Tällaisessa tilanteessa, jossa tabeja ei ole niin vaihtoehdot ovat kyllä vähissä. Siinä joutuu silloin näkemään vaivaa ja opettelemaan kuuntelemalla ja näissä tilanteissa mä toivonkin että soittajalla riittää mielenkiintoa opetella se biisi. Mut jos ei riitä niin se on voivoi ja jokaisen oma valinta. Ei munkaan musamakuun kuuluvista bändeistä löydy läheskään kaikkiin biiseihin tabeja, mutta silloin mä opettelenkin ne biisit kuuntelemalla, se on musta kaiken lisäksi vielä hauskaa ja opettavaista. Mutta tabeja ei pidä edelleenkään kumota vaihtoehtona.
Parasta mitä housut jalassa voi tehdä on kakkaaminen.
eewo
08.02.2007 16:06:46 (muokattu 08.02.2007 16:09:25)
Se mua lähinnä ihmetyttää että nykyään kun tämmösten ohjelmien kanssa on älyttömän helppoa lähteä opetteleen niitä riffejä ja lickejä ni seurauksena voi helposti olla että esim. tavallisten sointujen soittaminen on täysin vieras asia eikä niitä sointuja välttämättä edes osata....

Niin just! Tiedän monta esimerkkiä, että kaveri vetelee sähkökitaralla vaikka minkälaisia sweeppi-kuvioita, mutta kun lyödään akkari käteen ja sanotaan: "Säestä sä, niin me lauletaan" niin kaveri on huuli pyöreenä: "Emmä osaa sointuja..."
Siis mitä helvettiä?! Järki käteen siinä hommassa, perus sointusäestys pitäisi, IMO, aina ottaa ensin haltuun, sitten vasta lähteä soittelemaan sitä bodomia.

Perusasiat hanskaan, ei mennä perse edellä puuhun! Sekin auttaa jo, kun ymmärtää, että netistä löytyvät tabit ovat yleensä aivan päin persettä ja niitä kannatta käyttää vain suuntaviivoina, loppu sitten haltuun plokkailemalla.
"The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse." -Bleeding Gums Murphy
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)