Aihe: Mysongbook?
1 2 3 4
sepesorsa
07.02.2007 09:13:22
Eikö sieltä tosiaankaan saa enää ladattua noita tabeja/nuotteja ku siihen "disketin" kuvan päälle tulee sellanen punanen "stop-merkki"?
urzaka
07.02.2007 09:15:58

Ei. Kokeile 911tabs
Chickdude!
Epi-
07.02.2007 10:33:03

http://www.gprotab.net/

Tuolta pitäisi löytyä samat filut mitä Mysongbookissakin on.

http://www.ultimate-guitar.com/

Tuossa toinen hyvä sivusto.
öriöri.
ANtTIKRISTUS
07.02.2007 11:30:28
Itse (tai siis velipoika) sattui löytämään DC++ ohjelmalla koko MySongBookin tabi tietokannan. Hän sitten latasi sen koko reuhkan meille, johon sisältyy n. 50 000 tabia. Siinä riittää soitettavaa vähäksi aikaa. Tuo tekijänoikeuslain alaisen materiaalin lataaminen, johon siis tabit nykyään kuuluvat on laitonta joten sitä ei saisi tehdä.

En tiedä, miten pystymme elämään tämän asian kanssa... tarkoitin siis tabeista soittoa.
Parasta mitä housut jalassa voi tehdä on kakkaaminen.
Kampela77
07.02.2007 11:36:05
Kannattaa opetella plokkaamaan itse. Tabeista soittamalla ei korva kehity.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
skellu
07.02.2007 11:54:59
Hirveästi keuhkotaan, että "hyvä vaan ku saadaan tabit pois jakelusta ja porukan sävelkorva kehittyy", veikkaan vaan, että jos tabeja ei olisi saatavilla, monen aloittelevan kitaristin ura katkeaa heti alkuunsa. Toki on hyvä soittaa aina korvakuulolta, virittää ilman mittaria, (ilman 440 hertsin aata mistään, kehittyy sävelmuisti), soittaa pimeässä (ei tarvitse normaalisti katsoa kitaraan), seisaaltaan (ei tarvitse sitä erikseen opetella) jne jne, mutta jostakinhan se on aloitettava ja tabit ovat mielestäni helpoin tapa saada ne ensimmäiset onnistumisen kokemukset kitaroinnista.

"No ohan ne nuotit tampio!"
On toki, ja helppohan se on opetella otelauta ja nuotit kun tabeista näkee suoraan numeron mistä välistä painaa. 0-24 laskutaito on kuitenkin oletettavasti hallussa. Jos ei ole, niin sitten se on mielestäni voi voi (Taino eihän sitä tarvii kun opettelee korvakuulolta...)

"No ohan niitä tabeja kirjoissa tampio!"
On toki. Todella rajoitetusti ja ilmestyvät isolla viiveellä kappaleiden ilmestymisestä, jos silloinkaan. Sitä kuitenkin haluaa aloittaa sellaisilla biiseillä mitä itse sillä hetkellä tykkää kuunnella.

Itse olen vasta monen vuoden soittamisen jälkeen alkanut opettelemalla opetella blokkailua satunnaisesti. Suurimman osan biiseistä opettelen guitar pro -tabeista, koska se on niin hiton helppoa. Kun biisin sitten osaa soittaa, on helppo analysoida rakennetta yms jälkeenpäin. Jos biisi vaikeudeltaan ei ole kovin soittataidon rajoilla, niin yleensä oppii (ei välttämättä muista kaikkea ulkoa), biisin laakista ja pystyy lennosta soittelemaan tabeista tuntemattomiakin kappaleita.

Mutta kun keleen tekijänoikeusjärjestöt eivät paljoa mieti kuluttajansuojaa (katso uudet kopiointisuojaukset, monissa levyissä "Varoitus, tämä media ei toistu tietokoneella, aluekoodivapaissa dvd-soittimissa, useissa autostereoissa, monissa cd-soittimissa etc").

Miksi sanoitusten julkaisusta ei vouhoteta, yhtä iso osa kappaleita kun nuotitkin? Ai niin, koska jokainen kuulee ne niin eihän niistä sanoituskirjoja myymällä saa rahaa. Nuoteistapa saa, koska kaikki tunnistavat sanat kappaleesta, mutta nuottien tunnistaminen vaatiikin enemmän.

Siinäpä katkeraa tilitystä aiheeseen liittyen.
Karipiirto
07.02.2007 13:32:24

En tiedä, miten pystymme elämään tämän asian kanssa... tarkoitin siis tabeista soittoa.

Huh, tuo kuulosti melkein samalta kuin "Atrian mikropizzat on loppuneet... Mitä me nyt syömme?"8D
NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!!
Jucciz
07.02.2007 14:38:50
Huh, tuo kuulosti melkein samalta kuin "Atrian mikropizzat on loppuneet... Mitä me nyt syömme?"8D

Naulan kantaan.

Kuitenkin ihmiset ovat opetelleet soittamaan kitaraa ennenkin ilman mitään tabulatuureja. Ja kieltämättä ennen vanhaan tuntui olevan persoonallisempia soittajia kuin nykyiset Mysongbook-sukupolven tabulatuurikitaristit, jotka ovat huolestuttavan tylsiä kopioita toisistaan, ja joille pitää pahimmassa tapauksessa oikeasti onkia soinnut, vaikka kyseessä olisi kolmen soinnun pop-biisi A-mollista. Vähän kärjistäen, eikä koske kaikkia, mutta silti.

Jotenkin liian mekaaniseksi soittoharrastus on monilla mennyt sen sijaan, että tutkittaisiin omaa instrumenttia aidolla lapsen kiinnostuksella ja todella hyödynnettäisiin alusta asti korvia kun sellaiset kerta on annettu. Vai onko se tosiaan niin, että heti alusta asti on tarve veivata ainoastaan Petruccin ja Laihon sooloja, koska on "noloa" lähteä simppelimmästä musasta liikkeelle, vaikka sellaisen avulla plokkailussa pääsisi hyvin alkuun? Kertokaa oikeasti mulle, missä mennään. On nimittäin bändisoiton kannalta huolestuttava juttu, jos oikeasti biisien soitosta ei tule mitään ilman, että se lukee numeroina otelautaa muistuttavalla viivastolla.

Pelkistä tabeista soittaminen on vähän kuin kirjoittaisi rakkauskirjettä puolisolleen lainaten valmista runokirjaa tuomatta mitään omia ajatuksia peliin.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
ANtTIKRISTUS
07.02.2007 15:05:25
lol jätkät ei vissiin tajunnu. Kai mun pitäs alkaa käyttään enemmän hymiöitä.
vmak
07.02.2007 15:10:33 (muokattu 07.02.2007 15:11:42)
Vai onko se tosiaan niin, että heti alusta asti on tarve veivata ainoastaan Petruccin ja Laihon sooloja, koska on "noloa" lähteä simppelimmästä musasta liikkeelle, vaikka sellaisen avulla plokkailussa pääsisi hyvin alkuun?

Ei helvetissä voi olla "noloa" soittaa alussa helppoa musaa, ainakin minusta on nolompaa, jos joku tulee ja sanoo minulle soittaaneensa pari viikkoa ja opettelevansa tällä hetkellä soittamaan Dream Theaterin Change Of Seasonsia takaperin. Siinä on ehkä enemmän mahtailun makua kun aidon soittajan nöyryyttä ja taitoa.

Sitten se, että kuka ne tabulatuurit on mennyt keksimään?! Kunpa minulle ei olisi koskaan kerrottu niistä! Olisihan se alussa ollut helpompi aloittaa niistä, mutta kun alusta asti olisi aloittanut helppoja biisejä korvalta soittamaan, niin sujuisi nyt ne vaikeammatkin helpommin korvalta. Se vain on isompi kynnys opetella soittamaan korvalta "vaikeita" kohtia, kun tietää siitä löytyvän sen helpomman tien. Korvalta kun vielä opettelisi niin sen muistaisi heti alusta alkaen ulkoa sen biisin, ja se on jokseenkin olennaista bändisoitossa.

Tabulatuurien keksijälle hirttotuomio!

No, meni ehkä liioitteluksi. Kiitos kaikki jotka jaksoivat lukea, helpotti avautua.

Edit. Virheitä.
ööh.. ..joo
Epi-
07.02.2007 16:38:48

Sitten se, että kuka ne tabulatuurit on mennyt keksimään?! Kunpa minulle ei olisi koskaan kerrottu niistä! Olisihan se alussa ollut helpompi aloittaa niistä, mutta kun alusta asti olisi aloittanut helppoja biisejä korvalta soittamaan, niin sujuisi nyt ne vaikeammatkin helpommin korvalta. Se vain on isompi kynnys opetella soittamaan korvalta "vaikeita" kohtia, kun tietää siitä löytyvän sen helpomman tien. Korvalta kun vielä opettelisi niin sen muistaisi heti alusta alkaen ulkoa sen biisin, ja se on jokseenkin olennaista bändisoitossa.

Tabulatuurien keksijälle hirttotuomio!

Täysin samaa mieltä sun kanssa. :)
öriöri.
Ze Kink
07.02.2007 16:40:03
Sitten se, että kuka ne tabulatuurit on mennyt keksimään?!

Joskus 1300-luvullahan nuo kehitettiin, aasiassa niitä kai oli jo paljon aiemminkin.

Turhaan niitä tabeja dissataan, itsekin tykkään opetella sähkökitaralla biisejä niistä. Niiden avulla biisit oppii paljon nopeammin ulkoa. Ei tabit toki nuotteja korvaa missään nimessä, kun niistä usein esimerkiksi puuttuu rytmit, ja niitä on erittäin vaikea hahmottaa muilla soittimilla.

Käsittääkseni luutulla soitetaan lähes kaikki biisit tabulatuureista, enpä ole kenenkään kuullut valittavan, vaikka soitin on ollut kehissä sen, mitä, 300 vuotta?
Jucciz
07.02.2007 16:58:39
Niiden avulla biisit oppii paljon nopeammin ulkoa.

Mulla kestää ainakin 10 kertaa kauemmin opetella biisi ulkoa tabulatuureista verrattuna siihen, että kuuntelisin biisin levyltä. Ja usko pois, tuosta taidosta on siinä vaiheessa paljon apua, jos pitää opetella biisejä, joista ei OLE olemassa muuta kuin äänite.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
oiva tumpeloinen
07.02.2007 17:17:25
Mulla kestää ainakin 10 kertaa kauemmin opetella biisi ulkoa tabulatuureista verrattuna siihen, että kuuntelisin biisin levyltä. Ja usko pois, tuosta taidosta on siinä vaiheessa paljon apua, jos pitää opetella biisejä, joista ei OLE olemassa muuta kuin äänite.

Niin kauan kuin tekee hommaa vain omaksi ilokseen, niin eikö voi tehdä sitä siten, miten omasta mielestä on helpointa? Jos haluaa itseään jatkuvasti kehittää, niin en mä kyllä niitä tabeja suosittele. Mä kyllä laiskana kovin usein käytän tabeja kelan rinnalla.
Starlia
07.02.2007 18:11:29 (muokattu 07.02.2007 18:13:27)
Pitäisi varmaan poistaa myös esim. huonekaluja ostaessa kokoamisohjeet. Eiköhän samanlaisen saa aikaiseksi kun tarpeeksi monta kertaa käy hyllykköä Jyskissä katselemassa ja sitten kotia kokoamaan.

Toisaalta, miksi nuotit hyväksytään, muttei tabeja? Yhtälailla nuottien lukemisella kusettaa omaa plokkaustaitoaan, vai?

Eikös nykynuorison kirjoitustaitokin ole kärsinyt, kun enää ei kortteja taikka kirjeitä kirjoitella käsin vaan koneella? Hyi näitä helpotuksia.
Jucciz
07.02.2007 18:48:23
Eikös nykynuorison kirjoitustaitokin ole kärsinyt, kun enää ei kortteja taikka kirjeitä kirjoitella käsin vaan koneella? Hyi näitä helpotuksia.

Enemmän se tekstiviestien takia on kärsinyt. Kukaan ei tunnu osaavan enää kirjoittaa ehjiä lauseita tai edes kokonaisia sanoja ja yksinkertaisemmatkin yhdyssanat tuntuvat unohtuneen.

Nuoteilla kirjoitetaan musiikkia, tabulatuureilla sormituksia. Iso ero. Kyllä minä ainakin nostan hattua kaikille omaperäisille kitaristeille, jotka vielä osaavat soittaa nuoteistakin.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
gorgonoidi
07.02.2007 19:08:14

No voi hemmetti teitä isoja miehiä sentääs.. Ovatko tablatuurit muka niin riesa teille? No itse olen käyttänyt niitä vuoden, eli siitä lähtien kun aloin soittamaan. Nytten biisien opettelu on tyssännyt tyysti, sillä en löydä mistään niiden biisien tabeja mitä haluaisin opetella. Ja uskokaa tai älkää, ne ovat hieman liian vaikeita plokkailla levyltä.
Nykyään vain jammailen kitaran kanssa ja teen kosolti omia biisejä.. Voisihan sitä jotain kai yrittää levyltäkin opetella, mutta sen sanon että guitar pro on kyllä auttanut minut todella mahtavasti alkuun soitossani.
Anteeksi jos kuulostin typerältä.
Jucciz
07.02.2007 19:17:57 (muokattu 07.02.2007 19:18:54)
Anteeksi jos kuulostin typerältä.

Et kuulostanut. Perusteltu ja hyvin esitetty mielipide. Juuri tästä syystä suosittelen itse, että plokkaaminen aloitetaan helpolla tavaralla ja siirrytään hiljalleen haastavampaan. Kun korva kehittyy, on paljon vaikeampiakin biisejä mahdollista pikkuhiljaa plokata.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
ANtTIKRISTUS
07.02.2007 19:32:49
Nuoteilla kirjoitetaan musiikkia, tabulatuureilla sormituksia. Iso ero. Kyllä minä ainakin nostan hattua kaikille omaperäisille kitaristeille, jotka vielä osaavat soittaa nuoteistakin.

Paitsi että näitä sormituksia ei kannata orjallisesti noudattaa, en mä ainakaan noudata. Mä väännän aina kaikista tabeista sormitukset omaan käteen sopivaksi ja yleensä ne meneekin aivan uusiksi verrattaessa alkuperäisiin. Tabeissahan lukee kaikki samat tiedot, mitä nuoteissakin. On vireet, tauot, sävelen pituudet, tahdit, tremolot, thrillit, tripletit jne... Ainoa asia mikä eroaa nuoteista, on sävelen korkeuden merkitseminen, joka siis näytetään sormituksena jostain välistä. Vähänkään ajattelevampi kaveri hoksaa heti vireestä riippuen, että "hei, tähän on F tää sävel, koska mulla on normi vire ja soitan tän kolmannen kielen kolmannelta nauhalta." jne...

Mä itse osaan nuoteissa käytännössä nuo kaikki muut asiat, paitsi tuon itse sävelen merkitsemisen. Tässä on oikeastaan ainoana "haittana" se, että mä en voi tällöin merkitä musiikkia muistiin niin, että joku eri instrumenttia soittava pystyisi soittamaan mun sävellystä. Mutta eipä tähän koskaan ole ollut tarvettakaan. Ja jos joskus tulee tarve, niin PCllä mä saan ne nuotit äkkiä väännettyä.

Niin ja tuo mun edellä mainitsema tabien merkitsemistapa ei siis päde näissä tabien "notepad versioissa". Ite en edes koskaan katsele niistä tabeja. Mutta jotain ohjelmaa, vaikkapa juurikin Guitar Prota tai Powertabia käyttäessä nämä asiat toimii. Nuottien suurin etu on musta se, että ne on maailmanlaajuisesti käytetty yleinen musiikin merkitsemistapa, joita voi käyttää melkein minkä tahansa soittimen kanssa. Tabeja voi käyttää vain lähinnä nauhallisten kielisoittimien kanssa, mutta näissä tapauksissa tabit onkin monasti todella käyttökelpoinen apuväline.

Tähän vuodatuksen loppuun vielä pakollinen viisaus ;) Jos jostakin kitaristista/basistista tuntuu, että niistä tabeista soittaminen on hauskempaa kuin plokkaaminen tai nuottien kanssa äherrys, niin perkele soittakaa niistä. Omaksi iloksenne te sitä soitintanne rämpytätte. Eli tapa mikä tapa tuntuu hauskimmalta, se on oikein. Tähän asiaan ei liene kenelläkään musta sanomista.

Oho tulipa pitkä teksi :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)