Aihe: Miettii päivitystä ja softia: PT vai kilpailija
1 2
Riku Rotten
06.02.2007 11:49:45
On tulossa ajankohtaiseksi päivittää PTle 6.4. Aluksi on mielessä ollut, että toolsin seiskaan ja sillä hyvä. Mutta esim Sonarista on ollut hyvää tuolla DUCissa, mystinen 64bit äänenkäsittely.

Joten kysyn teiltä arvon amattilaiset, että mikä softa olisi järkevin hankinta kotipajaan? Ja miksi?

Pääpaino on äänen käsittelyssä, 6.4 midiominaisuudet on riittäneet hyvin, kun ei ole ollut tietoa paremmasta. Toolsissa tympii se, että se hyväksyy vain yhden ainoa interfacen, nämä muut käsittääkseni syövät useampia. Ei voi tarvittaessa laajentaa. Budjetti ompi jossain tontun hujakoilla softa+interface ja PT puolelta ykkösenä M-Powered ja M-Audion 1814. (Uusi PC tietty siihen päälle, windows käyttiksenä)Vähempikin io riittäisi, mutta pitää varautua rumpujen äänittämiseen..

Miten noilla muilla softilla avautuu toolsin progigset? 001 en aikonut jättää nurkkiin pyörimään.
sami_sumea
06.02.2007 15:58:46

Miten noilla muilla softilla avautuu toolsin progigset? 001 en aikonut jättää nurkkiin pyörimään.

Ei avaudu muilla ku Toolsilla jollet exporttaa niitä OMF:nä ja silloinkin on epävarmaa että ne *oikeasti* aukeavat.

Mun henkkoht. suositus on se, että jos teet pääasiassa nauhoitusta (etkä niinkään midi/softasyntikka yms juttuja), Tools kelpaa mainiosti, mutta vähänkään enemmän midisävellys ja softahärveleillä pelaavan kannattaa suunnata katse Cubase/Sonar/Logic-akselille.

Itsellä on käytössä sävellystouhuihin Cubase ja FL Studio, bändinauhoituspuolelle Tools.

...
"Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen."
loosah
06.02.2007 21:53:58
Itsellä on käytössä sävellystouhuihin Cubase ja FL Studio, bändinauhoituspuolelle Tools...

Minä taas hoitelen foolsilla kaiken. Midipuoli ei tosiaan ole kummoinen, mutta eipä oo kertaakaan sen takia mikään juttu kyykänny.

Audio-editorina se on kuitenkin ylivoimaisesti paras. Muut matkii ja yrittää pysyä avuttomasti perässä.
GIGO
Aki
06.02.2007 22:06:02 (muokattu 06.02.2007 22:06:28)

Audio-editorina se on kuitenkin ylivoimaisesti paras.

Juupas-eipäs. Kullakin käyttäjällä on tietyt piirteet niitä tärkeimpiä, ja eroja (siis käyttäjien tarpeissa) on enemmän kuin olisin ikinä uskonut. Sen takia "paras" on käyttäjäkohtainen asia.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
myslique
07.02.2007 00:25:49

Audio-editorina se on kuitenkin ylivoimaisesti paras. Muut matkii ja yrittää pysyä avuttomasti perässä.

Mikä siinä on niin hyvää verrattuna vaikka uusimpaan Sonariin?
--- Avaruus on täynnä tahtilajifunkkia, jota kukaan ei kuule.
Mikael
07.02.2007 10:14:43 (muokattu 07.02.2007 10:15:56)

Mikä siinä on niin hyvää verrattuna vaikka uusimpaan Sonariin?

Tai mikä siinä MIDI-hommassa on niin huonoa? Näihin ja muihinkin kysymyksiin olis mahtavaa saada jonkinmoinen puolueeton vastaus. Tietääks kukaan onko noita softia missään kattavasti vertailtu lähiaikoina?

Tällasessa keskustelussa missä kukaan ei oo duunikseen tai muuten perusteellisesti käyttänyt kaikkia noita, ei oikeen päästä puusta pitkään... kaikki vaan kehuu omaa softaansa ja haukkuu muita jonkun yksittäisen ominaisuuden perusteella.

Edelleenkin "paras softa" on täysin käyttäjäkohtainen asia. Paras on se minkä kukin parhaiten osaa ja jonka ominaisuudet vastaavat omia tarpeita parhaiten.
Siitä mistä aita on matalin...
kivi
07.02.2007 10:23:35
Tai mikä siinä MIDI-hommassa on niin huonoa? Näihin ja muihinkin kysymyksiin olis mahtavaa saada jonkinmoinen puolueeton vastaus. Tietääks kukaan onko noita softia missään kattavasti vertailtu lähiaikoina?

Eipä oo verrattu, mutta pitäis. Pistetään korvan taakse.

Ja sit asiaan. Tuohon naapuriin päivitettiin nyt konekanta ja tuli Pro Toolsin seiskaversio, ja nyt se midi näyttäis olevan ihan kilpailukykyisesti toteutettu, selkeästi parempi kuin ennen ja aivan poistiehensä toimiva. Muutenkin on sen minkä oon ehtinyt kokeilla, PT taas selkeästi kehittynyt, ja raitojakin riittää. Neliprosessorista konetta joutuu kyllä välillä ajamaan kahdella tai kolmella prosessorilla ettei hidasta.

Kysyjälle sanoisin, ettei ainakaan nyt kannata vaihtaa mihinkään, mitään ei oo voitettavana ja uusia ongelmia vain tulee jos nyt alkaa vaihtaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Ambitus
07.02.2007 11:10:41

Tällasessa keskustelussa missä kukaan ei oo duunikseen tai muuten perusteellisesti käyttänyt kaikkia noita, ei oikeen päästä puusta pitkään... kaikki vaan kehuu omaa softaansa ja haukkuu muita jonkun yksittäisen ominaisuuden perusteella.

Edelleenkin "paras softa" on täysin käyttäjäkohtainen asia. Paras on se minkä kukin parhaiten osaa ja jonka ominaisuudet vastaavat omia tarpeita parhaiten.

Mä käytän Toolsia ja Logicia sekasin. Teen tosi isoja arrauksia midillä ja Reasoni keikkuu kokoajan vieressä lähinnä samplerina. Enpä oo Logicin "midiä" käyttäny, koska Toolsilla voi tehdä aivan samat jutut kuin Logicilla tai Reasonilla. Käytän siis lähinnä Logicia softasynana ja mastersoftana toimii Toolssi. Nyt elämme murtokautta ton Toolssin puuttuvan notaatiopuolen kanssa, kun Avid meni ostamaan Sibeliuksen. Ehkäpä ne koodaa Sibbiksen Toolssin tulevaan kasiversioon. rokrok...Eipä sillä softalla nyt hirveesti väliä ole...Sillä tekee millä on tottunut ja millä saa kaman kuulostaa parhaalta.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
sami_sumea
07.02.2007 11:18:25

Joo, myönnän syyllistyväni virheeseen, esim. mun Toolsin versio on 6.9.1 (en ole vieläkään päivittänyt seiskaan) joten ehkä esim. tuo Midi-puolen avuttomuus on muuttunut radikaalisti parempaan suuntaan?

...
"Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen."
Ambitus
07.02.2007 11:21:13

Joo, myönnän syyllistyväni virheeseen, esim. mun Toolsin versio on 6.9.1 (en ole vielä päivittänyt seiskaan) joten ehkä esim. tuo Midi-puolen avuttomuus on muuttunut radikaalisti parempaan suuntaan?

...

Joo tos seiskassa on kyl kaikkee kivaa lisänä. Midin käsittely muuttuu hyvin samanlaiseks kuin audion. Ja toi region groupit on rok. Ainut mitä kaipais Logicista on Folderi-ominaisuus.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
Notefix
07.02.2007 11:32:18 (muokattu 07.02.2007 23:01:56)

Juupas-eipäs. .

Niinpä...mun mielestä Cubasen audioeditorissa on paljon hyvää, joka toollsista puuttuu ja päinvastoin.

Itse teen paljon juuri sävellysduunia ja softainstrumentteja tulee pyöriteltyä, joten Logic on kyl aika ylivoimanen tuossa. Tosin sen audioeditointi on aivan perseestä.
"Layers of layers of shit!"
sami_sumea
07.02.2007 11:35:40

Itse teen paljon juuri sävellysduunia ja softainstrumentteja tulee pyöriteltyä, joten Logic on kyl aika ylivoimanen tuossa. Tosin sen audioeditointi on aivan perseestä.

Heh. Pitää varmaan kirjottaa oma softa ni saa just sellasen ku haluaa :)

...
Säätäjä
07.02.2007 11:47:51
Heh. Pitää varmaan kirjottaa oma softa ni saa just sellasen ku haluaa :)

...

Eiku sun pitää kirjottaa semmonen softa minkä kaikki haluaa :)
Mekkala.
Aki
07.02.2007 20:18:33 (muokattu 07.02.2007 20:18:54)

Eiku sun pitää kirjottaa semmonen softa minkä kaikki haluaa :)

Ei tartte, Justin Frankel on paraikaa sen parissa. Ja on jo aika pitkällä...
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
M.F.
07.02.2007 22:58:55
Tai Samplitude V9? Kasiversiota olen käyttänyt jo reilut pari vuotta, Object Editor on kyllä killeri.
Mikä on kun ei taidot riitä?
L-studio
07.02.2007 23:13:11
OSX ProTools 7.0.1 on täälläkin ja midit (editoitavissa) pelittää hienosti.
Iso päivitys verrattuna 6x-versioon.
L-studio
gatehill
08.02.2007 07:56:01
Mites Digital Performer tai SAW Studio? Niillekin tuntuu löytyvän kannattajansa.

Tähän keskusteluun kumpikaan ei oikein sovi. DP on ainoastaan Mac-käyttäjille ja SAWStudio menee taas yli budjetin, paitsi Basic versio mutta siinä on aika niukasti raitoja. Muuten SAWStudio olisi varmaan erittäin varteenotettava vaihtoehto. Joskus vuosia sitten oli käytössä "laina" versio SAWStudio v.2.5 ja se toimi todella hyvin. Olen vakavasti harkinnut SAWStudion hankkimista mutta toistaiseksi hinta on liian kova minulle. Jos seuraava oma kone sattuisi olemaan Mac niin sitten DP tulee taas kuvioihin =)

(ja jos ensi viikolla kysytään olen taas hankkimassa ProToolsia. vaihtuu n. parin viikon välein... eli riippuu täysin siitä koska saa rahat säästettyä)
http://www.lostintears.com andy at lostintears dot com
Säätäjä
08.02.2007 08:19:08
Mulla Tools ja digi 002 toiminut 7.3.1 -päivityksen jälkeen tosi vakaasti, varmaan vakain setup mitä mulla on ikinä ollut. Tätä päivitystä ennen on ollut vähän niin ja näin... Mut nyt futaa!
Mekkala.
Rise
08.02.2007 12:35:06
Ei tartte, Justin Frankel on paraikaa sen parissa. Ja on jo aika pitkällä...

Olen jo tovin ihmetellyt kun Reaperia ei näillä palstoilla ole pahemmin mainittu, mutta nyt ilmeisesti tämäkin asia on ns. reilassa :-)

On se kyllä hyvä, tosin juuri tuon peräänkuulutetun midi-puolen osalta se on tainnut vielä toistaiseksi olla kilpailijoitaan jäljessä (itse kun en midiä harrasta/tarvitse niin en osaa arvioida). Tosin nykyisellä kehitystahdilla tilanne todennäköisesti on korjattu ennen kuin nämä lumet lähtee...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)