Aihe: Big muff-keskustelua..
1 2 3 4 5 6
Kiinankeisari
06.02.2007 16:44:09
mun kohdallani ympyrä on sulkeutunut, myin muffin tällä viikolla pois. onhan se maan mahdottoman mukava pörinälaatikko, mutta mun mielestä se vaatii täysin puhtaan saundin alle että toimii niin kuin pitää. sai sitten lähteä kokonaan kun tulee nykyään aina vedettyä vahvistinta jonkun verran ruvelle. nyt jo pikkasen kaduttaa että olisko tuota sittenkin tarvinu jossain ihme häröilyssä...
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
Wahi
06.02.2007 16:46:50
Hyvä, että tämä ketju on nostettu, hyvä ketju nimittäin.

Pakko tähän väliin sanoa, että BYOC Large Beaver on paras testaamani Muff (http://www.custom-sounds.com/epages … 0e274159fa3d3d067f+EN/products/2203)

Mielestäni dynaamisempi kuin uudet Jenkki reissuet. Ei taida olla niin äänekäs kuin nuo reissuet (häiriöäänet, surisee jne.).

Olisi kiva joskus päästä testaamaan 70-luvun Muffeja.
cruel_destiny
06.02.2007 20:08:16
Hyvä, että tämä ketju on nostettu, hyvä ketju nimittäin.

Pakko tähän väliin sanoa, että BYOC Large Beaver on paras testaamani Muff (http://www.custom-sounds.com/epages … 0e274159fa3d3d067f+EN/products/2203)

Mielestäni dynaamisempi kuin uudet Jenkki reissuet. Ei taida olla niin äänekäs kuin nuo reissuet (häiriöäänet, surisee jne.).

Olisi kiva joskus päästä testaamaan 70-luvun Muffeja.

minunhan tätä olet soitellu... :)

jos haette pienempää muffia, niin tässähän tämä, ei mitään little big muffeja, vaan tämä. Ihan oikeasti, ihan loistava pörinä boksi, empä oisi ikinä uskonu saavani tälläistä soolosaundia. Toimii muuten yllättävän hyvin komppihommissa, mutta ei kuitenkaan siihen hommaan sopiva. Mukava on kyllä foxy lady pörinöitä koittaa saada, vaikka täysin eri sukuinen vehje jimillä olikin.

Koitan jossain vaiheessa saada jotain nauhalle teitä varten...
Wahi
06.02.2007 20:47:29 (muokattu 06.02.2007 21:20:38)
Joo, cruelin muffilla olen siis soittanut.

Ei taida vanhemmat Big Muffit kauhean yleisiä olla Suomessa...?

Itse en ole nähnyt yhtään 70-luvun muffia missään kaupassa. Mihinköhän hintaa noita oikeen liikuu. Jos ne on tosiaan tuommoisia kuin tuo BYOC (tai parempiakin), niin täytyy varmaan itekin yirittää hommata...GAS!

Edit: Torilla on itseasiassa tällä hetkellä yksi triangle era Muffi.
juici
06.02.2007 22:06:13

Sain juuri tuon Little big muffin ja hyvältä vaikuttaa. Millaisilla säädöillä ootte Big muffia käyttäny minkäkinlaisiin soundeihin?

Voisin sitten treenikämpällä kokeilla eri variaatiota kunnon volumeilla kunhan sinne asti pääsen.

Soitin viikonloppuna hardcorea seuraavalla setupilla, Yamaha SG200 tallahumpparilla, Big Muffista volume täysillä, tone klo 1, sustain klo 7-8 putki-Fenderin cleaniin kanavaan. Sopivan erottuva, mutta säröinen soundi.
"Yritän viettää vuoden 2007 Miitin selvinpäin" -kerho #3
Dr. Muff
06.02.2007 22:15:57
Ei taida vanhemmat Big Muffit kauhean yleisiä olla Suomessa...?

Itse en ole nähnyt yhtään 70-luvun muffia missään kaupassa. Mihinköhän hintaa noita oikeen liikuu. Jos ne on tosiaan tuommoisia kuin tuo BYOC (tai parempiakin), niin täytyy varmaan itekin yirittää hommata...GAS!

Edit: Torilla on itseasiassa tällä hetkellä yksi triangle era Muffi.

Eipä nuo triankeli-era ja lampaanpää-era muffit ihan kamalan yleisiä Suomessa taida olla ja hinnatkin yleensä ovat ihan kansainvälistä tasoa ja enemmänkin. Laatukaan niissä ei aina ole ihan kovin korkeaa. Analogmanin vintagepedaaliopuksessa on ainakin yksi melko härski kuva muffin sisuksista. Helpommalla pääsee kun ostaa putiikkikamaa esim Skreddypedalsin tuotteita. Skreddyt ovat maailmalla aika kovassa huudossa ja ovathan ne hyviä. Mielestäni nuo nykytuotantopelit, sekä jenkit että ryssät eivät ole samaa tasoa. BYOCista ei kokemusta, olisi kyllä ihan mielenkiintoista kokeilla. Mulla on vähän vanhempi vihreä muffi joka on kyllä soundiltaan tosi hyvä. Pärjää ihan Skreddyille, soundi jossain Mayon ja ? Ladyn puolivälissä.
Kiinankeisari
06.02.2007 22:20:17
unohtu muuten ihan mainita että zoomin ultra fuzzista lähtee sopivilla säädöillä aika muffia meininkiä, ehkä vähän tavallisempi saundi mutta samaa sukua kuitenkin.
Kiinankeisari
07.02.2007 13:31:09
Voiko muffia käyttää silleen fuzzfacemaisesti, eli pudottamalla kitaran volumea voi vähentää fuzzin määrää vai onko aina pöhinä päällä?

lyhyestä virsi kaunis, ei oiken voi. saundi vaan huononee, jos volaa menee kitarasta tiputtamaan.

fuzz faceen en oikein osaa verrata, vaikka tuo mun tweak fuzz vissiin aika lähellä sellasta onkin. jos väitän että muff on enemmän distortion, niin en varmaan ole kauhean väärässä?
cruel_destiny
07.02.2007 13:31:34
Mitenkäs tuo big muffi verrattuna toiseen futsiklassikkoon, fuzz faceen? En oo henk koht päässy kokeilemaan muffia mutta erilaisia futsinaamoja kylläkin.

Voiko muffia käyttää silleen fuzzfacemaisesti, eli pudottamalla kitaran volumea voi vähentää fuzzin määrää vai onko aina pöhinä päällä?

se riippuu mallista: nykyista reissueta haukutaan ettei puhdistu ollenkaan, kun taas oma BYOC muff puhdistuu yllättävän mukavasti puhtaksi, ei kuitenkaan ihan... Mutta ei toimi samalla idealla juurikaan käyttökelpoisesti.
Dr. Muff
07.02.2007 13:35:45
Mitenkäs tuo big muffi verrattuna toiseen futsiklassikkoon, fuzz faceen? En oo henk koht päässy kokeilemaan muffia mutta erilaisia futsinaamoja kylläkin.

Muffi on kokolailla erillainen suristin kuin Fuzz Face. Muff ei puhdistu kitarasta volaa tiputtamalla kuten (hyvä) fuzz face-tyylinen fuzz. Toki FF-tyyppisissäkin on paljon eroja. Esim Si-FF ei mene samalla tavalla puhtaaksi kuin hyvä germanium. Jotkut Silicon-futsit puhdistuvat kyllä ihan kivasti, mutta ge niin hyvin että voi periaatteessa pitää kokoajan päällä ja hallita volapotikasta.

Muffissa on aika paljon gainia, onhan siinä tuplamäärä trankkujakin. Muffi on soundiltaa paksu ja hautautuu helposti, siinä missä FF voi olla kiusallisen läpitunkeva. Fuzz Face vaatii toimiakseen kovalla olevan hyväsoundisen putkivahvarin kuten perinnemarsun joka mielellään on jo aavistuksen säröllä. Muffi toimii oikein kivasti puhtaan päälle ja siihen on hyvä laittaa eteen joku boosteri ja sen jälkeen voi laittaa jonkun pedaalin (särö, eku) muokkaamaan soundia.

Fuzz Face=Hendrix, Big Muff=myöhäisempi Gilmour (late 70s->)
Mustikkamuffinssi
07.02.2007 21:40:33
Eipä nuo triankeli-era ja lampaanpää-era muffit ihan kamalan yleisiä Suomessa taida olla ja hinnatkin yleensä ovat ihan kansainvälistä tasoa ja enemmänkin. Laatukaan niissä ei aina ole ihan kovin korkeaa. Analogmanin vintagepedaaliopuksessa on ainakin yksi melko härski kuva muffin sisuksista. Helpommalla pääsee kun ostaa putiikkikamaa esim Skreddypedalsin tuotteita. Skreddyt ovat maailmalla aika kovassa huudossa ja ovathan ne hyviä. Mielestäni nuo nykytuotantopelit, sekä jenkit että ryssät eivät ole samaa tasoa. BYOCista ei kokemusta, olisi kyllä ihan mielenkiintoista kokeilla. Mulla on vähän vanhempi vihreä muffi joka on kyllä soundiltaan tosi hyvä. Pärjää ihan Skreddyille, soundi jossain Mayon ja ? Ladyn puolivälissä.

Tästä tulikin mieleen, että minne sun skreddyt on kadonnut? Ei ainakaan boardissa näkynyt. Mä olen tuohon Top Fueliin kyllä todella tykästynyt, varsinkin noin hienolla maalauksella (enkä vieläkään ole saanut sitä kuvaa laitettua). Joku enemmän fuzz pitäisi vielä hommata. Ehkä Mayo.
"Onni on kuin jazzia. Jos joudut kysymään mitä se on, et luultavasti saa koskaan tietää." kalamies#45 >-)))>
Dr. Muff
08.02.2007 11:07:04
Tästä tulikin mieleen, että minne sun skreddyt on kadonnut? Ei ainakaan boardissa näkynyt. Mä olen tuohon Top Fueliin kyllä todella tykästynyt, varsinkin noin hienolla maalauksella (enkä vieläkään ole saanut sitä kuvaa laitettua). Joku enemmän fuzz pitäisi vielä hommata. Ehkä Mayo.

Piti vähän realisoida kamaa, notta sain uutta tilalle. Top Fuel oli kyllä hieno peli, hyvä että olet ollut tyytyväinen. Jos skreddyjä meinaat niin katsasta ? Lady. Läskimpi, futsimaisempi muunnos teemasta. Esikuvana käsittääkseni Lamb's Head Muff. Tone on aika lähellä In The Flesh (-77) kiertueen soundia. Poimi talteen jos tulee vastaan vihreä ryssämuffi, siinäkin on vähän sama tone ja ne ei oo välttämättä kamalan kalliita.
Country Larry
08.02.2007 12:35:26
unohtu muuten ihan mainita että zoomin ultra fuzzista lähtee sopivilla säädöillä aika muffia meininkiä, ehkä vähän tavallisempi saundi mutta samaa sukua kuitenkin.

Minkälaisilla säädöillä kuulostaa Muffilta? Mulla ei ole ollut Muffia moneen vuoteen (oli sellainen vihreä venäläinen) mutta Ultra Fuzz on ollut siitä m.net-innostuksesta asti (olin ensimmäinen joka tilasi Väiskin vinkin jälkeen Studiotecistä). Tykkään kovasti pedaalista ja olen alkanut suosimaan yhä härömpiä asetuksia siinä. Mitä persoonallisempi sen parempi. Ja oskillaatio wahin läpi kuulostaa ihan viskibassoiselta vauvalta. Viskibassoinen vauva pääsee ääneen mun mielestä aivan liian harvoin.
Vaihdetaan vähän käytetty pleku toimivaan sinkkukeskiöön. Ei renkaanpotkijoille.
leijona
08.02.2007 18:20:53
Missäs noita skreddyjä myydään?
Dr. Muff
08.02.2007 19:47:35
Missäs noita skreddyjä myydään?

Lontoossa taitaa olla ainut jälleenmyyjä, mutta suoraan valmistajalta niitä saa tilattua. www.skreddypedals.com
pestida
08.02.2007 22:20:12
Tässä vaiheessa ehkä hieman epärelevantteja mietteitä:

Olen jo ties kuinka kauan soitellut sillä vanhemmalla (se 'armeijanvihreä') Sovtekin Big Muff pi -kopiolla, ja eipä ole vieläkään löytynyt minulle sen voittanutta. Jenkkimuffeja kokeillessa on ollut sellainen olo että potkua ei löydy vaan soundi ikäänkuin hukkuu sinne surinakihinään - ehkä jenkki on kivempi leadeissä mutta kun minä haen muffista massiivista äänivallia, joka on mukavan pehmeä ja tumma kuitenkin pysyen samalla 'kasassa'. Siis pointtina että voi soittaa vaikka avoimia sointuja ja vieläkin saa selvää. Aikoinaan kun kokeilin sitä uudempaa, mustaa versiota sovtekin tekeleestä, tuntui ero näiden välillä huimaavalta, uusi oli kammottava sirkkeli josta ei saanut mitään selvää kun taas vanhempi versio oli ihanan kermainen ja jykevä (rupeaa menemään pervon kuuloiseksi nämä kuvaukset kohta..). Jenkkiversiossa taas oli myöskin sitä riipivyyttä, ja varmaankin jykevän soundin saavuttamiseen olisi tarvittu esim joku kevytsärö ennen tuota.

Nämä kokemukset siis irtosivat ainakin jostain 60-70 -lukujen vaihteesta olevalla Laney Klipillä, kuulemma melko paljon saman ajan Marsun nuppeja vastaava, ns. senaikainen halpisversio näistä (?).

Mutta tässä kannattaa huomoida että henkilökohtaisesti vannon sen nimeen että Sustain (mikä se nyt on, särö käytännössä siinä) pidetään täysillä - ja tämä selvästikään ei toimi minun tarpeisiini kuin tuossa vanhemmassa venäjäversiossa. Muuten taitaa tone olla suunnilleen puolivälissä ja voluumi ehkä jonkin verran yli puolivälin. Lisähupia irtoaa sekä ennen Muffia sijoitetusta uraltonemodatusta SD-1:stä sekä Muffin jälkeen olevasta RAT II:sta. Varsinkin tuohon RATin pitämiseen muffin jälkeen olen tykästynyt kovasti - kun RAT on sellaisella suht napakalla kevytsäröasetuksella, siihen kun lyö muffin, iskee rotalle melkoinen raivotauti... toisinsanoen, näit teet rytmikitaran tuplaukset livetilanteissa :P - SD-1 taas ennen Muffia ajaa sen asian ettei tarvi miettiä minkään sustainerien tms hommaamista kun kitara soi kirjaimellisesti niin kauan kun sähköä riittää - ja hallittavasti, no, tässä auttaa kyllä hyvät mikit tietenkin.

ja sanomattakin lienee selvää että "pienet" kihinät ja sirinät taustalla eivät minua häiritse...
Kiinankeisari
08.02.2007 23:30:01
Minkälaisilla säädöillä kuulostaa Muffilta?

colori sinne klo15-paikkeille, gainia saman verran, tone alle klo12 ja leveliä oman maun mukaan. gate sitten leikkaamaan ylimääräiset kohinat, reson olen pitäny kokonaan pois. puhtaaseen vahvistimeen stratolla kuulostaa aika muhkealta, mutta rinnakkain en kerinny testaamaan että voin olla aika hukassakin.
Herra Melankolia
23.06.2007 22:34:50
Onko big muffit alunperin tehty bassolle vai kitaralle?
Huominen on peruutettu kiinnostuksen puutteen johdosta.
dbasteroid
30.07.2007 23:20:57

Ihan hyvää keskustelua tässä omia mietteitä.

Itse rakastan omaa mustaa russian muffia ja säädöt noin... volume 3/4

sustain 1/4 ja tone vähän alle 3/4:osaa. Poljin lyö noilla asetuksilla vahvistimen aika "tukkoon" jolloin lopputulos on lähes ääretön sustain ja kitaravalli. Nyt voi kysyä haluaako kitaravallia vai acdc säröä ja mielestäni molemmat hyviä. Jos haluaa kitaravallia kuten esim. juuri smashing pumpkins tai stoner tuuppausta pedaali on mielestäni loistava. Itse en ole kokeillut eteen muita särö/fuzz pedaaleja ei ole ollut tarvis.
Pedaali myös vaatii aika paljon säädöiltä työtä. jos kaikki laittaa kello 12 ei soundi välttämättä ole hyvä, mutta soundikirjoa loppujenlopuksi löytyy aika paljon. Nim. just vetelin huvinvuoksi doom:ia asetuksilla es-335--big muff---bassovahvistin. Kaveri taas käyttää kyseistä pedaalia black metalliin. Itse suosittelen tuota lämpimästi jos stoner/70 luvun pörinät kiinnostaa.

onko muuten kellään kokemuksia Electroharmonix Double Muff tuosta. Jostain kitaralehdestä luin että olisi aika hyvä laite.
tässä vielä meidän demo/promolta ääninäytteet omasta käytöstä:

www.myspace.com/deadblackasteroid

Sun Burns Biisi on taidettu vetää kokoajan tuon big muffin läpi, rytmikitarat alussa ja kertsissä ja soolossa big muff ja wah
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)