Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: jazzmaster vs jaguar?Entä japsiversiot?
1 2 3
heikkij
05.02.2007 15:44:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään kokemuksia noista kepeistä? Hyviä niitten pitäis olla mutta kuinka hyviä? Ja kumpaako suosittelette? Soitan indievoimapop/rock-musaa ja kitaran pitäisi taipua niin pehmeeseen tunnelmointiin kuin karuun vääntöön, isoihin voimasointuihin ja rootsimpaankin kamaan. Onko noista japsiversioista käyttökokemusta? Onko ne luotettavia, missä ominaisuuksissa ne häviää Ameriikan malleille?
 
Jungleman
05.02.2007 17:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään kokemuksia noista kepeistä? Hyviä niitten pitäis olla mutta kuinka hyviä? Ja kumpaako suosittelette? Soitan indievoimapop/rock-musaa ja kitaran pitäisi taipua niin pehmeeseen tunnelmointiin kuin karuun vääntöön, isoihin voimasointuihin ja rootsimpaankin kamaan. Onko noista japsiversioista käyttökokemusta? Onko ne luotettavia, missä ominaisuuksissa ne häviää Ameriikan malleille?
 
Hyviä ovat. Molemmat vääntyvät moneen menoon.
 
CIJ -versioina löytyy molemmat (katso omakuvasta!). Elektroniikka, mikit ja vibrakoneisto (ja joidenkin mielestä talla) ovat heikoimmat lenkit. Puuosat, nauhatyö ja viimeistely ovat kerrassaan loistavia. Japanimallien soundi paranee itse asiassa jo potikoiden vaihtamisella...
 
Molempien mikit ovat kelvolliset, mutta isommilla säröillä ne kiljahtelevat varsin herkästi. Mikeissä on lisäksi läpitunkeva yläkerta - alapään jytinää ne tuuppaavat ulos varsin niukasti. Jazzmasteriini olen vaihtanut Seymour Duncan Vintage for JM -mikit, Jaguariini taas Fender Vintage Reissue -mikit. Potikat vaihdoin molemmista, alkuperäiset heppoiset (ja erittäin kapean säätövaran sallivat) 1M potikat vaihtuivat laadukkaampiin Fender/CTS -osiin. Volumeksi 500k treble bleed -kytkennällä, toneksi 250k No-Loadit. Jakit (ja ehkä myös mikkivalitsimet) kannattaa vaihtaa samalla vaivalla.
 
Jos ei käytä vibraa erityisen paljoa, alkuperäinen koneisto toimii ihan kohtuullisesti. Jos taas pahoinpitelee sitä ankarasti - kuten minä teen - kannattaa vaihtaa se USA-koneistoon. Se on jäykempi, tukevampi ja kestävämpi.
 
Tallan kanssa monilla on ongelmia. Osat irtoilevat, säädöt eivät pysy paikoillaan, kielet pomppivat pois kieliurista jne. Näihin oireisiin löytyy useita eri ratkaisuja, jopa suorastaan eri koulukuntia joiden edustajat suhtautuvat ongelmiin eri tavoilla. Näistä on tällä palstalla aina välillä kirjoiteltu pidempäänkin, kannattaa tutkiskella!
 
Minulle tuo Jazzmaster on kolahtanut niin isosti että en oikein enää muilla kitaroilla haluaisi soittaakaan. Reverend on myynnissä, Jaguar tuli hankittua lähinnä sen takia että se on niin tolkuttoman tyylikäs (on siinä myös aivan omanlaisensa soundi). Juuri ostin Telen, kun olen sellaista vuosikaudet himoinnut ja sopiva sattui viimein kohdalle.
 
Noin äkkiä tulee mieleen tuollaisia. Kysy lisää, ja sinulle vastataan :-)
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Jani The Rock
05.02.2007 18:22:55 (muokattu 05.02.2007 18:25:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaappanin Jazzmaster ja Jaguar on molemmat olleet hallussa. Jazzmaster oli 90 -luvun tuotantoa, sen kanssa en oikeen ikinä päässyt sinuiksi. Mutta Jaguar on tullut jäädäkseen. Se on sopivan temperamenttinen peli ja tykkään siitä juuri tollasena kuin se on. Ainoa modi minkä olen tehnyt on hihnatappien vaihto. 8)
 
Edit: Niin, se soundi. Se on omanlaisensa, sellanen primitiivisen rämisevä. Siitä joko tykkää tai sitten ei. Sustainia ei ole mutta sou fak.
 
Your funeral, my trial.
kari10
05.02.2007 20:10:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lämpimikseen kysyn Jaguarin säätimistä, eli kytkimistä. Niitä näyttää olevan enemän kuin meikäläisen Skodassa. Mikä noiden liukukytkimien vaikutus kaikenkaikkiaan on?
 
tomukka
06.02.2007 00:46:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lämpimikseen kysyn Jaguarin säätimistä, eli kytkimistä. Niitä näyttää olevan enemän kuin meikäläisen Skodassa. Mikä noiden liukukytkimien vaikutus kaikenkaikkiaan on?
 
Tuossa linkki virtuaaliseen Jaguaariin. Alkaa selvitä namiskuukkelien tarkoitukset...
http://www.webrocker.de/jaguar/misc/jag_interactive.htm
 
keskiorv
06.02.2007 21:06:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistan japsi-Jazzmasterin, ja Hyvinkin pitkälti yhdyn Junglemanin näkemyksiin. JM toimii siis tietyin varauksin.
 
Talla on pakasta vedettynä täysi p***a, ja vaatii ehdottomasti modausta, jotta kitaran saa edes soitettavaan kuntoon. Sellaisenaan talla tekee kitarasta soittokelvottoman.
 
Tallan lisäksi omaani on vaihdettu kaulamikki (Duncanin quarter pounder) ja vibrakoneisto on tapettu kitarateknikon toimesta.
 
Em. toimenpiteiden jälkeen olen kitaraan erittäin tyytyväinen. Sanoisinkin japsiJM:n olevan enemmänkin hyvä aihio kelpo kitaralle kuin valmis paketti. Siis osta pois ja muokkaa mieleiseksesi (ei mukavuudenhaluisille).
 
Potikat vaihdoin molemmista, alkuperäiset heppoiset (ja erittäin kapean säätövaran sallivat) 1M potikat vaihtuivat laadukkaampiin Fender/CTS -osiin. Volumeksi 500k treble bleed -kytkennällä, toneksi 250k No-Loadit. Jakit (ja ehkä myös mikkivalitsimet) kannattaa vaihtaa samalla vaivalla.
 
Noita täytyy vielä harkita. Mistähän löytyisi infoa treble bleedistä? Entä mistä löytyy em Fender/CTS-potikoita?
 
Jungleman
06.02.2007 21:24:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanoisinkin japsiJM:n olevan enemmänkin hyvä aihio kelpo kitaralle kuin valmis paketti. Siis osta pois ja muokkaa mieleiseksesi (ei mukavuudenhaluisille).
 
Erittäin hyvin tiivistetty. Makuja sitten taas todellakin on monia...
 
Noita täytyy vielä harkita. Mistähän löytyisi infoa treble bleedistä? Entä mistä löytyy em Fender/CTS-potikoita?
 
Treble bleed -kytkentöjen ohjeita löytyy monien mikkivalmistajien sivuilta. Ainakin Seymour Duncan ja Lindy Fralin opastavat oikein kuvien kanssa. Potikoita (alkuperäisiä Fender -varaosia) löytyy vaikkapa Pro Centerin hyllystä Kaisaniemestä. 500k audio taper volaksi, 250k No-Load toneksi. Lisäksi tarvitset uudet potikannupit - japanilaiset nupit eivät sovi tukevampiin potikoihin. Potikoiden reikiä pleksistä pitää myös rouhia avarammiksi. Pientä laittoa siis :-)
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
keskiorv
06.02.2007 21:41:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pientä laittoa siis :-)
 
Hehhee... Tuttu juttu.
 
tomukka
06.02.2007 23:21:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Potikoita (alkuperäisiä Fender -varaosia) löytyy vaikkapa Pro Centerin hyllystä Kaisaniemestä...
 
Sieltä löytyy myös Jazzmasteriin vintagewhite mikin kuoria. Japsi versiossa kuoret on niin valkoiset, että silmiin käy, eikä ne suostu tummenemaan millään kotikonstilla.
 
Zigura
07.02.2007 12:29:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Japsijaguarin omistan, ja kovat on miinukset ja kovat on plussat. Kiteytettynä näin; ärsyttävä soittaa, mutta aivan upeat soundit.
 
Kielet ei ole meikäläisellä pomppineet lainkaan, vaikka aika rajusti tulee toisinaan hakattuakin. .12 kielisettiä käytän. Tallan korkeudensäätöruuvit helisevät kyllä ikävästi. Isot pojat ovat neuvoneet sen korjaamista kynsilakalla tms. mutta jotenkin neuvot ovat jääneet liian epämääräisiksi, jotta olisin lähtenyt systeemiä sotkemaan. Kaula on minulle sopivan paksu ja leveä. Pitempi skaala sopisi nakkisormilleni ehkä paremmin, mutta ei sen niin väliä. Jotenkin soitto sen kanssa tuntuu silti kömpelöltä ja vaivalloiselta.
Mutta, ah, se äänimaailma. Kannattaa käydä kokeilemassa. Trebleä, trebleä.
 
Joskus aloitin ketjun tuosta tallasähläyksestä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=128189
 
We won't stop until somebody calls the cops, and even then we'll start again and just pretend that nothing ever happened.
McLeach
07.02.2007 12:39:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites muuten rankkaisitte fenderin mustangit jagia ja jazzia vastaan...
 
keskiorv
08.02.2007 21:46:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisää mielenkiintoisia modausmahdollisuuksia:
 
http://www.curtisnovak.com/pickups_guitar.shtml
 
Itselläni jää nykyisellään tuo tallamikki pitkälti käyttämättä. Mitenkähän mahtaisi toimia, jos vaihtaisi Jazzmasteriin tallamikiksi p-90 tai Paf -mikin? Kellään kokemuksia / näkemyksiä?
 
Jungleman
08.02.2007 22:14:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisää mielenkiintoisia modausmahdollisuuksia:
 
http://www.curtisnovak.com/pickups_guitar.shtml
 
Itselläni jää nykyisellään tuo tallamikki pitkälti käyttämättä. Mitenkähän mahtaisi toimia, jos vaihtaisi Jazzmasteriin tallamikiksi p-90 tai Paf -mikin? Kellään kokemuksia / näkemyksiä?

 
Aika edullisia nuo Novakit, melkeinpä tekisi mieli pistää tilaukseen. Vaihtoehtoja tosin on aivan liikaa ja olen erittäin tyytyväinen Seymour Duncanin Vintage for JM -mikkeihini. Jaguariin sitten taas voisi kyllä harkitakin...
 
Novakeista löytyy keskustelua (ja hehkutusta) Fenderforum.com -osoitteessa, JM/Jaguar -osastolla. Kannattaa kaivaa haulla sieltä.
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Feggy
09.02.2007 12:45:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen lämpimästi SD:n Antiquity II-mikkejä Jazzmasteriin. Rapea ja lämpöinen soundi.
 
Lockman Last.fm:ssä
tracyjacks
11.02.2007 12:29:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni jää nykyisellään tuo tallamikki pitkälti käyttämättä. Mitenkähän mahtaisi toimia, jos vaihtaisi Jazzmasteriin tallamikiksi p-90 tai Paf -mikin? Kellään kokemuksia / näkemyksiä?
 
En tiedä, että miten nuo mikit toimisivat Jazzmasterissa, mutta esim. The Distillersin kitaristilla on JM, jossa on joku humppari tallassa. Ei mitään hajua että mikä se on, mutta siistit soundit siitä lähtee! Tässä video Distillersistä livenä : http://www.youtube.com/watch?v=vWZoqoe1zrs
 
freakin' out
keskiorv
12.02.2007 23:14:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos muuten kukaan kokeillut Jazzmasteriin buzzstoppia? Jungleman kenties?
 
Jungleman
12.02.2007 23:44:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos muuten kukaan kokeillut Jazzmasteriin buzzstoppia? Jungleman kenties?
 
Khöm. En ole. Olen ollut utelias, mutta jättänyt kuitenkin väliin. Syy:
 
Isot pojat suuren maailman foorumeilla ovat kertoneet, että buzzstop vähentää kielien resonanssia tallan ja vibran välillä - minä taas pidän ko. resonanssista. Räminä ja pauke on aika jees, kaiken kaikkiaan. Soitan usein kieliä myös tallan takaa, buzzstopin kanssa ei moinen onnistu.
 
Buzzstop hankaloittaa vibran käyttöä ja saattaa vaikuttaa ikävästi vireen palautumiseen vemputusten jälkeen. Ja minähän vetkutan niin vimmatusti - minun Jazzmasteriani ei saa epävireeseen vibralla, kun tallan ja vibran säädöt kerran on tehty oikein.
 
Buzzstop saattaa lisätä sustainia, koska se painaa kieliä tiiviimmin tallaa vasten. Se saattaa myös vähentää kielien pomppimista pois tallan urista. Kumpikaan ei ole minulle ongelma - sustain on yliarvostettua, minulle riittää oikein hyvin, kiitti. Kielet eivät myöskään hypi irti tallasta kun tietää, miten sen voi estää - ja minä en varsinaisesti hivele kitaroitani hellävaroen, silkkisen pehmeällä kosketuksella. Buzzstop saattaisi helpottaa elämää ohuilla roundwoundeilla soitettaessa, mutta minulla on riittävän paksut flätit kiinni. Kestää ruhjomisen mainiosti.
 
Kitarapajalta löytyy hyllystä buzzstoppeja, sieltä kysymään jos on intoa testailla.
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
tracyjacks
13.02.2007 12:18:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tässä odottelen, että joku ostais multa tuon kitaravahvistimen. Niillä rahoilla sit luultavasti Jaguarin tai Jazzmasterin osto(ehkä Mustang). Oon haaveillut Jazzmastereista ja Jaguareista nyt varmaan kolme vuotta, pakko sellainen on vihdoinkin itselleen ostaa.
Sopii mun käteen ihan täydellisesti ja sillä saa tuotettua sellaisia ääniä mitä rakastan. Nam.
 
freakin' out
VikiViljami
08.08.2010 13:18:47 (muokattu 08.08.2010 13:19:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 1271 päivää vanhaan ketjuun!
 
Mitäs mikkejä porukka on laitellu jaguareihin?
 
Tuntuu nuo alkuperäiset olevan turhan "kylmät" ja köpöset, niin olisiko mitään hyvää ehdotusta mikeistä mitä voisi laittaa tilalle?
 
Seymour duncanilla näyttäis löytyvän jotain missä olisi vähän kuumempaa ja alkuperäisille uskollisempaa. Onko käyttökokemuksia?
 
Itsellä siis mij jaguar yhdeksänkymmentä luvulta.
 
Boys keep swingin
RamoQ
08.08.2010 15:26:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VikiViljami: Huom! Olet kirjoittamassa yli 1271 päivää vanhaan ketjuun!
 
Mitäs mikkejä porukka on laitellu jaguareihin?
 
Tuntuu nuo alkuperäiset olevan turhan "kylmät" ja köpöset, niin olisiko mitään hyvää ehdotusta mikeistä mitä voisi laittaa tilalle?
 
Seymour duncanilla näyttäis löytyvän jotain missä olisi vähän kuumempaa ja alkuperäisille uskollisempaa. Onko käyttökokemuksia?
 
Itsellä siis mij jaguar yhdeksänkymmentä luvulta.

 
Ensimmäisessä viestissä oli jotain mikkiasiaa? Luitkos ne aluksi?
 
"Jos tsennaa kaks ja puoli sointua niin mitä sitä kolmatta opettelemaan?" -Heko Luumäki
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «