Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viivakoodi
1
larinparaske
16.12.2003 16:07:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmeisesti omakustannelevyssä on hyvä olla viivakoodi, jos sitä kuvittelee saavansa myyntiin esim tavaratalojen levyosastoille sun muualle (lähdetään oletuksesta, että jakelija on). Vai pärjääkö ilman, kellä on kokemusta ?
 
Mistähän tällaisen mahtaa saada varattua ja mitä maksaa ? Tarkoitus on vähän arvioida uudestaan budjettipuolta.
 
Joo. Google toimii jne, mutta jos jollain sattuisi olemaan tietoa asiasta..
 
I want to be the king and queen of cheese
Jabe
16.12.2003 16:43:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin mieluusti kuulisin kokemuksia sellaisilta, jotka ovat viivakoodin omaan levyynsä hankkineet. Mun tieto aiheesta on vaan kehtiartikkeleista ja netistä luettua. Mutta kyllä se taitaa olla niin, että isompaa jakelua varten pitäisi olla viivakoodi jo painettu tuotteeseen. Se tietysti voidaan myös lisätä myöhemmin tarrana, mutta jonkun on sitten se tarra duunattava ja liimattava ... Eli onnistuneen laajemman kauppajakelun edellytyksiä parantaa, jos viivakoodi on valmiina levyssä. Kustannuksista ei minulla ole käsitystä. Jotain juttua aiheesta oli muistaakseni Muusikko -lehden juttusarjassa omakustannelevyistä (tämän syksyn/alkutalven numeroissa).
 
Jotain yleisläppää viikoodista on täällä: http://www.viivakoodi.fi/
 
Ja varmaan myöskin esim. CD-linja tai måndag neuvoo aiheessa (niinkus larinparaske tietysti tietääkin ...).
Diz
16.12.2003 16:44:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitä maksaa?
 
Viivakoodeja (EAN-koodeja) myöntää Suomen Keskuskauppakamarin yhteydessä toimiva EAN Finland Oy. Yhdeksännumeroisen EAN-koodin yritysnumeron myöntämismaksu on 250 euroa, ja se sisältää ensimmäisen vuoden vuosimaksun.
 
Alle 2 miljoonan liikevaihdolla normaali vuosimaksu on tällä hetkellä 80 euroa (hinnat arvolisäverollisia). Kun yritysnumero on hankittu, voi numeron haltija koodata tuotteensa omatoimisesti ilman eri korvausta.
 
Noin sanoo Muusikko -lehti. Aika pirun kallista on joten hyöty-haitta suhteet kannattaa harkita.
 
http://www.cyanvelvetproject.tk
Roberto
16.12.2003 23:24:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Homma on tosiaan nykyään niin, että jos meinaa mihinkään kauppaketjuun tms. yhtä puotia isompaan liikkeeseen levyjä saada, viivakoodi on oltava.
 
larinparaske
17.12.2003 09:40:40 (muokattu 17.12.2003 09:50:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia.
 
Aikas tyyristä näemmä on. Täytyypä varoa, että liikevaihto pysyy alle ton kahen miltsin, ettei tuu lisälaskua. Jep jep.
 
EDIT: Tarkemmin kun mietin noin yleisellä tasolla, voisi kuvitella, että jos omakustanteen meinaa saada tavarataloketjuihin myyntiin, on joka tapauksessa oltava jakelija, ja voisi kuvitella viivakoodin tulevan jakelijalta, ellei sitä ole valmiina ? Jees, eiköhän nämä jutut avaudu kun avautumisen aika tuleepi.
 
I want to be the king and queen of cheese
musa
17.12.2003 11:27:46 (muokattu 17.12.2003 11:28:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseänikin kiinnostaa tämä asia kovasti. Järvenpään Prisman levyhyllyssä olen nähnyt myynnissä muutamienkin paikallisten yhtyeiden omakustanteita. Muistaakseni itse levykoteloissa ei ole ollut viivakoodia missään näkyvillä, vaan sellainen on ollut ainoastaan hintalapussa. Tästä en ole tosin aivan varma. Hieman vaikea kuvitella, että nämä yhtyeet olisivat maksaneet tuon 250 euron suuruisen maksun - sen verran suurelta se ainakin minusta tuntuu. Olen meinannut monta kertaa alkaa selvittelemään tätä viivakoodi-asiaa, mutta en ole saanut aikaiseksi.
 
shak
17.12.2003 16:24:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseänikin kiinnostaa tämä asia kovasti. Järvenpään Prisman levyhyllyssä olen nähnyt myynnissä muutamienkin paikallisten yhtyeiden omakustanteita. Muistaakseni itse levykoteloissa ei ole ollut viivakoodia missään näkyvillä, vaan sellainen on ollut ainoastaan hintalapussa.
 
Yksittäiseen kauppaan saa varmasti ilman viivakoodia ja jakelijaa. Ainakin tutun bändin omakustanne on myynnissä Kajaanin Prisman midprice-osastolla. Ketjutasolla homma voi olla vähän toinen. Tuollaisissa tapauksissa kauppa muodostaa tuon viivakoodin siihen hintalappuun helposti jollakin sopivaksi katsomallaan systeemillä. Vaihtelee jonkin verran kauppaketjuittain.
 
Hanok
23.12.2003 19:25:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaisissa tapauksissa kauppa muodostaa tuon viivakoodin siihen hintalappuun helposti jollakin sopivaksi katsomallaan systeemillä. Vaihtelee jonkin verran kauppaketjuittain.
 
Omaa myyntiaan varten kaupat voivat tosiaan noita viivakoodeja muodostaa. Antaahan hedelmavaakakin kassoja varten viivakoodin sen mukaan kuinka monta kiloa banaaneja ostetaan. Joskus vuosia sitten kun olin kesaduunissa tavaratalossa, sinne tuli joskus myyntiin tuotteita ilman EAN-koodia. Naille kaupan kassajarjestelma sitten antoi kaupan sisaisen koodin.
 
Nuo ostettavat viivakoodit arvatenkin liitetaan johonkin laajempaan tietokantaan joka saattaa sisaltaa enemmankin tietoja tuotteesta, niin etta naita tietoja voidaan hakea keskitetysti. Kaupan omalla viivakoodilla tuskin voidaan mitaan kummempia hakuja suorittaa muualla kuin kaupan omassa jarjestelmassa.
 
Veikkaisin minakin ettei Anttilan hyllyihin kuitenkaan saada levyja myyntiin ilman valmista viivakoodia.
 
Oletteko muuten koskaan miettineet miten ruma se viivakoodi on? Tuollainen kasa viivoja valkoisella taustalla ei ainakaan minusta kovin kauniisti korista muuten pitkalle mietittya ja huolellisesti suunniteltua levynkantta. Levyjen kohdallahan se myyntipakkauskin on parhaimmillaan taideteos sinansa.
 
shak
23.12.2003 22:35:23 (muokattu 23.12.2003 22:38:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo ostettavat viivakoodit arvatenkin liitetaan johonkin laajempaan tietokantaan joka saattaa sisaltaa enemmankin tietoja tuotteesta, niin etta naita tietoja voidaan hakea keskitetysti. Kaupan omalla viivakoodilla tuskin voidaan mitaan kummempia hakuja suorittaa muualla kuin kaupan omassa jarjestelmassa.

Koko EAN-koodisysteemi on kehitelty sitä varten että tuotteiden liikuttelu hinnoittelu ja ylipäätään tuotetietojen levittäminen laajasti (EAN = European Article Numbering) olisi mahdollisimman helppoa. Tavaroiden käsittely kaupan eri portaissa on huomattavasti helpompaa kun kaikki puhuu samaa kieltä eli EAN-koodeja. EAN-koodeja on kahta versiota, 8- ja 13 merkkinen. Kummassakin viimeinen merkki on tarkistusnumero. Suomen kaupoissa on tällä hetkellä käytössä lähes
pelkästään 13-merkkistä versiota.
 
Clipeti clip:
"Yritys hakee normaalitapauksessa Suomen EAN-koodipankista EAN-Finland Oy:stä EAN-13-koodin yhdeksän ensimmäistä numeroa, kolme seuraavaa
numeroa ovat yrityksen vapaasti valittavissa ja viimeisenä on tarkistusnumero. Yritys määrittelee omat tuotenumeronsa tuotekohtaisesti, eikä siitä tarvitse erikseen ilmoittaa EAN-Finland Oy:lle. Kun uusia tuotteita tulee valikoimaan, niille voidaan muodostaa oma EAN-13-koodi ilman eri hakemusta. Maksu muodostuu koodipankista myönnetyn EAN-13-koodin yritysnumerosta; ei tuotekohtaisesti."
Lisätietoa löytyy EAN-finlandin sivuilta : www.ean-finland.fi
 
Noiden kanssa tuli painittua jonkin verran entisessä duunissa kassasysteemejä koodaillessa.
 
Lisätään vielä sen verran että piti oikein katsoa anttilassa käydessä, ja kyllähän siellä oli vielä levyjä joissa viivakoodi oli hintalapputarrassa.
 
kivi
26.12.2003 22:49:40 (muokattu 26.12.2003 22:53:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaisin minakin ettei Anttilan hyllyihin kuitenkaan saada levyja myyntiin ilman valmista viivakoodia.
 
Anttilaan saattaa saadakin, he kun ostavat levynsä suoraan tukkuportaan ohi. Mut joo.
 
Oletteko muuten koskaan miettineet miten ruma se viivakoodi on? Tuollainen kasa viivoja valkoisella taustalla ei ainakaan minusta kovin kauniisti korista muuten pitkalle mietittya ja huolellisesti suunniteltua levynkantta. Levyjen kohdallahan se myyntipakkauskin on parhaimmillaan taideteos sinansa.
 
On mietitty, eikä sen taustan tarvi olla valkoinen, kunhan ei oo yli 20% väriä. Viivakoodin pitää ohjeiden mukaan olla muistaakseni taustaansa 60% tummempi, käytännössä 80% tummempi.
 
Muutamankymmentä levynkantta suunnitelleena oon noiden EAN-13:ien kanssa saanut tapella. Eräs kotimainen keskikokoinen levy-yhtiö tilasikin kerran levynkanteen EANin "just niin pienellä, ettei ihan kone lue, siitäpä saavat!"
:-) ...myös "banaanikoodeja" on tilattu ja erilaiset 'barcode battler' -tyyliset käytännön pilat nousevat aika usein suunnittelupalavereissa ainakin vitsinä esiin.
 
Onko muuten verkosta tai halvalla saatavana hyvää (laillista!!!) EANien teko-ohjelmaa? Mun Barcode Wizardini on jostain syystä seonnut, eikä suostu tekemään kunnollisia 13-koodeja
:-(
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
shak
26.12.2003 23:19:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muuten verkosta tai halvalla saatavana hyvää (laillista!!!) EANien teko-ohjelmaa? Mun Barcode Wizardini on jostain syystä seonnut, eikä suostu tekemään kunnollisia 13-koodeja
 
Tarvitko EAN-koodia joka on se numerokoodi vai siitä muodostettua viivakoodia. Viivakoodinhan saa EAN:stä yksinkertaisimmillaan pelkällä sopivalla fontilla. Tarkistusnumeron voi laskea vaikkapa tuolla: http://www.ean-int.org/cdcalcul.html.
 
Tuommoisen viivakoodin muodostussysteemin voi tehdä vaikka excelillä jos jaksaa/viitsii. Muistan joskus värkänneeni laskujen tulostusta varten moisen joka kelpaa maksuautomaateillekin.
 
folkkari
29.12.2003 00:42:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletteko muuten koskaan miettineet miten ruma se viivakoodi on? Tuollainen kasa viivoja valkoisella taustalla ei ainakaan minusta kovin kauniisti korista muuten pitkalle mietittya ja huolellisesti suunniteltua levynkantta. Levyjen kohdallahan se myyntipakkauskin on parhaimmillaan taideteos sinansa.
 
Just niin!
Ehkä olen kovinkin turhamainen nainen, mutta mun levyihini ei varmasti laiteta mitään saakelin viivahässäköitä kauppiaitten takia! (Oon muutenkin aika hyvä markkinoinnissa;)
Ne viivathan on tosiaan rumempia ku minä itte, joten kauniisiin, ammattilaisen suunnittelemiin kansiin niitä risuja ei laiteta.
 
Ratkaisin asian niin, että levyihin laitetaan kelmu, johon voi sitten liimata vaikka kuinka karseen viivaviidakon se kuka sen siihen haluaa liimata.
 
Ihmisen suurin heikkous on luovuttaminen.- T.Edison
stanleyband
20.11.2005 19:04:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

osaakos kukaan sanoa että mikä on toi minimikoko tohon viivakoodiin? tai onkos siitä olemassa jotain standardikokoa?
 
BenGlenton
22.11.2005 14:23:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

osaakos kukaan sanoa että mikä on toi minimikoko tohon viivakoodiin? tai onkos siitä olemassa jotain standardikokoa?
 
En tiedä onko olemassa standardia, mutta melko samankokoisia ne "viivakoodiboksit" ovat cd-levyjen takakansissa. Kannattaa kysästä vaikka joltain cd-painolta miten heillä on toimittu.
 
www.supremecourtband.fi
Pitkavirta
11.12.2005 19:46:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletteko muuten koskaan miettineet miten ruma se viivakoodi on? Tuollainen kasa viivoja valkoisella taustalla ei ainakaan minusta kovin kauniisti korista muuten pitkalle mietittya ja huolellisesti suunniteltua levynkantta. Levyjen kohdallahan se myyntipakkauskin on parhaimmillaan taideteos sinansa.
 
Mun mielestä viivakoodi on joskus ihan makee yksityiskohta j sopii sinne levyn taakse.
 
Sigur Rósin () -platassa on semmonen tarra jossa on viivakoodi ja yleiset tiedot, lisäks siinä lukee "please remove this sticker after purchasing".. jotain. se on hauska.
 
ghettoblast
nco
06.02.2007 00:51:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpahan noita viivakoodeja muuten käytetty ihan luovastikin pienenä taideteoksena... niistä viivoista jatkamalla on tehty esimerkiks puita yms.
 
Enpähän muista nyt mitään tiettyä malliksi, sori.
 
Useimmat saavat minusta huonon ensivaikutelman. Loput pettyvät myöhemmin.
Daunt
16.02.2007 14:58:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

osaakos kukaan sanoa että mikä on toi minimikoko tohon viivakoodiin? tai onkos siitä olemassa jotain standardikokoa?
 
Eipä taida olla standardia, mutta jos miettii vaikka jotain kosmetiikkatuotteita, niin kyllä se aika pieni voi olla.
 
"If your fire is faded and you can't feel it no more. If you're tired and overrated let me show you to the door." -Dee Snider
Daunt
16.02.2007 15:01:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muuten verkosta tai halvalla saatavana hyvää (laillista!!!) EANien teko-ohjelmaa? Mun Barcode Wizardini on jostain syystä seonnut, eikä suostu tekemään kunnollisia 13-koodeja
:-(

 
Mikä on halpa? Mulle asennettiin koneelle tommonen:
 
http://www.easybarcodetech.com/
 
Muista en tiedä.
 
"If your fire is faded and you can't feel it no more. If you're tired and overrated let me show you to the door." -Dee Snider
Vaihe
07.09.2010 12:27:35 (muokattu 07.09.2010 12:28:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkö ketään voiko viivakoodissa käyttää samaa UPC koodia kuin digijulkaisussa vai pitääkö tosiaan hankkia erillinen EAN koodi?
 
Jakelijalta ei koodia tipu eikä ole ylimääräistä rahaa alkaa sitä virallisesti ostamaankaan.
 
Vaihe
13.09.2010 18:11:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukaan ei osaa vastata tähän?
 
Levy menee painoon tälläviikolla ja viivakoodia ei ole joten teen viivakoodin Record Unionin antamalla UPC koodilla. Saas nähdä mitä levylle käy kun menee tolla koodillla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «