Aihe: Miten saan biisin soimaan lujaa? 666 _|,,|
1 2 3
Säätäjä
06.02.2007 10:03:20
Kattokaa ny, oon ihan sekaisin heti kun asensin Inspectorin.
Mekkala.
koopop
06.02.2007 10:37:45 (muokattu 06.02.2007 10:40:23)

Tarkoitatko että sun RMS on -8? Se on lujaa. Termit hukassa?

Enkä luottaisi minkään winampin taikka mediaplayerin mittareihin, enkä aina luottaisi siihenkään että ne polttaa audion "oikein". Suosittelen haalimaan kunnon mittarit ja poltto/analysointisoftat. Ei tartte sitten arpoa :)

Ja kyllä softamiksauksella saa ihan yhtä lujia miksuja. Lähestymistapa on vain hieman erilainen. Mutta an vs di -juttuja voipi lukea pilvin pimein.. Toiset tekee analogisena, toiset diginä, toiset yhdistelee.

Itseasiassa "In The Box" saa helpommin lujempaa soivaa kamaa, sillä voit lätkiä sen limitterin vaikka joka kanavaan, analogipuolella sulla tuskin on niin montaa kompura/limitteriä mitä tarvitsisi. Hyvältä se ei kuulosta, vaan, noh, lujalta.

Ja olennaista ei ole dynamiikkaprossun malli, vaan se miten sitä käyttää. Ja tärkeintä on osata ottaa jokaisesta laitteesta suurin hyöty irti. Jokainen osaa vetää L2:sen tresholdin alas, ja varmasti soi kovempaa ku mikään muu. Mut skeidalta se kuulostaa ihan varmasti.

Ei sun kannata siihen lujaan soimiseen panostaa, kun et ole masteroija. Siinä menee helposti metsään, kun vertaa omia miksauksia ammattimasteroijan tekemään masteriin.. Masteroijan lanaus on iso osa kaupallisten äänitteiden tasosta.

EDIT:

Siinäpä se "virhe" sun miksauksissa onkin: rummut potkii mutta miksaus ei soi. Eli tarkoittaa että sun rummut on 6db liian kovalla. Rumpujen piikit takoo nollaa, mutta RMS jää alas. Sun täytyy saada nostettua soivat instrumentit samalle tasolle mutta silti niin että kaikki erottuu ja vielä potkii. Ja se onkin taitolaji.
BIISILLENNE MIKSAUS? OTA YHTEYTTÄ JA PYYDÄ TARJOUS!!
koopop
06.02.2007 10:49:11

Yks asia vielä aiheeseen..

Mä miksasin jossain vaiheessa liian kovalla äänenpaineella studiossa, ja tulos olikin sen mukaista > skeidaa. Kun se tuntu hyvältä - oli kivaa kun rummut potki hyvin.

Siinä on sellainen ikävä puoli (kuulovaurion lisäksi) että korva rupee tietyssä äänenpaineessa suojelemaan itseään "kompressoimalla" transientteja. Tällöin sä kuulet soivan materiaalin suhteessa kovempaa, eli luulet miksauksen RMS:n olevan parempi. Tosiasia paljastuu kun kuuntelee miksua levänneillä korvilla hiljaa. Läpi ei tule kuin rummut. Tai autossa pitää laittaa satawattiset Pioneerit ja takakonttisubi täysille ennen kuin alkaa tuntumaan miltään. Erottelevuutta riittää kyllä, muttei sointia.

Opetelkaa miksaamaan kohtuullisella tasolla ja ilman solo/pfl/afl -nappia. Itsellänikin vielä opeteltavaa siinä mielessä.
Aki
06.02.2007 11:45:41

Koopop puhuu erittäin fiksuja.

Jos nyt kuitenkin haluat kokeilla master limiteriä, kaikista turvallisin lienee tuo Tbt Pocket Limiter. On muutama muu joilla saa vielä inauksen lujempaa, mutta pumppauksen sijaan ne tekevät säröä. Pocket Limiterin ylikäyttämisen kuulee itse helposti juuri transienttien pyöristymisenä, kun taas nuo pari muuta säröyttävät yllättävissä kohdissa.

http://hem.bredband.net/tbtaudio/
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Säätäjä
06.02.2007 11:52:53
Ei sun kannata siihen lujaan soimiseen panostaa, kun et ole masteroija. Siinä menee helposti metsään, kun vertaa omia miksauksia ammattimasteroijan tekemään masteriin.. Masteroijan lanaus on iso osa kaupallisten äänitteiden tasosta.

Joo enmä ajatellut mikskään kotikutoiseksi masteroijaksi ruveta, olis vaan siistii saada jotkut räkäset demot soimaan vähän lujempaa. Kaikkea ei kuitenkaan kandee viedä kaupalliseen masterointiin, tällaisia varten olis siistii jos osais tehdä muutakin kun nykii L2:den tai muun tresholdit alas. Mut joo, kai se täytyy opetella miksaamaan ekaks.
Mekkala.
Säätäjä
06.02.2007 11:54:40
Suosittelen haalimaan kunnon mittarit ja poltto/analysointisoftat. Ei tartte sitten arpoa :)

Onks joku perus Neron softa ok poltteluun, vai voitko suositella jotain muuta?
Mekkala.
Halsu
06.02.2007 12:01:47 (muokattu 06.02.2007 12:03:30)

Jos nyt kuitenkin haluat kokeilla master limiteriä,

Jep - yksi vaihtari on

http://www.bustad.com/energize/index.html

...tuo on nettiradioita varten kehitelty täysin automaattinen plugari, joka toimii aika hyvin köyhänmiehenmasteroinnissa. Ei hifistelijöille, mutta kotidemokäyttöön sopii mainiosti ;-)

Itse olen kyhännyt tuohon oman .ini tiedoston, joka liventää tuon toimintaa niin, että plugari ei tee paljon mitään ennenkuin siihen ajaa yliohjattua kamaa - käytän ketjun viimeisenä masterlimitterin tilalla.

http://eki.pp.fi/temp/Mnet/EnergizeII.in

Noilla säädöillä tuo toimii omaan käyttööni mainiosti, sillä pystyy lyttäämään pikkuisen enemmän kuin normilimittereillä ennenkuin alkaa kulostaa paskalta, ja pahimmat typeryydet taajuusbalanssissakin tuo siivoaa aika tehokkaasti...
CU -- Eki
StJerky
06.02.2007 14:01:17 (muokattu 06.02.2007 14:19:26)
Jep - yksi vaihtari on

http://www.bustad.com/energize/index.html

...tuo on nettiradioita varten kehitelty täysin automaattinen plugari, joka toimii aika hyvin köyhänmiehenmasteroinnissa. Ei hifistelijöille, mutta kotidemokäyttöön sopii mainiosti ;-)

Itse olen kyhännyt tuohon oman .ini tiedoston, joka liventää tuon toimintaa niin, että plugari ei tee paljon mitään ennenkuin siihen ajaa yliohjattua kamaa - käytän ketjun viimeisenä masterlimitterin tilalla.

http://eki.pp.fi/temp/Mnet/EnergizeII.in

Noilla säädöillä tuo toimii omaan käyttööni mainiosti, sillä pystyy lyttäämään pikkuisen enemmän kuin normilimittereillä ennenkuin alkaa kulostaa paskalta, ja pahimmat typeryydet taajuusbalanssissakin tuo siivoaa aika tehokkaasti...

Tuo on tosi mielenkiintoinen. Miten tuota DLL-versiota käytetään? Tai onko jotain ilmaista VST:tä tukevaa softaa?
Matsoni
06.02.2007 14:09:08

Jos nyt kuitenkin haluat kokeilla master limiteriä, kaikista turvallisin lienee tuo Tbt Pocket Limiter. On muutama muu joilla saa vielä inauksen lujempaa, mutta pumppauksen sijaan ne tekevät säröä. Pocket Limiterin ylikäyttämisen kuulee itse helposti juuri transienttien pyöristymisenä, kun taas nuo pari muuta säröyttävät yllättävissä kohdissa.

http://hem.bredband.net/tbtaudio/

mulla toi pocket limitter ei toimi. se alkaa lupaavasti mutta kun teen mixdownin huoman että tresholdi nousee loppua kohti. eli lyttäys vähenee. kenelläkään samanlaista kokemusta?

eikös ton pitäs olla ilmainen kuiteskin ettei se ole mikään rajoite?
koopop
06.02.2007 14:34:35 (muokattu 06.02.2007 14:35:03)

Onks joku perus Neron softa ok poltteluun, vai voitko suositella jotain muuta?

On juu. Mun pointti oli siinä että kandee yleensäkin käyttää sellaisia ohjelmia jotka on siihen tarkoitukseen tehty.

Playerit musan kuunteluun, analysaattorisoftat analysointiin ja poltto-ohjelmat polttoon.
StJerky
06.02.2007 14:49:02 (muokattu 06.02.2007 15:15:40)
Tuo on tosi mielenkiintoinen. Miten tuota DLL-versiota käytetään? Tai onko jotain ilmaista VST:tä tukevaa softaa?

OK, vastaan itse. Audacityssä toimii EnergizeII. Vaikuttaa tosi hyvältä. Tuli heti poweria lisää omiin yritelmiin.

EDIT: Tuota käyttämällä saa pienen aavistuksen siitä, mitä kunnon masteroija voisi tehdä piisille.
Säätäjä
06.02.2007 15:11:40
On juu. Mun pointti oli siinä että kandee yleensäkin käyttää sellaisia ohjelmia jotka on siihen tarkoitukseen tehty.

Playerit musan kuunteluun, analysaattorisoftat analysointiin ja poltto-ohjelmat polttoon.

joo kyl mä tota oon toteuttanut parhaani mukaan, polttosoftan osalta toi on jäänyt tähän saakka vajaaksi. korjaan tilanteen hakemalla kaupasta neron.

niin ja mun pointti ei ollut et käytän winampia analysaattorina, vaan siinä, kuten muuallakin, musa soi hiljempaa ;D
Mekkala.
kivi
06.02.2007 15:22:35
joo kyl mä tota oon toteuttanut parhaani mukaan, polttosoftan osalta toi on jäänyt tähän saakka vajaaksi. korjaan tilanteen hakemalla kaupasta neron.

niin ja mun pointti ei ollut et käytän winampia analysaattorina, vaan siinä, kuten muuallakin, musa soi hiljempaa ;D

Eihän sulla tapahdu Winampissa muunnosta .wavista .mp3:ksi tai vastaavaa? Audion pitää sinnitellä .wav-muodossa 16bittisenä 44.1 K taajuudella koko matka cd-levylle asti muuttumatta välillä muuksi.

Tällainen perusasia unohtuu nykyään monilta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Säätäjä
06.02.2007 15:29:55
Eihän sulla tapahdu Winampissa muunnosta .wavista .mp3:ksi tai vastaavaa? Audion pitää sinnitellä .wav-muodossa 16bittisenä 44.1 K taajuudella koko matka cd-levylle asti muuttumatta välillä muuksi.

Tällainen perusasia unohtuu nykyään monilta.

Mä oon polttanut kuuntelukopiot Media Playerillä, Winampia mulla ei musakoneessa oo. Mut siis täytyy tarkistaa toi et raiskaaks toi MP filut ennen grillausta. Tai mitään testaa. Hommaan jonkun oikeen grillin.
Mekkala.
kivi
06.02.2007 15:36:52
Mä oon polttanut kuuntelukopiot Media Playerillä, Winampia mulla ei musakoneessa oo. Mut siis täytyy tarkistaa toi et raiskaaks toi MP filut ennen grillausta. Tai mitään testaa. Hommaan jonkun oikeen grillin.

Se on nimittäin se ja sama mitä säädät, jos poltto-ohjelmana on joku player-ohjelma joka siis automaattisesti käsittelee tasot mieleisikseen tms. - saati sitten jos ohjelmasi, kuten epäilen, muuttaa tiedostot välillä johonkin pakattuun formaattiin.

Poltto-ohjelmankin kanssa saa olla tarkkana. Jopa Nerossa oli joku ääliömäinen auto-mastering -ominaisuus, joka vaikutti väkisin biisien tasoihin ja väleihin, sen sijaan toisessa ohjelmassa ihan oikein (mutta luovasti) markkeroitua trackia (musiikkia tauoissa ym.) ei saanut tuotua Neroon sitten millään.

Eli ihan tavalliset 44.1/16 .wavit jotka miksatessa saat, menevät sellaisinaan CD-levylle audioksi. Ainoa RedTab -formaatin ehto on, että ekan biisin alussa on oltava 2 sekuntia tyhjää.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
sami_sumea
06.02.2007 16:03:10 (muokattu 06.02.2007 16:06:02)

Onko toi edes plugareilla mahdollista? Vaatiiko kokonaisvolan nostaminen kaupalliselle tasolle analogista ruttausta?

Se vaatii käytännössä ihan alkuun 2 asiaa: hyvän sovituksen (+ tietty laadukkaat lähtösoundit mut kukas nyt huonoja tekis?) ja oikein kompressoidun/equtetun/balansoidun miksauksen. Liian täyteen tungettu miksaus on *TODELLA* vaikea saada soimaan lujaa. Sen sijaan joku Portishead-tyylinen minimalistinen fiilistely saattaa soida lujaa ilman sen suurempaa säätöä jos miksaus on kunnossa.

Sen jälkeen multiband-kompura ja vaikka L2 perään ni aletaan lähestyä sitä "kaupallista tasoa".

...
"Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen."
milcoin
06.02.2007 16:30:40
Sen jälkeen multiband-kompura ja vaikka L2 perään ni aletaan lähestyä sitä "kaupallista tasoa".

...

Ei se monialueinenkaan niin välttämätön oo. Sanoisin et hyvä miksu on tärkein. Jus ala tai yläkerta syö kaiken headroomin, ei mikään maailman limitteri saa sitä soimaan lujaa.

Ainiin, silloin voi tosiaan se monialueinen auttaa....

Mut hyvä miksu, lähdetään siitä. Ala ja ylämiddlen dynamiikka ja sijoittelu kuntoon.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
sami_sumea
06.02.2007 16:39:16 (muokattu 06.02.2007 16:40:28)

Ei se monialueinenkaan niin välttämätön oo. Sanoisin et hyvä miksu on tärkein. Jus ala tai yläkerta syö kaiken headroomin, ei mikään maailman limitteri saa sitä soimaan lujaa.

Hehe. Mä löysin ton ryttäämisen suhteen pienen valaistumisen tosta Cubasen omasta multiband-kompurasta tossa taannoin, heezus sillä saa soimaan LUJAA jos haluaa. Ei oo paljoo Ceenelosilla tai MasterÄxillä sanomista tota vastaan.. Pois turha dynamiikka :)

...
"Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen."
koponen
06.02.2007 16:59:02
Ei sitä dynamiikkkaa tosiaan popissa ja rockissa tarvitse olla, jos illuusio dynamiikasta säilyy. Multiband on melkein must ellei ole ihan nappi miksus. Mutta digitaalivehkeillä ei kuitenkaan saa tehtyä todella hyvää masterointia, että kai se on sitten sama miten ruttaa. Spektrin saa kyllä kohdalleen, mutta äänite on hankala saada soimaan irti kaiuttimista. Manleytä ja Fairmania niin aletaan puhua asiaa. Eli tasot ja spektrinkin saa kyllä kotipajassa plugareilla samalle tasolle kuin missä tahansa, mutta se laadun viiminen 10% joka aiheuttaa 100% kickseistä jää kyllä saavuttamatta.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)