milcoin 04.02.2007 20:44:35 | |
---|
Mitä pikemmin päättää asioita sitä vähemmän pitää kalkkiviivoilla säätää. Rinta rottingilla, syteen tai saveen :) Juh. Mä printtaan aina kaiken muun kyl. Summaan juttuja sisäänotossa yms. Mut toi bassokuvio (hoho) on jotenkin jääny. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Mikael 04.02.2007 20:46:28 (muokattu 04.02.2007 21:08:35) | |
---|
Tästä tuli mieleen: Ajatteletteko DI-signaalin raakamatskuna vai valmiina soundina? Mulla ainakin DI-signaali menee aina flattina nauhalle hyvällä headroomilla. Sit miksauksessa laitan yleensä sansampin ja sata muuta juttua jolloin siitä tulee ns. soundi. Mut Mikael taas ehdottaa kompurointia jne. sisäänmenovaiheessa jolloin tuloksena voi parhaimmillaan olla valmista kamaa mut silloin signaali taas ei periaatteessa kelpaa re-amppaamiseen. Ajatuksia? Itseasiassa kompuroitu di-basso sopii reamppaamiseen tosi hyvin ja se kuulostaa reamppaamisen jälkeen tosi hyvältä. Pitäiskin varmaan ruveta laittaan se kompura pohjasessioissa jo ennen sitä styrkkaria... milläs valmistajalla oli se optokompura-stomp? EDIT: Tässähän se oli Aphex Punch Factory http://www.soundonsound.com/sos/dec04/articles/aphexpunch.htm..näköjään BBS tekee kans tollasta spedumallista optoa... Ja basson reamppaamiseen oon viimeaikoina käyttänyt viiskymppistä Hiwatt-nuppia ja 2x12" VOX-bassokaappia. Toi Hiwatt on aivan mahtava bassokone! Tosin rokkibassohommiin käytin tässä joku aika sit sellaista tosi pientä VOX:ia... mikähän se malli oli? Saman kokoinen kun se Brian May -malli mut parivattinen putkivekotin. Siitä mistä aita on matalin... |
Aki 04.02.2007 20:58:02 | |
---|
keskustelussa "ilmaiset RTAS-pluginit" oli linkki Masseyn sivuille josta sai ladattua nauhasimulaattoriplugin ilmaiseksi (myös vst:nä ja au:na) Ei ole VST-versiota, Massey tekee pelkästään PT:lle. CamelCrusher on ilmainen VST jonka särö, kompura, ja mainio lo-pass filtteri resonancen kanssa toimii bassolle aika hyvin. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 |
milcoin 04.02.2007 21:44:17 | |
---|
Itseasiassa kompuroitu di-basso sopii reamppaamiseen tosi hyvin ja se kuulostaa reamppaamisen jälkeen tosi hyvältä. Pitäiskin varmaan ruveta laittaan se kompura pohjasessioissa jo ennen sitä styrkkaria... milläs valmistajalla oli se optokompura-stomp? Aina oppii jotain. Pitääpä testata. Nyt kun muistelen, oon joskus ajanu jonkun Stingrayn DI-sgnaalin de-esserin läpi jotta kielten paukkeet sai kuriin. Toimi muistaakseni aika hyvin. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
luu 04.02.2007 22:47:06 | |
---|
Mitä pikemmin päättää asioita sitä vähemmän pitää kalkkiviivoilla säätää. Rinta rottingilla, syteen tai saveen :) Tämä periaate on mulle toiminut parhaiten. Tavallisesti intuitiolla, nopeasti tehdyt päätökset äänittäessä ovat olleet oikeita. Ensivaikutelmaan kannattaa luottaa. Miksauksessa ei ainakaan minulla saa olla liikaa vaihtoehtoja käytössä. |
kivi 04.02.2007 23:29:44 | |
---|
Itseasiassa kompuroitu di-basso sopii reamppaamiseen tosi hyvin ja se kuulostaa reamppaamisen jälkeen tosi hyvältä. Pitäiskin varmaan ruveta laittaan se kompura pohjasessioissa jo ennen sitä styrkkaria... milläs valmistajalla oli se optokompura-stomp? Optokompuroita kannattaa tosiaan kokeilla ihan basson ja vahvistimen väliin kun äänitellään (ja miksei kitarallekin). Mä olen monella levyllä laittanut sen uskollisen Art Tube Pakin signaalitiehen tuomaan soundiin tasaisuutta mieluummin etu- kuin jälkikäteen. Viime aikoina oon myös saanut tehdä säröbassoja. Exar Bad Metal ja Ibanez Sonic Distortion ovat olleet luottopelejä kun haetaan sellaista Stranglersin ekojen levyjen komeaa JJ Burnel -soundia. Normaalielämässä eli plugipuolella basso säröytyy Vintage Warmerilla tai DaTubella. Tai molemmilla. Puhtaassakin bassossa saa olla tosi paljon säröä. |
milcoin 04.02.2007 23:44:56 | |
---|
Puhtaassakin bassossa saa olla tosi paljon säröä. Tää on sit NIIN totta. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Mikael 05.02.2007 00:04:57 (muokattu 05.02.2007 00:07:20) | |
---|
Tää on sit NIIN totta. Kyllä. Lofi on vakiovaruste bassossa kun bassossa : ) Myös useimmat putkietuset toimii kivasti kun niitä ajaa silleen reippaasti ruttuun (Sebatron on tässäkin aivan kunkku). Sit myös monet kitarasäröspedut kuten MXR Distortion+ ja Big Muff. Siitä mistä aita on matalin... |
Werihukka 05.02.2007 02:11:20 | |
---|
"SÄRÖÄ BASSOON!" ja basisti lähti bändistä. Mutta sitä pitää olla! Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä! |
koopop 05.02.2007 07:59:43 | |
---|
Mä pistän bassoon Warp VST:n auxilla mausteeksi sekaan. Törkeen hyvä. Kun säröytätte bassoa, kokeilkaa kopioida koko bassoraita, ja laittakaa säröspedu siihen ja tuokaa sitten alkuperäisen basson sekaan. Särön määrä ja luonne on helpompi määritellä, eikä insertissä toimiva särö pääse tuhoamaan basson vaikka muuten tiukkaa alamiddleä. (jotkut plugarit tekee niin) Särö-parallel-aux -bassoraidalla on myös mukavaa leikkiä EQ:lla keskialueen pöhinällä.. Miksu auki ja särökanavaan middleen nostoja, riippuu tietysti mitä hakee. BIISILLENNE MIKSAUS? OTA YHTEYTTÄ JA PYYDÄ TARJOUS!! |
Kallekorvola 05.02.2007 09:20:35 | |
---|
ja jos haluaa basson "pysyvän esillä", monikaistakompressointi äänittäessä/miksauksessa on aikalailla elämää helpottavaa... Wavesin C4 tai rautana Ranen DC24... pitää ala- ja yläpään dynamiikan kasassa, ja molemmat alueet framilla... taidankin siirtyä siihen, et otan talteen Ranelta hi- ja lo-DI raidat, ja sit mikitän kaapit... ainiii, ja sit vielä yks puhdas DI mahdollista reamppausta varten... |
Happening Place 05.02.2007 19:12:19 | |
---|
Viime aikoina oon myös saanut tehdä säröbassoja. Exar Bad Metal ja Ibanez Sonic Distortion ovat olleet luottopelejä kun haetaan sellaista Stranglersin ekojen levyjen komeaa JJ Burnel -soundia. Musta siinä JJ Burnel -soundissa ei ole kyse niinkään siitä miten muhkealta se basso aluks kuulostaa, vaan että miten paljon sen tieltä kaivetaan kamaa pois. Niinkuin tietysti kaikessa muussakin... |
Mä pistän bassoon Warp VST:n auxilla mausteeksi sekaan. Törkeen hyvä. Tuo on kyllä todella hyvä. Itsekin käyttänyt sitä. Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä! |
kivi 05.02.2007 20:56:54 | |
---|
Musta siinä JJ Burnel -soundissa ei ole kyse niinkään siitä miten muhkealta se basso aluks kuulostaa, vaan että miten paljon sen tieltä kaivetaan kamaa pois. Niinkuin tietysti kaikessa muussakin... Totta, mutta se soundi pitää ensin saada omanlaisekseen. Ei tavallinen basso soundaa siltä, vaikka kuinka kaivais kitaroita pois tieltä, ja JJ Burnelin tieltä pitää kaivaa ihan muita soundeja kuin basson tieltä yleensä kaivetaan. Kuulemma kaapin rikkinäisissä elementeissä oli tuon särön salaisuus. Saattaa olla niinkin, mutta komealta vain soundaa. |
masterhat 05.02.2007 22:59:37 | |
---|
Sans Amp ei maksa hunajaa, ja ainakin itse olen saanut siitä oikein mainioita linjasoundeja, joita en sitten loppujen lopuksi osaa kompressoida enkä miksta kunnolla:) Head like a hole |
Pikkujättiläinen 08.02.2007 07:40:42 | |
---|
Kokeilepa Helian 1st Bass -ilmaisplugaria (vst). Toimii hienosti linjasoundin pyöristäjänä ym. demoissa ja miksei muissakin mikseissä (heh). Myös bassarille oikein mukava, suosittelen! Ainoa mikä tuossa harmittaa on pienoinen pykiminen PT:n ja vst-wrapperin kanssa. http://www.kvraudio.com/get/1933.html Tuolta löytyy myös Helian 2nd Bass, mutta suurta eroa en ole niissä huomannut. |
Spiral 25.02.2007 08:31:28 | |
---|
No nyt olen saanut soundia mieleisemmäksi, mutta miksauksessa on ongelmia. Esim. http://www.mikseri.net/music/play.php?id=259138&type=hi Basso astuu kuvaan vasta 0:53 ja akustisten taustalla se kuulostaa minusta jopa hyvältä. Mutta kun sitten aletaan hevistelemään 1:29, ei basso tunnu tuovan soundiin juuri mitään. Mitä taajuuksi pitäisi leikata bassosta, kitarasta, rummuista? |
Timo JM 25.02.2007 09:56:09 | |
---|
No nyt olen saanut soundia mieleisemmäksi, mutta miksauksessa on ongelmia. Esim. http://www.mikseri.net/music/play.php?id=259138&type=hi Mitä taajuuksi pitäisi leikata bassosta, kitarasta, rummuista? Musta toi basso on edelleen liian takana. Lisäksi se soi liian ylhäältä. Pitäis soittaa oktaavia alempaa. Vasta noiden jälkeen voi ottaa kantaa uudestaan. ...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido |
Spiral 25.02.2007 10:04:51 | |
---|
Lisäksi se soi liian ylhäältä. Pitäis soittaa oktaavia alempaa. Vasta noiden jälkeen voi ottaa kantaa uudestaan. ??? Hmm, noissa hevistelykohtauksissa (1:29-1:45 ja 2:19-2:27) basso menee ihan ala-E:tä pitkin, joten eipä siitä paljon alemmas pääse. |
Timo JM 25.02.2007 10:25:39 (muokattu 25.02.2007 10:26:42) | |
---|
Hmm, noissa hevistelykohtauksissa (1:29-1:45 ja 2:19-2:27) basso menee ihan ala-E:tä pitkin, joten eipä siitä paljon alemmas pääse. En usko! Ei vaan, se kuuluu niin pirun hiljaa sieltä, että helposti hämääntyy. Nosta lujemmalle. Rummuissa on muuten myös aika ohut botne ja kummallisen kihisevä yläpää. Ja vertaile johonkin levyyn missä on samantyyppistä musaa. ...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido |