Aihe: onkelma marshallmg30dfx:sän kanssa
1
bigeg
05.02.2007 15:28:16
kitarana on ltd mh-50 ja kielinä on 009-046. eli jos soitan vahvistimellä puhtailla saundeilla nii se rätisee ja paukkuu vaikea kuvailla ääntä, mutta aina kun soittaa niin se räsähtää se ääni niin kuin olisi kevyt blues särö. Ongelma korjaantuu jotenki kun kitaran volanappi säädetään pienemmälle mistä taas seurauksena minun mielestä paljon huonompi saundi. Missään muussa vahvistimessa missä olen soittanu kyseisellä kitaralla ei ole ollut mitään vikaa äänessä. Samalla särökananva tuntuu jotenkin tönköltä, joten ostin tuon digitechin death metal säröpedaalin. No innoissani laitoin sen sitten kiinni ja rupesin soittamaan, mutta mutta. Jos soitan puhtaan kanavan kanssa niin särö on hyvä ja paksu mutta se sama kiusallinen rätinä kuuluu vienosti taustalta ja jos ääntä laittaa vahvistimesta yli 1/4osaa niin särö katoaa lähes kokonaan. Sitten jos taas soittaa särökanavan kautta niin särö pysyy samana oli pedaali tai ei. Ehkä pientä parannusta huomattavissa alapäässä pedaali päällä.

Ja kaikille ketkä yrittää väittää että kitaran säädöissä vikaa niin se räsähdys tulee siitä kaiuttimesta ei kitarasta ja varmuudeksi kokeilin vielä musamaikan kitaralla sitä vahvistinta ja se sama ongelma pysyi mutta jos soitan jossain muussa vahvistimessa nii ei mitään ongelmaa. Eli onko vahvistin joku maanantaikappale vai onko se vain muuten niin "surkea"?
Sitten vielä semmoinen kysymys että mikä vahvistin olisi hyvä juuri tuollaiselle raskaalle musiikille? Hintahaarukka olisi 0-600e
bigeg
05.02.2007 18:41:36
Kohta varmaan pitää kirjoittaa kirjakieltä vain? Eipä millään pahalla.
Eli ongelma on sellainen, että aina kun soittaa vahvistimen puhtaalla kanavalla ja kitaran volanappi on täysillä niin se ääni jotenki räsähtää. En osaa kuvailla ääntä täydellisesti koska ei löydy niin tarkkaa onomatopoeettista sanaa. Ongelma korjaantuu jotenkuten jos kitaran volaa säädetään pienemmälle. Vahvistimen äänenvoimakkuudella ei ole väliä. Se räsähtää oli ääntä vähän tai paljon.
Ja muut ongelmat voi lukea ylempää jos nyt sitten ymmärtää kun ei ole kappalejakoa ja muuta välttämätöntä. Olisin myös kiitollinen jos niihin voitaisiin vastata ilman että kirjoittaa kaikkea uudestaan. Ne kuitenkin liittyvät tähän räsähtämiseen.
Antaa vähän ikävän kuvan tästä foorumista kun keskitytään kirjoittamiseen enemmän kuin toisten (myös osaamattomampien) ongelmiin. Olen kyllä lukenut säännöt ja ymmärtänyt ne, mutta ei voi olettaa, että kaikki osaavat kirjoittaa täydellistä suomea vaikka onkin suomalainen. Myönnän että oma äidinkieleni on heikko ja tulee olemaan. Pitäisiköhän minut poistaa täältä tämän takia?
konehes
05.02.2007 18:53:33
Mulla on ollut samanlainen vahvistin. Siitä kuului jatkuvasti kaikenlaisia resonointeja, etenkin jos bassoa oli yhtään yli puolen välin. Nuo resonoinnit oli niin kovia, että jo häiritsivät soittamista. Ei auttanut, vaikka kiristin kunnolla kaikki ruuvit, mitä vahvistimisesta löysin. Vein laitteen jossain vaiheessa takaisin liikkeeseen, kun kerran takuutakin oli jäljellä, mutta myyjän mielestä ei ollut mitään vikaa, joten en saanut uutta tilalle tai edes korjautettua vanhaa. Nuorena ja tyhmänä en tietenkään ymmärtänyt sanoa vastaan.
cherub with heavy metal machine
Twistyh
05.02.2007 19:09:51
Ettet vaan oo laittanu puhtaan kanavan gainia liikaa?
Puolessavälissä on hyvä.
1976
05.02.2007 19:24:37
Ei tossa 30W versiossa ole, kuin volume, bass ja treble säätimet puhtaalla kanavalla. Oma MG ei pidä mitään em. ääniä, joten ominaisuudesta ei ole kyse :) Veikkaisin, että kyseessä on kosketushäiriö etuasteessa tms. Oletko bigeg kokeillut toisella piuhalla ?
76' the best of the bunch.
Kefiiri
05.02.2007 20:26:59
Voisko olla kylmäjuotos jossain, ja se sitten värisee ja tärisee resonoidessaan soiton kanssa?
Kerran luulin että oli yhdesta combosta kaiutin rikki, kun röpisi vallan rumasti. Mutta olikin vain
pätkivä kylmäjuotos etuvahvistimessa.
marko.m
05.02.2007 20:36:02 (muokattu 05.02.2007 20:44:16)
Minulla on Mg50DFX:ä itsellä. Minulla kans paukkuu ja poksuu se mutta kun ole vielä saanut selvitettyä onko vika vahvarissa vai kitaran "outputissa" (onko se jakki vai mikä? :) ) Ainakin kun vääntelee sitä piuhan päätä siinä kitarassa niin sillon vähän paukuttaa. Todennäköisesti minun tapauksessa vika löytyy sieltä kitaran "outputista" (vai mikä hitto...).

Semmonen vika minulla kuitenkin oli vahvistimessa jo uutena että kun soitteli niin volumit katosi välillä. Vein sen takuuhuoltoon ja vika korjattiin.

Kuuluuko samanlainen paukkuminen kun revit piuhan irti kitarasta?

Edit. Lukasin uudestaan aloittajan tekstin niin vahvarin oireet oliki vähän erilaiset kuin ensilukemalla ajattelin. Eli mulla tuo paukkuminen ei vaikuta soundiin mitenkään. Varmaan siellä on joku kylmäjuotos jossakin. Mullaki oli juotoksessa vika kun käytin huollossa mutta aihetti erilaisen vian.
bigeg
06.02.2007 16:22:52
Eli siis nyt sitten vielä selvemmin tämän teille kirjoitan jos osaisitte vastata. Elikäs, kun soittaa vahvistimella ja kitaran volanappi on täysillä niin se räsähdys tulee siitä kaiuttimesta. Itse mietin että siinä olisi joku reikä (siis siinä pahvissa mikä on kaiuttimessa) mutta en ole ainaskaan löytänyt sellaista.
Se kyllä kummastuttaa että räsähtää paljon kovempaa kun kitaran volanappi on täysillä. Tulee mieleen sama ilmiö kuin että laittaa cd-soittimen liian kovalle jolloin rupeaa rätisemään ne kaiuttimet. Ongelma on vain se että on ihan sama miten kovalla marsu on. Rätinä lähtee silloin pois melkein kokonaan kun kitaran volaa lasketaan. Ihan kuin mikit olisi liian voimakkaat tai jotain muuta (mikkeinä esp lh-100) mitä en kyllä sitten usko millään.
Olen kokeillut paljon eri johdoilla, sekä olen kokeillut kitaraa eri vahvistimissa. Eli ei johdu kitarasta eikä johdoista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)