Aihe: Koskettimien soitto korvakuulolta
1
Nuages
16.12.2003 14:08:01 (muokattu 16.12.2003 14:09:46)
Tere!

Tere!

Mulla on ikää jo 30 enkä tosiaankaan omaa absoluuttista sävelkorvaa.

Absoluuttista sävelkorvaa tuskin löytyy moneltakaan muusikolta. Relativistinen (oikein kirjoitettu?) sävelkorva kylläkin.

Pari päivää sitten huomasin että osaankin soitella kaikenlaisia melodioita korvakuulolta.

Sitten sinulla on sävelkorvaa. Hyvä.

Mutta sitten se varsinainen kysymys: Miten oppii kuulemaan soinnut kappaleessa? Onko täällä palstalla kenties joku joka on oppinut taidon vielä näin vanhempana? Minä en kertakaikkiaan erota sointuja tavallisesta kevyestä musiikista ja jos erotan niin en tiedä mikä se on.

Sointuteoriaa ja sointujen muodostamista on hyvä opetella. Kevyessä musiikissa mennään yleensä kuuden eri soinnun voimin eteenpäin. Lue oheinen teksti:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 7&o=0&x=9854a5b5b5&co=0

Suurin pelkoni siis on että olenko minä tuomittu olemaan tälläinen "puurokorva" lopun ikääni vai tekeekö harjoitus mestarin tässäkin asiassa? Ja pitääkö ne soinnut päätellä tuosta sävellajista vai oppiiko ne kuulemaan suoraan?

Kyllä ne soinnut oppii kuulemaan ajan myötä. Tottakai soinnut ovat sidoksissa sävellajiin.

PS. Ja muista lukea allekirjoitukseni! Harmoniaoppi pähkinänkuoressa! =)
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
baron
16.12.2003 14:44:45

Sointuteoriaa ja sointujen muodostamista on hyvä opetella. Kevyessä musiikissa mennään yleensä kuuden eri soinnun voimin eteenpäin. Lue oheinen teksti:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 7&o=0&x=9854a5b5b5&co=0

Helpotat elämääsi, kun tiedät, mistä muutamasta soinnusta korvakuulolta valitset. Kyllä siinäkin haasteita riittää.
"Baron spelar hällre än bra"
tero1001
16.12.2003 14:47:10 (muokattu 16.12.2003 14:48:34)
Kiitos hyvistä vastauksista!

Kyllä ne soinnut oppii kuulemaan ajan myötä. Tottakai soinnut ovat sidoksissa sävellajiin.

Kivi tippui sydämeltani :-) Minä pelkäsin että aloitinko soittamisen liian myöhään, mutta kirjoituksesi antaa uskoa tulevaan.

Tuo sointulinkki jonka annoit vaikutti todella mahtavalta. Sitä vaan ei ihan kertalukemalta vielä oppinut...

Mutta tästä on hyvä jatkaa eli nyt luen ajatuksella tuon sointuoppaan. Ja ilmeisesti parasta on että jatkossakin yrittää opetella sekä teoriaa että käytäntöä. Näköjään tuo teoria on hyvin suorassa yhteydessä käytäntöön eli siihenkin kannattaa panostaa.

On mukavaa että täällä palstalla vastataan näin hyvin tälläisiin aloittelijan kysymyksiinkin. Eli minä kiitän ja siirryn harjoitusten pariin :-)
Nuages
16.12.2003 16:11:11
Tuo sointulinkki jonka annoit vaikutti todella mahtavalta. Sitä vaan ei ihan kertalukemalta vielä oppinut...

Helpottaisi varmaan, jos lukisit tämän ensin:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 1&o=0&x=1ca033117f&co=0
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Juice
16.12.2003 17:31:55 (muokattu 16.12.2003 17:34:09)
Mutta sitten se varsinainen kysymys: Miten oppii kuulemaan soinnut kappaleessa? Onko täällä palstalla kenties joku joka on oppinut taidon vielä näin vanhempana?

Jaa? Itse olen opetellut oikeastaan kaiken alusta asti korvakuulolta. Toki tiedän yleisimpien sointujen ja nuottien nimet.

Auttaisin jos tietäisin miten, mutta ei kai se ole kuin sitä, että takoo koskettimilta(tai vaikka kitaralta) samat sävelet niin että kuulostaa samalta :)

EDIT:

Helpottaakohan :)
Paskahädän kanssa aina pärjää.
tero1001
16.12.2003 17:44:44

Kiitti, tuo oli sikäli tarpeeseen että tähän asti tunsin vain englannikielisen termistön, ja senkin huonosti. Tuossahan nuo asiat on esitetty selkeästi ja johdonmukaisesti. Ei siitä haittaa ole että oppii edes perustermit oikein! Ja kyllä minä tuon sointuartikkelin ymmärsin mutta ulkoaoppiminen vie aikaa. Perimmäinen tarkoitukseni olisi sisäistää asiat kunnolla niin että ei tarvitse "luntata" noista artikkeleista.
Nuages
16.12.2003 18:04:11
Perimmäinen tarkoitukseni olisi sisäistää asiat kunnolla niin että ei tarvitse "luntata" noista artikkeleista.

Kaikkein parasta olisi, jos hankkisit jonkun pätevän pianonsoiton opettajan.
tero1001
16.12.2003 18:34:36
Kaikkein parasta olisi, jos hankkisit jonkun pätevän pianonsoiton opettajan.

No joo, itse asiassa aloitan pianotunnit ensi vuoden alussa. Olen vaan yrittänyt etsiä mahdollisimman paljon pohjatietoa jotta osaan edes vähän perusteita kun tunnit alkavat.

Ja valitettavasti nuo tulevat oppitunnit ovat aika lyhyitä joten kyllä itseopiskelu on tarpeen jos aion joskus jotain oppia. Eihän se opettaja mun puolesta mitään voi tehdä, itse tässä täytyy tehdä se "likainen" työ harjoittelun muodossa. Mutta mikäs siinä, soittaminenhan on hauskaa :-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)