Aihe: Rhodes: rohea ja särmikäs saundi?
1
PjP
04.02.2007 21:02:48
Moro!

Kertokaapa miten saan käyttööni halvimmalla sellaisen rouhean, särmikkään ja paljon puhuvan Rhodes saundin?

Omassa ikivanhassa Roland JV 1080 -moduulissa Rhodesit ovat aivan liian kesyjä ja siistejä. Eivät leikkaa miksauksesta läpi eivätkä sykähdytä.

Mistä siis paras rhodes: sample, syna, moduuli, softasyna jne. ??

P.S. Olisi hienoa, jos myös kertoisitte, miten tuollainen särmikäs ja läpileikkaava Rhodes-saundi tehdään?
Make it Funky!
musamies
04.02.2007 21:09:04
Mites olis ilmaisversio MR Ray softasynasta?

http://www.soundfonts.it/?a=read&b=16
Mikael
04.02.2007 22:17:30

Useimmat Rhodes-emuloinnit ja -mallinnukset paranevat kun ne ajaa oikean putkivahvistimen läpi ja mikittää sen vahvistimen. Särmää saa ajamalla sen styrkkarin vähän tai vähän enemmän särölle...
Siitä mistä aita on matalin...
PjP
04.02.2007 22:49:41
Useimmat Rhodes-emuloinnit ja -mallinnukset paranevat kun ...

Mitkä emuloinnit olet havainnut käyttökelpoisiksi / parhaiksi?

Juu, olen yrittänyt tehdä tuosta 1080:n rhodesista siedettävämpää ajamalla sen
Fender Deluxen läpi ja mikittämällä putkikonkalla. Onhan se parantunut ja saanut särmää / lämpöä, mutta ei ole vieläkään aivan se mitä haen.
Johtuukohan enempi siitä, ettei tulla 1080:lla pysty yhtään säätämään tuota Rhodes-soundia kuten oikeassa pystyy niillä parilla säätimellä (liittyvät jotenkin kait Rhodesin kellojen mikitykseen?).

Missä kiipparissa paras rhodes?
Make it Funky!
Mikael
04.02.2007 23:33:33 (muokattu 04.02.2007 23:49:20)

Missä kiipparissa paras rhodes?

Clavian Nordelectro on aika kelpo. Itelläni on oikea Rhodes : )
Siitä mistä aita on matalin...
musamies
05.02.2007 09:26:05 (muokattu 05.02.2007 09:27:51)
Useimmat Rhodes-emuloinnit ja -mallinnukset paranevat kun ne ajaa oikean putkivahvistimen läpi ja mikittää sen vahvistimen. Särmää saa ajamalla sen styrkkarin vähän tai vähän enemmän särölle...

Huomasin saman ajamalla MrRay jäljitelmän pysähdyksissä olevan putkella varustetun Rotospheren läpi. Mulla myös oli ennen oikea Rhodes. Omasta mielestä alakaapin saundi ei kuulostanut soittajalle edes kovin hyvältä, mutta vähän kauemmas se kuulosti hyvältä.
Leikari
05.02.2007 10:09:39
dx-synarhodesilla:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=147877

tuossa on itseasiassa fm- ja awm (samplepohjainen) yhdistelmä - - - netti on pullollaan dx-7 soundeja erilaisine e-pianoineen - käyvät tuohonkin - - tulevat tarvittaessa ainakin läpi ... miä tykkään soitella (sy-77:lla jossa sama synteesikoneisto) - fm-synteesissä hienoa on siinä semmoinen solidi voima ihan luonnostaan ... säröä vähän päälle/perään niin maistuu
Soitetaan jamia!
PjP
05.02.2007 18:23:30
tai vaihdat jv -modulisi srx -sarjaan

Mikäs olisi edullisin vaihtoehto tuosta srx -sarjasta?
Make it Funky!
tarmo
05.02.2007 19:48:09
Edullisin lienee XV-2020. En tosin löytänyt thomannin luettelosta, joten saatavuudesta ei osaa sanoa. Sitten on tietty XV-5050, jota näkyy liikkuvan torilla 500-600 hintaan.

Rolandin sivujen perusteella myös XV-3080 ja 5080 lukevat SRX-kortteja. Siinäpä ne edulliset taitavat olla, jos niitä liikkuu. 5080 taitaa kuitenkin pitää hintansa melko hyvin, onhan se monipuolinen ja jopa hieman käyttöystävällisempi, kuin esim XR... No joku fantomfanaatikko varmaan tyrmää tämän seuraavaksi.

Noin 300-600 eurolla luulisi halvimman kapistuksen irtoavan, mutta varmaksi en uskalla arviota sanoa.
maza
05.02.2007 23:03:56

Nykykoneista mm. Motifeissa ja noissa mainituissa Rolandin koneissa on mielestäni ollut sangen hyviä Rhodes-soundeja. Tietysti Nord Electron mallinnukset ovat myös mainioita. Softapuolelta mulla ei ole kokemuksia.

"Hyvä Rhodes-soundi" on kuitenkin niiiiin makuasia. Mulla on kaksi Rhodesia, molemmat soundaa hyvältä, mutta tosi erilaiselta. Mark I 73:ssa on sitä räyhää, yläpäätä ja kirkkautta, Mark II 54:ssa on pehmeämpi ja tasaisempi soundi. Diggaan itse tuosta Mk. I:stä toki enemmän. Sitä soittelen itse rakennetun 20w putkinupin ja takaa avoimen 1x12" kaapin kautta. Elementtinä tuossa on joku keraaminen Jensen jonka nyysin Hammondista. Tossa Mk. I:ssä oli alakaappikin, mutta kuten musamies, mäkään en sen soundista erityisemmin perustanut. Nyt kyllä silti harmittaa sen myyminen.

Rhodesin eri mallien välillä on paljon eroja ja lisäksi mikkejä ym. säätämällä soundiin voi vaikuttaa todella paljon. Nykyään tietysti myös kuluminen vaikuttaa merkittävästi esim. vasaroihin jne. Vahvistin ja efektit vaikuttavat myös hurjasti asiaan - hyvä kitaravahvistin (räyhäkämmän soundin ystävälle joku putkivahvistin, esim. Fender Twin, cleanin tavoittelijalle Rolandin Jazz Chorukset ovat olleet ns. referenssivehkeitä) ja paremman puutteessa vaikka joku Podi saattaa parantaa lopputulosta merkittävästi. Itse olen myös välillä maustanut soundia mm. phaserilla, choruksella, tremololla ja särölläkin - viimeksimainitulla Rhodes toimii muuten sangen oivallisena sähkökitaran korvikkeena. ;)

Toivottavasti tästä oli jotain apua - kerro lisää soundi-ihanteistasi, niin voidaan miettiä lisää.

Yritän ehtiä äänittämään vähän ääninäytteitä tuosta mun Mk. I 73:sta joku kaunis päivä tässä.
zorro
06.02.2007 00:30:05
Rhodesin eri mallien välillä on paljon eroja ja lisäksi mikkejä ym. säätämällä soundiin voi vaikuttaa todella paljon. Nykyään tietysti myös kuluminen vaikuttaa merkittävästi esim. vasaroihin jne. Vahvistin ja efektit vaikuttavat myös hurjasti asiaan - hyvä kitaravahvistin (räyhäkämmän soundin ystävälle joku putkivahvistin, esim. Fender Twin, cleanin tavoittelijalle Rolandin Jazz Chorukset ovat olleet ns. referenssivehkeitä) ja paremman puutteessa vaikka joku Podi saattaa parantaa lopputulosta merkittävästi. Itse olen myös välillä maustanut soundia mm. phaserilla, choruksella, tremololla ja särölläkin - viimeksimainitulla Rhodes toimii muuten sangen oivallisena sähkökitaran korvikkeena. ;)

Joo varsinki kotisoittelussa joudun itse vääntelemään ja kääntelemään transistorivahvistimen potikoita että saa sen maukkaimman saundin ja soittotuntuman. Keikalla kun käyttää jotain isompaa putkipeliä isolla, niin se kuulostaa hyvältä paljon pienemällä säätelyllä.

Mutta toisaalta soitin viimekeikan sellasella pienellä olisikohan ollu 15w Creamsound vahvistimella, ei saanut vehjettä kovin helposti kuulumaan ilman säröä, ja soitossakin tuntu että olisi ollut "latenssia". Elikkä ikäänkuin se vahvistin ei jaksanut toimia rhodesin kanssa.
Peavey Classicin kanssa se kuitenkin kuulostaa minulle mainiolta, joten ei tarvi alkaa hifistelemään.
saundi lähtee tukasta!
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä.
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
maza
06.02.2007 21:52:49

Mutta toisaalta soitin viimekeikan sellasella pienellä olisikohan ollu 15w Creamsound vahvistimella, ei saanut vehjettä kovin helposti kuulumaan ilman säröä, ja soitossakin tuntu että olisi ollut "latenssia". Elikkä ikäänkuin se vahvistin ei jaksanut toimia rhodesin kanssa.
Peavey Classicin kanssa se kuitenkin kuulostaa minulle mainiolta, joten ei tarvi alkaa hifistelemään.

Toihan on just ihan volantarpeesta ja vahvarista kiinni. Jos se on tosiaan ollut Creamsound, niin se ei ole kuin 5-wattinen ja kytkennässä ei muistaakseni ole takaisinkytkentää -> löysä soundi, etenkin säröllä eli siis käytännössä vähänkin kovemmalla volalla. Vaihtoehtoisesti olisit voinut pistää tuon Creamsoundin vaikka takahuoneeseen, mikittää ja ajaa PA:sta ulos riittävällä volalla. Sinällään noissa radiovehkeissä on usein sangen hyvä soundi, ainakin meikän kokemusten mukaan.
JPQ
06.02.2007 21:56:28

Oliko electro tosiaan mallintava mä muistelin että urut olis mutta muuten iso liuta sampleja.....
maza
07.02.2007 12:59:18

Korjaan: Electron samplet.
maitoankka
27.02.2007 16:16:09
Joo nord electro 2:ssa on hyvä urku mallinnus, rhodeskaan ole yhtään hassumpi..
Noissa malleissa on eroa joten clavian sivuilta voi vaihtaa/päivittää haluamat rhodes mallinnukset laitteeseen usb:n kautta..

73 Mark I (1978)
73 Mark I (1975)
73 Mark II (1981)
73 Mark V (1984)

http://www.clavia.se/downloads/samp … asp?filter=nord%20electro%202#NENPS
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)