Aihe: Parhaat kielet?
1 2 3
pekurides
03.02.2007 23:45:10

Nii, mitkäs mielestänne parhaat kielet, ja miksi?

Itse olen sähkökitaramiehiä aina ollut ja jäänyt siksi nua akustisen teräskielet vähemmälle huomiolle ja ny haluisi löyt'ää parhaat ilman kaikkien merkkien läpi kahlaamista:)

ps. viimeksi oli kädessä daddikset ja erni ballit ja ernit oli2euroa halvemmat niin.. :)
Tunteella päin vittua.
papitsu
04.02.2007 13:56:58
Ernie Ballin Earthwoodeja käytän. Niitten lisäksi en ole käyttänyt kuin joitakin Yamahan kieliä, mitä tuli kitaran mukana, ja ne nyt oli ihan paskat. Ja minulle nuo EBt toimii juuri sopivasti, niin enpä ole nähnyt tarpeelliseksi edes mitään muita testata.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Minä!
04.02.2007 14:10:04
Käytän Ernie Ballin Earthwoodeja, koska ne ei katkea vaikka mitenkä niitä hakkaisi. Joskus tuli käytettyä GHSän kieliä. Niistä lähtee parempi soundi ernie balleihin verrattuna, mutta ne katkeaa suht helposti ja taitavat vielä kaiken lisäksi olla kalliimpia kuin ernie ballit.
McNulty
04.02.2007 15:51:02
Elixirit täälläkin... soundi on hyvä ja kestää pidempään hyvänä. Samoin kielten pinta ei tummu ihan heti ensimmäisen viikon aikana. Tällä hetkellä Yamahassa on kiinni Elixir Phosphor Bronze 12-53 Nanoweb.

Onko kukaan kokeillut noita Polywebejä akustisessaan... mikä ero niissä on Nanoon?
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
jpiir
04.02.2007 16:37:40
Taitaa olla osittain siitä kiinni, mitkä kielet sopii kitaralle parhaiten, näin Tommy Emmanuelia lainaten. Eli pitäis testata useita merkkejä ja tehdä omat johtopäätökset. Matoniin laitoin äsken D'Addario EJ16 fosforipronssit. Ei nyt hullummilta ainakaan vaikuta.
http://www.maton.com.au/
Turder
04.02.2007 17:51:38
Omassa käytössä jo pitkään olleet EB:n Earthwoodit on kyllä just passeli mulle. Ovat selkeästi pehmeämmät ja helpommat soittaa paksuinakin verrattuna esim. Martinin, Gibsonin ja D'Addarion kieliin. Pitäisi kyllä joskus kokeilla noita kehuttuja Elixirejäkin.
Just because I rock doesn't mean I'm made of stone.
Cujo
04.02.2007 18:14:14
Onko kukaan kokeillut noita Polywebejä akustisessaan... mikä ero niissä on Nanoon?

Toisissa oli paksumpi se pinnoite. En muista tarkasti, mutta lähtisin veikkaamaan, että Nanoissa ohuempi.

Itse käytän usein Martinin kieliä, Elixirien näppituntumasta en oikein tykkää.
"Jos haluaa valaista, on kestettävä palaminen."
Les Fender
04.02.2007 18:31:55

Poly on se paksumpi pinnoite, näkyy vaaleana punotuissa kielissä. Akustisessa tuokin pinnoite toimii, kokemusta on useammasta setistä. Seuraavat ovat kyllä nanoa. Elixiriä käytän Furzissa koska se majailee ständissä ja Dovessa on D'Addarion phosphor bronzet. Säilytän sitä laukussa soittammisen välillä eikä tuolla pinnoitteella ole silloin niin pal merkitystä. Paremmuudesta äänen suhteen edes omaan korvaan en osaa sanoa, pitäisi olla kaksi samanlaista kitaraa vierekkäin eri kielillä. Elixirit ovat huomattavasti kestävämmät.
"Living is easy with eyes closed!"
McNulty
04.02.2007 23:21:33
Poly on se paksumpi pinnoite, näkyy vaaleana punotuissa kielissä. Akustisessa tuokin pinnoite toimii, kokemusta on useammasta setistä.

Pitääpä vissiin pistää jossain välissä hankintaan nuo Polyweb-pinnotteiset. Minulle kun tuo akustinen on "näppäilyä ja komppailua" niin ei oikeastaan haittaa vaikka tatsi ja tuntuma olisi liukkaampi mitä Nanowebeillä.

Paremmuudesta äänen suhteen edes omaan korvaan en osaa sanoa, pitäisi olla kaksi samanlaista kitaraa vierekkäin eri kielillä. Elixirit ovat huomattavasti kestävämmät.

Siskon ja kaupan Ibanez AEL20 olivat ainakin eri planeetalta kun toisessa oli kiinni D'Addariot ja toisessa Elixirin Nanowebit. Tosin, minun mielestäni akustiset ovat vielä enemmän yksilöitä kuin sähkikset... linjatuotannosta huolimatta. Elixireillä AEL20 soundasi kuitenkin voimakkaammalta ja erottelevammalta. Testipaikkana oli paikallinen musakauppa (kumpaakin kitaraa soitin itse vuorotellen, kitaroissa täysin sama runko ja viimeistely jne.)
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
pekurides
05.02.2007 01:16:24

Poly on se paksumpi pinnoite, näkyy vaaleana punotuissa kielissä. Akustisessa tuokin pinnoite toimii, kokemusta on useammasta setistä. Seuraavat ovat kyllä nanoa. Elixiriä käytän Furzissa koska se majailee ständissä ja Dovessa on D'Addarion phosphor bronzet. Säilytän sitä laukussa soittammisen välillä eikä tuolla pinnoitteella ole silloin niin pal merkitystä. Paremmuudesta äänen suhteen edes omaan korvaan en osaa sanoa, pitäisi olla kaksi samanlaista kitaraa vierekkäin eri kielillä. Elixirit ovat huomattavasti kestävämmät.

Eikös se pinnoite suojaile käsistä hien mukana lähtevää paskaa joka syö sitten kielten saudit? ni ei kai tällä logiikalla sillä mitään väliä onko laukussa vai esillä...

Kovasti elixiriä tuntuu posset kehuvan:)

pitäneepä kokeilla varmaankin ja semmoinen myös kiinnostaa että tekeekö martin itse kielensä vai tilaavatko muualta
(daddis:) kun harva kitaramerkki kielitehdasta pyörittelee... ?
Tunteella päin vittua.
flattopguitar
05.02.2007 09:59:46
Outoa minusta, että elixirit saavat näinpaljon kehuja täällä eteenkin, kun kyse on akustisesta soittimesta jossa kielten soundin merkitys on suurempi kuin esim. sähkökitarassa. Jokatapauksessa omat kokemukseni näistä pinnoitetuista kielistä ovat huonot. Sen lisäksi että ne kuulostavat huonommilta (=tunkkaisilta), niin niiden tuntuma on liukas ja epämielyttävä. Olen testaillut läpi lähes kaikki myytävinä olevat merkit ja vaikka ihan muitakin hyviä kieliä löytyy, niin D'addariot ovat minusta edelleen parhaat. Eniten äänenvoimakkuutta ja mukava tatsi. D'addarion päällystetyt EXP kielet ovat kanssa erittäin hyvät. Niissä päällyste on hyvin ohut, eikä kielet tunnu liukkailta tai soundi ole merkittävästi huonompi. Ernie Ball, GHS... ihan ok, mutta menevät pilalle nopeammin kuin D'addariot. John Pearse kielet ovat todella hyvät, mutta niissä jännitys on pienempi kuin D'addarion vastaavissa paksuuksissa joten pitäisi saada jonkin sortin custom setti tai sitten säädöt menevät uusiksi. Martinin kielisssä on vähän kovempi jännitys kuin D'addarioissa, mutta en pidä niistä jostain syystä. Kielistä ei silti voi sanoa suoraan mitkä ovat absoluuttisen parhaat, koska toisiin kitaroihin sopivat paremmin toiset kielet ja soittotyyli myös vaikuttaa asiaan.
weelie
05.02.2007 10:48:27 (muokattu 05.02.2007 10:48:48)
En ole koskaan niin tarkka kielistä ollut. Mutta akustisessa kielien pitää olla kunnossa, eli tarpeeksi uudet, tai saundi ei pomppaa silmille.

Akustisessa olen käyttänyt Elixir Nanoweb fosforipronssisia, D'Addariota ja Webstringsiä. Kaikki phosphor bronze.

Elixirit on ihan hyvät, ja kestävät kauemmin, joka on tärkeää ainakin minulle. Normikielet kestään mulla sen kolme viikkoa, ja kun olen laiska vaihtamaan, niin miksei.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Les Fender
05.02.2007 13:08:37
Eikös se pinnoite suojaile käsistä hien mukana lähtevää paskaa joka syö sitten kielten saudit? ni ei kai tällä logiikalla sillä mitään väliä onko laukussa vai esillä...

Kyllä ne kielet menee huonommiksi nopeammin ilman laukkua ---> hapettuvat nopeammin ilman vaikutuksesta. Jos kieliä vähän putsailee, niin säilyvät nuo pinnoittamattomatkin pikään "laukkukitarassa" soittokuntoisina. Tosin jos soittaa paljon niin eihän tuolla ole merkitystä. Vaihtokierto on silloin senverran nopeaa. Mulla vaan on noita kitaroita nurkissa "liikaakin" niin jää samalla soittaminen väkisinkin vähiin. Kaikkilla kun haluaa soitella.
"Living is easy with eyes closed!"
Tympee Huttunen
05.02.2007 13:30:47
Mun pitäisi myös hyvät kielet löytää. Tärkein edellytys olisi tietenkin hyvä soundi, mutta myös mahdollisimman liukkaat kielet. Lähinnä äänityskäytössä Yamahan APX-4A ja liukkaudella yrittäisin minimoida ne kaikki vinkaukset, jotka varsinkin karheilla kielillä helposti pääsee. Elixin Polyweb vaikuttaa näin aluksi hyvältä, mutta onko soundissa moitteita?
weelie
06.02.2007 09:55:04
eikö Tayloreissa aiemmin ollut Polywebit ennenkuin Nanowebit tuli markkinoille? Onhan niissä sitä muovia enempi pinnassa, mutta hyvältä ne kitarat silti kuullosti. :) Oltko siis jo nanowebejä kokeillut ja haluaisit vielä vähemmän kirskunaa? Tietysti EQ ja mikkivalinnatkin jne vaikuttaa kirskujen kuuluvuuteen.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
okkis
06.02.2007 11:18:46
jos mennään hiilikuitu / nylon - kielisellä linjalla niin itse käytän Savarezia.
Yleensä laitan bassot Normal Tensionista ja sitten g- ja h-kielen high tensionia, jonka jälkeen ykköskieli vielä normalillla. Ainakin tällä hetkellä on kyseinen 'kokoonpano', ja toimii ihan ok. Joku jo aiemmin tuol sano et pitäis kokeilla mitkä kielet sopii parhaiten kuhunkin kitaraan, ja näinhän se on. Tommosta vaan kumminki erittäin harva tekee, onhan se kallista ja vie aikaa, mutta kyllä siitä palkkion saa vielä ;) itse en oo tota paljoa tehny.

Teräskielisistä en tiiä, kuhan jotku rautalangat siihen rukkaa
JeeVes
06.02.2007 11:45:24
Elixereistä on kyl hyviä kokemuksia, mut just kaveir suositteli jotain Ernie Balleja. Pitänee ihan mielenkiinnosta tutustua myös niihin. Varmaan omaani taas vaihdan noi Elixerit.
Kalamies #15 >-)))>
Veikko
06.02.2007 17:58:52
Outoa minusta, että elixirit saavat näinpaljon kehuja täällä eteenkin, kun kyse on akustisesta soittimesta jossa kielten soundin merkitys on suurempi kuin esim. sähkökitarassa. Jokatapauksessa omat kokemukseni näistä pinnoitetuista kielistä ovat huonot. Sen lisäksi että ne kuulostavat huonommilta (=tunkkaisilta), niin niiden tuntuma on liukas ja epämielyttävä.

Samanlaisia kokemuksia. Mulla oli yhdessä akustisessa päivän verran elixirit, ja juuri tuo mainitsemasi liukkaus oli todella rassaavaa. Kielet oli kuin öljyssä uitetetut, ja lisäksi kun olen melkoinen hikikäsi niin tatsi oli sanalla sanoen huono tai sitä ei edes ollut. Eikä ollut soundissakaan kehumista ja ehtoolla vaihdoin kitaraan kaapin pohjalta löytyneet Pyramid-merkkiset kielet, ja vaikka eivät nekään mitkään laadukkaat kielet ole niin elixirit ne hakkasi kuusi-nolla. Ei ole liioiteltua sanoa, että elixirit olivat mielestäni yhdet heikoimmat kielet mihin olen törmännyt.
Vegetarian - an old Indian word meaning lousy hunter
Tympee Huttunen
06.02.2007 22:01:28 (muokattu 06.02.2007 22:02:32)
eikö Tayloreissa aiemmin ollut Polywebit ennenkuin Nanowebit tuli markkinoille? Onhan niissä sitä muovia enempi pinnassa, mutta hyvältä ne kitarat silti kuullosti. :) Oltko siis jo nanowebejä kokeillut ja haluaisit vielä vähemmän kirskunaa? Tietysti EQ ja mikkivalinnatkin jne vaikuttaa kirskujen kuuluvuuteen.

Jos tuo oli minulle osoitettu, niin en ole akustisessa kokeillut vielä ollenkaan Elixir-kieliä. Ei ne kirskunat tälläkään hetkellä mikään hirveän suuri ongelma ole, mutta soittaminen on vähän jäykkää, kun pitää niitä koko ajan vältellä:) Taitaa nyt olla Pyramidit Yamahassa ja Martinit HB:ssä, molemmat kielimerkit soundaa kyllä minusta hyvälle, mutta tuo kielten karheudesta johtuva kirskuna ei oikein ole mieleen.

Aika kovaa kritiittiä tuossa tätä tekstiä yläpuolella olevassa kirjoituksessa Elixireja kohtaan. Eivätkö ne sitten oikeasti soi kunnolla? Miten se tatsi liimanäpillä siinä muuttuu? Mullakin hikoilee kädet välillä ihan holtittomasti. Mua ei periaatteessa siis niin haittaa, jos se tatsi on todella liukas. Kunhan ei tahmaa tai kirsku.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)