Aihe: Fenderien laadusta vuosien varrella
1 2
Boxeri
03.02.2007 14:55:30
Ilmeisesti USA vs. Jaappani laatu on aikaste tasalaatuista nykypäivänä. Jenkit vaan pitävät hinnan paremmin. Olenko nyt ymmärtänyt asian oikein? Juki osaa varmaan parhaiten kommentoida tuota finassipolitiikkaa.

Tuo arvon parempi säilyminen käänsi ajatukseni jenkki jatsarin hankintaan. Toisaalta mitä väliä jos itselleen ostelee, kuinka hyvin tai huonosti markkina arvo pysyy.
Nyt on teetetty peli ja aivan varmasti ikinä en tulisi vahdossa saamaan läheskään sitä mitä oon siitä joutunut maksamaan. Mutta ei siitä enempää, kun en ole myymässäkään ;-D
"VoiVoi..."
okabass
03.02.2007 14:56:50 (muokattu 03.02.2007 14:57:52)
Eikä ole! Mulla oli, muistaakseni -74 mallinen, Presari joka oli aivan paska verrattuna tämän päivän soittimiin.

MoI
Soitin aikoinaan n. vuoden -74 tai -75 presarilla. En kaipaa sitä peliä yhtään. Squier PB -83 (tai -84?) on ihan eri luokkaa. Siitä mun -73 JB kertoo aika paljon se, että se on ollut vuosia osina. Mulla on toiminut vuodesta -89 WAL bassot. Paitsi -05 vuoden soittelin pääasiassa tolla Squierilla.
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
rmac
03.02.2007 15:03:52
...Nyt on teetetty peli ja aivan varmasti ikinä en tulisi vahdossa saamaan läheskään sitä mitä oon siitä joutunut maksamaan. Mutta ei siitä enempää, kun en ole myymässäkään ;-D

Paljon pyydät?
okabass
03.02.2007 16:54:16 (muokattu 03.02.2007 17:14:51)
Noiden WALien täytyy olla kyllä ihan ultimate bassoja. Hirmu harva niillä vaan skulailee. Markkinointi vissiin tökkii tai jotain.

MOI
Kelle on, kelle ei. Minä olen tykännyt. Ehkä määrällisesti harva (ainakin Härmässä), mutta ei ehkä laadullisesti:
http://walbasses.homestead.com/FamousWalOwners.html
Ton listan lisäksi myös mm. John Entwistle vainaa (Who) ja John Illsley (Dire Straits), Mike Oldfield ja Bill Laswell.

Peter Stevens (rakentaja) on jo 60. Ongelmia ovat aiheuttaneet viime vuosina mm.hänen veljensä sairaus ja yritys on joutunut muuttamaan pari kertaa. Yritystä/nimeä on käsittääksen yritetty ostaa, mutta hän ei ole myynyt. Hän sanoi, kun vierailin pajalla -94, että: "These are my babies." Eli ei asiassa välttämättä töki mikään. Hän vaan tekee bassoja enemmän tunteella, kuin rahanteko mielessä.

Se, että niillä soittelee aika harva, ei varmaankaan liity markkinointi- tai laatuongelmiin. Tällä hetkellä bassoilla lienee useamman vuoden jonotuslista, ja ebay- hinnat ovat nousseet pilviin: pohjalta 3000-5000 euroa.

"That went for 6575.00 US dollars! Man Wals are going for Crazy Money! "
http://www.vintagebass.com/thedudepit/showthread.php?t=25817
J.Hollström
03.02.2007 17:21:23 (muokattu 03.02.2007 17:22:29)
MOI
Kelle on, kelle ei. Minä olen tykännyt. Ehkä määrällisesti harva (ainakin Härmässä), mutta ei ehkä laadullisesti:

Joo, kovia nimiähän tuolla on. Mutta veikkaan että noilla ukoilla on paljon muitakin bassoja. Esim:

- Geddy Lee, soittaa nykyään eniten Fenderin '72 jazzilla.
- Paul McCartney, soittelee kai enimmäkseen Hofnerin viulubassolla, jonka laatu ei varmaankaan ole verrattavissa WALiin.
- Flea, soittaa nykyään Fenderin '62 jazzilla.

Se, että niillä soittelee aika harva, ei varmaankaan liity markkinointi- tai laatuongelmiin. Tällä hetkellä bassoilla lienee useamman vuoden jonotuslista, ja ebay- hinnat ovat nousseet pilviin: pohjalta 3000-5000 euroa.

"That went for 6575.00 US dollars! Man Wals are going for Crazy Money! "
http://www.vintagebass.com/thedudepit/showthread.php?t=25817

Ei varmaan tartte kaivella esimerkkejä "going for crazy money" -esimerkkejä Fendereistä? Yritin tsekkailla miten WAL-bassot on arvioitu Price Guidessa, mutta koko merkkiä ei sieltä löytynyt. En tiedä miksi.

Kaiken lisäksi minusta ihan turhaa alkaa vääntämään näitä WAL-juttuja näissä Fenkkuketjuissa. Monella muullakin on kokemuksia monesta eri bassosta. Meillä kaikilla on oma makunsa näiden soittimien suhteen. Mikä minusta Fendereissä on hienoa, on se että ko. merkiltä löytyy laidasta laitaan soittimia, ja jokaisen kukkarolle sopivia. Ja ihan varmasti myös huonoja yksilöitä mahtuu tämän firman tuotteisiin.

Ei enää hirveästi jaksaisi joka ketjussa vääntää näitä samoja juttuja, mut laitoinpa kuitenkin. Hyvää päivänjatkoa.
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1
hollstro
03.02.2007 17:22:35 (muokattu 03.02.2007 17:33:37)

Ton listan lisäksi myös mm. John Entwistle vainaa (Who) ja John Illsley (Dire Straits), Mike Oldfield ja Bill Laswell.

Walit ovat kuriositeetteja ja suurin osa niiden käyttäjistä on niiden aktiivikäytöstä luopunut. Mitä tulee hintoihin niin Vintage-Federit repivät kevyesti kovempia hintoja, aina ja jatkossa kaula vaan kasvaa.

Ei ole tarkoitus mollata Waleja, mutta tässä keskustelussa ei ole kysymys Waleista, vaan Fenderin laadusta eri aikoina. Mitäs jos avaisit Wal-hintalaatukeskustelun ihan omana aiheenaan.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hollstro
03.02.2007 17:26:41 (muokattu 03.02.2007 17:27:33)

Ilmeisesti USA vs. Jaappani laatu on aikaste tasalaatuista nykypäivänä. Jenkit vaan pitävät hinnan paremmin. Olenko nyt ymmärtänyt asian oikein? Juki osaa varmaan parhaiten kommentoida tuota finassipolitiikkaa.

Käytetystä 80-luvun puolivälin Japanin Fenderistä maksetaan käytännössä sama raha kuin saman ikäisistä USA fendereistä, eli n. 700-800 €. Minusta Japanin soitimet ovat pitäneet hintansa paremmin, koska ovat aikoinaan olleet melkein puolta halvempia.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pehko
03.02.2007 17:29:51
onko noista 5kielisistä Meksiko Fenkuista yhtään mihinkään? monestihan puhutaan lötköistä B kielistä jne.
HEAVY...FUCKING...METAL!
Ylläri
03.02.2007 17:58:09
onko noista 5kielisistä Meksiko Fenkuista yhtään mihinkään? monestihan puhutaan lötköistä B kielistä jne.

Omat - kieltämättä rajalliset - kokemukseni tukevat noita puheita. Muutamaa Mehikon vitosta olen kokeillut ja fiilikseksi on jäänyt sellainen yleinen löysyys ja epämääräisyys, niin soundin kuin tatsinkin puolesta. Kokeilemani jenkkifemmatkin ovat olleet vähän niin ja näin.

Jotenkin tuntuu ettei Fender ihan hirveästi halua panostaa noihin 5-kielisiin, valtaosa Fenderin asiakaskunnasta kun kuitenkin halunnee perinteisiä nelareita. Oikeastaan ainoa todella hyvä Fenderin vitonen jota olen päässyt kokeilemaan on ollut Roscoe Beck-malli.
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
okabass
03.02.2007 18:04:58 (muokattu 03.02.2007 18:11:54)
Walit ovat kuriositeetteja ja suurin osa niiden käyttäjistä on niiden aktiivikäytöstä luopunut. Mitä tulee hintoihin niin Vintage-Federit repivät kevyesti kovempia hintoja, aina ja jatkossa kaula vaan kasvaa.

Ei ole tarkoitus mollata Waleja, mutta tässä keskustelussa ei ole kysymys Waleista, vaan Fenderin laadusta eri aikoina. Mitäs jos avaisit Wal-hintalaatukeskustelun ihan omana aiheenaan.

MOI
Mutua. Näin varmaan on, ainakin "herkullisimpien" tyyppien ja vuosimallien kanssa.

Siis, minähän kirjoitin:
" MoI
Soitin aikoinaan n. vuoden -74 tai -75 presarilla. En kaipaa sitä peliä yhtään. Squier PB -83 (tai -84?) on ihan eri luokkaa. Siitä mun -73 JB kertoo aika paljon se, että se on ollut vuosia osina. Mulla on toiminut vuodesta -89 WAL bassot. Paitsi -05 vuoden soittelin pääasiassa tolla Squierilla."

Tähän tuli viesti johon vastasin.

Ei kai ole kiellettyä edes viitata muihin merkkeihin, vaikka kyse on " Fenderien laadusta vuosien varrella".

Eipä minulla ole tarvetta avata ko. keskustelua. Eikä sen puoleen jatkaa tätäkään vintnage 7ender-liturgiaa.
Värinä
03.02.2007 18:57:12
Mistä sie tuon '74 jutskan olet kaivanut?

Jostain muistan lukeneeni jonkun noin sanoneen. Siis hyvin mahdollisesti olen itse tuon keksinyt...
Rock and/or Roll
J.Hollström
03.02.2007 19:04:40
Jostain muistan lukeneeni jonkun noin sanoneen. Siis hyvin mahdollisesti olen itse tuon keksinyt...

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=135192&o=0

Täällä ketjussa siitä oli juttua. Myös WALit on yllättäen kehissä.
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1
Boxeri
03.02.2007 21:25:04
Paljon pyydät?
Hehheh... Ei kait sulle backerit kelpaa ;-D varsinkaan Unoriginaalit.

-LakuPlekuBaso-
"VoiVoi..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)