Aihe: Miksei vintage-vahvistimia tehdä enää?
1 2 3
MarkoA
13.12.2003 17:27:14
http://www.kendrick-amplifiers.com/

Tuolla kans erittäin "vintage" tyylisiä vahvareita.
Jos joku innostuu lukemaan Gerald Weberin kirjan
a desktop reference of hip vintage guitar amps
niin siellä viimeistään selviää miksi tuommonen
vintage peli kuulostaa ja soi oikeasti eriltä kuin tämän
päivän vahvistimet. Jopa reissuet saattaa olla kaukana originaalista. Hyvä kirja kaikille putkivahvareista enemmän
tietoa haluaville. Siinä on kyllä paljon semmosta elektroniikkaa ja teoriaa ettei se kaikkia silti varmaan jaksa kiinnostaa.
Kendrickin alkutuotannon vahvarit, jotka on lähes suoria kopioita vanhoista Fendereistä on käsittääkseni erittäin arvostettuja
vaikka eivät ole kuin jotain 10 vuotta vanhoja.
--- Well - The house is a rockin' don't bother knockin' ---
rhizome
14.12.2003 14:42:22
http://www.kendrick-amplifiers.com/

Tuolla kans erittäin "vintage" tyylisiä vahvareita.
Jos joku innostuu lukemaan Gerald Weberin kirjan
a desktop reference of hip vintage guitar amps
niin siellä viimeistään selviää miksi tuommonen
vintage peli kuulostaa ja soi oikeasti eriltä kuin tämän
päivän vahvistimet. Jopa reissuet saattaa olla kaukana originaalista. Hyvä kirja kaikille putkivahvareista enemmän
tietoa haluaville. Siinä on kyllä paljon semmosta elektroniikkaa ja teoriaa ettei se kaikkia silti varmaan jaksa kiinnostaa.
Kendrickin alkutuotannon vahvarit, jotka on lähes suoria kopioita vanhoista Fendereistä on käsittääkseni erittäin arvostettuja
vaikka eivät ole kuin jotain 10 vuotta vanhoja.

Niin no, en epäile etteikö nuo Kendrickit kuullosta hyvältä, mutta mitä tulee kirjallisuuteen niin en kovin paljon tuon Weberin kirjan perään olisi. Ei se Weber siellä varmaan esim. mistään kangaspäällysteisten lankojen paremmasta saundista höpise, mutta on kyllä aika moneen otteeseen esim. Ampagessa ihmetelty sen kirjoituksia eri medioissa. Mitä tulee noin yleisemmin tietolähteisiin, niin aikamoinen konsensus rakentajien keskuudessa on se että Kevin O' Connorin kirjat ovat parasta A-luokkaa. Myös JTM45 foorumi on must vintage harrastajille ja DIY porukalle...justiinsa tuli viestiä että pian saa custom made mustardeja - itse olen ainakin tilaamassa ja jos jotakuta kiinnostaa niin voidaan sitten tilata vaikka samalla kertaa. Huh, ostin JMP:n tuossa ihan vähän aikaa sitten ja nyt olen satsannut siihen uutta osaa, konkkia, turretteja, muuntajaa jo yli ostohinnan!!?? Sellaista vintage-pelinpitoa täällä. :) Kyllä vaikkapa noita konkkien erilaisia soundeja tai erilaisia muuntajia voisi kuunnella vaikka maailman tappiin asti, vaikkakin uuden tyyppisten saundien hakeminen viekin nyt enimmän osan. aikaani. Pöh, ei kai nää Vintage keskustelut ihan näin äkkii lopahda?
booster
14.12.2003 15:44:01
Ei kai Marshall ole point-to-point tekniikalla vahvistimiaan ikinä tehnyt? Eikös niissä jonkinmoiset kytkentälevyt (eyelet, turret tms.) aina ole ollut?

Hmm, mä en sanastoa/tekniikkaa tunne, mutta tämännäköisen ostin PTP-marsuna:
http://www.uta.fi/~hs65787/marshall/inside.jpg
Shaft
14.12.2003 15:50:44
Hmm, mä en sanastoa/tekniikkaa tunne, mutta tämännäköisen ostin PTP-marsuna:
http://www.uta.fi/~hs65787/marshall/inside.jpg

Kyllähän tuollaisia usein kutsutaan PTP:ksi vaikka ne eivät sitä varsinaisesti olekaan. Mutta onko sillä nimityksellä niin väliäkään?
Mikko Kankaanpää
16.12.2003 13:25:28

Ok, vitsihän tää vaan (toki huolestuneen sorttinen), sillä jo näin monta viestiä ketjussa eikä muistaakseni kukaan muu kuin Jaska ole kyseenalaistanut "vintagen" paremmuutta suhteessa esim. myöhemmin tehtyihin piirilevymarsuihin.

Olen samaa mieltä että monet uudemmat vahvistimet ovat paljon parempia kuin 60 luvun originaalit, etenkin jos pyöritään samoissa hintaluokissa. Sijoittaisin ennemmin käsin tehtyyn boutique vahvistimeen kuin vanhaa rämään marshalliin... Olen muutamia vanhoja marshall sisuksia katsellut ja ihmetellyt että miten tämäkin on kestänyt jo 30 vuotta... Tosin jos sijoittaa joitakin satoja euroja perushuoltoon niin kyllä vanhasta saa helposti kestävämmän kuin uudesta piirilevy marshallista...

Vintage vahvistinten "paremmuus" verrattuna re-issuehin perustuu suurelta osin siihen että komponenttien arvot muuttuvat ajan myötä. 50-60 luvun vahvistimissa lähes jokaisen vastuksen arvo on muuttunut, elkot kuivuneet, puhumattakaan kaiuttimesta jolla on soitettu 40-50 vuotta. Nämä seikat yhdessä johtaa yleensä "pehmeämpään" soundiin...

Tehkää ite. *Se* vahvari makuunne...viimeinen DIY provo - yli 80% tähän viestiketjuun vastaajista osaisi.

Kannattaa kyllä tehdä itse, tosin tuleeko tuo halvemmaksi ja kuinka monessa vuodessa saadaan viimeistelyt valmiiksi on eri juttu... Miten tahansa, ennenkuin aloittaa kannattaa harrastaa reilusti itseopiskelua ja uskoa ainakin ne turvallisuus ohjeet.-)

...eiku...biisejä pittää tehä ja ajatella romppeita vähempi.

Paras neuvo koko palstalla tähän mennessä.-)

Tosiasiahan on että tyylitajuton soittaja jolla ei ole soittotatsi kohdillaan ei saa hyvää soundia vahvistimesta ulos vaikka kamat olisi mitkä... Toisaalta hyvä soittaja saa heikommistakin kamoista hyvät soundit esiin...

Mikko
Mikko Kankaanpää
16.12.2003 13:26:15

Weberin kirja on ihan mielenkiintoista luettavaa, mutta siihen pitää suhtautua tietyllä kriittisyydellä. Muutenkin siinä on vähän turhaa hehkutusta, että ennen kaikki tehtiin paremmin. Weber yrittää järjestelmällisesti todistella, että jokaikinen vanha komponentti on jotenkin uusia vaihtoehtoja parempi. Toki monessa asiassa on perääkin.

Olen samaa mieltä!

Mikko
booster
16.12.2003 13:31:09
Pistin nyt tuon marsuni PTP-vehkeenä nyt kumminkin myyntiin.. :)
Sikäli hyvällä omallatunnolla että ei siinä nyt mitään piirilevyä ole.
Mikko Kankaanpää
16.12.2003 13:33:08

Olen huomannut,
että maailmanmerkkien reissueiden kohdalla asiakas joutuu maksamaan aika ison osuuden kuorista... blackface-fenderin reissuessa taitaa se musta etupaneeli maksaa 50% koko styrkkarin hinnasta.

Ei kai nyt sentään... Kyllä noihin kuoriin uppoaa helposti omaisuus jos ei tee niitä itse ja siltikin, mutta käsittääkseni monet boutique vahvistin valmistajat sijoittavat ison osan laadukkaisiin osiin jotka yleensä ovat juuri siksi niin pirun kalliita että ovat lähes 1:1 kopioita noista 60 luvun vastaavista.

Mikko
Volle
25.12.2003 12:33:21
No niin. Edellisellä sivulla juuri kerroin, kuinka plexi on mulle ilman keinokuormaa ihan tarpeeton kapistus. Nyt kuitenkin olen 60-luvun lopun / 70-luvun alun Laneyn plexi-marsun tapaisen 60 wattisen nupin (onnellinen) omistaja. Nyt on sitten sitä vintakea.
Haluan kitarakaapin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)