Aihe: Kumpi tärkeämpää?
1
trackson
02.02.2007 10:35:20
Jos helppo soitettavuus ja hyvä soundi olisivat suorassa trade off suhteessa keskenään (omasta mielestäni näin on, koska paksummat kielet, kielten jäykkyys sekä ronskiotteinen soitto tuottaa omasta mielestäni paremmman soundin kuin toinen ääripää) , niin kummasta olet valmis tinkimään? Kumpi tärkeämpää asteikolla 1-10? (1 = helppo soitettavuus, 10=paras mahdollinen soundi)
"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
Karlsson
02.02.2007 10:38:16
Puutun asetelmaan sen verran, että tuo on tottumiskysymys. Jäykät kielet ja korkea setuppi ei ole automaattisesti "huonompi" soittaa. Ainakin omalla kohdallani tuo huonous menee turhan lörppöyden piikkiin usein.
"Oon vain KMT. Legenda jota yliarvostetaan liikaa" -KMT
"Kun emmä paskaa osta. Jätän kauppaan." -Niskamies
Teijo K.
02.02.2007 10:50:40

Jos helppo soitettavuus ja hyvä soundi olisivat suorassa trade off suhteessa keskenään (omasta mielestäni näin on, koska paksummat kielet, kielten jäykkyys sekä ronskiotteinen soitto tuottaa omasta mielestäni paremmman soundin kuin toinen ääripää) , niin kummasta olet valmis tinkimään? Kumpi tärkeämpää asteikolla 1-10? (1 = helppo soitettavuus, 10=paras mahdollinen soundi)

Miusta nuo ei ole, siis trade off -suhteessa.

Mutta voihan sitä tietenkin mielikuvitella, ja jos olisivat niin aika 50/60 kompromissiin siinä kai olisi pyrittävä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
bize
02.02.2007 10:53:05
Minusta se asetelma on näin, että paksut kielet -> parempi soundi, parempi soitettavuus vs. ohuet kielet -> huonompi soundi, huonompi soitettavuus, parempi ergonomisuus. Vasurille ohuempi parempi, oikealle paksumpi parempi. Mutta kyllä se keskitie sieltä löytyy. :)
"Mua vituttaa kaikenmaailman tumputtajat, joitten soundissa ei oo diskanttia ollenkaan." -unable
Cornflake
02.02.2007 10:59:18
Mä dikkaan paksuista ja/tai jämäköistä kielistä. Lötköjen kanssa en ole ikinä oppinut skulaamaan. Edes sitä vähää mitä jämäköiden:-)

Skullstringssit on jämäkkyydessään nyt kiva juttu. Soundi ei ole ihan viimeisintä parasta mitä on tullut vastaan, mutta menettelee. Eli tässä tapauksessa jäykkyys ajaa soundin edelle. Hitusen, mutta kummiskin.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
bize
02.02.2007 11:08:01
Mä dikkaan paksuista ja/tai jämäköistä kielistä. Lötköjen kanssa en ole ikinä oppinut skulaamaan. Edes sitä vähää mitä jämäköiden:-)

Jos ruista on ranteessa tai ei soita kamalasti niin mikäs sen parempaa.

Nim. ex-55-115
"Mua vituttaa kaikenmaailman tumputtajat, joitten soundissa ei oo diskanttia ollenkaan." -unable
seak
02.02.2007 11:16:13
Minusta se asetelma on näin, että paksut kielet -> parempi soundi, parempi soitettavuus vs. ohuet kielet -> huonompi soundi, huonompi soitettavuus, parempi ergonomisuus. Vasurille ohuempi parempi, oikealle paksumpi parempi. Mutta kyllä se keskitie sieltä löytyy. :)

Tämä on tätä makunsa kullakin -osastoa, mutta näin kuriositeettina pitää mainita, että mulla taas on ollut juuri päin vastoin. Tuntuis, että mun oikean käden tatsille pikkasen kevyemmät kielet on tuntunu paremmilta röytää kun taas vasemmalla on mukavampi painella vähän stydimpiä kieliä. Ja tämä siis sormilla soittaen, plekun kanssa oon taas tykännyt sitten paukuttaa paksumpia kieliä. Koukkunsa kullakin :) Soundi sitten taas on kyllä toki paksummissa kielissä parempi ja on meikäläisenkin maulle se kompromissi sieltä jostain löytynyt.
A veteran of a thousand psychic wars.
Kallekorvola
02.02.2007 11:33:07
mä pääsen helpolla tästä kun mulla on suht jäksyt kielet tosi matalalla, ja tykkään iisimmän tatsin soundista...
Keny
02.02.2007 11:41:45
Mikä nyt sitten on ohut ja mikä paksu.Musta 45-105 setti ei ole kumpaakaan vaan sopiva ja kyllä niillä ääripäilläkin vetää mutta helpoiten saa tota normisettia ostettua.

Soundin puolella olen ja sitä taas en saa paksuilla ja korkeelta eikä kyllä muutkaan mitä oon kuullu....siis se soundi mitä haen.99% se mun soundimaku on lähteny normisetillä ja matalammalla tatsilla mitä olen monia soittajia seurannu sekä nähny.Painotan viellä että on paljon musasta kiinni että mikä soundi mihinkin sopii mutta edellen soundi on tärkein=setuppi.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Teijo K.
02.02.2007 11:41:51

mä pääsen helpolla tästä kun mulla on suht jäksyt kielet tosi matalalla, ja tykkään iisimmän tatsin soundista...

Mie taas tykkään iisin ja kovan tatsin soundeista sekä ohuemmilla että paksummilla kielillä. Kaikki erilaisia, kaikki hyvänkuuloisia. Mutta eritavalla. Soitto taas asettaa jokaisessa tapauksessa omat haasteensa ja helpotuksensa, etten osaa noista valita sitä vaikeintakaan tai helpointa sen koommin. Ihme epeli olen, mutta noin sen vain koen. Tilanteen ja muun musan mukaan voi sitten valkata vähän eri säädöissä olevaa bassoa eripaksuisilla kielillä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
absqua
02.02.2007 12:07:40
Mun mielestäni nuo on saman asian eri puolia, enkä osaa sijoittaa niitä janan eri päihin, tms vastakkainasettelua harjoittaa.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
seak
02.02.2007 12:26:32
Mie taas tykkään iisin ja kovan tatsin soundeista sekä ohuemmilla että paksummilla kielillä. Kaikki erilaisia, kaikki hyvänkuuloisia. Mutta eritavalla. Soitto taas asettaa jokaisessa tapauksessa omat haasteensa ja helpotuksensa, etten osaa noista valita sitä vaikeintakaan tai helpointa sen koommin. Ihme epeli olen, mutta noin sen vain koen. Tilanteen ja muun musan mukaan voi sitten valkata vähän eri säädöissä olevaa bassoa eripaksuisilla kielillä.

No eipä tuossa mitään ihme epeliyttä sen kummemmin ole, noinhan se asia loppupeleissä on. Samaa mieltä näin ytimekkäästi sanottuna.
A veteran of a thousand psychic wars.
Keny
02.02.2007 15:36:26
Mun mielestäni nuo on saman asian eri puolia, enkä osaa sijoittaa niitä janan eri päihin, tms vastakkainasettelua harjoittaa.

Tota yritin omassa kommentissa myös sano mut ei onnistunu tai sitten hukku taas kerran pointti multa.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)