Aihe: kevyt modaus parille mikille 1 | |
---|---|
![]() 01.02.2007 15:55:57 | |
Osaisiko joku sanoa, olisiko seuraava modaus edes mahdollinen. Minulla on Oktava MK 319 ja olen juuri saamassa ADK A51V:n. Koska ADK:n sanotaan olevan U67-tyyppinen elektroniikaltaan ja Oktavan taas kapseliltaan, ajattelin ottaa Oktavan kapselista sen HF-resonaattorin pois ja asentaa kapselin ADK:hon. Samalla saisin hoidettua Oktavan grilliongelman kerralla pois. Tähän mennessä tuo kai kaikki onnistuu, mutta olen kuullut, että Oktavan transformeri on parempi kuin kiinalaisten mikkien, joten tekisi mieleni laittaa saman tien se Oktavan transu ADKhon. Tuleeko vastaan jotain impedanssi- ym ongelmia? Willie | |
![]() 01.02.2007 18:24:08 | |
ADK on FET-etuvahvistimella ja U67 putkella joten ei ihan läheltä liippaa, ADK kyllä kehuu että mikki kuulostaa U67:lta. Ilmeisesti siinä on sitten melkoisesti yläpääkorostusta, nimittäin U67 ei ollut tarkoitettu lähimikiksi vaikka sitä sellaisena alettiinkin käyttää (jenkit tykästy proximity-alapään ja kirkkaan yläpään tuomaan saundiin). U87:ssa taas tuo kapselin diskanttikorostutus on dekompensoitu elektroniikalla joten sillä saadaan siistimpi lähimikkisaundi. En menisi ADK:ta kuitenkaan ehkä modaamaan tuolla Oktavan kapselilla, se Oktava kannattaa modata erikseen, eli ottaa se hf-disk pois yms. ( http://oktavamod.com/mk319.html ). FET:in vaihto on kyllä hankala homma jos siihen lähtee. Keraamiset konkat ainakin kannattaa vaihtaa polypropyleenikonkiksi. Saman modit tietty käy ADK:llekin (siis konkat lähinnä), kannattaa verrata sitä U87:n kytkiksiin eli miten siinä on tuo kapselin diskanttikorostus kompensoitu (ellei nimenomaan halua sitä korostettua yläpääsaundia mikä Neumannin perintönä noissa tuontyyppisissä kiinalaisissa kapseleissa on - tosin voi niitä kapseleita olla muunkinlaisia). | |
![]() 01.02.2007 18:46:02 | |
Kiitos, mhelin, kommentistasi. Luulen yrittäväni sitä kuitenkin. Kiinalaisten mikkien yläpäätä on yleisesti pidetty "rumempana" kuin Neumannien. Jos nyt oletan, että se yläpään korostus johtuu muustakin kuin kapselista (sitä kuulemma kiinalaiset eivät ole oppineet virittämään), Oktavan paksukalvoinen kapseli vastaavasti pyrkii pudottamaan yläpäätä jo n. 14kHz alkaen aika rajusti. Elektroniikkoihin en ihan näillä tiedoilla uskalla tarttua (korkeintaan se transun vaihto päikseen...jolleivät ne ole jotenkin ihan eri maailmasta elektronisesti). Laitan kuitenkin korvan taakse ajatuksesi, sillä tämä mikkifetisismi tuntuu vain pahenevan! Ei tuo kapselien vaihdon kokeileminen maailmaa kaada vaikka pieleenkin menisi. vaihdan sitten takaisin. Kysyin Michaen Jolyltäkin asiaa ja hän piti sitä kokeilemisen arvoisena ideana. Suapas nähhä. | |
![]() 02.02.2007 10:09:52 | |
Toi transformerin vaihto sekoittaa imbedasit maukkaasti. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)