Aihe: kipeytyykö paikat?
1 2 3
Basismi
01.02.2007 21:16:09
Ei ole tainnut ikinä soittamisesta kipeytyä mikään paikka. Mutta sitä tuleekin liikuttua huomattavasti enemmän kuin soiteltua. Jotain hyötyä olla laiska soittelija.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
sirdickyj
01.02.2007 21:18:16
Voin kyllä pitää esitelmän ja monia neuvoja antaa mutta en osaa sillai kirjottaa että siitä mitn tajuis.Monta vamma ollu käsissä mistä pahin viime vuonna noin 6-8 kuukautta mihin sitte kaatu koko soitto ja bändi.Aivan paskana olin kuten Sir itse todisti kun näki mun rävellyksen.

Keny ottaa koht pataan. Ton vikan jutun takia.
Pataan! ...+alv.
Wilkeson
01.02.2007 21:39:57

Tuleex alv:itki päälle?
Daddy went to the store for cigarrettes....And never came back
Jesus Muerte
01.02.2007 22:01:14
Miulla tuntuu olevan soittkäsi (vasen siis) jatkuvasti jännittyneenä. Nyt oon huomannu sen vasta parin viimesen kuukauden aikana, enkä keksi mitään keinoa saada sitä rennoks.

Oletko kokeillut muuttaa hihnan pituutta?
Wilkeson
01.02.2007 22:42:06
Aika hyvää vinkkiä, ja näköjään en ole yksin ton vaivaisuuden kanssa.

Aika hyvää vinkkiä...-> 3-4 x salil viikossa ja 2-3 x vapaaottelu viikossa = Ei paras yhdistelmä. Paikat aika soseena melkee koko ajan mutta soittamista ei oikeestaa haittaa. Omapa on valintani ja tietosesti paikat saattaa paukkuu paskax välillä.

Mutta soittaessa ei kipeydy oikee mikää paitsi sormet basana välillä jos on revitelly pari pitkää settii ja viel vähä lisää.

Keikan jälkee aamusta kipeytyy yleensä pää :)
Daddy went to the store for cigarrettes....And never came back
T.Nick
01.02.2007 22:49:23
Ei olis ollu kyllä tällaista kipeytymisaaltoa esiintynyt vielä 60 vuotta takaperin. Se oli sitä aikaa, kun aurat oli puusta ja naiset oli miehiä.

Mulla ei ole koskaan ollut mitään fysiologisia onkelmia, jotka olis aiheutunu soittamisesta. Oon kyllä pienestä pitäen harrastanu urheilua sm-tasolla ja sitten isommasta lähtien lopettanu sellaset omituisuudet. Nykyään tulee käytyä jonkun verran puntilla ja lenkillä ja eritoten "nyrkkeilemässä". Kuten omakuvasta voi todeta. En voi kehuskella Dickin tavoin olevani 192 cm pitkä, mutta onpahan massaluvussa yhtä monta numeroa ja puolet siitä on lihasta. Saa aika paljon roudailla muidenkin kamoja keikoilla. Ei sillä että kavereilla olisi jotain selkävikoja.

Onko kukaan miettiny sellasia, että jos sitten taas treenaa liikaa tai pitää "liian" hyvää huolta itsestään, niin tuleeko soittopuuhiin takapakkia? Joskus raksalla töissä ollessani pelkäsin sitä, että kun kantaa isoja kiviä päivät pitkät ja ranteissa suonet pullottaa, että meneekö sitten vaan kieliä poikki ja kieliin ei osu ja kaula muuttuu sahanpuruksi.

Ei ole ilmennyt sellaisia vaikutuksia asiaan. Paras tapa suhtautua, on olla ajattelematta niin kauan, kun menee hyvin.

Sama yhdessä lauseessa: Ei ole viat vaivannu, mutta onko liiallisesta hyvinvoinnista haittaa esim. nakkien motoriikkaan? Eipä soitellu Bruce Leekään muutenkuin ksylofoonia kavereiden hampailla.
Tosimies ei välitä
Oan
01.02.2007 23:12:53
Onko kukaan miettiny sellasia, että jos sitten taas treenaa liikaa tai pitää "liian" hyvää huolta itsestään, niin tuleeko soittopuuhiin takapakkia?

Veikkaisin että rankka otetreeni tekee hallaa sormien hienomotoriikalle, mutta sekin lienee kiinni lähinnä harjoittelun järkevyydestä. Suoraan hevosen suusta, niin sanoakseni: http://forum.harjoittelu.com/t178-P … arjoittelun-Sivuvaikutukset%3F.html

Omakohtaisia kokemuksia aiheesta on sen verran, että sain painoharjoittelulla ranteeni hajalle; huono tekniikka yhdistettynä huonosti suunniteltuun treeniin johti aika ikävään ylirasitukseen käsivarren lihaksissa. Mutta siitä nyt voi syyttää lähinnä omaa huolimattomuuttaan.
"Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä." - Armo Pohjavirta
sunder
01.02.2007 23:32:42
Powerball ei korvaa voimaharjoittelua, eikä sen pyörittelyä voi verrata painojen nosteluun. Kannattaa käydä fysioterapeutilla jos ei kuntoharjoittelusta tule mitään - kyse ei ole siitä etteikö se sopisi sulle, vaan siitä että jossain on oikeasti vikaa.

Onhan tuo powerball ihan käypä vehje rentouttamiseen ja lämmittelyyn, mutta kyllä ne kädet saa huomattavasti parempaan kuntoon monipuolisella voimaharjoittelulla. Eikä tarvitse käydä edes salilla, kotikonstein pääsee taatusti pitkälle

Ei tässä mitään sellasta ole, minkä takia pitäs fysioterapeutille lähtä. Ehkä se johtu vaan siitä kö oli käet kipiänä ja väärästä punttitekniikasta, mut kyllä tolla gyropallolla saan just sellasta harjotusta ku mun käet kaipaakin.

Ranteitakin koitin jossaki välissä punteilla vahvistaa, mutta kun se on semmosta nivelten natinaa ja muutenkin ähkimistä nii ei oikeen nappaa. Pitäs saaha kyl jostaki jelppiä jos tuota punttien kalistelua vielä alkais harrastaan. Tekniikat kohilleen ja silleen.
"tuo soundi oli niinku ois kissanpennuilla soittanu" -Lemmes
J.Hollström
01.02.2007 23:43:05
Musahommissa paikat kipeytyy enemmän roudaamisesta kuin soittamisesta. Pari viikkoa sitten meni niskat ja koko oikea puoli jumiin ja vaimon diagnoosi oli "liikaa muusikoiden.net:iä". Oli oikeassa. Kävin lääkäriltä relaksoivaa kolmiolääkettä ja tulehduskipulääkettä + lähetteen fysioterapiaan. Nyt alkaa helpottamaan. Syy on pelkästään päätteen ääressä olosta ja liikunnanpuutteesta. Pitäs mennä vaikka hiihtämään ennemmin kuin tiirata mitä täällä jauhetaan.
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1
tammina
01.02.2007 23:47:24

Harvemmin kipeytyy paikat nykyjään...tosin raskaan raudan
raadantaa on tullut harrastettua musiikin ohella jo
lähemmäs 25 vuotta ja joskus on ollut aikoja jolloin
kokonaisrasitus on mennyt överiksi.

Itse en treenaa kyynärvarsia muuten kuin "huoltotreenin" -omaisesti;
15kg tangolla rannekääntöjä alhaalta sormenpäiltä ylös,
vuorotellen myötä ja vasta -otteilla 1 pitkä sarja,
niin monta toistoa kuin menee (tarvittaessa päälle 100).
Pumppaa hyvin verta lihaksiin sekä harjoittaa koko
kyynärvarren seutua.
Oan
01.02.2007 23:59:09
Ranteitakin koitin jossaki välissä punteilla vahvistaa, mutta kun se on semmosta nivelten natinaa ja muutenkin ähkimistä nii ei oikeen nappaa. Pitäs saaha kyl jostaki jelppiä jos tuota punttien kalistelua vielä alkais harrastaan. Tekniikat kohilleen ja silleen.

Hyvää rannetreeniä on vaikkapa sellainen, että heität matolle toiseen päähän jotakin painavaa ja alat sitten toisesta päästä rullata mattoa ja hiissata sitä painoa itseesi päin. Pyyhkeen rullaaminen tästä kevyempi versio - mutta se pitääkin sitten tehdä huolella eikä miten sattuu jotta hommasta olisi hyötyä.
Monipuolisimman variaation saa, kun otat tukevahkon, n. metrin pituisen kepin, teet siihen reiän keskelle ja pujotat kestävää narua/köyttä siitä läpi. Sitten vaan painoa narun toiseen päähän (muutamasta kilosta voi lähteä liikkeelle), nouset pöydälle, tuolille tms. ja alat _suorin_ käsin "rullata" keppiä. Naru siis kiertyy kepin ympärille ja paino nousee; kun saat sen ylös asti, laske käänteisellä liikkeellä. Vaihda otetta (myötä, vasta), leveyttä, painoa, korkeutta....takaan että tuntuu ranteissa jos teet homman kädet suht. suorina.
"Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä." - Armo Pohjavirta
Keny
02.02.2007 08:21:45

No nyt ainaskin kipeytyy paikka.

Mulla toiminu punttisali,lumikenkäily,säkin hakkaaminen,venyttely,hieroja jne.Kaikessa pitää olla tietty kohtuus ja kehoa pitää kuunnella mutta jos vaan soittaa ja jyystää bassoa monta tuntia päivässä niin varmaan menee paskaks mestat.Tiedän et suuriosa muusikoista ei haluu urheilla/liikkua ollenkaan mut oma vika sitte.Varsinkin kun ikää tulee niin vaivat vaan pahenee.Eilen 42.

Ei nuorempana ollu mitään hätää paitsi sillon kun treenas konsalla 5 tuntii päivässä.Ihan kahjoo touhuu.Judon lopetin kyllä tossa 90 luvun lopussa kun kädet oli tukossa koko ajan.

Riippuu tietty et mitä kamaa soittaa eli suoria kaseja jaksaa vääntä kevyesti(monta tuntia) jos basson tatsi on tarpeeks kevyt ja soittoasento hyvä.Jos haluu soittaa korkeella tatsilla ja niinsanotusti käskeä bassoa niin siitä vaan jos mestat kestää.Hienoa katottavaahan se on kun äijänä vetää.Ittellä verotti käsiä paljon tietty repiminen ja peukuttelu soitossa.Nyttemin oon sitäkin tsekannu ja yrittäny varoa tiettyjä juttuja ja MUISTAKAA se soittoasento vaikka kuinka pitäsi olla rock tai punkpolvissa asento.Myöskään basso kainalossa ei ole hyvä pidemmän päälle tyylin fuusio.

Paljon vaikuttaa myös se että mitä tekee duunikseen ja himassa.Jos on paljon raskaita hommia niin kädet vaatii lepoa ja huoltoa.Viina,rööki ja rasvaset ruuat on pahasta jolloin verisuonet tukkeutuu ja aineenvaihdunta ei toimi.

Nää vitun tietokoneet(istuma asento)ja perkeleen näppikset on mulle kaikista pahin(8 tuntia päivässä).Heti kun on 2 viikkoa lomalla tai enemmän niin vaivat hävii suurimmaks osaks.Nyt on aika jumissa hartiat mikä säteilee käsiin.

Sori kiroilu.Helvetin hiirikin.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
pekezu
02.02.2007 09:08:18

Aikanaan kun selloa soittelin sain oikealle kädelle aikamoista tulitusta kun sopivaa asentoa ei millään löytynyt. Bassoa soitellessa seisaaltaan tai istualtaan ainoa paikka, joka välillä kipeytyy on oikean käden peukalon lihas, sekin liiallisesta puristuksesta siihen hemmetin muovilätkään. Sitten aina muistaa välillä, ettei tässä nyt olla puuta veistämässä ja höllää ja heti helpottaa. Hartiakipuja oli nylonhihnan kanssa, leveämmän nahkahihnan jälkeen nekin hävisivät. En tosin ole pitkään soitellut, joten tuollaisia rasituskipuja ei niin paljoa ole.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
Keny
02.02.2007 09:53:12
Joo, liikaa m.nettiä on kyl ihan totta. Tai siis mitä vaan koneella istumista. Itseasiassa istumista ylipäänsä, jos on huono asento. Ja täähän on ERITTÄIN huono asento tää näppiksen kans pulaaminen.

Sitte kanssa, mulla on basso liian ylhäällä, koska soitan sormilla. Muuten hyvä, mutta tulee tosi huono kulma oikeeseen käteen. Tuntuu tuolla lapaluissa sitte.

Keny on oikeessa, et kaikenlainen urheilu ja liikunta auttaa varmaan. Kunhan ei mee överiks.

Ainakin sun omakuvassa on hyvä asento käsillä ja korkeus hyvä.
bize
02.02.2007 10:05:55 (muokattu 02.02.2007 11:12:56)
No, mulla meni puoltoista vuotta sitten vasen ranne todella kipeeks. Pikkuhiljaa se siitä parani kun alkoi toimia asian eteen, mutta se edellytti basson vaihtoa ja kokonaisvaltaista tekniikkaremonttia. Jos aktiivista soittoa kertyy päivässä yli kolme tuntia, niin silloin kyllä joutuu väistämättä tekemisiin fyysisten ongelmien kanssa ellei käy sikahyvä tuuri.

Ranne parani mulla, mutta nyt se on hieman kipeytynyt kiitos toimistotyön (näppiksen ääressä oloa, kirjeiden avaamista, postinjakoa, ovien avaamista (50 ovea 2 kertaa päivässä), postinippujen nostamista kärristä ym.). Siihen päälle parin tunnin treenit, niin ei kipeytyminen sinänsä yllättävää ole..

Lähtökohtana kaikkiin rasitusvammoihin on puuttellinen verenkierto rasitusalueella. Verenkiertoa voi parantaa:
-aerobisella liikunnalla (2-3 x viikossa puolesta tunnista tuntiin), ylävartalon kannalta parhaita ovat esim. uinti, hiihto, kuntonyrkkeily, kesäisin rullaluistelu sauvojen kanssa. Monipuolinen harjoittelu kehittää parhaiten.
-venyttelemällä ja kevyesti treenaamalla ylävartalon/käsien kannalta olennaisia lihaksia (syvä rintalihas, lapojen lähentäjät, olkäpään/hartian/käden seudun lihakset). Salitreenillä voi kääntää homman itseään vastaan, jos ei anna lihasten palautua tai ei venyttele/verryttele kunnolla.
-powerballilla pienillä kierrosnopeuksilla
-lopettamalla tupakoinnin
-ottamalla rennosti (stressin aiheuttama lihasjännitys heikentää verenkiertoa erityisesti käsissä). Tässäkin tupakoinnin lopettaminen auttaisi pitkällä tähtäimellä.
-pukeutumalla lämpimästi, jos mahdollista
-kuten aiemmin jo mainittiin, syömällä kohtuullisen terveellisesti, jotteivat verisuonet täysin tukkeudu rasvasta
-käymällä hierojalla
-treenaamalla ryhdin kuntoon; veri kiertää paremmin käsissä hartiat ovat kohdallaan eivätkä "roiku edessä". Tähän auttaa lapaluiden lähentäjälihasten, vatsa- ja selkälihasten voimaharjoittelu 2-3 x viikossa, sekä tasapainolaudalla seisominen (aktivoi syviä, ryhtiä ylläpitäviä lihaksia)
-ensimmäisen kylkiluun oikean asennon varmistavalla aktivointiharjoituksella (ennaltaehkäisee TOS-ongelmaa, eli hermopinnettä hartiaseudulla, jossa käsiin menevä hermo jää puristuksiin luun alle). Tämä on hankalampi selittää, asetetaan vasen käsi otsalle vasemman silmän yläpuolelle ja painellaan n. sekunti kerrallaan viisi kertaa ja painetaan päällä vastaan niin, ettei liikettä tapahdu. Sama vasemman korvan yläpuolelta, ja molemmat soveltaen oikealta puolelta. Kerran päivässä riittää.

Lisäksi kannattaa etsiä risteyskohtaa soittimen korkeuden, kielten paksuuden ja korkeuden sekä kaulaprofiilin kohdalla ergonomian ja cooliuden välillä. Ja säilyttää fiilis, muutenhan noista ei juuri musiikin kannalta hyötyä ole jos terveysasiat muuttuvat itsetarkoitukselliseksi.

Lisäksi:
http://www.fysi.fi/fysi_lehti3_2003_10.shtml

Klasaripuolelta:
http://www.palkkatyolainen.fi/pt2005/pt0502/p050301-l1.html
"Mua vituttaa kaikenmaailman tumputtajat, joitten soundissa ei oo diskanttia ollenkaan." -unable
Cockscene
02.02.2007 10:07:11
Kaheksan tuntia päivässä koneella töissä, siitä soittamaan pariksi klmeksi tunniksi, ja siitä kotiin koneelle. Ei ole todellakaan mikään ergonominen elämäntapa mullakaan.

Sormet kipeytyy oikeasta kädestä, kun tulee välillä liian paljon ja liian nopeaa soitettua liian kovalla tatsilla. Selkä nyt on jo muutenkin sökönä.

Pitäishän sitä aina jaksaa venytellä, ja monesti biisien jälkeen käsiä venyttelenkin. Ja se jota oon huomannu, että monet ei huomaa, on että kun tulee pakkasesta sormet kohmeessa, niin heti tartutaan soittimeen sormet jääkylminä. Ite onneksi alkanu näin talvisin aina ulkoa tullessa huuhtelemaan kädet lämpimän veden alla jonkin aikaa, että lihakset kerkee rentoutua ja lämmitä ennen käyttämistä. Tällä keinolla sormet ei mene heti jumiin.
Jos joku asia on varma, niin se on aivan varma.
Keny
02.02.2007 10:23:15
Mitä mä sanoin mun kirjotus tavasta tossa aikasemmin.Bize osas laittaa hyvin noi asiat mitä mullakin oli mielessä.
iron10
02.02.2007 15:49:55
Oletko kokeillut muuttaa hihnan pituutta?

Joo on seki muutettu. Se on alusta asti ollu suunnilleen samalla pituudella.
Karhupoika
03.02.2007 11:39:04
Helpostihan tässä hommassa paikkansa paskaks saa. Itellä ollu vasemman lapaluun alue tosi ongelmallinen jo pitkään. Puntin ja venyttelyn myötä oon saanu kuitenki huomattavia tuloksia aikaan.

http://www.mobilat.fi/opas.php

Suosittelen tuolta pientä hartia/käsi/selkä venyttelyä. ja varsinki sitä käden venytystä ennen ja jälkeen soittamisen.

Peas!
Yes I would if I could...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)