Aihe: Mielenkiintoinen tilasto
1 2 3
mack the knife
01.02.2007 22:53:00
Itse kanssa koen olleeni viimeisiä "oikeita" kapakkamuusikoita, jotka ovat soittaneet 2-4 viikon vetoja samassa kuppilassa aina kerrallaan. Otaksuisin että tuollaisia vetoja ei missään enää ole, vai onko?

Ehkä niitä Lapissa on hiihtoaikana, en ole siitäkään varma. Mäkin oon tehny niin pitkään kuin niitä oli, Lahden Grand 2 viikkoa viittä iltaa, Monrepos Lappeenranta viittä iltaa jne...
COVS n:o 1.
uruttaja
01.02.2007 23:00:15
Itse kanssa koen olleeni viimeisiä "oikeita" kapakkamuusikoita, jotka ovat soittaneet 2-4 viikon vetoja samassa kuppilassa aina kerrallaan. Otaksuisin että tuollaisia vetoja ei missään enää ole, vai onko?

Lapissa niitä vielä on.

Mun viimeiset yli 2 viikon pätkät oli laivalla 99.

Tulisuudelma oli mun viimeinen kapakka, missä vedettiin 2 viikkoa tuona samana vuonna. En tiedä jatkuiko siellä kauan 2:n viikon vedot.

90-luvun puolivälin jälkeen melkein kaikki kiinnitykset oli viikon mittaisia. Jyväskylän Tirra oli myös poikkeus. Vanhan Kellarissa ja Maestrossa vedettiin 2 viikkoa vielä 98/99.

Kuukauden kiinnitystä ravintolaan en edes muista missä se olisi ollut.
velsa
01.02.2007 23:11:52

Reilun 2 vuoden ajalta tehty tilasto toivebiiseistä harjan nostajaisissa. Systeemi oli se että pöytiin jaettiin lappuja ja niihin kirjoitettiin toive biisejä. Soittelin niitä sitten sen minkä aina kerkesin tilaisuuden aikana. Lappuja oli noin 10 cm.korkuinen pino eli aika paljon. Tässä kärki:
1.Rentun Ruusu 12 %
2.Satumaa 8 %
3.Jätkän humppa 6%

Mä vähän kyl ihmettelen et missä Paranoid!!!!
Kauas on pitkä matka........
uruttaja
01.02.2007 23:13:01

Sitähän toivotaan aika paljon, mutta ei sitä kovin moni vedä.
pekkajau
01.02.2007 23:13:25

Ja missä on:"Vittu!Hyvä Jätkät!"
Riksteri
01.02.2007 23:16:28
Sanoisin -Huuhaa Innasta mukaellen- että yleisöä ei näköjään vieläkään pysty aliarvioimaan tarpeeksi :)

Tanssi koetaan kehollisena, liikkeeseen sidottuna kokemuksena ja se tuntuu olevan asia, jota muusikot eivät helposti tunnu käsittävän. Tai eivät vain halua käsittää. Tanssimusiikin tehtävänä on antaa motiivi liikkumiselle ja liikkuminen tuntuu luonnollisemmalta silloin, kun tanssimusiikki ei ole liian vaikeaa eikä synnytä mitään liian korkeakulttuurisia mielleyhtymiä. Tavalliselle ihmiselle tanssiminen on tavallaan luovaa leikkiä, joka ei saisi olla liian vakavaa.

Mielestäni on kohtuutonta edellyttää ihmisiä pyytämään mitään liian hienoa ja ylevää musiikkia tanssimusiikiksi. Onhan paljon sellaistakin musiikkia jonka tanssiminen ja varsinkin tanssin katsominen herättää monessa ihmisessä ajatuksenakin inhoa. Nimimerkki Laicus (varmaankin muusiikko) kirjoitti v. 1908 Isadora Duncanin tanssista seuraavasti:

""On jotain pöyristyttävää raakalaismaisuutta - sit venia verbo - koettaa tanssimisella tulkita Tshaikowskyn 'pateettisen sinfonian', vaikkakin vain sen näennäisesti keveimmän osan, Allegro grazioson, sisältöä. Ja jos taas Duncan sitä ei tarkoita, jos häntä vaan huvittaa näyttää taitoaan Tshaikowskyn musiikin soidessa, niin on huomattava, ettei nykyajan ehkä merkillisin sinfoninen sävelteos ole tehty säestämään paljasjalkataiteilijoita. Se on ihmishengen korkeimpia, syväajatuksisimpia nerontuotteita, jonka pitäisi herättää arvonantoa tanssijattaressakin. Riittävä selitys ei ole se, että Duncania sanotaan - epämusikaaliseksi."
Suomenhevonen, jäsen nro 1
mack the knife
01.02.2007 23:30:51
Ja missä on:"Vittu!Hyvä Jätkät!"

Ei se noin ole. "Hyvä pojat!"
Soittajan ammatti on ainoa, missä on poika vaikka olis viiskymppinen.
COVS n:o 1.
okabass
02.02.2007 00:22:36 (muokattu 02.02.2007 00:29:27)
tarpeeksi :)

Sanatarkka lainaus muistaakseni meni: "Yleisöä ei voi koskaan aliarvioida tarpeeksi. Kokeiltu on!" Sanoinkin, että "mukaellen". Mutta hienosti asia oivallettu Huuhaa-sedältä.
Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh.
R.Syke
02.02.2007 07:56:11
Vaan vetääkö harjannostajaisperinne viimeisiään?

Jaa-a. Mielenkiintoinen kysymys - varsinkin pääkaupunkiseudulla. Millaista musiikkia nuo puolalaiset ja latvialaiset vuokratyöläiset halunnevat sitten harjakaisiin...

Partisaanivalssia?
Musiikkia korville
02.02.2007 08:16:39

Ei se noin ole. "Hyvä pojat!"
Soittajan ammatti on ainoa, missä on poika vaikka olis viiskymppinen.

Näin. Humppa nuorentaa.

"Onks pojilla ollu keikkaa?"
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään.
baron
02.02.2007 08:43:16

Näin. Humppa nuorentaa.

Vaikka luulit, että juuri keksit tuon, ei pidä paikkaansa, oon kuullut sen ennenkin:-)
COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
baron
02.02.2007 09:12:38

Enkä edes luullut. :) Vanha juttuhan tuo...

No sehän se fraasi, jolla kaikki alkavat keskustelun bändin kanssa.
COB No 1 "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Musiikkia korville
02.02.2007 09:15:44

No sehän se fraasi, jolla kaikki alkavat keskustelun bändin kanssa.

Niin on. Voisivat keksiä jotain parempaa. Ketähän sekin oikeasti kiinnostaa...
half
02.02.2007 09:40:16
Niin on. Voisivat keksiä jotain parempaa. Ketähän sekin oikeasti kiinnostaa...

Vaikka, ootteko saaneet jo olutta, pillua, sisäfilettä, konjakkia? Ette vai, no mä hommaan heti.
Musiikkia korville
02.02.2007 09:45:47

Vaikka, ootteko saaneet jo olutta, pillua, sisäfilettä, konjakkia? Ette vai, no mä hommaan heti.

Kannatetaan. :)

Jottei mee lukkoon ot:sta, niin mun mielestä tuo tilasto on varmasti aika lähellä totuutta. Esim tuo Rentun ruusu ei yllättänyt sikäli, että raksamiehet (siis etenkin miehet) on sen oloista sakkia ja kys juhla on sen laatuinen, mihin tuo sopii oikein hyvin. Tuollasissa bileissä toivotaan just niitä kappaleita, mitkä ekana tulee mieleen...
jjussila
02.02.2007 10:30:25
Näin. Humppa nuorentaa.

"Vieläkö ne on pojat käyny rämpyttelemässä?" no mikäpähän......
..ei helev...olisko noin?.....
jon lord
02.02.2007 13:39:29
Näkisin asian siltä kantilta, että eikö kannattaisi yrittää nauttia näistä tämänhetkisistä harjakaistunnelman rippeistä, kun vielä siihen on mahdollisuus, eräänä päivänä ei välttämättä enää ole. En myöskään ymmärrä, miksi harjakaiset pitäisi väkisin vetää "tälle vuosituhannelle", kun ei kerran mistään 2000-luvun phenomenomista ole kyse. Eivät harjakaiset ole samaa sarjaa kuin muutoksille alttiit häät ja synttärit. .

Iso +. Miksi se hernekeitto on edelleen pääruoka harjan nostajaisissa? Nautitaan muistakin perinteistä niin kauan kuin niitä vielä on. Niitä asioita joita kotona opittiin ja yritetään niitä siirtää lapsillemme,niin säilyy joitain perinteitä ja vanhoja arvoja.
COVS jäsen N.o 3
Pula-Aho
02.02.2007 14:49:45

Firmassa jossa olin 90 luvun lopulla töissä rakennettiin lisää toimitilaa. Harjakaisia ei pidetty. Ei se tullut kenellekään edes mieleen. Yksi firman omistajista soitti toimitusjohtajalle, että mitäs tämä on, missäs harjakaiset, kun aina ne siinä firmassa oli ennenkin pidetty. Se oli viimeinen kerta, kun kukaan enää kyseli harjakaisten perään. Loppu mikä loppu.
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
Ukko
02.02.2007 16:15:46

Sitähän toivotaan aika paljon, mutta ei sitä kovin moni vedä.

Meikältä irtoaa :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)