Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soolon soittaminen sormilla
1 2 3 4
PaavoMik
30.01.2007 17:18:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällaista kysyisin, kun soitan itse kaikki soolot sormilla ja muutenkin pelkillä sormilla, niin onko se teidän muiden mielestä normaalia soittaa sormilla esim. heviä?
 
papitsu
30.01.2007 17:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän se ole ihan sama, että miten sen soittaa, kunhan se kuullostaa hyvältä.
 
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Jucciz
30.01.2007 17:47:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuullostaa
 
Kuulostaa. :)
 
Ja tosiaan, tyyli on vapaa. Joihinkin juttuihin sormisoitolla saa just oikeanlaista pauketta. Suosittelen silti tutustumaan myös plektrasoittoon, ihan vaan vaihtelun ja monipuolisuuden kannalta. Muistan itsekin, että alkuvaiheessa en käyttänyt lainkaan plektraa, mutta jossain vaiheessa päätin kokeilla sitä. Noin viikon soittelun jälkeen se tuntui jo todella luontevalta työkalulta ja nykyään tuntuisi kyllä vaikealta unohtaa plektra kokonaan, joskin välillä on tosi kiva soitella myös sormin.
 
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Joees
30.01.2007 20:18:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa. :)
 
Ja tosiaan, tyyli on vapaa. Joihinkin juttuihin sormisoitolla saa just oikeanlaista pauketta. Suosittelen silti tutustumaan myös plektrasoittoon, ihan vaan vaihtelun ja monipuolisuuden kannalta. Muistan itsekin, että alkuvaiheessa en käyttänyt lainkaan plektraa, mutta jossain vaiheessa päätin kokeilla sitä. Noin viikon soittelun jälkeen se tuntui jo todella luontevalta työkalulta ja nykyään tuntuisi kyllä vaikealta unohtaa plektra kokonaan, joskin välillä on tosi kiva soitella myös sormin.

 
Molempi parempi. :-) Mä oon viime aikoina opetellu sormilla soittoa taasen. Ja yrittäny yhdistää sormia ihan tavan plekusoittoonkin. Ehkä mä vielä joskus opin, toivottavasti. :-)
 
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
-Cale
30.01.2007 20:20:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite en ainakaan osaa soittaa ilman plekua juuri ollenkaan, ihan alusta asti toiminut mukana. Mitä nyt Stairway To Heavenia ja Romancea tulee joskus näppäiltyä sormin :)
 
Sharr
30.01.2007 22:15:25 (muokattu 30.01.2007 22:15:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaan soittaa molemmilla, plektralla on tosin helpompi soittaa ja saa enemmän varmuutta ja voimaa soittoon
 
Tasapaino
30.01.2007 22:44:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa. :)
 
Eiköhän tästäkin bannia rävähdä :D
 
Tällaista kysyisin, kun soitan itse kaikki soolot sormilla ja muutenkin pelkillä sormilla, niin onko se teidän muiden mielestä normaalia soittaa sormilla esim. heviä?
 
Mun mielestä ei ole yhtään "normaalia" soittaa heviä sormilla. Yhteenkään sormilla soittavaan hevistiin en ole törmännyt, mutta jos susta tuntuu hyvältää soittaa niin, niin sitten soitat, älä välitä muiden mielipiteistä. Plektra on kuitenkin ihan tutustumisen arvoinen väline.
 
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
THE RIPPER
31.01.2007 06:11:58 (muokattu 31.01.2007 06:12:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin onko se teidän muiden mielestä normaalia soittaa sormilla esim. heviä?
 
ei minun mielestä.
koska soitan aina varpailla arpegioita
 
Hungry For Heaven
Numb
31.01.2007 07:11:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällaista kysyisin, kun soitan itse kaikki soolot sormilla ja muutenkin pelkillä sormilla, niin onko se teidän muiden mielestä normaalia soittaa sormilla esim. heviä?
 
Blackmore soittaa paljon sormilla. Ja Jeff Beck. Jeff onkin vähän jeevanan kova jätkä soittamaan.
 
Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen
kuriken
01.02.2007 18:30:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites on, käyttääkö kukaan täällä sormiplekuja? Minun mielenkiintoni hybridipikkaukseen heräsi, ja tarkoitus olisi joku päivä käydä hommaamassa keskaria ja nimetöntä varten sormiplekut, kun tuo kynsien kasvatus ei ole minun juttu. Kiinnostaisi vaan tietää jonkinmoisia kokemuksia tällaisesta systeemistä.
 
Silloin on hauskaa kun sattuu
Golliga
01.02.2007 18:47:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

soitan soolot sormilla onko se teidän mielestä normaalia
 
..ei normaalia ole olemaskaan..paitsi Eppu Normaali..
..anna siis kitaran laulaa....
 
minä olen..olenko minä
brn2sk8
02.02.2007 11:26:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä helvetin topiikki tää nyt sit on olevinaan?! Argh...
Mitä helvetin väliä sillä on miten ne biisinsä soittaa... Vaikka hampaillas soittasit kaikki biisit, aivan ysk ja sama... Kai sitä biisiä kuunnellessa hei pistetään enemmän merkille sitä soundia kun jotain siitä käyttääkö plekua vai näppäileekö :D Vähän herja... Sitäpaitti jokkut raskaammatkin soolot vaatii sitä näppäilyä... Kaikkee ei vaan yksinkertasesti voi soittaa plekulla yksin... Tietty jokkut osaa silleenkin soittaa että pitää etusormella ja peukalolla plekusta ja muilla sormilla näppäilee... Se on hyvä taito, ite en sitä osaa... esim. kun opettelin stairway to heavenia, oli pakko unohtaa pleku... Yks hailee miten ne biisinsä soittaa... Eihän mark knopflerkaan melki koskaan käytä plektraa, vaan näppäilee kaikki biisinsä...
Ja silti ihan mieletön kitaristi
 
Ei kiitos, ei enää viinaa minulle...
Tasapaino
02.02.2007 13:20:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä helvetin topiikki tää nyt sit on olevinaan?! Argh...
Mitä helvetin väliä sillä on miten ne biisinsä soittaa... Vaikka hampaillas soittasit kaikki biisit, aivan ysk ja sama...

 
Mun kokemuksen mukaan on melko suuri ero, soittaako plektaralla, sormilla vai hampailla. Toki tän topicin olisi voinut muotoilla toisin, että olisi saatu enemmän keskustelua aikaan. Esimerkiksi jotenkin näin: "Sormisoiton edut hevimusiikissa?"
 
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
monotone
02.02.2007 14:05:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko se teidän muiden mielestä normaalia soittaa sormilla esim. heviä?
 
No tossahan olis hyvä sauma vähän erottua massasta, eiks?
 
Ja yrittäny yhdistää sormia ihan tavan plekusoittoonkin.
 
Molempi parempi just näin.
Guitarhell
06.02.2007 11:15:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon aloittanu kitaransoiton klassisella, ni mulle on jääny toi sormin soitto, mutta ku heviä rupes soittamaan piti opetella soittamaan plekullakin. mutta nykyään soitan varsinkin "Clean" sooloja aika paljon "hybriditekniikalla" eli sormin ja plekulla.
 
...mutta hei, nou kään duu!
blues guitar
06.02.2007 16:11:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valjakan Seppo antoi mulle vinkkejä Bluesin soittoon.....sanoi että "opettele soittamaan sormilla, niin saat poweria sooloihin".
 
....painan H-D:llä pitkin suomee.....annan kitaran laulaa vaan.........
Thebestone
06.02.2007 16:13:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitan yleensä sormilla, ja silloinkin käyttäen lähes pelkästään peukaloa. :P Eikä se kyllä noiden soittoa haittaa sitten ollenkaan.
 
Juustonaksu
06.02.2007 17:04:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Knopfler anyone? Trucks anyone?
 
Heviä sormilla kuulostaa kyllä vähän hassulta, mutta mikäs siinä, jos toimii. :) Mielestäni siinä musiikkityylissä sen attackin tärkeys korostuu enemmän kuin muissa niin siksi plektra olisi varmasti luontevin valinta. Mutta mikäs sitä estää soittelemasta sormilla. Kadehdin jos osaat. :) Itse kun en osaa, vaikka kovasti haluaisinkin.
 
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
ANtTIKRISTUS
06.02.2007 18:30:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spock's Beardissa soittava lead-kitaristi, joka oli mahdollisesti puuhamies Neal Morsen velipoika (en mene takuuseen) taisi soittaa sormilla. Tai sitten kynsillä, mutta ihan sama, sen verran hienoa ja tyylikästä kuultavaa tämän käverin soitto on.
 
Parasta mitä housut jalassa voi tehdä on kakkaaminen.
Numb
07.02.2007 20:31:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta voipi vähän katsoa mallia, että miten se soolon soittaminen sormilla käy. Jeff aloittaa plekulla, ja siirtyy sitten vetämään sormilla. Aikas tiukkaa staffia, tycker jag.
 
http://www.youtube.com/watch?v=BCzdKdajEIc
 
Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «