Aihe: kipeytyykö paikat?
1 2 3
sirdickyj
01.02.2007 15:27:21
Nimittäin soittaessa.

Yhtä tuskaa meikäläisellä ton oikeen puolen (olen siis oikeakätinen) kanssa, koko oikee puoli pahimmillaan kuin tulessa soittamisen jälkeen.

Miten teillä? Ja miten hoidatte kondista, siis soittamiseen liittyvää lihaskondista? Tällänen vanha äijä ei ainakaan vammoitta tunnu selviävän tosta(kaan) hommasta enää. Eli yläselkä kipeytyy oikealta puolelta, samoin lapaluuuiden välit.
Pataan! ...+alv.
Karlsson
01.02.2007 15:29:01
Venyttelen. Ja välillä nostelen puntteja, kun muistan.
"Oon vain KMT. Legenda jota yliarvostetaan liikaa" -KMT
"Kun emmä paskaa osta. Jätän kauppaan." -Niskamies
sirdickyj
01.02.2007 15:30:33
Venyttelen. Ja välillä nostelen puntteja, kun muistan.

Puntteja? Ai niinku kulmasoutua, vai miten? Näitä vois yrittää koota ja tehdä vaik pysyvän tästä.

Itseasiassa alaselän vaivatkin on varmaan osaks perua soittamisesta, ja ennenkaikkea siitä, ettei muista ryhtiä huomioida tarpeeks. Luulisin.
Pataan! ...+alv.
Karlsson
01.02.2007 15:33:05
Puntteja? Ai niinku kulmasoutua, vai miten? Näitä vois yrittää koota ja tehdä vaik pysyvän tästä.

Itseasiassa alaselän vaivatkin on varmaan osaks perua soittamisesta, ja ennenkaikkea siitä, ettei muista ryhtiä huomioida tarpeeks. Luulisin.

Eiku nostelen siis vasenta lahjetta.

Ei vaan, mulla on jostain saadut ohjeet hartiaseudun bodaamiseen, niillä on hävinny kivut. Alaselän sain semmosilla fysioterapeutin neuvomilla liikkeillä kuntoon.

Sitten kun muistaa ton ryhdin ja oikeaoppisen asennon nostaessa, niin ei o hätää ollu. Koputan tässä samalla puuta.
Teijo K.
01.02.2007 15:34:16 (muokattu 01.02.2007 15:35:44)

Nimittäin soittaessa.

Yhtä tuskaa meikäläisellä ton oikeen puolen (olen siis oikeakätinen) kanssa, koko oikee puoli pahimmillaan kuin tulessa soittamisen jälkeen.

Miten teillä? Ja miten hoidatte kondista, siis soittamiseen liittyvää lihaskondista? Tällänen vanha äijä ei ainakaan vammoitta tunnu selviävän tosta(kaan) hommasta enää. Eli yläselkä kipeytyy oikealta puolelta, samoin lapaluuuiden välit.

Eipä ole kipeytynyt. Mutta miun soittoasento onkin haettu sillälailla että olen testaillut mahdollisimman montaa eri tapaa ja soittimen korkeutta ynnä muita ja sitten olen valinnut sen omaan kroppaan parhaiten mallaavan.

Noin yleisesti suosittelen lämpimästi tutustumaan Ans Samaman kirjaan Vireästi musisoimaan, soita ja laula ilman kipua ja särkyä. (Atena). Omaa soittoasentoa hakiessa nuo perusjutut tuosta kirjasta ovat isoksi avuksi. Myös siinä lihaskunnon ylläpidossa nuo venyttelyohjeet ja muut jumpat mitä tuosta kirjasta löytyy ovat olleet avuksi.

Eli ikää on 35, soittimena huonoissa säädöissä oleva kontra. Näillä lähtöasetelmilla voisi luulla että väkisin on kipuja, mutta ei vaan juurikaan ole, koska kuuntelen kehoani ja menen sen mukaan mitä se sanoo.

Sinällään jännä yksityiskohta, että muuten minulla kyllä noita kipuja on johtuen selkäviasta jne. Mutta ei mitenkään liittyen soittamiseen.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Johnny Buzz
01.02.2007 15:34:43 (muokattu 01.02.2007 15:35:23)

Mulla on ainoot vaivat ollu vasemman ranteen kanssa, enkä siks oikeen ymmärrä, miten esim. selkä vois kipeytyä soittaessa. Ei se basso nyt ihan hirveesti kuitenkaan paina. Jäisköhän sulla joku hermo puristuksiin ja sit säteilee muualle?

Ite pidä kuntoa yllä salitreenillä, lenkkeilemällä ja tuota vasenta rannetta treenaan vielä sellaisen jumppakuminauhan kanssa & harjan varrella. Venyttelyä sitten vielä siihen päälle. Sit vähintään kerran kuussa käyn hartia-/ niskahieronnassa. Tolla tavalla oon pysyny hyvässä soittokuosissa.
Soulstab live 24.2.2007 @ Club Hasselhoff, Liberté w/ Barb-Q-Barbies, King Remedy
www.soulstab.com
Karlsson
01.02.2007 15:38:33
Mulla on ainoot vaivat ollu vasemman ranteen kanssa, enkä siks oikeen ymmärrä, miten esim. selkä vois kipeytyä soittaessa. Ei se basso nyt ihan hirveesti kuitenkaan paina. Jäisköhän sulla joku hermo puristuksiin ja sit säteilee muualle?

Ei sitä tarvitse kovin kummoista epätasaista painoa saada johonkin kohtaan ruumista kun jo voi saada oireita. Olkapäät ja hartiat vielä on semmosia, että niiden kautta voi saada koko selän paskaksi.

Näin pirkka-henkisenä vinkkinä, kun roudaatte soitinta pussissa, laittakaa ne olkaimet, vai miksi niitä lenksuja pitää sanoa, kummaltakin puolelta. Näin paino jakautuu suht tasaisesti selkään. Helposti nimittäin voi tosi pitkiä aikoja kanniskella periaatteessa koko basson (+ romppet) painon verran vain toisen hartian päällä. Selkä ja niska ei tykkää.
Zarmo
01.02.2007 17:02:59

Ranteet ja sormet ja vähän kädet muutenkin kyynerpäihin saakka ja ne mukaan lukien ovat kipeinä joskus. Osasyyllisenä lienee myös tämä tietokoneen näprääminen. Tuollaista gyro-palloa olen pyöritellyt. On auttanut käsivaivoihin. Nykyään tulee venyteltyäkin joskus reenien yhteydessä. Ei varmaankaan pahasta sekään.

Selkä ei oikein tykkää seisomisesta. Liikuntahan siihen auttaisi. Joskus, kun on soittanu omituisessa asennossa, on mennyt niskat ja hartiat jumiin. Noitten bouzoukin ja domran kanssa on vaikea löytää luontevaa asentoa.
Likainen kokolattiamatto.
Vapinamonologeja
sirdickyj
01.02.2007 17:17:30
Aika hyvää vinkkiä, ja näköjään en ole yksin ton vaivaisuuden kanssa.

Mullahan on sillee vähän pässi homma, et oon 196cm pitkä ja lihaskunto aika helvetin ankeessa jamassa, + vielä tulee soiteltua akustista kitaraa aikalailla kotioloissa. Ja sitte keikat päälle, tietnkin. Ja bändikeikat seisten basson kanssa+roudaukset päälle, mitkä on oikein superystävällistä etenkin selälle. Ei oo mitään niin selkäystävällistä kun nostaa laulukaappi tolpannokkaan subbarin päälle "nosto ja kierähdys"-tekniikalla.

Ja kaikki nostot tulee plösöiltyä selällä, eikä jaloilla. Ja ryhti on ihan paska, eli noihin kaikkiin pitänee alkaa kiinnittä huomiota noihin.

Näppiksen ääressä istuminen on myös aika puukkoa haavoihin, ja tässäkin se huono ryhti vielä lisää tuskaa.

Oiskohan niin, että ryhtikin pysyis parempana, jos pitäis lihaskunnostaan huolta enemmän? Lihaksethan lienee kumminkin kehon tukiranka.

Tosta venyttelystä oon ite huomannu, että sekin menee helposti överiks, eli sitte ku on paikat kipeenä, niin reuhtoo hulluna, ja kun ei missään tunnu mitään, niin koko homma jää väliin. Pöhköä.
Pataan! ...+alv.
sunder
01.02.2007 17:51:14
Ranteet ja sormet ja vähän kädet muutenkin kyynerpäihin saakka ja ne mukaan lukien ovat kipeinä joskus. Osasyyllisenä lienee myös tämä tietokoneen näprääminen. Tuollaista gyro-palloa olen pyöritellyt. On auttanut käsivaivoihin. Nykyään tulee venyteltyäkin joskus reenien yhteydessä. Ei varmaankaan pahasta sekään.

Selkä ei oikein tykkää seisomisesta. Liikuntahan siihen auttaisi.

Mulla sama homma. Kädet kipiänä koneella istumisesta, mut soittamalla en tosin käsiä paskaksi ole saanut. Liikunta auttaa, mut esim. lätkää pelatessa mulla kipeytyy sormet, ei hyvä. Selkä alkaa kipuileen jos pitää seistä paikoillaan kauemmin, reeneissä tunti pari tekee sen et pitää välillä venytellä summuuta. Jos vähänkin liikkuu, niin ei mee kipiäksi.

Ostin itekki muute powerballin pari päivää sitten, koska punttien nostelu ei vaikuttas sopivan mulle. Punteilla kun yrittää reenata, niin sattuu niveliin/jänteisiin/hermoihin, mitä siellä nyt kaikkee on. Powerballilla kun reenaa, niin kädet saa ihan yhtä kovaa(tai kevyttä) reeniä, mut ei rasita niveliä.
"tuo soundi oli niinku ois kissanpennuilla soittanu" -Lemmes
leksi-B
01.02.2007 18:00:14
No mulla ei ainakaa tuu paikat kipeäksi ees treeniksel vaiks soitetaaki monta tuntii putkee, paitti jos soitan seisaaltani kauan ni tulee vähä niska kipeeks mut sitte istutaa :P
8v soitellu bassoa!
Pirkka
01.02.2007 18:15:25
Kyllä kipeytyy. Viime keikalla kolmannen biisin aikana iski oikean käden etusormeen sellainen vihlonta että alta pois. Johtui tod. näk. liian ahkerasti aloitetusta kontran treenaamisesta. Sitä kesti keikan loppuun asti, joka biisin lopussa sattu tosi kovaa. Jännäri yritti kerran tulla vasempaan käteen ja käsiä pyörittäessä ranteista kuuluu melkoista pauketta. Mikähän siihen auttais?
Keny
01.02.2007 18:23:51
Voin kyllä pitää esitelmän ja monia neuvoja antaa mutta en osaa sillai kirjottaa että siitä mitn tajuis.Monta vamma ollu käsissä mistä pahin viime vuonna noin 6-8 kuukautta mihin sitte kaatu koko soitto ja bändi.Aivan paskana olin kuten Sir itse todisti kun näki mun rävellyksen.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Q-re
01.02.2007 18:27:00

No mulla ei ainakaa tuu paikat kipeäksi ees treeniksel vaiks soitetaaki monta tuntii putkee, paitti jos soitan seisaaltani kauan ni tulee vähä niska kipeeks mut sitte istutaa :P

Mää soitin kans 7 vuotta ennenkö tuntu yhtään missään. Sen jälkeen alkoki onkelmat ja piti pistää rutiinit uusiksi. Puol vuotta piti käyä hierojalla jatkuvasti että sai käjet soittokuntoon ja siitä meni vielä ainaki vuosi ja monet monituiset hierontakerrat (ja rahat) että kädet rupes tuntuun oikeasti hyvältä soittaessa. Ennaltaehkäisy rox0r, mutta harvasta on sellaiseen, eihän MINULLE sentään mitään voi sattua. Eikä sitä välttämättä hoksaa että omat käjet on tukossa, kun asiat tapahtuvat siellä käsissä pikkuhiljaa eikä olotilaa oikein voi verrata mihinkään, kun käsiä on vaikea ruveta kenenkään kanssa vaihtamaan. Sitte vasta tajuaa ku alkaa käyä kipiää.

Laitetaan ny vielä tähän tuo erittäin epävirallinen pasistiterveyssivusto, jonka värkkäsin joskus viihdyttääkseni quakenetin pasisteja ja välttääkseni samojen asioiden selittämistä irkisä tuhanteen kertaan xD
http://www.student.oulu.fi/~mkkuure/bassovenytys.html
Jimi the Weatherball
01.02.2007 18:27:08
Mulla on jo muutenkin niska ja hartiat usein niin jumissa, että kun vielä soittaa bassoa niin "hyvä" tulee.. Kyllä kärsivällisellä jumppaamisella sen hartiakivun yleensä saa pois, mutta se onkin sitten eri asia että jaksaako/muistaako sitä tehdä. Oon miettiny vähän kevyemmän bassonkin hommaamista, mutta tiedä sitten olisko siitä mitään apua. Se on suoraan sanoen aika vituttavaa kun huvittais soitella, mutta ei vaan yksinkertasesti pysty.
"Olen Liskokingi, siispä voin tehdä ihan mitä vaan..."
ötzi
01.02.2007 19:31:59
Ei oikeastaan muuten mutta joskus vasen käsi on vähän kipeä jos joutuu pitämään pitkään esim oktaavia(E-kielen 3.nauha+D-kielen 5.nauha). En tiedä johtuuko se siitä että jännitän kättä tai jotain.
Amiskalla sentään lehmät on pehmeitä
Johnny Buzz
01.02.2007 19:37:24

Oiskohan niin, että ryhtikin pysyis parempana, jos pitäis lihaskunnostaan huolta enemmän? Lihaksethan lienee kumminkin kehon tukiranka.

Tosta venyttelystä oon ite huomannu, että sekin menee helposti överiks, eli sitte ku on paikat kipeenä, niin reuhtoo hulluna, ja kun ei missään tunnu mitään, niin koko homma jää väliin. Pöhköä.

Kyllä toi lihaskunnon/ -voiman ylläpito jeesaa ryhtiin ehdottomasti. Salilla vaan pari kertaa viikossa, niin kyllä se siitä. Etenkin pitämällä ylä- ja alaselän lihasten harjoittaminen vaikuttaa tuohon ryhtiin unohtamatta kuitenkaan yläkropan etupuolen lihaksia. Sopivassa suhteessa, kun treenaa, niin pysyy paikat kuosissa. Aluks tietty paikat kipeytyy, mutta kuukauden säännöllisen treenaamisen jälkeen alkaa jo luonnistua. Liian isoilla painoilla ei tietenkään kannata aloittaa, koska sitten vaan teloo ittensä.

Mitä tohon venyttelyyn tulee, niin siinäkin kannattaa luonnollisesti muistaa kohtuus. Jos paikat on kipeanä, niin silloin ei välttämättä kannata venytellä olleenkaan. Menee vaan paikat pahempaan kuntoon. Riittävällä levolla kivut ensin pois ja sitten pikku hiljaa treenaamaan.
Soulstab live 24.2.2007 @ Club Hasselhoff, Liberté w/ Barb-Q-Barbies, King Remedy
www.soulstab.com
Oan
01.02.2007 19:48:58
Ostin itekki muute powerballin pari päivää sitten, koska punttien nostelu ei vaikuttas sopivan mulle. Punteilla kun yrittää reenata, niin sattuu niveliin/jänteisiin/hermoihin, mitä siellä nyt kaikkee on. Powerballilla kun reenaa, niin kädet saa ihan yhtä kovaa(tai kevyttä) reeniä, mut ei rasita niveliä.

Powerball ei korvaa voimaharjoittelua, eikä sen pyörittelyä voi verrata painojen nosteluun. Kannattaa käydä fysioterapeutilla jos ei kuntoharjoittelusta tule mitään - kyse ei ole siitä etteikö se sopisi sulle, vaan siitä että jossain on oikeasti vikaa.

Onhan tuo powerball ihan käypä vehje rentouttamiseen ja lämmittelyyn, mutta kyllä ne kädet saa huomattavasti parempaan kuntoon monipuolisella voimaharjoittelulla. Eikä tarvitse käydä edes salilla, kotikonstein pääsee taatusti pitkälle
"Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä." - Armo Pohjavirta
iron10
01.02.2007 20:05:37
Miulla tuntuu olevan soittkäsi (vasen siis) jatkuvasti jännittyneenä. Nyt oon huomannu sen vasta parin viimesen kuukauden aikana, enkä keksi mitään keinoa saada sitä rennoks.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)