Aihe: Vahvareiden säädöt
1
Kiibo
31.01.2007 21:13:19
kksn:n kysymys on ihan hyvä. Mutta asiaa ehkä kannattaisi lähteä purkamaan toista kautta kun soundi mieltymys on kuitenkin henkilökohtainen asia.

Kannattaa tutustua siihen mitä oikeasti säätimet tekevät äänelle ihan yksi kerrallaan.
Esmes sävynsäädöt on yksi tärkeä asia. Saat ehkä paremman käsityksen niiden vaikutuksesta jos syötät sisään kitaran sijaan musiikkia CD:ltä.

Tässä yksi kokeiltava/optittava asia
Käsittääkseni sävyn säädöt ovat säröasteen jälkeen jolloin kitaran tone (vastaa diskanttisäädintä paitsi, että nolla positio on tapissa ja säätö vain vaimentaa yläpäätä) vaikuttaa eri lailla kuin vahvistimen diskantti. Tämä on tärkeä asia koska särön lisääminen tarkoittaa harmonisten, lisäämistä mikä lisää korkeiden äänten osuutta. On siis aivan eri asia pidätkö kitaran tonen tapissa ja vahvistimen diskantin pienemmällä kuin päin vastoin. Kannattaa kokeilla.

Efektien ääntä kannattaa vertailla/tutkia tarkemmin ja kuunnella onko suosikkikitaristisi soundissa jotain samaa kuin jossain efektissäsi.

Säätöjen kanssa on sama kuin sointujen ja otteiden kanssa. Ne on opittava systemaattisesti. Säädöt ovat sähkökitaran tapauksessa osa soitinta.

Sitten vielä toinen asia. Jos jollain levyllä on hieno kitara soundi mutta et millää saa ääntä samanlaiseksi, huomaa, että levyllä on muitakin soittimia mikä luo aivoillesi illuusion tasaisemmasta kokonaissoundista. Kitarastahan ei normaalisti (edes säröllä) oteta ulos kovin paljon ylintä diskanttialuetta, niin yksinään se kuulostaa erilaiselta kuin vaikka rumpujen ja laulajan/syntikan kanssa.
Kukkis 77
31.01.2007 22:32:14

Sitten vielä toinen asia. Jos jollain levyllä on hieno kitara soundi mutta et millää saa ääntä samanlaiseksi, huomaa, että levyllä on muitakin soittimia mikä luo aivoillesi illuusion tasaisemmasta kokonaissoundista. Kitarastahan ei normaalisti (edes säröllä) oteta ulos kovin paljon ylintä diskanttialuetta, niin yksinään se kuulostaa erilaiselta kuin vaikka rumpujen ja laulajan/syntikan kanssa.

Saattaa myös olla että levyllä olevaa kitarasoundia on viilattu kuukausia paremman luokan studioissa. Ja maksettu jokunen miljoona.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" - Aki Kaurismäki
-M-
02.02.2007 11:55:07 (muokattu 02.02.2007 12:13:09)
ja omia kokemuksia näistä sais myös laittaa kun minä ite en ainakaan saa millään semmosta itelle kuulostavaa ääntä roland cube 60:stä.

Itse asiassa tässä minusta kaikki ei ole kiinni siitäkään että osaako säätää vahvariaan kuulostamaan hyvältä itseään varten. Voi olla myös niin että säätäminen itselleen sopivaksi on mahdotonta. Sekä vahvistimilla että kitaroilla on kuitenkin jonkinlainen ominaissaundinsa, joka vaikuttaa lopputulokseen.

Itse koetin toista vuotta saada irti (kuinka ollakaan) Rolandin Cube 60:stä sitä itselleni sopivaa saundia, siinä kuitenkaan koskaan onnistumatta. Jossain vaiheessa Schecterin ja Rolandin yhteistyössä aikaansaama honotus kasvatti v-käyrän siihen pisteeseen että Roland jäi kakkosvahvariksi (mennee myyntiin). Hommasin uusia viipattimia tilalle ja nyt saundi kuulostaa jo lähes siltä, mitä olen hakemassa. Musta tuntuu, että aloittelijana tarvii myös hyvää tuuria, jotta onnistuu saamaan laakista itseään pidemmällä tähtäimellä miellyttäviä soittokamoja. Testailukaan ei oikein aina auta, kun ei tiedä mitä vahvarimaailma voi parhaimmillaan tarjota.
Phuuh...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)