Sperm Donor 25.01.2007 22:58:06 | |
---|
Näin iltaisin kun on hiljaista niin on kaikista pahinta, taitaa tulla viisi vuotta täyteen. |
MakkeJ 26.01.2007 09:43:04 | |
---|
Pitääpä muistaa, että se tinnitus saattaa iskeä vasta paljon myöhemminkin. Vuosiakin jälkikäteen.. Joo näin kävi varmaankin minullekin. Vasen korva rupesi tinnittämään yhtenä päivänä n. 8 vuotta sitten ja se jatkuu edelleenkin. Pieni kuulovauriokin korvassa on. Sikäli kummallista kun olin kuitenkin bändissämme se joka oli käyttänyt tulppia jo monen vuoden ajan ennen tinnitusta. Ilmeisesti vaurioni on pitkän ajan erilaiselle melulle altistumisen seuraus, bändi mukaanlukien. Lääkäri, joka itse soitti bigbandissa, kysyi heti olinko tykistössä armeijassa, ampunut tuliaseilla ilman korvasuojuksia tai soittanut bigbandissä, rokkibändin lisäksi? Tai onko suvussa muilla tinnitusoireita? Joten näin maalaisjärjellä asiaa miettineenä vaikuttaa siltä, että joidenkin ( kuten minun) kuuloaisti vautioituu herkemmin kun toisten ja siihen voi olla montakin syytä bändisoittamisen lisäksi. Kaduttaa kuitenkin hieman, että bändiharrastuksen alkuaikoina ei tullut tulppia käytettyä, mieluummin olisin säilyttänyt saman kuulon molemmissa korvissani ilman tinnitusta. loud&proud |
metum 26.01.2007 19:47:03 | |
---|
tinnitus on soittamisen & musankuuntelun huono puoli. tulpat korvissa on outoa soittaa, päässä tuntuu painetta. itselläni tinnitus on melko jatkuvaa, mutta vielä (ainakin toistaiseksi) hiljaista. rock, rauha & rakkaus |
sepesorsa 31.01.2007 08:36:48 | |
---|
Ei mulla korvat mielestäni soi usein, mutta kun esimerkiksi menen nukkumaan ja muita ääniä ei kuullu kuuluu pientä suhinaa (ehkä piippausta) no uskoisin sen kuitenkin olevan normaalia koska päivän aikana on altistunut melulle koulussa ja muualla... soitan kitaraa usein päivittäin n. 3 tuntia ja olen miettinyt pitäisikö alkaa käyttää korvatulppia, mutta kun laittaa "perustulpat" päähän alkaa korvien piippaus kuulua, vaikka ilman tulppia ei sitä kuulukkaan... onko normaalia, johtuuko paskoista tulpista, KOKEMUKSIA?!? |
sähköskebatunnilla tuntuu korva resonoivan johonkin säveleen.... |
Pitkavirta 31.01.2007 18:05:20 | |
---|
kyl niihin tulppiin helpommin tottuu ku tinnitukseen. "EI TÄÄL OO KYSE LENTO KONEISTA PESU KONEISTA TAI MUUSTKAA YHTEEN KIRJOTUKSEST VAA RÖÖKI ASKI TYTÖIST" -Detektiv-Plok a.k.a Järvihirviö |
Pitkavirta 31.01.2007 18:08:51 | |
---|
olen miettinyt pitäisikö alkaa käyttää korvatulppia, mutta kun laittaa "perustulpat" päähän alkaa korvien piippaus kuulua, vaikka ilman tulppia ei sitä kuulukkaan... onko normaalia, johtuuko paskoista tulpista, KOKEMUKSIA?!? illalla tai tulpat päässä ei kuulu juuri ylimääräsiä peittäviä ääniä, joten se tiuku on kuuluvampi. "EI TÄÄL OO KYSE LENTO KONEISTA PESU KONEISTA TAI MUUSTKAA YHTEEN KIRJOTUKSEST VAA RÖÖKI ASKI TYTÖIST" -Detektiv-Plok a.k.a Järvihirviö |
doolittle 01.02.2007 00:40:11 | |
---|
Oikeastaan varsinaista vinkumista enemmän huomaa juuri erilaisia suhinoita / kohinoita, mitä jotkut varmaan nimittää veren kuohumiseksi päässä. En tosiaan tiedä, miten voimakkaasti se kuuluu luonnostansa. Leukaa/hampaita kiristelemällä mun tinnitus kyllä voimistuu paljon ainakin hetkellisesti, samoin kuin jos raavin päätä niin hetken verran se kuuluu paljon kovaäänisempänä. Se on outoa, ylipäänsä verenkierron lisääntyminen taitaa voimistaa sitä. Silti toimettomuus on huonoin juttu, kun on aikaa kiinnittää huomiota korvien soimiseen. Onneksi asun pienessä ja suht hiljaisessa kaupungissa, jossa ei ympäristön melu pääse vaaralliseksi. Mutta vanhan liiton muusikoillahan soi korvat käytännössä kaikilla, ja onnellisia eläkepäiviähän nekin viettävät. Kukaan siis älköön vaipuko epätoivoon, ihan suotta. "Free form of jazz is like a license to shit on a street" -Lemmy Kilmister- |
doolittle 01.02.2007 00:45:32 | |
---|
Niin, onko muuten jollain tietoa millainen tuo intin kuulotarkastus on verrattuna esim terveyskeskusten vastaaviin, ts. onko luotettavaa sorttia? Mulla ei nimittäin tullessa tai lähtiessä havaittu minkäänlaisia kuulonalentumia siinä testissä. Silti käytin tuplia liki aina, vaikka eihän se rk ulkona ilman katosta niin kovaa pauku. "Free form of jazz is like a license to shit on a street" -Lemmy Kilmister- |
Thanatopsis 01.02.2007 08:58:54 | |
---|
Minulla oli kerran 2 päivää jatkuva tinnitus ja olin aivan rauhaton ja peloissani koko sen ajan. En pystynyt keskittymään mihinkään. Onneksi lakkasi sitten yhden päivän aikana. En nykyään uskalla samalla tavalla esim. pelata kuulokkeet päässä sekä pidän kaiuttimia tusinakuuntelussa todella pienellä. Farewell happy fields.
Where joy forever dwells. |
Twistyh 02.02.2007 22:48:52 | |
---|
Mulla ei sinänsä tinnitusta oo, tiedän kyllä miltä tinnitus kuulostaa. Tämmöstä huminaa ja vähän erilaista vinkunaa ku tinnitus. Huomaan sen aina viimeistään nukkumaan mennessä, mutta nyt huomaan sen päivisinkin kun on vähän rauhallista. En kyllä hirveen monella keikalla oo ollu, enkä musaa kuuntele hirveen lujalla. Kitaraakaan en hirveen lujalla soita, enkä bändeissä usein soita. Hirvittää vaan, että tulisko musta sitten parissa vuodessa kuuro bändiin liittyessäni. Oliskohan levolla/stressillä/ulkoilemisella/mp3-soittimen kuuntelemisella vaikutusta tähän? Joku sanoi, että lähtee kun on hetken vähän erilaisessa ääniympäristössä ja nukkuu ja rentoutuu ym. Pitääköhän paikkansa? |
doolittle 09.02.2007 18:19:24 | |
---|
Kannattaa muuten lukea Pienet Miehet yhtyeen Jäky Järnefeltin kokemuksia tinnituksesta esim. viimeaikaisista lehti- ja radiohaastiksista. Todellinen ja varoittava esimerkki. Voi tuntua aika mitättömältä, jos "tulpat päässä on niin outoa soittaa". Esim Radio Helsingin podcasteista löytyy. "Free form of jazz is like a license to shit on a street" -Lemmy Kilmister- |
Groovelover 09.02.2007 20:40:08 | |
---|
Oliskohan levolla/stressillä/ulkoilemisella/mp3-soittimen kuuntelemisella vaikutusta tähän? Joku sanoi, että lähtee kun on hetken vähän erilaisessa ääniympäristössä ja nukkuu ja rentoutuu ym. Pitääköhän paikkansa? Nuo mainitsemasi jutut kyllä vaikuttaa, itse olen huomannut että stressi ja väsymys pahentavat tinnitusta, samoin tupakointi ja runsas kahvinjuonti. Ulkoilu yms. liikunta kohentaa yleiskuntoa ja sitäkautta tekee tinnituksen kanssa elämisen siedettävämmäksi, mutta melualtistuksesta johtuvaa pysyvää tinnitusta se ei paranna. Kannattaa muuten lukea Pienet Miehet yhtyeen Jäky Järnefeltin kokemuksia tinnituksesta esim. viimeaikaisista lehti- ja radiohaastiksista. Todellinen ja varoittava esimerkki. Voi tuntua aika mitättömältä, jos "tulpat päässä on niin outoa soittaa". Joo, eikös se Pienet Miehet joutunut aikoinaan telakalle osittain Jäkyn tinnituksen takia? Muistan lukeneeni Soundista jonkun artikkelin jossa se kertoi tinnituksestaan; sillä oli ainakin alkuvaiheessa lisäksi hyperacusis, senkin olen itse kokenut. Onneksi se meni ohi mutta tinnitus jäi, nyt on seitsemäs vuosi menossa tasaista piiiiiippausta, se Bb on korvassa 24/7. Onneksi on melko lievä, tämän kanssa on oppinut elämään, lähes kaikkeen tottuu kun on pakko. Silti surettaa se että tässä elämässä en enää koskaan tule kokemaan täydellistä hiljaisuutta. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
BobHope 09.02.2007 21:22:52 | |
---|
Tuntui se aika ilkeältä kun tässä yksi syysaamu heräsin ja kun pistin näppäimet lukkoon kännykästä ihmettelin että mikä vika tässä kännykässä on kun kuuluu tommonen überdissonoiva ääni. Sitten tajusin että mun oikeassa korvassahan se vika oli. Siis justiinsa sama juttu kuin ketjun aloittajalla. Kerkisin jo säikähtää pahastikin asiaa mutta meni se ohitse yhden yön jälkeen. Hiukan ärsyttävää kun viheltäessä nuottikorva vuotaa verta. Siis juuri jonkun puoliaskeleen korkeampi ääni kuului oikeasta korvasta kuin vasemmasta. Tästä kaikesta saamme syyttää klassisen musiikin suurta dynamiikkaa. >>Ihminen sanoi: Tehkäämme jumala, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, niin että voimme hyvin tekosyin hallita kaikkea mitä maan päällä liikkuu>> |
Keppis 22.02.2007 11:50:21 | |
---|
Välillä on kuukausiakin jonka jälkeen ajattelen, että hitsit enpä oo huomioinut taas aikoihin totakaan asiaa. Kyllä se silti välillä iskee. Luppoaika pidentää elämää.
http://www.myspace.com/fobiayhtye |
AZa 23.03.2007 16:46:29 | |
---|
Hmm.. olisikohan tämä oikea ketju? No, eli mistähän ihmeestä se voi johtua, kun soittelen sähkökitaraa ihan vähän aikaa niin alkaa oikeassa korvassa tuntumaan silleen ilkeältä ettei viitti enää jatkaa soittoa. Korva tuntuu, miten sen nyt sanoisi :P Lämpimämmältä kuin normaalisti ja vähän oudolta, ei mitään särkyä mutta tuntuu ärsyttävältä. Ei kai minulla mitään korvatulehdusta ole? Niin ja sanottakoon vielä että olen koittanut soittaa kitaraa niin hiljaisella, kun kehtaa ennenkö ääni alkaa kuulostaa ihan tuhnulta. Ei kai halvat soittokamat voi vaikuttaa noin paljon ääneen? Niin ja aikaisemmin en ole soittanut sähkökitaraa, nyt se on ollu tossa pari viikkoa. Täytyy mennä varmaan käymään lääkärissä, mutta aattelin kysyä eka täältä kuitenkin jos joku tietäisi jotain. Ärsyttää kun tekisi mieli soittaa, mutta ei viitsi ettei tuu mitään pysyvää vauriota tjsp. |
Antti Takalo 23.03.2007 21:40:54 | |
---|
No, eli mistähän ihmeestä se voi johtua, kun soittelen sähkökitaraa ihan vähän aikaa niin alkaa oikeassa korvassa tuntumaan silleen ilkeältä ettei viitti enää jatkaa soittoa. Korva tuntuu, miten sen nyt sanoisi :P Lämpimämmältä kuin normaalisti ja vähän oudolta, ei mitään särkyä mutta tuntuu ärsyttävältä. Ei kai minulla mitään korvatulehdusta ole? Kyseessä voi hyvinkin olla korvatulehdus, vaikkei mitään särkyä olekaan, joten mars lääkäriin. Itselläni oli vuoden sisään molemmissa korvissa kaksi kertaa tulehdus, ja ainoana vihjeenä oli korvien tukkoisuus ja jonkinlainen oudohko resonointi puhuessa. Näistä tulehduksista sitten jäi kivaksi muistoksi hiljainen tinnitus, joka varmaankin johtui siitä että korvat olivat herkemmässä jamassa enkä osannut niitä suojata tavallista paremmin, vaikka korvatulppia käytänkin keikoilla ja treeneissä aina, mutta se ei sitten riittänyt. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2;
Kadonneen Pröötin metsästäjä.
Riutta |
Karipiirto 23.03.2007 21:54:34 | |
---|
Mulla noi korvat alkaa aina välillä vinkumaan sillai kuuluvasti ja sitten se menee jonkun ajan päästä pois. Joskus saattaa olla kuukausiakin ettei mitään ja sitten taas tulee joku viiden minuutin vinkumakohtaus ja sitten on taas ku ei mitään. Mistähän johtuu? Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
Warras 23.03.2007 23:33:16 (muokattu 24.03.2007 00:48:30) | |
---|
mulla on vinkunu korvissa viimmeset 5 vuotta, aluksi luulin (ja elätin toivoa) että se olisi vain toisessa korvassa, mutta ei... molemmissa vinkuu, eikä se ota loppuakseen, mutta mitäpä tuosta, siihen tottuu.... enää ei osaa kaivata hiljaisuutta, joskus huomaa kun on hiljasta että kato PRKL! korvissa vinkuu taas:D aluksi toki ahisti aivan vitusti, mutta äkkiä tottui... nykyään keikoilla kuletaan ilman tulppia (ei järin järkevää, MUTTA halvat tulpat vaan puurouttaa musiikin yheksi mössöksi) , kait sitä olis hommattava ees jonkinlaiset tulpat ja suojeltava sitä mitä on jälellä...(järkevintä, ehkä?) ja kuulo, mulla (viime tarkastuksen jälkeen) ollu suht normaali, mitä nyt ei oikea korva kuullu paria ylintä ääntä mitä terkkari koneestaan soitti, mutta ihan normaaliksi todettiin kuulo muuten.... hälyssä (esim koulun ruokala/kahvio yms) ei tahdo kuulla kunnolla joutuu usein kyselemään että "MITÄ?!" vituttaa joskus kysellä moneen otteeseen samaa asiaa, mutta minkäs sille mahtaa jos on joskus ollu tyhmä ja ajattelematon... olen kuullut että tinnityksen saisi jollankin painekammiolla lopetettua, mutta kuuloa et saa normaaliksi... mitäpä tuo, jos vinkuu nii sitte vinkuu, eipä sille mittää maha, loppupeleissä olisi tosi outoa olla jos ei vinkuisi.. joskus yläasteella puhuttiin tinnituksesta, ja silloinen sijeinen sanoi että olisi kauheaa jos korvissa vinkuisi... no eipä ollu kauaa kun "pilasin" korvalaapustereoilla korvani:D olen tosissani alkanut harkita korvatulppia, mutta koskaan ei ole saanut aikaseksi, koska halvimmat ovat mitä ovat, ja 5€ maksavat kuuset, nii niitä vois harkita koska haluan viellä 5 vuodenkin jälkeen kuulla ja tehdä musiikkia... TODELLA HYVÄ LINKKI! KANNATTAA TUTKIA JOITA TINNITUS ENNEMMÄN (TAI VÄHEMMÄN) KIINNOSTAA/MIETITYTTÄÄ... http://www.terveyskirjasto.fi/terve … rjasto/tk.koti?p_artikkeli=ati00029 Toivoisin ettei kukaan jolla tinnittää otaisi likaa ressiä siitä, sillä s eon ja pysyy, siihen on vain opittav... muistakaa kaikki joilla ei tinnitä, käyttäkää tulppia (jos pelkäätte sitä) ja muutenkin.. vaatii aikaa tottua siihen! |
Warras 24.03.2007 01:00:22 (muokattu 24.03.2007 12:13:23) | |
---|
ja välillä tuntuu että korva "särkee" äänet keikall tuntuu jotenkin epäpuhtailata/soivilta... |