Jumina5/6 30.01.2007 21:22:23 | |
---|
Voi olla että virallisesti tuo ei ole sitten plagiointi mutta moraalisesti en voi ymmärtää mitenkään että miten tällasta annetaan tapahtua. Niin, siitähän tässä on kyse. Mun mielestä toi on selvä plagiaatti, ja dissailen Asikaista kämpässäni yksin tästä lähin(kin). Mutta herra itse nostaa palkkansa niinkuin ennenkin. Ja oikeastaan ei nyt edes aivan hirveästi kiinnosta. Jääpähän sitten muille ihmisille enemmän tilaa tehdä omia biisejään, kun radio/viisut/yms. painuu syvemmälle samankaltaisuuden suohon. Omistan mielipiteen, siis olen. Deep Blue Sheep. |
kimurantti1 30.01.2007 21:49:07 | |
---|
Eikös Poisonin ja Halleluujaan yhteneväisyys ollut vain se yksi tietty sointuvaihdos/modulaatio, joka ei kuitenkaan varsinaisesti mikään erikoisuus ole? Musatyyli itsessään? Hirviönaamarit? Nämä toki yleisempään linjaukseen liittyviä juttuja, mutteivät ainakaan lievennä asiaa. Joo on toki muitakin glam rock-bändejä (jos Lordista sellaisena voidaan puhua), mutta kyllä se kertsin Poison-yhteys on aika ilmiselvä. En mä myöskään osaa nimetä näiden lisäksi kolmatta kipaletta, jossa olisi aivan samoja keinoja käytetty tuolla tavalla. Kyse kun ei ole pelkästään modulaatiosta, vaan toteutuksesta. Enkä mä Putaansuuta mistään syytä. Ihmettelen vaan kun siitä ei tullut yhtään napinaa. Ei tämä Katra vs. WT -juttu musiikillisesti niin hirveästi siitä eroa. |
Vipu 30.01.2007 21:50:49 | |
---|
SATTUMA! Kyllä ennenkin nähty tällasta kavereiden kanssa ku on sattunut soimaan 2 eri bändiä ja "samalta" on kuulostanu. IHAN TURHAA TÄLLANEN että väitetään että matkitaan. Ja kuka nyt haluaisi matkia joltain tollasta?? Mulle ei kyllä tulis mieleen että "hei otetaanko tosta paranoidista vaikka toi alku meidän kappaleeseen ni me ollaan varmaan kuuluisia sit!!!!!" TILU soolot < all!
Ja 90% sooloista kans turhia! (IMO) |
slowdive 30.01.2007 21:54:46 | |
---|
Musatyyli itsessään? Hirviönaamarit? Usko tai älä, mutta kyllä se Alice Cooperin naama on ihan aitoa nahkaa. "One good thing about music, when it hits you, you feel no pain." (B.Marley) |
kimurantti1 30.01.2007 21:57:45 | |
---|
Usko tai älä, mutta kyllä se Alice Cooperin naama on ihan aitoa nahkaa. Älä ihmeessä? Muutenkaan Cooper saati Kiss eivät hakeneet mitään tavallisista mustista farkuista ja nahkatakeista poikkeavaa liveilmeeseensä, niin kuin ei Lordikaan. Ei ole samanlaisia juu, mutta samaa juttua haettiin (ja haetaan). Ymmärsit varmaan pointin? :-) |
Johnny Buzz 30.01.2007 22:13:35 | |
---|
Musatyyli itsessään? Hirviönaamarit? Nämä toki yleisempään linjaukseen liittyviä juttuja, mutteivät ainakaan lievennä asiaa. Joo on toki muitakin glam rock-bändejä (jos Lordista sellaisena voidaan puhua), mutta kyllä se kertsin Poison-yhteys on aika ilmiselvä. En mä myöskään osaa nimetä näiden lisäksi kolmatta kipaletta, jossa olisi aivan samoja keinoja käytetty tuolla tavalla. Kyse kun ei ole pelkästään modulaatiosta, vaan toteutuksesta. Enkä mä Putaansuuta mistään syytä. Ihmettelen vaan kun siitä ei tullut yhtään napinaa. Ei tämä Katra vs. WT -juttu musiikillisesti niin hirveästi siitä eroa. Onko ellään sattunut tulemaan mieleen, että tuossa Lordin tapauksessa kyseessä voisi olla kunnianosoituksesta? Väitetty plagioitu kohta on aikas pieni yksityiskohta, kun biisit ovat kuitenkin suuremmalti osin erilaisia. Kuuleehan noita lainauksia melko usein ja itse miellän ne ainakin useimmiten hauskoiksi yksityiskohdiksi, joista voi bongata bändien vaikutteita/ esikuvia. Esim. Kiss on lainannut She biisissään Doorsin 5 to 1:in sooloa. Entombed on sitten puolestaan lainannut samaista kohtaa Damn Deal Done -biisissä. Ottaen huomioon esim. Nicken Kiss diggailut, niin kyseinen kunnianosoitus on tod. näk. mennyt puolestaan Kissille. aina en siis lähtisi noita lainailuja tuomitsemaan. Katran biisiä en ole kuullut, joten sitä en lähde kommentoimaan. |
kimurantti1 30.01.2007 22:20:39 | |
---|
Onko ellään sattunut tulemaan mieleen, että tuossa Lordin tapauksessa kyseessä voisi olla kunnianosoituksesta? Ehdottomasti, ja mitä nyt Putaansuun juttuja oon muutamia lukenut, erittäin todennäköistäkin. Ja niin kuin aiemmin sanoin, mä en syytä Putaansuuta mistään, en ainakaan plagioinnista. |
Lennu 30.01.2007 22:29:36 | |
---|
Nyt jokanen voisi periaatteessa tehdä niin että ottaa ihan minkä kertosäkeen tahansa ja muuttaa soinnun sieltä täältä erilaiseksi ja pikkasen jostakin kohtaa muuttaa melodiaa niin siinä on taas uutta laillista matskua. No mitäs. Näinhän me ollaan kaikki tehty ajan sivu. Ja tuun tekemään edelleen. "Toi katu-uskottavuus läppä on oikeesti niin loppuun hinattu lehmä et ei oo tosikaan." -Roberto |
Teijo K. 30.01.2007 22:33:47 | |
---|
Ehdottomasti, ja mitä nyt Putaansuun juttuja oon muutamia lukenut, erittäin todennäköistäkin. Ja niin kuin aiemmin sanoin, mä en syytä Putaansuuta mistään, en ainakaan plagioinnista. Tuota, mites se Putaansuu liittyy tähän otsikkoon? Eikös se ollut viime vuonna? ;) Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. |
Teijo K. 30.01.2007 22:34:18 | |
---|
No mitäs. Näinhän me ollaan kaikki tehty ajan sivu. Ja tuun tekemään edelleen. Mie en tuollaista ole tehnyt koskaan! Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. |
Mie en tuollaista ole tehnyt koskaan! Enkä minä! For those who can't be without the music! |
kimurantti1 30.01.2007 22:51:17 | |
---|
Tuota, mites se Putaansuu liittyy tähän otsikkoon? Eikös se ollut viime vuonna? ;) Mä ajattelin, että tähän ketjuun vois vetää mukaan muita lähes vastaavia tapauksia. Muttta joo, olihan se. :-) Off-topic loppuu... |
LNA 30.01.2007 23:19:52 | |
---|
WT:n Jillian ei ole radiohitti eikä näin Risto Asikainen ole mitenkään voinut kuulla sitä, koska hän ei kuuntele mitään muuta kuin mitä suurimmat radiokanavat soittavat eniten ja laskee sen perusteella uusien biisiensä tyylilajit, rakenteet, tunnelman, artistin. Äh. Se kertsin alku menee samalla tavalla kuin tän uuden kertsin alku. Ihan kuin hard rock hallelujassa kertsin lopun siirtymä seuraavan alkuun menee vikaa sointua lukuunottamatta samalla tavalla kuin poisonin kertsin alku. Kuka välittää? Eurovision on täyttä sontaa eniveis, vaikkei asian näin ehkä soisi olevan. Kuunteliko kukaan kuinka Katra tämän biisinsä lauloi? Eikö SE ole suurempi rikos kuin mitä Asikainen voi koskaan luovuudenpuuskissaan tehdä? |
zille 30.01.2007 23:34:55 | |
---|
Tuli noista jostain KISS-puheista mieleen. Kun Kiss vetäs versionsa Petran "God Gave Rock & Roll To You" biisistä, niin oli hyvä kun seuraavalla (no en oo täysin varma oliko se just seuraavalla) Petran levyllä yhessä biisissä oli Kissin Heaven's On Firen riffi. Siis, ihan täysin sama, että sen varmasti tunnistaa samaks. Ittelle tuli ainakin siitä mieleen jotain, et "Kiitti vaan Kiss", eli että oisko Kiss vähän niinkun pöllinyt niiden biisin. Mitä häiritsevämpää, sitä parempaa. |
Teijo K. 30.01.2007 23:37:45 | |
---|
Enkä minä! Haluatkos vielä tietää miksi? Ei se mitään, kerron sen silti. Mie en isommin sävellä, skulaan vaan. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
shovi 30.01.2007 23:55:08 | |
---|
Tuli noista jostain KISS-puheista mieleen. Kun Kiss vetäs versionsa Petran "God Gave Rock & Roll To You" biisistä, niin oli hyvä kun seuraavalla (no en oo täysin varma oliko se just seuraavalla) Petran levyllä yhessä biisissä oli Kissin Heaven's On Firen riffi. Siis, ihan täysin sama, että sen varmasti tunnistaa samaks. Ittelle tuli ainakin siitä mieleen jotain, et "Kiitti vaan Kiss", eli että oisko Kiss vähän niinkun pöllinyt niiden biisin. Kiss teki sen ainakin tunnetuksi. Sitäpaitsi Petran (alkuperäinen?)versio on aika karmiva, vaikka muuten (osin) toimiva pändi onkin. Mistä mä oon muuten saanut käsityksen, että se oliskin alkuperältään jonkun aivan toisen yhtyeen, joka ei edes soittais tollasta hardrockia? Urgent tjsp. "Anna mie soitan rumpuja!" -Amorphiksen kosketinsoittaja keikalla |
Bentley 30.01.2007 23:57:33 | |
---|
Haluatkos vielä tietää miksi? Ei se mitään, kerron sen silti. Mie en isommin sävellä, skulaan vaan. No kiitos tästä tiedosta. Mä sävellän kuitenkin ja haluan tehdä alusta asti kaiken. Ei se osota taitoa jos hoksaa toiselta napata jonku kivan jutun, se pitää ite kelata. Eri asia on sit se jos ei osaa. Mutta ei se mitään, jatketaan harjotuksia... For those who can't be without the music! |
Fuzzy Boner 31.01.2007 00:23:46 | |
---|
Pääasia että on kivaa! |
Lennu 31.01.2007 00:59:42 | |
---|
No kiitos tästä tiedosta. Mä sävellän kuitenkin ja haluan tehdä alusta asti kaiken. Ei se osota taitoa jos hoksaa toiselta napata jonku kivan jutun, se pitää ite kelata. Eri asia on sit se jos ei osaa. Mutta ei se mitään, jatketaan harjotuksia... Jjuu, emmä nyt tähän osaa kyllä enää sanoa mitään... Fuzzyn kanssa samoilla linjoilla. "Toi katu-uskottavuus läppä on oikeesti niin loppuun hinattu lehmä et ei oo tosikaan." -Roberto |
Walrus 31.01.2007 01:18:56 | |
---|
Asiantuntijoiden kommentit plagiaatiosyytteistä: Kalle Torniainen: Tutkittuani Katran kappaletta Tietäjä ja Within Temptation yhtyeen kappaletta Jillian, ovat plagiointisyytökset yliampuvia. Jotta voitaisiin puhua plagiaatista, pitäisi melodian ja harmonian olla täsmälleen samanlaisia keskenään esimerkiksi koko kertosäkeen ajan. Ko. kappaleiden tunnelmat ovat hyvin samankaltaisia johtuen samasta musiikkityylistä, mutta melodiat ovat erilaiset. Kertosäkeistöjen ensimmäisten tahtien rytmiikka on sama, mutta melodian lähtöäänet suhteutettuna harmonian tehoihin ovat erit. Tämän jälkeen melodiat, harmoniat sekä fraasien rytmiikka ovat täysin erilaisia, eikä kappaleiden muissa kohdissa ole mitään samankaltaisuuksia. Yhden samanlaisen rytmisen fraasin perusteella on tarpeetonta syyttää plagiaatista. Veikko Samuli: Nuotinlukutaitoiset näkevät että Jillianin kertosäe alkaa soinnun dominanttiäänestä, kun Tietäjässä se lähtee soinnun terssistä. Koska ensimmäisen tahdin soinnut ovat (bassoääntä lukuunottamatta) samankaltaiset, hyvällä mielikuvituksella voisi ajatella Tietäjän kertiksen eka tahdin sopivan Jillianin melodiaan alapuoliseksi stemmaksi. Täsmälleen tällaista stemmaa en kuitenkaan kuule Jillianin kappaleessa. Vaikka jako onkin sama ekassa tahdissa ja särökitarasoundin luoma tunnelma samankaltainen, plagiointisyyte tuskin menestyisi käräjäoikeudessa koska melodian ja sointujen maailma muuttuu ihan erilaiseksi jo heti toisesta tahdista lähtien. Riku Niemi: Lähemmässä tarkastelussa on todettava seuraavaa: Melodia on selvästi eri melodia. Kertosäkeen ensimmäisen tahdin rytmi on kappaleissa sama, mutta jo toisessa tahdissa melodian rytmi poikkeaa toisistaan. Melodia ei missään vaiheessa ole intervalleiltaan identtinen. Soinnutuksessa ja kontrapunktissa on huomattavia eroja. Edes kappaleiden sointikuvat eivät mielestäni ole missään vaiheessa erityisen lähellä toisiaan. Pertti Haverinen: Kuulokuvan perusteella samankaltaisuutta (ei siis samanlaisuutta) ei voi kieltää. Nuottikuva paljastaa rytmisen yhtenevyyden 2.:n tahdin puoliväliin asti, mutta melodia onkin pääosin Tietäjässä terssin alempana 1.:ssä tahdissa, jonka jälkeen poikkeaa kuljetukseltaan ja soinnutukseltaan erilaiseksi kuin Jillian. Kappaleiden "tunnelma" ja rytminen tematiikka ko. tahdeissa ovat lähellä toisiaan, melodiat eivät tarkkaan ottaen ole samanlaiset. Muilta osin melodiat eivät muistuta toisiaan. Selitä tämä sitten miljoonalle äkäiselle Within Temptation-fanille jotka eivät ymmärrä nuoteista, saatika sitten musiikin teoriasta mitään. Skandaali siitä tulee jos tällä mennään euroviisuihin. Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in |