Aihe: Musaopet & melu
1
Kolmonen
25.01.2007 23:39:42
kiinnostaisi tietää, että millaisena te muut musiikkia opettavat (esim. luokanopet, musiikinopet yläasteella ja lukiossa tai muut ryhmäopetusta antavat) koette melun työssänne? onko ollut mitään haittaa (tinnitusta tai muita korvaoireita)? Vai suojaatteko korvat? Tietty esim. bändisoittoa ei tarvi ihan joka tunti pitää, mutta silti sitäkin saattaa olla välillä 5 tuntia putkeen. se on aika raskasta. yksi kaveri kertoi, että korvalääkäri oli tuumannut, että musiikinopettajalla tulee kuulonalenemaa, tinnitusta tai muuta häikkää korviin jo 5 ekan työvuoden aikana. itsellä kun on tinnitus jo ollut seurana 10 vuotta (3 vuotta oon tehnyt töitä ja vaiva pahentunut), miettii, että kuinka kauan tätä duunia voi paiskia.. vaikka kuuloa yrittäiskin suojata ja äänenvoimakkuutta pitää aisoissa, ei se aina onnistu. millaisia kokemuksia muilla?
Wiitala
26.01.2007 00:54:39 (muokattu 26.01.2007 00:57:18)
Sijaisuuksien ja opetusharjoittelun myötä olen työelämään siirtyessäni vakavasti harkinnut varustavani itseni 9dB:n "melusuojafilttereillä", jotka vain napsaistaan yksillölisiin korvatulppiin paikalleen. Illalla keikalle sitten vain rankempi vaimennus tilalle. Ja rumputunteja pitäessäni pidän tulppia korvissa jo defaultilla...

Ei tahtoisi ottaa enää riskejä, pikkasen jo piipittää korvissa... onneksi sentään vain hyvin hyvin hyvin vähän. :(

Ei sitä oikeasti voikaan jaksaa täysissä sielun&ruumiin voimissa vuodesta toiseen. Vähintään jatkuva taustamelu vetää energiatasot aika matalalle, ja rummunpaukkeella ja paranoidilla maustetut työpäivät kyllä varmistavat sen, että kotona ei levy tipahda lautaselle väkisinkään.

Vaikka jonkin mielestä kuulonsuojaus opettajan työssä voi (ehkä) olla kummallista, niin olkoon. Itse ajattelin suojata työkaluni. :)
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
ile.pop
26.01.2007 13:58:02
Sijaisuuksien ja opetusharjoittelun myötä olen työelämään siirtyessäni vakavasti harkinnut varustavani itseni 9dB:n "melusuojafilttereillä", jotka vain napsaistaan yksillölisiin korvatulppiin paikalleen. Illalla keikalle sitten vain rankempi vaimennus tilalle. Ja rumputunteja pitäessäni pidän tulppia korvissa jo defaultilla...

Ei tahtoisi ottaa enää riskejä, pikkasen jo piipittää korvissa... onneksi sentään vain hyvin hyvin hyvin vähän. :(

Ei sitä oikeasti voikaan jaksaa täysissä sielun&ruumiin voimissa vuodesta toiseen. Vähintään jatkuva taustamelu vetää energiatasot aika matalalle, ja rummunpaukkeella ja paranoidilla maustetut työpäivät kyllä varmistavat sen, että kotona ei levy tipahda lautaselle väkisinkään.

Vaikka jonkin mielestä kuulonsuojaus opettajan työssä voi (ehkä) olla kummallista, niin olkoon. Itse ajattelin suojata työkaluni. :)

Eiköhän toi olisi jopa työnantajan velvollisuus hankkia kuulonsuojausvälineistöä? Sellaset valetut korvatulpat on aika miellyttävät ja kulkevat helposti mukana.
On guuluu...
alhambra
27.01.2007 19:37:33
Samanlaisia kokemuksia minullakin. Yhtyesoittoa tulee vedettyä lähes jokaisen opetusryhmän kanssa käytännössä joka päivä ja töiden jälkeen tarvitsen pari tuntia hiljaisuutta palautumiseen. Onneksi asun maalla, joten hiljaisuusterapia kyllä onnistuu. Varsinaisesti en ole tinnituksesta (onneksi) vielä kärsinyt. Varsinkin yläkoulun ryhmien kanssa oppilaat tahtovat itse säätää kitara- ja bassovahvistimia aina vaan kovemmalle, ja aina täytyy itse puuttua asiaan tiukastikin. Ja rumpalit (poislukien pidemmälle edenneet) eivät teknisesti hallitse omaa dynamiikan säätöä niin, että komppi irtoaisi vähemmällä voimalla. Olen harkinnutkin, että manipuloisin kitara- ja bassovahvistimien volumepotikoita niin, että vaikka sen säätäisi niin sanotusti "kaakkoon", niin ns. "rajoitin" estäisi säädön loppuosan. Näin ainakin estyisi tahattomat piikit ja onnettomuudet. Sähkörumpuja olen myös harkinnut, kunnekka koulun budjetista löytyisi saumaa.

Ja niin, normaali tulpat kyllä löytyy luokasta, mutta eivät oikein mielestäni sovellu oppitunneille, kun pitäisi voida keskustellakin oppilaiden kanssa. Varmasti nuo ns. erikoistulpat olisivat kokeilemisen arvoiset. Mistäs niistä saisi lisäinfoa?

terv. 5v musamaikkana.
LL
28.01.2007 15:12:58
Ja rumpalit (poislukien pidemmälle edenneet) eivät teknisesti hallitse omaa dynamiikan säätöä niin, että komppi irtoaisi vähemmällä voimalla.
Itselläni on yksi tapaus, joka suojat/tulpat päässä soittaa rumpuja aina niin kovaa kuin pystyy. Tästä seuraa se, että kitaristi laittaa kovemmalle(lopulta särön laittaa päälle), basisti laittaa kovemmalle. PA:n tämä peittää täysin. Lopulta "musiikki" on täyttä mössöä, koska musiikkiluokan tilat ja laitteet ei vain sovi tällaiseen. Joka kerta sanon rumpalille, että suojat pois, ota kevyet ("riisitikut") kapulat ja soita hyvin paljon kevyemmin. Hetkeksi auttaa, mutta vähän ajan päästä sama jatkuu. Todella turhauttavaa. Mielessä on käynyt, että jos vain kieltäisi soittamasta, jos ei pysty soittamaan hiljempaa tai ilman säröä. Kamat ja muiden soitto vain kärsivät.
Wiitala
28.01.2007 19:19:16
Ja niin, normaali tulpat kyllä löytyy luokasta, mutta eivät oikein mielestäni sovellu oppitunneille, kun pitäisi voida keskustellakin oppilaiden kanssa. Varmasti nuo ns. erikoistulpat olisivat kokeilemisen arvoiset. Mistäs niistä saisi lisäinfoa?

Itsellä tuommoiset: http://www.finfonic.fi/

Vastaavat: http://www.elacin.fi
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
Fortune
30.01.2007 10:59:05
Eiköhän toi olisi jopa työnantajan velvollisuus hankkia kuulonsuojausvälineistöä? Sellaset valetut korvatulpat on aika miellyttävät ja kulkevat helposti mukana.

Yleensä tuon saa menemään tarvikehankintoihin. Jos ei saa, niin verovähennyksenhän niistä työvälineinä ainakin varmasti saa.
Look behind you, a three-necked guitar!
marjiss
30.01.2007 13:40:13
Mä olen Helsingin kaupungilla töissä ja kaupunki maksaa mulle tulpat. Aika hieno etu. Muussa tapauksessa kannattaa kyllä hankkia ne itse ja laittaa lasku verovähennyksiin.

Itse olen yhdeksättä vuotta musaopena, ja tinnitusta on kyllä jo molemmissa korvissa. Sähkörumpujen hankinta luokkaani oli parasta mitä olen urallani tehnyt! Mikserin haltijana (oppilaat eivät saa koskea!) voin itse säädella melutasoa rumpuihin, syntikoihin ja mikkeihin. Jos basso ja kitarat eivät tottele, laitan nekin DI-boxin kautta mikserivahvistimeen. Tiukkaa! Lisäksi asialliset, mutta napakat luennot kuulonhuollosta ja kuulovaurioista.

Muistutan oppilaita, että aikuisena ja opettajana olen tunnilla vastuussa heidän kuulostaan siinä missä työntekijänä omastani. Ainakin nuorimmat seuraavat dB-mittaria aika innokkaasti.

Oppilaat harjoittelevat kyllä välituntisin luokassa keskenään, mutta mähän en ole silloin siellä... :)

Nyt vaan reksiä kiristämään sähkörumpujen hankintaan tai sitten oppilaskonserttia järjestämään!
Kolmonen
30.01.2007 18:10:59
Mä olen Helsingin kaupungilla töissä ja kaupunki maksaa mulle tulpat. Aika hieno etu. Muussa tapauksessa kannattaa kyllä hankkia ne itse ja laittaa lasku verovähennyksiin.

Tosi hyvä etu. Täytyypä vaatia myös päivitystä tulppatilanteeseen. Mulla on valetut tulpat (Elacinit) aikanaan hommattu keikkakäyttöön, mutta valitettavan harvoin ne on mulla töissä mukana, koska niitä täytyy käyttää on-off ja se tuottaa välillä vaikeuksia. Tarvis kai totutella. Mutta niitä suosittelen joka tapauksessa myös.

Itse olen yhdeksättä vuotta musaopena, ja tinnitusta on kyllä jo molemmissa korvissa. Sähkörumpujen hankinta luokkaani oli parasta mitä olen urallani tehnyt! Tiukkaa! Lisäksi asialliset, mutta napakat luennot kuulonhuollosta ja kuulovaurioista.

Tällä viikolla olen myös paasannut kuulonhuollosta, ja tuntuu että perille menee. Varsinkin kun soittaa konkreettisia esimerkkejä biiseistä "ennen ja jälkeen" kuulonaleneman. Pelottelua asiallisesti :) Sähkörummut on seuraavana koulun tilauslistalla (tänään juuri tuli muuten itelle saksasta sähkörummut, pääsee testailemaan, ihan kun olis joulu :)

Kiitti muuten ihmiset kommenteista. Tää kuuloasia on muodostunut mulle sellaiseksi, että se väkisinkin heikentää työmotivaatiota, etenkin kun tuo tinnitus on sellainen kun on.
pkhlo
14.02.2007 01:23:34
Yleensä tuon saa menemään tarvikehankintoihin. Jos ei saa, niin verovähennyksenhän niistä työvälineinä ainakin varmasti saa.

Mä olen Helsingin kaupungilla töissä ja kaupunki maksaa mulle tulpat. Aika hieno etu. Muussa tapauksessa kannattaa kyllä hankkia ne itse ja laittaa lasku verovähennyksiin

Mun kokemuksen mukaan tää tulppa-asia on sellainen, josta pystyy neuvottelemaan ihan joka kunnassa. Ite oon nyt juuri neuvotellu järkevästi perustelemalla itelleni valetut tulpat, vaikka fyrkat on niin kortilla että. Sille kun on laillinen peruste. Mikähän se raja nykypäivänä olikaan, jossain 80 dB:n hujakoilla kumminkin. Eli jos vähänki pitempiä aikoja joutuu oleskelemaan tilassa, jossa toi äänenpaine ylittyy, tulee työnantajan hoitaa kuulonsuojaus sopivalla tavalla. 80 dB nyt ylittyy ihan heti. Jos reksi ei hyvällä usko niin sitten voi ottaa yhteyttä työpaikan, kunnan tai piirin työsuojeluun. Luottamusmies ainaki tietää kuka se työsuojeluvaltuutettu on, jos ei muut.

Ongelmia saattaa tulla jos/kun työsuhde päättyy pian tulppien hankinnan jälkeen. Yks kaveri joutui palauttamaan itselleen valetut tulpat rehtorille, joka itsepintaisesti piti kiinni siitä, että tulppien koko hinta olisi pitänyt maksaa koululle.

5 vuotta duunissa on osoittanu, että syksy on pahinta aikaa kun korvat ei o vielä tottunu. Näppituntuman mukaan aivan kuten keikahommissakin aikanaan myös hapen puute vaikuttaa yllättävän negatiivisesti korvien sietokykyyn. Pitää ikkunoita auki niin korvatkin jaksaa paremmin!
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
marjiss
06.03.2007 19:35:16
Tuota en tiennytkään, etä happi vaikuttaa korviin. Kiitos tiedosta!! Olen kokenut tänä vuonna opettamisen erityisen raskaaksi ja meluisaksi, mutta olenkin ollut tosi vähän ulkona sairasteluiden takia.

Aika typerää, että tulpat piti palauttaa työsuhteen jälkeen. Eihän niistä ole mitään iloa kellekään!
pkhlo
07.03.2007 22:00:54
Tuota en tiennytkään, etä happi vaikuttaa korviin. Kiitos tiedosta!! Olen kokenut tänä vuonna opettamisen erityisen raskaaksi ja meluisaksi, mutta olenkin ollut tosi vähän ulkona sairasteluiden takia.

Vanhassa duunissa hiekkapuhalsivat musaluokan ikkunanpuoleista seinää loppukesästä. Tuuletusikkunan edessä oli muovit 2kk koulun alusta, eikä ilma kiertäny yhtään. Tuli tosi pahoja tinnitusongelmia, eikä sietäny melua yhtään vapaa-aikana. Nykyään oikein odotan valvontavuoroja, että pääsen ulos tuulettumaan se jeesaa ainakin mulla.

Meidän opetustyö on kaiken lisäks usein aika fyysistä kun pitää ravata ympäri luokkaa ja näyttää kaiken maailman juttuja ja roudata yms. Musta toi hyvä ilmanvaihto on aivan helvetin tärkeä juttu ja se myöskin kuuluu työsuojeluasioihin. Tiedän parikin tapausta joissa luokassa työskentelevä maikka on pitkään kestäneiden mutta turhien lupausten kyrpiinnyttämänä soittanut suoraan työsuojelupiiriin huonosta huoneilmasta ja luokka on mittausten jälkeen pistetty käyttökieltoon korjausten valmistumiseen asti. Typerää, kallista, sosiaalisesti vaarallista mutta joskus myös pakollista.

Aika typerää, että tulpat piti palauttaa työsuhteen jälkeen. Eihän niistä ole mitään iloa kellekään!

No älä!
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
piiska2
11.03.2007 15:27:37
Musaluokkaan kannattaa hommata sähkörummut. Itse tein niin aikoinaan vaikka eihän ne oikeita rumpuja hakkaa. Kun oppilas rupeaa vetämään speed-metal sooloa täysullä niin ei muuta kun PA:sta hanat kiinni. Jossain vaiheessa kaikki meni PA:n kautta, jotta homma oli kontrollissa.
Nykyään opetan yhtä oppilasta kerrallaan, joten enää ei tarvitse painia kuulo-ongelmien kanssa. Valitettavasti 15 vuotta yläasteella aiheutti pienen notkahduksen kuulossa (ylätaajuudet).
rairsilf
26.03.2007 17:40:04
Musaluokkaan kannattaa hommata sähkörummut. Itse tein niin aikoinaan vaikka eihän ne oikeita rumpuja hakkaa. Kun oppilas rupeaa vetämään speed-metal sooloa täysullä niin ei muuta kun PA:sta hanat kiinni. Jossain vaiheessa kaikki meni PA:n kautta, jotta homma oli kontrollissa.

Heh, aivan. Paljonko nuo sähkörummut yleensä maksaa ja mikä on ero tavallisiin rumpuihin?

Valitettavasti 15 vuotta yläasteella aiheutti pienen notkahduksen kuulossa (ylätaajuudet).

Tarkottaako tämä, että sulla on kuulo parantunut sen jälkeen?
piiska2
26.03.2007 20:50:39
Heh, aivan. Paljonko nuo sähkörummut yleensä maksaa ja mikä on ero tavallisiin rumpuihin? Tarkottaako tämä, että sulla on kuulo parantunut sen jälkeen?

En muista tarkkaa hintaa, mutta saattaa ne vähän kalliimmat olla kuin (perus)akustinen setti. Kosketus on tietysti hieman erilainen. Monissa kouluissa on sähkörummut ja kokemukset olleet hyviä.....luokkakäytössä.

Kuulo ei ymmärtääkseni voi palautua koskaan ennalleen, joten siksi kuulonsuojaus on aina tärkeää.
Olen kiertänyt kaikki Suomen suurimmat konserttilavat, useimmat niistä hyvinkin kaukaa.....
Chade Fallstar
08.04.2007 20:16:41
Melun määrään vaikuttaa myös musaluokan/soittotilan akustointi.
Ainakin niissä kouluissa missä itte olen ollut ei oo kyl ollut mitenkään panostettu luokkahuoneiden akustointiikkaan.

Yleensä opetustilojen surkeasta akustiikasta on ollut ainakin Ecophonin Akustiikka & Estetiikka-lehdessä, nro, 2 /2000.
Pitkä jälkikaiunta-aika vaikuttaa myös niin että opettaja joutuu rasittamaan ääntään paljon enemmän että oppilaat saavat jotain selvää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)