Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 511 12 13 14 1582 83 84 85 86
ankkiz
29.12.2006 23:00:50

Floikkani on kallellaan kaulaan päin, jos tökkäisin sen tasaiseksi, niin kasvaako tai laskeeko jännitys merkittävästi?
Itse kun en oikein uskaltaisi siihen kaularautaan koskea (jos se sitten olisi välttämätöntä?), ja korjaajia, eikä niille rahaakaan oikeastaan löydy, eikä se muutenkaan pahemmin olisi vaivan arvoista, koska en sitä floikkaa osaa käyttää.
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi.
oiva tumpeloinen
30.12.2006 02:13:03
Floikkani on kallellaan kaulaan päin, jos tökkäisin sen tasaiseksi, niin kasvaako tai laskeeko jännitys merkittävästi?
Itse kun en oikein uskaltaisi siihen kaularautaan koskea (jos se sitten olisi välttämätöntä?), ja korjaajia, eikä niille rahaakaan oikeastaan löydy, eikä se muutenkaan pahemmin olisi vaivan arvoista, koska en sitä floikkaa osaa käyttää.

Jos kiristät ankkurin ruuveja, niin kielet laskee. Saattaa siis olla, että joudut nostamaan tallapaaluja vastapainoksi (mikä taas voi johtaa siihen, että se talla on takakenossa =)). pikkuhiljaa käännät molempia kohdilleen, niin kaikki menee hyvin. Mitään ylimääräisiä jännityksiä siitä ei tule. Intonaatiosäädöt on myös paikallaan operaation jälkeen. Siksi onkin mahdollisesti viisasta tehdä operaatio seuraavan kieltenvaihdon yhteydessä.
Samppa78
19.01.2007 21:21:15
Minkälaisia oireita kitaralle ilmenee, jos kaularauta on jotenkin vaurioitunut?
"Tie musiikin sydämmeen käy soittamisen kautta." -Samppa78
TheMurno
20.01.2007 14:40:49 (muokattu 20.01.2007 16:52:09)
Pitäis nyt vaihtaa ylä E mun floikallises Jacksonis, mut se ei suostu lähtee se lukkosatulan se kiinni ruuvattava palane pois millää. 2 muuta lähtee hyvin pois mut toi kolmas on siin ja pysyy. Tai sit oon vaa liian heikko :S Ni missä vois olla vika? Kiitos
Edit: Sain sittenkii vaihettuu sen kielen. Ei enää mitää hätää. Oli vaa sika tiukas se lukkosatulan pala.
dbv
22.01.2007 22:39:55
Pitäis nyt vaihtaa ylä E mun floikallises Jacksonis, mut se ei suostu lähtee se lukkosatulan se kiinni ruuvattava palane pois millää. 2 muuta lähtee hyvin pois mut toi kolmas on siin ja pysyy. Tai sit oon vaa liian heikko :S Ni missä vois olla vika? Kiitos
Edit: Sain sittenkii vaihettuu sen kielen. Ei enää mitää hätää. Oli vaa sika tiukas se lukkosatulan pala.

Jep, niitä ei kannata raivolla vääntää kiinni. Vire pysyy vähemmälläkin vääntämisellä.
klahakra
24.01.2007 03:31:00
Mulla on semmoinen projekti,puusepän tekemä strato body ja vanha straton kaula ja jommassa kummassa mitoissa on jotain outoa.Kaulan karkeus rungosta on korkeampi 2-3mm kuin kaupan kitaroissa.Että kuinka korkealle kärsii tallan nostaa että kielien korkeus on oikea.Kokeilin langalla ja melkein yläasentoon piti ruuvaata,mutta vaikuttaahan sitten kyllä kielien veto reliefiin,että varmaan nousevat vähän.Mutta pysyvätkö tallapalat pystyssä aivan ylös ruuvattuna??
klahakra
24.01.2007 03:47:18
Tarkoitin tuossa ed.tietenkin tallapalojen nostamista äärikorkeuteen!!!
klahakra
24.01.2007 04:10:25
Vai olisiko selvin nypätä kaula irti ja höylätä siivu kaulan alta pois oikean korkeuden saamiseksi??
klahakra
26.01.2007 18:29:19
Lätkäisin kielet paikoilleen ja tallapalat aika korkealle mutta säätövaraakin jäi ja skitta pelaa ihan jees.
Chips
26.01.2007 18:31:41
^ Muokkaa-nappulaa voi myös käyttää.
ankkiz
29.01.2007 21:26:40

Mitenkäs floikan hienovireruuveja käytetään, ja missä vaiheessa niitä kannattaa räplätä?
ReBeat
30.01.2007 01:17:57

Mitenkäs floikan hienovireruuveja käytetään, ja missä vaiheessa niitä kannattaa räplätä?

Tarkoitatko nyt niitä siinä ihan tallan perässä. Niillä tietenkin viritetään kitara sen jälkeen kun lukkosatula on lukittu.
ReBeat
30.01.2007 23:50:08

Ja lähinnä siis sitä meinasin, että viritetäänkö ensin kuten tavallisesti ja sitten VP:n kasvattamiseksi vähän hifistellään ja pyöritetään 0,00001milliä sitä?

Ei sitä voi oikein hifistelyksi vielä laskea, koska yleensä vire menee ihan havaittavasti perseelleen siinä vaiheessa kun laitat satulalukot kiinni. Hienovirittimillä korjataan vire takaisin paikalleen.

Tähän samaan voisin myös kysyä, että onko floikassa jotain osia, jotka kuluvat kun kikkailee kammella esim divebombit yms?

Ainakin veitsenterät jotka nojaavat tukipaalujen lovia vasten ovat tylstyvää tavaraa.

Ja jos moisia on, niin kuinka helposti ne kuluu, onko ne vaihdettavissa ilman koko floikan vaihtamista yms?

Halvoissa tinafloikissa kuluvat helpommin. Kyllä ne monesti vaihdettavissa ovat. Jos ei pysty vaihtamaan niin teroittaminen on toinen konsti jolla voi saada pidennettyä veitsenterien käyttöikää.
oiva tumpeloinen
31.01.2007 10:11:50
Ainakin veitsenterät jotka nojaavat tukipaalujen lovia vasten ovat tylstyvää tavaraa.

Myös ne tukipaalut itsessään kuluvat.
The Clairvoyant90
31.01.2007 12:17:14 (muokattu 31.01.2007 12:20:57)
Mulla ois pari tämmöstä onglemaa kitaran kanssa:

1) Kun soittaa ohuinta/alinta kieltä, niin se ääni ei ole puhdas vaan taustalla kuuluu semmonen wou-wou-wou. Se kuuluu selvimmin 9-17 väleissä. Kitaranopettajani sano että se kieli koskee jossaki paikassa siihen nauhaan(?) ja että sitä tallaa pitäs nostaa, mutta kun ne kielet on jo melko korkeella. Ite ajattelin, että jos kiristäis jotenki sitä kieltä että se ei "värise" niin laajalla alueella?

2) Välillä kuuluu 4 keskimmäiseltä kieleltä semmosta särinää kun soittaa. Se särinä kuuluu niinku sen oikean äänen taustalla ja saattaa soida kauemman/ lyhyemmän aikaa kuin itse oikea ääni. SE on kummalliseinta että se kuuluu vaan joskus, ja eri paikoista, riippumatta siitä, että onko vahvistin päällä vai ei.

Ja kitarana on tämmönen uusi 600 € Jackson.

apua kts.
edit. ois pitäny varmaan laittaa tonne jelppikerhoon.. no tuli nyt tänne
ReBeat
01.02.2007 01:49:49

1) Kun soittaa ohuinta/alinta kieltä, niin se ääni ei ole puhdas vaan taustalla kuuluu semmonen wou-wou-wou. Se kuuluu selvimmin 9-17 väleissä. Kitaranopettajani sano että se kieli koskee jossaki paikassa siihen nauhaan(?) ja että sitä tallaa pitäs nostaa, mutta kun ne kielet on jo melko korkeella. Ite ajattelin, että jos kiristäis jotenki sitä kieltä että se ei "värise" niin laajalla alueella?

Kielen kiristäminen ei tule kyseeseen, koska virityskoneistoon tutustuneena olet varmaan huomannut että kielen kiristäminen muuttaa kielen virettä. Sen sijaan kielisetin vaihtaminen toisenlaiseen saattaisi vaikuttaa tilanteeseen.

2) Välillä kuuluu 4 keskimmäiseltä kieleltä semmosta särinää kun soittaa. Se särinä kuuluu niinku sen oikean äänen taustalla ja saattaa soida kauemman/ lyhyemmän aikaa kuin itse oikea ääni. SE on kummalliseinta että se kuuluu vaan joskus, ja eri paikoista, riippumatta siitä, että onko vahvistin päällä vai ei.

Joskus myös löysällä olevat osat saattavat helistä kitaran värähdellessä. Esimerkiksi lukkosatulan ruuvit, virityskoneiston mutterit, tallapalojen korkeudensäätöruuvit (jos tallapalassa toinen ruuvi on "ilmassa") ja tallan jouset.

Olisi ehkä hyvä jos pystyisit käydä näyttämässä tuota kitaraa jollakin joka tietää noista säätöhommista enemmän. Nuo ongelmat ovat varmasti ratkaistavissa, mutta näkemättä on aika hankalaa jeesata tässä.
dbv
01.02.2007 10:06:14
Joskus myös löysällä olevat osat saattavat helistä kitaran värähdellessä. Esimerkiksi lukkosatulan ruuvit, virityskoneiston mutterit, tallapalojen korkeudensäätöruuvit (jos tallapalassa toinen ruuvi on "ilmassa") ja tallan jouset.

Jep, mulla nimenomaan vanhemmassa Jacksonissa virityskoneiston ruuvit (ts. ne mitkä pitävät "säätimen" virityskoneistossa kiinni) löystyvät ja täten aiheuttavat särinää. Kandee kattoo, ettei ois tyyppivika ;)
Chips
01.02.2007 17:46:05
Mullakin oli tuommosta särinää Ibanezissa. Piti korjata ennen kun sen myi eräälle veljen kaverille. Luulin että kaulamikki oli liian alhaalla, eli se jousi pitäis melua mutta ei. Otin sitten mikin pois niin sieltä paljastui alta puoliksi irti lähtenyt musta pyöreä tarra. Otin pois ja pärinä lakkas.
ankkiz
19.02.2007 22:09:45

Viikonloppuna koitin säätää tuota floikkani kulmaa normaaliksi.
Kun sain floikan "kannen" samaan linjaan kitaran kannen kanssa, niin tolpat (string lock screw?) olikin jo pinnan alapuolella.

Joten siis, säädänkö tallan hiukan pystyyn ja tolpat tasaan vai talla tasaiseksi, ja tolpat pinnan alapuolelle?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)