Aihe: Katran biisi plagiaatti?
1 2 3 4 5 6 7 8
Mohla
30.01.2007 12:47:57 (muokattu 30.01.2007 12:49:28)

Tolla tempulla saadaan helvetisti kohua ja julkisuutta joka auttaa biisiä menestymään näissä turhissa kisoissa.

Tuo nyt on mun mielestä edelleen todella kaukaa haettua. Asikainen on saanut niin monta artistia menestymään ihan omalla sävellyskynällään ja tyylitietoisuudellaan, että en vaan keksi miksi sillä olisi yhtäkkiä tullut tarve käyttää tällaista "mainoskikkaa". Etenkin kun puhutaan niinkin hienosta keinosta, jolla tiedetään olevan enemmän negatiivista kuin positiivista julkisuutta.

Eikun, ai niin! Kaikki joilla on menestyviä hittejä on läpeensä pahoja, mätiä ihmisiä.

Mitä tulee tähän kyseiseen asiaan niin lähinnähän tuossa on kyse selkeästä "konseptin" kopioimisesti. Muka rokkia ja klasarimimmi laulamaan. Noi jututhan on ns. klassisen musiikin kliseitä niinkuin jossain jo kirjoitettiinkin...
Tästä on munkin mielestä oikeasti kyse.
Adamantium Studios
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Joees
30.01.2007 12:52:21
Tuo nyt on mun mielestä edelleen todella kaukaa haettua. Asikainen on saanut niin monta artistia menestymään ihan omalla sävellyskynällään ja tyylitietoisuudellaan, että en vaan keksi miksi sillä olisi yhtäkkiä tullut tarve käyttää tällaista "mainoskikkaa". Etenkin kun puhutaan niinkin hienosta keinosta, jolla tiedetään olevan enemmän negatiivista kuin positiivista julkisuutta.

Eikun, ai niin! Kaikki joilla on menestyviä hittejä on läpeensä pahoja, mätiä ihmisiä.

Ei ne oo mätiä ihmisiä. Mut mun mielestä tää olis niin mainio tempaus. Edelleenkin. Täysin tuntematon hetkessä kaikkien tietoon. Tavan pulliaiset eivät välitä tosta hevon paskaa. Korkeintaan tällaset muusikot ja mukamuusikot jaksaa jauhaa paskaa tästä.

Negatiivinen julkisuus on julkisuutta sekin, silläkin myydään. Toki Asikainen on saanut muita artiseja pinnalle muutenkin. Mutta onko tässä tarkotuskaan pitää katraa kauan pinnalla? Rahastaa pieni tovi, tehdä tollanen sopiva tuote. Laulaja saa nimeä tuosta kuitenkin. Voi tehdä myöhemmin sitten jotain. Mikäli rahkeet riittää, hoho.

Mä oikeesti toivoisin että kyse olis tollasesta tempaukesta. Se olis hienoa.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Numb
30.01.2007 12:56:37

Ei ole plagiaati, sanoo asiantuntijaraati yksimielisesti.
Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen
aziztcf
30.01.2007 13:08:11
lolwut
Sinap
30.01.2007 14:38:41

Mohla. Kuulut siihen sinisilmäiseen ryhmään, joka vielä uskoo, että musiikkiala on juuri sitä, miltä se ulospäin näyttää ja kuulostaa. Ammattilaiset tekee juuri sellaista tavaraa, jonka ne saa kaupaksi. Ei ole kysymys siitä, että ne tekee niin hyviä kappaleita. Kappaleet myydään muilla keinoin. Kuka on niin tauno, että luulee tollasten Katrojen nousevan esim. jostaa mikseri.netistä, kun niillä nyt vaan on niin hyviä biisejä.

Aika karrikoitu..kyl Myllylän Mikakin on varmaan mukava heppu..oli ainakin käryyn asti. Musa-alalla ei virtsanäytteitä käytetä. Mikakin olis vielä meidän penkkiurheilijoiden ylijumala, jos ainut sääntö olis se, ettei hiihtohaalari saa olla samanlainen ku kaverilla.
"Siinähän se tuubi onkin."
Mohla
30.01.2007 15:13:28 (muokattu 30.01.2007 15:29:45)

Höpönlöpön.
Kyllä kaikenmaailman mainostemppuja artistien näkyvyyden nostamiseksi tehdään, mutta Risto Asikainen on aika lyhytnäköinen jos uhraa uskottavuutensa säveltäjänä (eli leipäpuunsa) yhden artistin hetkellisen pinnalle nostamisen takia.
Se olisi vaan t y h m ä ä .

Ei siitä enää sen enempää.

EDIT:
Nyt on asiantijat näköjään tutkineet ettei kyseessä ole plagiaatti:
http://www.yle.fi/uutiset/vasen/id52346.html

Noh, ei tuo välttämättä silti ole paras mahdollinen veisu Euroviisuihin...
Adamantium Studios
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
John Titor
30.01.2007 16:11:09 (muokattu 30.01.2007 16:11:41)

Höpönlöpön.
Kyllä kaikenmaailman mainostemppuja artistien näkyvyyden nostamiseksi tehdään, mutta Risto Asikainen on aika lyhytnäköinen jos uhraa uskottavuutensa säveltäjänä (eli leipäpuunsa) yhden artistin hetkellisen pinnalle nostamisen takia.

EDIT:

...

Kyllä se Gimmelkin aika uskottavaa oli, eiks je? Ja Jane, ai että mitä sulosävelien ja idearikkauden juhlaa. Kyllä on uskottava mies, ja kaukokatseinenkin vielä.

Luuletko tosiaan että Asikainen tuhoaisi uskottavuutensa vaikka söisi purkillisen paskaa pukeutuneena ballerinaksi? Sen biisit myy - vaikka se joutuisi boikottiin niin silti, kun levynkansiin ei ole pakko kirjoittaa säveltäjän nimeä (mites PMMP).
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Teijo K.
30.01.2007 16:23:35

Höpönlöpön.

EDIT:

No uskottavuus ja uskottavuus. Jos nyt miettii jonkun Tauno Tavallisen kannalta niin se ei tajua noista mitään. Ja ne niitä levyjä kuitenkin ostaa. Minä en tiennyt Asikaisesta esimerkiksi mitään ennen kuin aloin täällä muussikoiden netissä pyörimään, ja sentään harrastin musiikkia. Tulee uusi levyartisti niin sehän siinä massoja kiinnostaa, ei kuka sille tekee biisit.

Tämä ihan ottamatta kantaa tuohon kopiointikohuun sen enempää kuin säveltäjien ja biisintekijöiden työn oikeaan merkitykseen musabisnekselle. Taustavaikuttajat on näkymättömiä yleisölle, luulisin että omasta halustaan.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Sinap
30.01.2007 16:28:42
Höpönlöpön.

Vaikka Asikainen lopettais hommansa just nyt, riittäisi tämänhetkiset teostotulot todennäköisesti lupunelämän..ehkä..toisaalta hänen biisit on aika sesonkikamaa. Mitä teille siellä kaupallisen musiikin koulussa oikein opetetaan? Vai onko Risto ollu pitääs kurssia teillä?
"Siinähän se tuubi onkin."
Nimismies
30.01.2007 17:12:55
...

Kyllä se Gimmelkin aika uskottavaa oli, eiks je? Ja Jane, ai että mitä sulosävelien ja idearikkauden juhlaa. Kyllä on uskottava mies, ja kaukokatseinenkin vielä.

Luuletko tosiaan että Asikainen tuhoaisi uskottavuutensa vaikka söisi purkillisen paskaa pukeutuneena ballerinaksi? Sen biisit myy - vaikka se joutuisi boikottiin niin silti, kun levynkansiin ei ole pakko kirjoittaa säveltäjän nimeä (mites PMMP).

Mikä hirveä Asikaisen myllytys tästä nyt tuli? Käsittääkseni oli tarkoituksena keskustella siitä onko Katran kappale plagiaatti vai ei. Asikainen on saattanut vetää muutaman kerran harhaan mutta onhan mies kullanarvoinen tekijä monessakin mielessä suomalaisessa musiikkibisneksessä. Se mikä usein unohtuu on se, että Asikaisen kaltaiset säveltäjänerot takaavat sen, että myös erikoisempia yhtyeitä uskalletaan ottaa talliin, kun lafkan menestys ei ole täysin niistä kiinni. Katsoisin että Asikaisesta on suomalaiselle musiikkibisnekselle hyötyä, eikä kukaan niitä Janea ja Gimmeliä ole pakottanut kuuntelemaan.

Montakohan PMMP:n levynkantta kirjoittaja on tutkinut? Minusta kun niissä kaikissa lukee säveltäjän kohdalla selvästi Th!nk-!nk eli Jori Sjöroos. Ainakin niissä kolmessa jotka minä omistan.
Romantikkoitkijä #36. Senkin rontit. Nimismiehen blogi: Täällä näin.
Fortune
30.01.2007 17:17:35
Montakohan PMMP:n levynkantta kirjoittaja on tutkinut? Minusta kun niissä kaikissa lukee säveltäjän kohdalla selvästi Th!nk-!nk eli Jori Sjöroos. Ainakin niissä kolmessa jotka minä omistan.

Ilmeisesti nykyihmiselle pseudonyymin käyttö on informaation pimittämistä. Katsokaa niitä vanhojen iskelmien tekijätietoja :)
Look behind you, a three-necked guitar!
Nimismies
30.01.2007 17:24:02
Ilmeisesti nykyihmiselle pseudonyymin käyttö on informaation pimittämistä. Katsokaa niitä vanhojen iskelmien tekijätietoja :)

Jos joltakin on jäänyt epäselväksi Sjöroosin ja PMMP:n yhteys niin voisi sille raukalle tilata lyijytynnyriinsä vaikka Soundin.

Ja mitä vanhojen iskelmäsalanimien selvittelyyn tulee, niin se on lähes salapoliisin työtä muistuttavassa pohdiskelussaan erittäinkin hauskaa hommaa.
Romantikkoitkijä #36. Senkin rontit. Nimismiehen blogi: Täällä näin.
kimurantti1
30.01.2007 17:25:27 (muokattu 30.01.2007 17:30:15)
Nyt kun kuuntelin molemmat biisit, niin musta plagiointi on vähän turhan kova syytös. Mä ainakin miellän sen vaan huonoksi pastissiksi, siis samaan sarjaa kun mitä Hard Rock Hallelujahin kertsi on Poisonista. Ei mua niinkään huvita itse biisi, vaan Asikaisen perustelut, jotka on puettu sellaiseen muotoon jossa ne ihan tavalliselle tallaajalle menee läpi tyyliin "no eihän tää sitten oo kopio", mutta kuka tahansa musiikkia harrastava tajuaa miten on asian laita.

Mitä tulee Hard Rock Hallelujahiin, en mä sitä sano, että se on ihan samanlainen kuin Poison, mutta biisin kantava idea kertsissä on aivan sama. Vielä kun otetaan huomioon että Putaansuu on itse tunnustautunut kovaksi glam rock-faniksi, ei ole yhtään kaukaa haettua väittää että idea on Poisonista pöllitty. Veikkaisin, että jos herralta kysyttäisiin haastattelussa asiasta suoraan, hän varmaan tunnustaisi asian.

E: Mutta Nimismies äsköistä edeltävässä viestissään puhuu asiaa. Ei pidä Asikaista lähteä lynkkaamaan. Myöskin jos mietitään biisien samankaltaisuuksia ja sitä, kuka kopioi keneltä, on tämä Katra (Asikainen) vs. Within Temptation aika vähäpätöinen juttu. Se nyt vaan koskettaa meitä, kun on suomalaisesta artistista kyse. Mä sanon tän jo toisen kerran, mutta kumma kun ei HRH:n Poison-yhteyksistä tullut isompaa napinaa aikanaan.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Johann Onn
30.01.2007 18:43:27 (muokattu 30.01.2007 18:48:52)
Iltalehti tänään:

"Säveltäjä Risto Asikaisen mukaan Tietäjässä ja Within Temptationin kappaleessa ei ole yhtään nuottia samassa kohdassa."

Jaa. Herran nuottikorvan on sitten varma kehittyneempi kuin muiden. Tai valikoivampi.

Jokainen joka viittii opetella kertosäkeiden melodiat, huomaan iite, onko niitä samoja nuotteja.

(Vihjeeks: ne alkaa samasta. Ja se eka nuotti, on kummaskin myös toisen tahdin viiminen.)

Sama sinänsä mulle, kumpikin on yhtä... ...jotain.
John Titor
30.01.2007 18:46:12

Mikä hirveä Asikaisen myllytys tästä nyt tuli? Käsittääkseni oli tarkoituksena keskustella siitä onko Katran kappale plagiaatti vai ei. Asikainen on saattanut vetää muutaman kerran harhaan mutta onhan mies kullanarvoinen tekijä monessakin mielessä suomalaisessa musiikkibisneksessä. Se mikä usein unohtuu on se, että Asikaisen kaltaiset säveltäjänerot takaavat sen, että myös erikoisempia yhtyeitä uskalletaan ottaa talliin, kun lafkan menestys ei ole täysin niistä kiinni. Katsoisin että Asikaisesta on suomalaiselle musiikkibisnekselle hyötyä, eikä kukaan niitä Janea ja Gimmeliä ole pakottanut kuuntelemaan.

Osataanpas täällä lukea keskustelua hienosti, ihan alkaa itkettää muusikoiden sisälukutaidon puolesta.

Ei mulla ole Asikaista vastaan mitään, hyviä rallejahan se tekee. Neroksi en kylläkään menisi miestä sanomaan ennen kuin se tekee jotain tiukkaa omaa kamaa, jotain mikä on pitkään kypsyteltyä ja todella sitä itseään eikä muille vartissa sävellettyä liukuhihnamateriaalia. Eikä mulla ole sinällään mitään Gimmeliä ja Janea vastaan, niiden takana olevat ajatukset, ideat ja pyrkimykset ovat varsin selviä.

Lähinnä kysymys oli siitä, menettääkö Asikainen uskottavuutensa, vaikka tekisikin markkinointitempauksia. Mun mielestä todellakaan ei - ja siksi on ihan mahdollista että Katran biisikin on tehty samantyylisen jo valmiin hitin pohjalta, ihan tietoisesti, ja jopa tajuten että plagiointisyytteet ovat vain hyvää mainosta, läpi eivät mene kuitenkaan.

Ei mulla ole myöskään PMMP:tä vastaan mitään, miellyttävimpiä suomalaisia popbändejä joita tällä hetkellä on. Th!nk-!nk ei vaan suoraan kerro sitä, kuka tai mikä on kysymyksessä. Eli siis vaikka Risto Asikainen, kuten edellinen kirjoittaja väitti, menettäisi uskottavuutensa, ketä kiinnostaa? On sitä ennenkin jätetty säveltäjän oikea nimi kirjoittamatta levynkansiin - pääasia että Teosto tietää.

Kyllä menee hyvää musiikintekoaikaa hukkaan.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Johannes_t
30.01.2007 19:44:25

Asiantuntijoiden kommentit plagiaatiosyytteistä:

Kalle Torniainen: Tutkittuani Katran kappaletta Tietäjä ja Within Temptation yhtyeen kappaletta Jillian, ovat plagiointisyytökset yliampuvia. Jotta voitaisiin puhua plagiaatista, pitäisi melodian ja harmonian olla täsmälleen samanlaisia keskenään esimerkiksi koko kertosäkeen ajan. Ko. kappaleiden tunnelmat ovat hyvin samankaltaisia johtuen samasta musiikkityylistä, mutta melodiat ovat erilaiset. Kertosäkeistöjen ensimmäisten tahtien rytmiikka on sama, mutta melodian lähtöäänet suhteutettuna harmonian tehoihin ovat erit. Tämän jälkeen melodiat, harmoniat sekä fraasien rytmiikka ovat täysin erilaisia, eikä kappaleiden muissa kohdissa ole mitään samankaltaisuuksia. Yhden samanlaisen rytmisen fraasin perusteella on tarpeetonta syyttää plagiaatista.

Veikko Samuli: Nuotinlukutaitoiset näkevät että Jillianin kertosäe alkaa soinnun dominanttiäänestä, kun Tietäjässä se lähtee soinnun terssistä. Koska ensimmäisen tahdin soinnut ovat (bassoääntä lukuunottamatta) samankaltaiset, hyvällä mielikuvituksella voisi ajatella Tietäjän kertiksen eka tahdin sopivan Jillianin melodiaan alapuoliseksi stemmaksi. Täsmälleen tällaista stemmaa en kuitenkaan kuule Jillianin kappaleessa. Vaikka jako onkin sama ekassa tahdissa ja särökitarasoundin luoma tunnelma samankaltainen, plagiointisyyte tuskin menestyisi käräjäoikeudessa koska melodian ja sointujen maailma muuttuu ihan erilaiseksi jo heti toisesta tahdista lähtien.

Riku Niemi: Lähemmässä tarkastelussa on todettava seuraavaa: Melodia on selvästi eri melodia. Kertosäkeen ensimmäisen tahdin rytmi on kappaleissa sama, mutta jo toisessa tahdissa melodian rytmi poikkeaa toisistaan. Melodia ei missään vaiheessa ole intervalleiltaan identtinen. Soinnutuksessa ja kontrapunktissa on huomattavia eroja. Edes kappaleiden sointikuvat eivät mielestäni ole missään vaiheessa erityisen lähellä toisiaan.

Pertti Haverinen: Kuulokuvan perusteella samankaltaisuutta (ei siis samanlaisuutta) ei voi kieltää. Nuottikuva paljastaa rytmisen yhtenevyyden 2.:n tahdin puoliväliin asti, mutta melodia onkin pääosin Tietäjässä terssin alempana 1.:ssä tahdissa, jonka jälkeen poikkeaa kuljetukseltaan ja soinnutukseltaan erilaiseksi kuin Jillian. Kappaleiden "tunnelma" ja rytminen tematiikka ko. tahdeissa ovat lähellä toisiaan, melodiat eivät tarkkaan ottaen ole samanlaiset. Muilta osin melodiat eivät muistuta toisiaan.
sammakko54
30.01.2007 20:22:13
Jaa että ei ole kopioitu... Varmaankin joku makuuhuonemuusikko olisi tuomittu heti ja isot sakot päälle, mutta ei kun kyseessä on vähän isomman luokan säveltäjä.
ö
Bentley
30.01.2007 20:35:40

Miten voi olla noin pienestä on kiinni että on 2 tahtia samanlaista melodiaa mutta eri sointu tekee siitä eri asian?

Nyt jokanen voisi periaatteessa tehdä niin että ottaa ihan minkä kertosäkeen tahansa ja muuttaa soinnun sieltä täältä erilaiseksi ja pikkasen jostakin kohtaa muuttaa melodiaa niin siinä on taas uutta laillista matskua. Onko tässä ny mitään järkee?

Voi olla että virallisesti tuo ei ole sitten plagiointi mutta moraalisesti en voi ymmärtää mitenkään että miten tällasta annetaan tapahtua.
For those who can't be without the music!
bedlam
30.01.2007 21:01:30

Mitä tulee Hard Rock Hallelujahiin, en mä sitä sano, että se on ihan samanlainen kuin Poison, mutta biisin kantava idea kertsissä on aivan sama.

Vähemmän yhteistä kai noilla kahdella nyt kuitenkin on loppujen lopuksi kuin näillä. Eikös Poisonin ja Halleluujaan yhteneväisyys ollut vain se yksi tietty sointuvaihdos/modulaatio, joka ei kuitenkaan varsinaisesti mikään erikoisuus ole?
Se viimeksi nauraa joka hitaimmin ajattelee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)