Aihe: Kamojen parannusta lead kitaristille hevipändissä
1 2 3
Nacher
28.01.2007 20:43:38
Metallicaan liian löysä? Nehän soittelee Rectoilla! No, kasariaikoina taisi olla Mark IIC+.

Itse ajattelisin Metallicasoundin sellaiseksi vanhan Metallican träshisoundiksi, ja se, jos joku, ei todellakaan ole löysä. Helvatun tiukka. Markkeja käyttivät vissiin joo aikanaan, ja vaikka lavalla näkyy Rectoa, niin monestakin lähteestä kuullut, että oikeasti piuhat ovat kiinni Diezel VH-4:sessa, jossa tiukkuutta kyllä riittää.
Rakoni
28.01.2007 21:01:48
Itse ajattelisin Metallicasoundin sellaiseksi vanhan Metallican träshisoundiksi, ja se, jos joku, ei todellakaan ole löysä. Helvatun tiukka. Markkeja käyttivät vissiin joo aikanaan, ja vaikka lavalla näkyy Rectoa, niin monestakin lähteestä kuullut, että oikeasti piuhat ovat kiinni Diezel VH-4:sessa, jossa tiukkuutta kyllä riittää.

Niillä taitaa olla siellä lavalla nuppeja ihan koristeenakin, en kyllä ihmettelisi vaikka Diezelillä vetäisi :D
Makuasioista ei voi kiistellä mutta mä olen aina oikeassa.
Rakoni
28.01.2007 21:17:55
http://diezel.typo3.inpublica.de/soundclips.30.0.html

Tässä on muuten Diezel ääninäytteitä.
oiva tumpeloinen
28.01.2007 21:19:46
Miten olisi pieni räkki? Vaikkapa Marshallin JMP-1 etuseksi ja Marsun pääte tai vaikka Piiviin pääte. Räkki päälle, niin pysyy tavarat hyvin suojassakin. Koko läjä irtoaa käytettynä alta tonnin. Tuolla setupilla saisi sen midilankun käyttöön, ja varmastikin riittävästi erilaisia soundeja. Toinen vaihtoehto olisi esim. Englin E530 ja vaikkapa G-major sitä ohjaamaan. Saisi samalla niitä efektejäkin mukaan halutessaan ja vieläkin kaikki löytyy midin takaa.
ballfish
28.01.2007 21:21:42
Miten olisi pieni räkki? Vaikkapa Marshallin JMP-1 etuseksi ja Marsun pääte tai vaikka Piiviin pääte. Räkki päälle, niin pysyy tavarat hyvin suojassakin. Koko läjä irtoaa käytettynä alta tonnin. Tuolla setupilla saisi sen midilankun käyttöön, ja varmastikin riittävästi erilaisia soundeja. Toinen vaihtoehto olisi esim. Englin E530 ja vaikkapa G-major sitä ohjaamaan. Saisi samalla niitä efektejäkin mukaan halutessaan ja vieläkin kaikki löytyy midin takaa.

Räkki sopii hevibändille erittäin hyvin. komp!
kunnasja
28.01.2007 22:20:57
Toinen vaihtoehto olisi esim. Englin E530 ja vaikkapa G-major sitä ohjaamaan. Saisi samalla niitä efektejäkin mukaan halutessaan ja vieläkin kaikki löytyy midin takaa.

Tätä komppaan isosti. Engl on uutena noin 500 eur, käytettynä oli justiin torilla yksi laite. Päätteeksi suosittelisin jotain putkilaitetta, niiden soundi on kertaluokkaa parempi kuin transistoripeleissä. Mesalta jo 20/20 hönkii vallan riittävästi, ja varsinkin jos haluat kevyttä roudausta, voin suositella tuota. 4 U räkkiin menis sillon vielä esim langaton lähetin tai joku sonic maximizer jos moista haluaa - sekin on käytettynä 100 pintaan ja juuri nyt torilla myynnissä.

Käytettynä Peavey Classic 50/50 on parhautta, hinta alle 500 e. Mesa 20/20:tta ei juuri käytettynä liiku kuin 2:50-mallia, sen käypä käytetty hinta on 900 eur kieppeillä.

Putkilaitteista ei tarvi muistaa kuin se, että antaa esilämmetä ja jälkijäähtyä käytön yhteydessä. Pääteputkien uusinta puolen vuoden välein riittää. Etuasteputkia voi vaihdella jos haluaa hifistellä ja "tuunata" soundia.

Hinta-arvio, esim thomannilta, ja käytetty pääte:

Engl 500 e (uusi)
G-major 400 e (uusi)
Käytetty putkipääte 450 e
Räkki käytettynä (thon-rack transit-case) alle 80 e

Putkinupeista tsekkaisin Englin Powerball/Fireball, Hughes&Kettnerin Trilogy, Marshall (vain jos tykkää Marsun soundista). Näitäkin pystyy midillä ohjaamaan, tosin Englillä on pätevä kontrollerilauta itsellään, ja ton FCB1010:n saat kaupaksi kuitenkin - en pitäisi sitä elinehtona.

Räkissä on se hyvä puoli, että sitä pystyy päivittelemään paremmaksi osa kerrallaan. Nuppi joko on tai off, eli jos ei miellytä, niin koko paketin vaihtaminen on potentiaalisesti kallista ja/tai hankalaa. Makuasioita silti.
Jakari
29.01.2007 00:34:34 (muokattu 29.01.2007 00:44:00)
Mites jos tohon räkkilinjalle lähtee, niin onko se varsinainen päättäri 'oltava' laadukas? PA päättäreitä olis kaapit notkollaan, perinteisen laadukkaita no-name-mitälie 19" murikoita. Onko joku Pod live / ENGL E550 + PA trankkupääte + 412 kaappi ihan älytön ajatus?

Onko siis joku räkkiin menevä putkipääte must? Tuossa jo mainittiin että saundit olis yllärinä se juttu, mutta olisko tässä budjetin kautta eka lähestyminen, jossa sitten sen ite päätemurikan vaihtelis putkivermeeseen myöhemmin?
oiva tumpeloinen
29.01.2007 00:46:32
Mites jos tohon räkkilinjalle lähtee, niin onko se varsinainen päättäri 'oltava' laadukas? PA päättäreitä olis kaapit notkollaan, perinteisen laadukkaita no-name-mitälie 19" murikoita. Onko joku Pod live / ENGL E350 + PA trankkupääte + 412 kaappi ihan älytön ajatus?

Onko siis joku räkkiin menevä putkipääte must?

Kyllähän pääte ison osan soundia tekee. Noiden PODien kanssa homma on sinänsä erilainen, että niissä on vahvistinmallinnoksia itsessään, ja siksi moni niitä ajaakin suoraan tiskiin tai "ihan mihin sattuu" päätteeseen. Sun pitää itse kokeilla, että tykkäätkö siitä soundista. Mitään siinä ei mene rikki.
Ambitus
29.01.2007 00:50:14

Mites jos tohon räkkilinjalle lähtee, niin onko se varsinainen päättäri 'oltava' laadukas? PA päättäreitä olis kaapit notkollaan, perinteisen laadukkaita no-name-mitälie 19" murikoita. Onko joku Pod live / ENGL E350 + PA trankkupääte + 412 kaappi ihan älytön ajatus?

Onko siis joku räkkiin menevä putkipääte must?

No on se kyl...Pääteastesärön laatu on aika tärkeä varsinkin särösoundeissa. Kyl joku Mesan 20/20 riittää vaik mihin...joku ENGL E 840/50 liikkuu käytettynä siinä 600-800 väliin...sitten etari eteen vaik se E530 niin hintaa tulee päälle hieman tonnin. Jos haluu niitä muljuttimia käyttää, niin G-Majori tai G-System kaveriks...hintaa tulee parisen tonttuu. Halvalla saa (yleensä) paskaa ja kalliilla hyvää...Ja eiks se vähän niin mee, et köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
saastara
29.01.2007 01:00:54 (muokattu 29.01.2007 01:02:24)
No on se kyl...Pääteastesärön laatu on aika tärkeä varsinkin särösoundeissa.

Tämä riippuu kyllä aika vahvasti sen mukaan minkätyylistä säröä haetaan.. Eipä noissa high gain mörssäreissä liikoja sillä päätesäröllä tehdä. "Kunhan vain mahd paljon head roomia riittä" näyttäisi olevan se yleinen pelisääntö.. Kyllä se päättäri siellä jytää, mutta ei sillä mitään tekemistä särön kanssa ole. Jos Metallicaa ja Megadethiä tarkoitus on vedellä niin eipä noilla päätesäröillä liikoja siellä sopassa tee.

Voipi olla, että tuon Englin etusen kanssa voi kuulostaa melko karulta PA-päättärin läpi, mutta POD Xt:llä voisi jopa toimiakkin.. Siinähän on tuossa soundissa jo ikään kuin mallinnettu tuo päättäri. Kuulostaahan se podi hyvältä suoraan PA:hankin niin miksei sitten PA-päättärin ja kitarakaapin läpi. Mutta veikkaanpa, että se parempi soundi löytyisi sieltä kitarapäättäristä. Kaikkeahan kannattaa aina kokeilla kuitenkin..
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
N33m0
29.01.2007 01:03:45 (muokattu 29.01.2007 01:04:34)

Itellä on ollu tuo 530 aikoinaan, melko fuzzi peli se. Sellanen 'ok' komppisärö, kliinit peruskauraa mut laulavaa lead-soundia siitä ei saa, liikaa fuzzia siinä särössä. Itse suosittelen ostamaan esim käytetyn ADA MP-1 tai Rocktron Piranhan tai Peavey Rockmasterin.

edit: *komp* päätesäröllä ei oo mitään asiaa hevisoundeihin
slow music for slow people
Arabian Lauri
29.01.2007 13:32:49
Marshallin uusi JVM kannattaa käydä koeajamassa. Se sai Guitarist lehdessä täydet pisteet ja ylistivät sitä (brittilehtenä) erittäin hyväksi hinta/laatusuhteeltaan. Itse ainaskin Marshalleihin tyhmänluottavaisena en voisi jättää sitä kokeilematta...
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
Rakoni
29.01.2007 13:45:03
Tämä riippuu kyllä aika vahvasti sen mukaan minkätyylistä säröä haetaan.. Eipä noissa high gain mörssäreissä liikoja sillä päätesäröllä tehdä. "Kunhan vain mahd paljon head roomia riittä" näyttäisi olevan se yleinen pelisääntö.. Kyllä se päättäri siellä jytää, mutta ei sillä mitään tekemistä särön kanssa ole. Jos Metallicaa ja Megadethiä tarkoitus on vedellä niin eipä noilla päätesäröillä liikoja siellä sopassa tee.

Kyllä ainakin omien kokemuksieni mukaan oikeastaan joka ikinen putkivahvari on kuulostanut paremmalta päätettä luukuttaessa.
kunnasja
29.01.2007 14:58:44
Mites jos tohon räkkilinjalle lähtee, niin onko se varsinainen päättäri 'oltava' laadukas? PA päättäreitä olis kaapit notkollaan, perinteisen laadukkaita no-name-mitälie 19" murikoita. Onko joku Pod live / ENGL E550 + PA trankkupääte + 412 kaappi ihan älytön ajatus?

Onko siis joku räkkiin menevä putkipääte must? Tuossa jo mainittiin että saundit olis yllärinä se juttu, mutta olisko tässä budjetin kautta eka lähestyminen, jossa sitten sen ite päätemurikan vaihtelis putkivermeeseen myöhemmin?

Ei se putkipääte onneksi mikään 'must' ole, PA- tai trankkupäätteelläkin ääni kuuluu. Kuten sanottu, sen voi myöhemmin päivittää paremmaksi.

EQulla saa ihmeitä aikaan! G-majorin EQ varsinkin on jo riittävä. Tai vielä parempi vaihtoehto on ehkä laittaa pedaalimallinen GE-7 tai vastaava halpa muljutin signaaliin ja leikellä päätteen ominaiskorostumat, piikit, pois. Sillon G-majorin EQ jää vapaaksi soundin tekemiseen.

Pistäisin Engl 530 + gmajor + 'joku pääte' + kaappi. Ennemmin kuin Behringerin kaapin, laittaisin vaikka käytetyn Marsun tai jotain Framusta - ne ei uutenakaan ole hipokalliita. Behringeristäkin saa paremman (muhjuiset alapään huminat pois) kun asentaa 2x2 patikan etu- ja takaseinän väliin kunnolla ruuveilla kiinni. Resonointi järkevöityy kuulemma paljonkin.
saastara
29.01.2007 15:16:25 (muokattu 29.01.2007 15:16:51)
Kyllä ainakin omien kokemuksieni mukaan oikeastaan joka ikinen putkivahvari on kuulostanut paremmalta päätettä luukuttaessa.

Varmasti.. Mutta se, että päättäriä luukutetaan, ei tarkoita päättärisäröä. Semmoinen päättärin totaalinen kyykkääminen, laulava kermamuhjusoundi, on aika harvoin semmoista mitä high gain-piireissä haetaan..

E: Mutta menee Ot-nysväämiseksi..
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
Rakoni
29.01.2007 16:08:57
Varmasti.. Mutta se, että päättäriä luukutetaan, ei tarkoita päättärisäröä. Semmoinen päättärin totaalinen kyykkääminen, laulava kermamuhjusoundi, on aika harvoin semmoista mitä high gain-piireissä haetaan..

E: Mutta menee Ot-nysväämiseksi..

Ok, nyt tajusin. Samaa mieltä olen.
Jakari
30.01.2007 14:02:25
Kävin soitinlaineella koittelemassa nyt Randallin RH-50 T putkinuppia. 530e tiukkana hintana, saksassa melkeen eurolleen sama postikuluineen. Kuulosti kyllä rhoadsilla ihan mielettömän hyviltä cleanit ja särötkin tuntu olevan kohdallaan.

Ilmeisen halpis putkivehkeeksi, tällaiset speksit siinä oli:
# Two EL34 power tubes
# Four 12AX7EHs

Nyt yksi ilta arpomista että onko se toi Randall vai sitten pod xt live + trankku + kaappi. Vaikeeksi menee, mutta pirun hyvältä toi Randall tuntu. Eka putkitesti ikinä itellä, ehkä sitä innostuis lisää jos testailis jotain 2 tonnin nuppeja :)
Jakari
30.01.2007 18:22:07
Kaverilla on tuon Randallin compoversio (RG-50 TC), ja sitä en kyllä uskaltaisi suositella ainakaan ennen vakioputkien ja ehkä kajarin heivaamista hemmettiin. No voihan nuppi olla tietenkin parempi, mutta samalla hinnalla saa Peaveyn Valvekingin, jota on kehuttu täällä enemmänkin.

Jooh, näemmä siitä on thread poikineen siitä valvekingistä. Ja harmonyn kautta löyty hyviä clippejäkin. Onko sitä jossain hesan musaliikkeessä ihmeteltävänä? En pikasella googlauksella löytänyt.
Nacher
30.01.2007 20:02:49
Onko jossain joskus kehuttu valvekingiä vai? Olen törmännyt lähinnä haukkuihin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)