Aihe: Marshall JCM800 -soundin salat?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
pekurides
29.01.2007 22:39:32

Juu, ne hc:n omien kamojen kehumispalstat pitää aikamoisella suodattimella lukea läpi, nii ja olihan tuo vähän tunkkainen saundi mutta sekin voi johtua monesta muustakin syystä.

:,kielet,piuhat (myös kaappipiuha) nyt ekana ja sitten voipi olla että putketkaan aina ole uutenakaan täydessä tikissä. (sitten ei mitään fenderin tai gibsonin omia kieliä:)

maanantaimalleja sattuu joskus sekaan JJ:lläkin( joskus kuulemma aika useinkin sattunut)

.. ja jj:t vielä luonnostaan aika tummat ja pehmeäsaundiset putket, olen kuullut että nimenomaan marsuissa jotkut tykkäävät enemmän niistä rosoisista ryssänpaskoista(sovtekia ainakin etusessa) että tulis se räkärokki marsu rutina:)

koklaa vaikka yhtä tung-solia ensimmäisenä etuasteen putkena tai sitten testaa laittaa vanhoja etusputkia testimielessä kii.

Voihan se kuitenkin olla paikallaan viedä pajalle ja pyytää tarkistamaan konkat (elkot vai mitkä ne nyt ovat). helppo homma vaihtaa ammattilaisellekin:)

putkien kannatkin vanhuuttaan voivat tuhnuilla ja niitäkin vaihdeltu menestyksellä edullisesti.

Kerran itse heitin contact cleaneria putkenkantoihin ja olin huomaavinani saundin kirkastumisen:)

On nää kyllä nii järeitä peliä että jos ei savu nouse niin kunnossa yleensä ovat:)
Tunteella päin vittua.
mvirta
29.01.2007 22:45:23
Olen jäsen pekuridesin kanssa samaa mieltä, ihan asianmukaiselta vaikuttaa.

En usko että nupissa on mitään kummempaa vikaa, mun jubilee 2553 kuulostaa ihan samalta
etenkin kun käyttää sitä komppikanavan "rhythm clip" -asentoa.

Kyllähän tossa 2203:ssa on hiukan tömäkämmät soundit mutta on niissä jotain sukulaisuuttakin, mun mielestä noista kaikista lähtee enempi tai vähempi semmoista rutikuivaa rähinää. mulle kelpaa.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
bliikki
29.01.2007 23:00:34 (muokattu 29.01.2007 23:03:20)
Homma on ratkennut :) Nyt tämä juttu selvisi, kun harmony centralin keskusteluissa eräs jamppa pisti linkkejä biiseihinsä. Soittotyyli on täysin erilainen ja 2210 ei vain sovi mun tyylille. Jengi luuli, että tarkoitin mutaisella soundilla käytännössä treblen puuttumista. Mutta tarkoitin nimenomaan E-kielen tukkoisuutta esim. palm mutessa. Harrastan paljon demppausta ja vahvistin ei vain mun tyylille sovi. Ylemmiltä kieliltä riffittelyyn se käy mainiosti.

EDIT: Tämmöiseen ei taida tuo marsu ihan sopia :)
http://koti.mbnet.fi/mika_j/voodu/a%20tight%20heavy.mp3

EDIT2: Tuo on muuten vedetty Voodu Valvella suoraan pikkumikserin kautta äänikortille.
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
bfoc
29.01.2007 23:20:37

Eipä vissiin taida sopia suoraan. Tietysti voisit kokeilla vielä soittaa bassokaapin tai jonkun muun isoelemttisen rotiskon läpi, tai kokeilla clean-soundia ja jotain mahti-distoriton -purkkia jos ei heti mene hevivahvistinkaupoille.

Jotenkin olen antanut itseni ymmärtää että toi 800-sarja ei ole ihan klipin tyyliselle rynkytyspuolelle suoraan vaan enemmän rock-hommiin. Tosin Euphorian aikaan Scott Ian taisi vedellä 800:lla. Niin ja Zakk vetää kanssa, mutta aikalailla modatulla pelillä.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
bliikki
29.01.2007 23:24:11
Eipä vissiin taida sopia suoraan. Tietysti voisit kokeilla vielä soittaa bassokaapin tai jonkun muun isoelemttisen rotiskon läpi, tai kokeilla clean-soundia ja jotain mahti-distoriton -purkkia jos ei heti mene hevivahvistinkaupoille.

Jotenkin olen antanut itseni ymmärtää että toi 800-sarja ei ole ihan klipin tyyliselle rynkytyspuolelle suoraan vaan enemmän rock-hommiin. Tosin Euphorian aikaan Scott Ian taisi vedellä 800:lla. Niin ja Zakk vetää kanssa, mutta aikalailla modatulla pelillä.

Toi nyt oli aika kärjistetty esimerkki, en tuommoista soita, mutta tulipahan selväksi :) Se on tuo rockin käsitekin niin laaja. Jos otetaan vaikka Danzig ja joku Doors, niin onhan siinä pikkuisen eroa tyylillä ja soittimet on sen mukaiset. Mutta tosiaan, yläemmillä kielillä riffittelyyn ja lurituksiin tuo on ihan mainio peli.
"Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?"
pekurides
30.01.2007 00:54:33

Homma on ratkennut :) Nyt tämä juttu selvisi, kun harmony centralin keskusteluissa eräs jamppa pisti linkkejä biiseihinsä. Soittotyyli on täysin erilainen ja 2210 ei vain sovi mun tyylille. Jengi luuli, että tarkoitin mutaisella soundilla käytännössä treblen puuttumista. Mutta tarkoitin nimenomaan E-kielen tukkoisuutta esim. palm mutessa. Harrastan paljon demppausta ja vahvistin ei vain mun tyylille sovi. Ylemmiltä kieliltä riffittelyyn se käy mainiosti.

EDIT2: Tuo on muuten vedetty Voodu Valvella suoraan pikkumikserin kautta äänikortille.

ÄÄÄÄÄÄääää.piste. Saanen olla eri mieltä:) Mulla ol monta vuotta jubilee ja kaverilla sitten jcm800, aika samanlaista junttaa vedettiin mutta se pointti on siinä että marsut vaatii siihen jonkun boostipedaalin eteen tuomaan ryhtiä ja tiukkuutta!!!!!!!

Mä käytin Rat2 ja kamu bossia sd,od silloin, ts9 modattuna ja xotic bb preamp nykyään hoitelevat tarvittaessa buustin virkaa. (bad monkey )

Ei "vakio" marsulla ikinä mihkään metallicaan asti päässy, aina oli ac/dc :)

Toinen juttu kun tunnut nimenomaan tiukkuutta haluavan lisää niin kokeile tallaan joku "hevimpi" mikki... nyt menee pahaksi... käytä hakua:)
Tunteella päin vittua.
StJerky
30.01.2007 09:30:47
Totta vai ei, mutta luin jostain, että Agnus Young soittelee plexi marsuilla ja miehellä on kaikki vahvarin nupit klo kahdessatoista eikä kaakossa tai klo yhdessätoista.

Minusta tuo on itsestäänselvä lähtökohta minkä tahansa vehkeen säädöille. Sitten säädetään jos siinä tuntuu joku olevan pielessä. Vehkeet yleensä suunnitellaan kuulostamaan hyvältä, niin että potikat on keskellä. Siitä on sitten saman verran säätövaraa molempiin suuntiin. Anguksella ei mitään ole pielessä.
J.Hollström
30.01.2007 09:41:13
Minusta tuo on itsestäänselvä lähtökohta minkä tahansa vehkeen säädöille. Sitten säädetään jos siinä tuntuu joku olevan pielessä. Vehkeet yleensä suunnitellaan kuulostamaan hyvältä, niin että potikat on keskellä. Siitä on sitten saman verran säätövaraa molempiin suuntiin. Anguksella ei mitään ole pielessä.

Riippuu tappauksesta. Hendrixillä oli tälleen:

" - Vahvistimena oli Marshall 100w Super Lead, Hendrix käytti treble-kanavaa. Kaikki volume ja tone-säätimet olivat kymmenen-asennossa."

http://www.rytmi.com/vanharytmi/rytmi102/102henkka2.html
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1
Dr. Muff
30.01.2007 09:45:24

" - Vahvistimena oli Marshall 100w Super Lead, Hendrix käytti treble-kanavaa. Kaikki volume ja tone-säätimet olivat kymmenen-asennossa."

Tuon olen havainnut toimivaksi Hendrixistä riippumatta, volume tosin kello kolmessa niin ei ole vielä liikaa säröä. Olen kyllä kuulllut tuon jutun ennenkin että ehkä kaikki tapahtui alitajuntaisesti.
Niknak
30.01.2007 09:52:06

Mä käytin Rat2 ja kamu bossia sd,od silloin, ts9 modattuna ja xotic bb preamp nykyään hoitelevat tarvittaessa buustin virkaa. (bad monkey )

Ei "vakio" marsulla ikinä mihkään metallicaan asti päässy, aina oli ac/dc :)

Jep, Aika köyhä oli mielestäni 2210:n oma perussoundi, kunnes löin eteen Uraltonen SD1:n, niin johan potki. Sitten vaan kyykyttämään putkistoa :)

Täytyy kyllä sanoa, että treenitilanteessa tuo 100w marsu oli kyllä tehoiltaan aika overkill ilman keinokuormaa.
StJerky
30.01.2007 09:55:39

Varmaan seuraavat Marshallit suunniteltiin kuulostamaan keskimäärin henkalta ja muilta sen ajan kitarasankareilta, niin että potikat klo 12.
Terry Pantheras
30.01.2007 09:57:29

Eikös Slayerkin vedellyt kasisatasilla, mut tosin ykskanavaisilla...?
Elä sie kimpoile...
Numb
30.01.2007 10:29:34

Minusta tuo on itsestäänselvä lähtökohta minkä tahansa vehkeen säädöille. Sitten säädetään jos siinä tuntuu joku olevan pielessä. Vehkeet yleensä suunnitellaan kuulostamaan hyvältä, niin että potikat on keskellä.

Tästä minäkin lähden, kun jotakin vahvaria/kitaraa testaan. Sävysäädöt kaikki kello kahteentoista. Se on se lähtösäätö, josta sitten kaivetaan muunlaista esiin. Esimerkiksi Marshall + Les Paul vaatii eri säädöt kuin Marshall + Strato. Marshal+Paul on aika hyvä säädöt kahdessatoista, mutta Marshall + Strato vaatii treblen leikkaamista ja basson korostamista. Siis ainkin JTM30. Siis ainkin minun mielestäni...
Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen
Fortune
30.01.2007 10:43:36
Kyllä 2205/2210 -malleista saa tuollaista metallisoundia, mutta se tosiaan vaatii sen overdrive-purkin eteen.

Itselläni on 2205 ja Les paulin kanssa tuo särökanava on ihan käyttökelvoton, Bad Monkeylla boostattuna sen sijaan kaikkea muuta.

Ykköskanava on sellaisenaan oikein hyvä, mutta kyllä sekin piristyy buustaamalla. Eq-pedaali voi toimia myös.
Look behind you, a three-necked guitar!
PIM
30.01.2007 10:49:38
Mitä tuohon kaikki säädöt klo 12 asennossa nyrkkisääntöön tulee, niin ainakaan perinteisten kitaravahvistimien sävynsäätöjen kyseessä olessa tuo on kaukana neutraalista asennosta. Perinteisillä passiivisilla kolmealueisilla sävynsäädöillä (ns. FMV tone stack) tasaisin taajuusvaste on silloin kun middle on täysillä ja basso ja diskantti lähes nollilla. Johtuen kytkennän sähköisistä ominaisuuksista basso ja diskanttisäädöt vaikuttaa käytännössä vain ääripäiden korostukseen (ei siis leikkaukseen) ja middle koko tonestackin läpi menevän äänen määrään, mistä johtuen tuollaisella perinteisellä kytkennällä ei esim. pystytä missään säätimien asennossa korostamaan keskiääniä, koska middle vaikuttaa käytännössä koko äänialueen tasoon eli pitämällä middle alle kympin uhrataan vain gainia.

Opettavaista luettavaa:
http://amps.zugster.net/articles/tone-stacks
Spike
30.01.2007 12:32:44
Eikös Slayerkin vedellyt kasisatasilla, mut tosin ykskanavaisilla...?

Joo, Kingiltähän tulee nyt Signature 2203. Ennen käytti eq-pedaalia edessä, nyt tuo on kai rakennettu tuohon sisään. Ovat buustanneet middlejä.
Look! I can play E5! I must be a fucking Mozart!
msormune
30.01.2007 12:44:36

Ei kovin modatulla, mutta Zakk tylyttää omaansa parilla overdrive-spedulla.
StJerky
30.01.2007 12:54:57

Minusta ei kannata puhua JCM800 soundista. Tuossa sarjassa on niin erilaisia vahvistimia ja soundeja. Tuohan kai vaan viittaa Marshallin 80-luvun mallistoon, kuten JCM900 90-luvun.
Exhausted
30.01.2007 16:13:13

Jotenkin muistelisin jostain lukeneeni, että Angus käyttää langatonta "lisäboostina". En kyllä ole tästä varma, mutta pieni lisähönkä muuttaa kummasti pikkurososoundia.

Luulisin että livenä näin tapahtuu. Ainakin AC/DC:n Livellä on aika paljon rajumpi skebasaundi kuin levyillä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)