mixxa82 24.01.2007 21:56:49 | |
---|
Herättäisin keskustelua akustisten otelautamateriaaleista. Mikä on mielestänne paras ja miksi? Itse suosin ehdottomasti eeben-puuta, koska se on mielestäni liukkaampi puumateriaali ja käsi liikkuu otelaudalla vaivattomammin. Taitaa se olla arvokkaampikin kuin esim. ruusupuu. Onko kokemuksia Martin 16-sarjan micartasta? |
juikka111 25.01.2007 00:21:12 | |
---|
Minusta ruusupuu on mukavamman tuntuinen näppeihin. Eebenpuu tuntuu vain liian kovalta. Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä. |
flattopguitar 25.01.2007 09:46:12 (muokattu 25.01.2007 09:47:03) | |
---|
Mulla oli Guild M-20 vuodelta 1963, jossa oli brasilian ruusupuuta otelauta ja se oli melko makea. Sitten taas Markku Hennekenin tekemässä Jazz-kitarassa oli ebenpuuotelauta joka oli niin sileä, että siitä pystyi peilaamaan oman kuvansa! Molemmat ylläolevat on hyviä ja varmaan monet muutkin vaihtoehdot. En itse ymmärrä miten otelaudan kitka tai liukkaus vaikuttaa soittamiseeen, koska kielet painautuvut yleensä nauhoja vasten, eikä otelautaa...? Jos visuaalisesti puhutaan, niin olen alkunut pitämään enemmän sellaisista värjäämättömistä puista joissa näkyyt syyt ja värien epätasaisuudet hyvin. Ne ovat jotenkin kauniin näköisiä. Ebenpuuhan yleensä värjätään ihan mustaksi, koska se ei ole niin tasalaatuista. Vaahtera voisi olla myös aika makea, mutta jostain syystä sitä harvemmin näkee akustisissa käytettävän. |
Onko kokemuksia Martin 16-sarjan micartasta? On,koska omistan kitaran.Ei pahaa sanottavaa ja on ollut eben-otelautainen kitarakin.Ainakin kestää koska micartasta rakennetaan pommisuojiakin. |
Forest 30.01.2007 13:54:43 | |
---|
Onko kokemuksia Martin 16-sarjan micartasta? Muutama viikko on tullut soiteltua D-16:ta, enkä ole huomannut eroa Ibanezin ruusupuuhun verrattuna. Martinin nauhat sen sijaan tuntuvat sormille paljon miellyttävämmiltä. "If you always have to read from musical scores, you're not a musician, you're a robot" - Tommy Emmanuel |
jaabo 24.02.2007 09:03:12 | |
---|
tämä aihe taitaa olla lähimpänä kysymystäni... mulla taitaa olla otelauta ruusupuuta, aika pehmeältä vaikuttaa... en siis tiedä varmaksi, mutta oletan vahvasti. nyt kieliä vaihtaessani haluaisin puhdistaa/huoltaa nauhojen välit jollain sellasella aineella josta tämä ruusupuu-otelauta tykkää. elikkäs minkälaisella aineella sitä kannattaa sivellä, että siitä vielä lähtisi yhtä suloisia sointuja? |
Roberto 24.02.2007 09:17:00 | |
---|
tämä aihe taitaa olla lähimpänä kysymystäni... mulla taitaa olla otelauta ruusupuuta, aika pehmeältä vaikuttaa... en siis tiedä varmaksi, mutta oletan vahvasti. nyt kieliä vaihtaessani haluaisin puhdistaa/huoltaa nauhojen välit jollain sellasella aineella josta tämä ruusupuu-otelauta tykkää. elikkäs minkälaisella aineella sitä kannattaa sivellä, että siitä vielä lähtisi yhtä suloisia sointuja? http://www.jimdunlop.com/index.php? … id=224&pmh=products/maintenance |
tuomom 24.02.2007 12:33:33 | |
---|
http://www.frets.com/FRETSPages/Mus … n/GenMaint/Cleaning/cleaning01.html Periaatteessa ihan hankaamalla pitäisi lähteä eikä tarvita mitään erityisempiä aineita. Tuolta frets.comista löytyy kasapäin tietoa akustisen kitaran huollosta ja mistä tahansa. Loistava tietolähde. Lyhyesti tuolta fretsistä: kieliä vaihdettaessa on hyvä ottaa kaikki kielet kerraallaan pois ja pyyhkiä otelauta, jos otelauta on totaalisen paskainen sitä voi hinkata erittäin hienolla teräsvillalla ja paska lähtee. Otelauta voidaan myös öljytä jolloin siitä saadaan uuden näköinen, tähän syytä käyttää tarkoitukseen sopivia öljyjä. |