Aihe: Mietitään mulle uus vahvari ja 2*12" w. eminence.
1
Vapour
29.01.2007 15:40:39 (muokattu 29.01.2007 15:41:56)
Otsikko jo sen kertoo. Elän tällä hetkellä puutteessa suhteessa kitarasignaalin vahvistukseen. Tässä on tullut "muutamia" vaihtoehtoja käytyä läpi mielessä ja testeissä, eikä ole ainakaan vielä hullusta hurskasta tullut, kun rahaa on käytettäväksi kokonaisuudessaan alle tonnin.

Kohtuullisen varmana pidän sitä, että kokeilen siipiäni kaapin rakentamisessa. Laskeskelin, että tähän uppoaisi kaikenkaikkiaan hiukan alle 250eur. Kaappi söisi soveltuvat eminencet ja saisi eteen diffuusorit molemmille elementeille.

Vahvistinasiat onkin sitten hiukan mutkikkaammat. Tuntuu, että maailman sivu on täynnä kohtuuhintaisia vahvareita, jotka on hyviä yhdessä, tai kahdessa asiassa, mutta itse tarvitsisin kaikki kolme puhtaasta hyvän reunan kautta hevanderiin (raskasta jytkettä ja väkivaltaa kaipaan, en loppumattonta gain -varastoa).

Tähän mennessä hyviä ovat olleet: Laneyn VH100r ja GH50l kaikissa mainituissa vähintäänkin siedettäviä, AC30 -combo kliinissä ja rokissa, Orangen rocker yleissoundissa(vaan ei ominaisuuksissa), H&K ed. tube puhtaassa ja rokissa ja Fender blues deluxe puhtaissa. Yhtenä vaihtoehtona on soittaa nykyistä prosessorilankkua johonkin stereoputkipäätteeseen, jolloin soundi olisi varmaankin hyvä, mutta tatsi ei vastaisi kunnolla putkietusen tatsia.

VH100r toimisi suoraan kohtuudella vähän kaikessa. GH50 taas olisi n. 40% edullisempi. Tosin GH50 vaikuttaa yksipuoliselta ja tarvinnee lenkkiin jonkun pedaalin tasaamaan volyymieroa särön ja puhtaan välillä. Tai sitten ajaisi vahvaria vain puhtaana ja käyttäisi stand alone -säröä. Tällaisessa tapauksessa lienee muitakin suositeltavia hyvän puhtaan 1-kanavaisia?! Mitenkäs muuten löytyy pedaaleita, jotka toimivat hyvin kitaran volan kanssa ja riittävät hitaan raskaaseen vääntöön bluussin lisäksi?

Onko joku kokeillut boostata AC30 -nuppimallista irti hevijytkettä. Kokeilin kombolla ja jytke ei ehkä ihan lähtenyt. Onko tämä kiinni avoin vs. suljettu kaappi -asiasta, eli voiko voxistakin rankaista esiin mättöä?

Lopuksi, miten minun kannattaisi naittaa kaapin elementit ja koko yhteen tulevan nupin kanssa? Hakusesa on kuulautta, erottelevuutta ja syvyyttä sekä puhtaissa, että säröissä ja hyvä jyhkeä potku. Eminencen sivujen klipeistä miellytti keskimäärin ainakin Texas heat, Private jack, Swamp thang (ehkei heviin), Wizard ja varauksin governor. Jos vahvistimena on jompikumpi lanikoista, niin miten elementin valintaan vaikuttaa el35/5881 -putkien valinta. Löytyyköhän 6L6GC:stä riittävä jytke ja tiukkuus rankaisevaan mättösoundiin, vai onkohan sen forté nimenomaan syvissä puhtaissa? Saakohan el84 -nelikosta riitävän auktoriteetin?

Tästä tuli sitten tällainen avautuminen. Jos joku jaksa tuon kaiken lukea ja tarjota GAS -terapiaa, niin olen kovasti kiitollinen.
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
Mattarn
29.01.2007 15:55:49

Itse hommaisin jonkun vanhan putki nupin, jonkun hyvän overdrivein ja särön tai fuzzin. Siinä sitten ois sitä puhdasta, likaista ja raskasta.
"You see, most blokes will be playing at 10. You're on 10, all the way up, all the way up... Where can you go from there? Nowhere. What we do, is if we need that extra push over the cliff...Eleven. One louder."
joukov
29.01.2007 17:48:56
Nupiksi ehdottomasti Carvinin Legacy mikäli haluat erinomaiset puhtaat ja jos säröt eivät jostain syystä riitä niin pientä buustia vaikka jollain OD:lla. Saatat pysyä jopa budjettin rajoissa.
Paul Stanley: Live To Win, KISS: KISSology The Ultimate KISS Collection Vol.1 1974 - 1977
Ze Kink
29.01.2007 18:35:47
Itse hommaisin hyvillä säröillä varustetun vehkeen, sillä kaikkea kolmea ei minun kokemukseni mukaan yksinkertaisesti saa (jos nyt unohdetaan Line 6:n tuotteet). Itse hommasin juuri Laney Gh50L:n, josta saan kaikki tarvitsemani saundit, en kuitenkaan soita täysin puhtaalla saundilla lähes koskaan. Vh100r on tietenkin hieman monipuolisempi, mutta samalla kalliimpi. Ja toisaalta, hyvin näyttää Opethin Åkellakin riittävän Gh100L aika monipuolisiin saundeihin.

Mitä jos hommaisit AB-boksin, ja laittaisit tuon etusesi PA:han kiinni? Sitten ottaisit kliinit siitä ja säröt nupista.
Vapour
29.01.2007 19:38:40
Mitä jos hommaisit AB-boksin, ja laittaisit tuon etusesi PA:han kiinni? Sitten ottaisit kliinit siitä ja säröt nupista.

Hmm... Tai sitten looppiin, jossa tuosta saisi kaiut ja volumekompensaatiota... Miten sulla on tuossa toiminut tuo lisägaini? Mulle riittäisi jos lähes puhtaasta pääsisi iskevään rokin ja hevin välimaastoon, tai ainakin reiluun rokkisäröön. Siitä eteenpäin voisi varmaan kutitella OD:lla. Ainiin, oletko testannut tuossa 6L6 -putkia? Sinänsähän tuo kyllä houkuttaisi, kun käytettynä lähtisi kait johonkin 400-450 euroon... Mites tän kanssa, sopisikohan elementeiksi nuo Texas Heatit...

Kiitos muuten kaikille vastanneille. Saa ehdotella kaikenlaisia ratkaisuja edelleen, jos haluaa.
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
Ze Kink
29.01.2007 21:08:36
Hmm... Tai sitten looppiin, jossa tuosta saisi kaiut ja volumekompensaatiota... Miten sulla on tuossa toiminut tuo lisägaini? Mulle riittäisi jos lähes puhtaasta pääsisi iskevään rokin ja hevin välimaastoon, tai ainakin reiluun rokkisäröön. Siitä eteenpäin voisi varmaan kutitella OD:lla.

Tämä toimii kyllä, en omalla ole vielä pahemmin leikkinyt, sillä vasta ostin tämän (eikä ole edes kaappia vielä), mutta aiemmin Gh50L:n kanssa leikkiessäni totesin että se toimii hyvin. Tuon kytkettävän driven avulla pääsi ihan sinne louhintaosastolle, ja se pois päältä ja kitaran volapotikkaa vähän pienemmälle, niin saundi on aivan tarpeeksi puhdas minulle. Eli sellainen, että kun kovaa iskee kieliä, ääni menee vähän ruvelle, mutta hiljaa soittaessa saundi on puhdas. Od:n kanssa en ole testaillut, mutta Jekyll & Hydeä tulee varmasti koklailtua tämän kanssa heti kun mahdollista.

Ainiin, oletko testannut tuossa 6L6 -putkia?

Tosiaan, hankin tämän vasta, joten en.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)