Aihe: Kontrabassoista.
1
Keny
25.01.2007 10:48:24 (muokattu 25.01.2007 10:49:09)
Tänne vois laittaa keskustelua kontrabassoista ja niihin liittyvistä laitteista,talloista,jousista,tekniikoista jne.

Itellä on tällähetkellä menossa kontrasoiton elvytys mihin liitty kielien vaihto,mikin tsekkaus,combon/etusen valinta,jousen uudelleen jouhitus ja vähän muutakin.

Ei sinitarraa juttuja tänne.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Keny
27.01.2007 17:28:37
Yksinpuhelu.Oli testissä Mark Bass 1x12 combo ja hyvin toimi kontran ja akustisen kanssa se.Anto kontralle jotenki luonnollisen soundin ja ei tarvinnu mitään etusta väliin ainakaan mun kontra+mikki systeemille.Aksulla myös hiton hieno soundi ja lisäkaapilla(EBS 4X10 NEO)potki tosi julmasti.MB nuppi ja EBS kaappi toimii hyvin yhdessä.

Kontralle vois tollasen combon hoitaa ja toimii tietty sähvöbasson kanssa myös.Kielten vaihto kontraan huomenna ja pientä huoltoo ja menoks.
Teijo K.
27.01.2007 17:37:17

Yksinpuhelu.Oli testissä Mark Bass 1x12 combo ja hyvin toimi kontran ja akustisen kanssa se.Anto kontralle jotenki luonnollisen soundin ja ei tarvinnu mitään etusta väliin ainakaan mun kontra+mikki systeemille.Aksulla myös hiton hieno soundi ja lisäkaapilla(EBS 4X10 NEO)potki tosi julmasti.MB nuppi ja EBS kaappi toimii hyvin yhdessä.

Kontralle vois tollasen combon hoitaa ja toimii tietty sähvöbasson kanssa myös.Kielten vaihto kontraan huomenna ja pientä huoltoo ja menoks.

Nuo pikkucombot ilmeisesti on se käytetyin vaihtoehto kontralle? Minulla on ollut Ashdown magmon 10 ja soundien puolesta ei muuta kuin hyvää sanottavaa. Ikävä kyllä kestävyyspuolella on sitten sitä sanottavaa sitäkin enemmän, ja kai tuo pitäisi raahata huoltoon nytkin. Paukkuu ja tuntuu että potku on poissa kun vertaa entiseen. Kun ei vaan ole varaa, elikkäs rahat loppuu jossain vaiheessa kesken.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
JukkaPena
27.01.2007 21:38:13 (muokattu 27.01.2007 21:40:18)
Mun paras kokemus on ollu kontrabasson kans jälleen kerran Hartke Kickback 12. Viikon harjoitusperiodi ja pari keikkaa big bandilla tuli tolla vahvistimella tehtyä. Soittimina sähköbasso ja vanerikontra, jossa Fishman BP-100 piezomikit. Huolimatta vanerikontrasta ja Hartken alumiinielementistä kontrasoundia kehuttiin lämpimäks. Samanlaista kickbackkia näkyy käyttävän UMO Jazz Orchestran keikoilla Ville Huolman. Huolman ainakin Hesarin NYT-liitteen mukaan arvostaa pitkälle sormien omaa soundia, ois kiva tietää miten toi Kickback vastaa miehen periaatteita.

Maksoin noista mun Fishmanin BP-100 piezomikeistä joskus 180 (muistaakseni toimituskuluineen) siitä tosi hyvät, että ne saa nopeesti irti ja takasin. Toi on hyvä, koska etenkin klasaria soitettaessa on tärkeetä karsii noi demppaavat tekijät pois. Soundihan noissa on vähä kuivakka, mä luulisin et mahd. lyhkänen kaapeli ja ehkä joku esivahvistin vois auttaa asiaa? Mitään paristoahan noissa mikeissä ei siis ole. Noita BP-100 mikkejä voin kyllä suositella. Soundi on luonnostaan aika treblevoittonen eli EQ:ta joutuu punoo ja yksin se kuulostaa aika hirveeltä, mutta kun bändi tulee mukaan niin ihan jees.

Kontrassa mulla on tällä hetkellä D'Addarion hybridikielet malli tais olla Helicore Hybrid medium. Ihan ok ratkaisu, mutta ehkä pikkusen raskas soittaa. Odotan parempaa, kun pääsen laittamaan tuohon bassoon Pirastron Oblicato-kielet, joista on kuulunu aika paljo hyvää "hybridibasisteilta".

Klasaria soitettaessa saan mielestäni paremman tuen ku soitan istualtaan ja oikeestaan noi about 2 tunnin treenit pakottaa hommaamaan tuolin. Ostin, joitakin vuosia sitten sillo ~130 euroo maksavan K-M:n Stehhilfe-tuolin. http://www.thomann.de/fi/km_stehhilfe_14053.htm
Toi on äärimmäisen tukeva ja mukava istua. Menee semmoseen urheilukassiin, jota ite kuljettelen aina mukana. Mahtuu nuotit, toi tuoli, nuottiteline ja jousen putki osittain. Tohon sais lisättyä myös erikseen hankittavan jalka- ja selkätuen, mutta mulle toi riittää semmosenaan.

Oma combo mulla on lähinnä kotona harjoitteluun tarkotettu Ashdown Perfect 10, jonka 10" elementti puskee 30 wattia. Yllättävän kovaa toi soi, ehkä johtuu ton isosta koosta, joka on noin kickbackin kokoluokkaa. Mitä tota mun vanerikontraa noiden Fishmanin mikkien kanssa ehdin ton läpi testata kerran niin ihan asialliselta kuulostaa. Mä luulen et kontraa ja sähköbassoo vaativille pikkusille jazzkeikoille aivan asiallinen peli.
Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti.
Teijo K.
28.01.2007 16:56:04

Tuli tuossa mieleen, että etkös sinä juuri taannoin vaihtanut ne kielet? Vai muistanko väärin? Kuinka usein noita yleensä vaihdellaan? Nehän maksaa mansikoita.

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Teijo K.
28.01.2007 20:09:00

Ei en kerenny vaihtaa viellä.Hyvinhän noi pelittää mitkä nyt on mutta ostin halvalla Niskikseltä jotku light kielet ja ajattelin kokeilla niitä kevyemmälle tatsille kun kädet on vähän rikki viellä.Voi olla että jousella ei ole niin hyvät mutta testaan nyt kuiteskin.

Maksaa juu mansikoita mutta noin 5 vuoden välein jos vaihtas niin ois hyvä.Noi mitkä nyt on kiinni saattaa olla noin 20 vuotta vanhat.Tietty jos 5 v välein vaihtaa niin saa kyllä soitella aika paljon eli jos soittaa vähän niin sitte ei ole niin tarkkaa.Lähinnä se on tärkee että pitää vireen.

Comboista viellä sen verran että tietty kun vertailin Mark bass,GK 150 MB ja EBS välillä niin kaikki oli omalla tavallaan hyviä mutta mun korvaan toi Mark bass soundas nytten ja tehot riitti mainiosti.Jokaisella on tietty se oma mielikuva soundista ja varmaan löytää sen noista monista mitä on liikenteessä.Jousi testi jäi kyllä tekemättä...unohtu.

Istualtaan on mustakin helpompi soittaa ja kaikilla kaikoilla ollu jakkara mukana oli tyyli sitten mikä hyvänsä.

Noi hybridikielt pitäis muuten testaa myös et kuinka toimii.

Jakkaraa olen kanssa usein harkinnut ja testaillutkin, mutta tarpeeksi korkea jakkara maksaa tällä hetkellä liikaa, joten on jäänyt sitten. Kyllähän jalat vähän väsyneet on yli kolmen tunnin treeneissä, lyhyemmät ajat ei tunnu silleen.

Jos olisi enemmän rahaa, niin veisin korjaamolle tuon Ashdownin, se on nyt vähän hankala kun siitä ei voi millään etukäteen tietää mitä siihen menee. Vielä enemmän jos olisi, niin testaisin kyllä tuon MarkBassin. Nyt testailin tuota päätettä ja 12" laulukaappia ja totesin että hätätilassa näilläkin vetää. Hankala vain roudata. Niin se Behringerin ADI-21 etusena. Vaikka mun vakiovitsi on heittää läppää noista Behringereistä, niin tämä laatikko vaikutta ihan oikeasti hyvältä tähän tarkoitukseen.

Keny
28.01.2007 20:40:36
Jakkaraa olen kanssa usein harkinnut ja testaillutkin, mutta tarpeeksi korkea jakkara maksaa tällä hetkellä liikaa, joten on jäänyt sitten. Kyllähän jalat vähän väsyneet on yli kolmen tunnin treeneissä, lyhyemmät ajat ei tunnu silleen.

Jos olisi enemmän rahaa, niin veisin korjaamolle tuon Ashdownin, se on nyt vähän hankala kun siitä ei voi millään etukäteen tietää mitä siihen menee. Vielä enemmän jos olisi, niin testaisin kyllä tuon MarkBassin. Nyt testailin tuota päätettä ja 12" laulukaappia ja totesin että hätätilassa näilläkin vetää. Hankala vain roudata. Niin se Behringerin ADI-21 etusena. Vaikka mun vakiovitsi on heittää läppää noista Behringereistä, niin tämä laatikko vaikutta ihan oikeasti hyvältä tähän tarkoitukseen.

Mulla on itetehty jakkara(en minä) mikä on ollu mulla vuodesta 80.Nyt pikkasen nitkuu lil pitäis avata ja liimaa jalat uusiks.Jotenki kun oppi ton aikoinaan niin saa soittoasennot mukaviks istualtaan ja jos on pitkiä vetoja niin ei tosiaan tarvii seistä.Jaloilla saa myös hyvin tuettua sen kondran niin että ei tarvii käsillä pidellä paikoillaan ja varsinkin jousisoitossa helpottaa kummasti.Varmaan tottumis kysynyksiä nää.Monethan soittaa seisaaltaan.

Behku varmaan toimii hyvin jos sitä etusta meinasit.Testamiseen mullakin toi MB combo jäi.Ei nyt ole varaa sellasta ostaa ellei vaihda EBS nuppia pois.Sillon vois hommaa sellasen ja testaa vuoden ja kattoo miten pelaa.Toimis mulla hyvin sekä kontralle että bassolle.Helppo roudaa:)
tammina
29.01.2007 16:20:25

Mun lankkukontrassa on ollu sama Barcus Berryn piezo
etusella jo 8 vuotta...se vaikutti parhaalta ratkaisulta
silloin kun mikkejä kokeilin. Mites on, onko tekniikka
kehittynyt -mitä suosittelisitte kun tarkoitus olisi hieman
kokeilla josko parempaa löytyisi..(?)

Mikä nyt sitten on parempi.. :)
Hughes
29.01.2007 16:36:38
Mun lankkukontrassa on ollu sama Barcus Berryn piezo
etusella jo 8 vuotta...se vaikutti parhaalta ratkaisulta
silloin kun mikkejä kokeilin. Mites on, onko tekniikka
kehittynyt -mitä suosittelisitte kun tarkoitus olisi hieman
kokeilla josko parempaa löytyisi..(?)

Mikä nyt sitten on parempi.. :)

Itse ostin vuosi takaperin Shadown kontramikin ja siitä oon tykännyt.

http://www.shadow-electronics.com/viewpro.html?id=194

Soundinäytteen voi kuunnella www.mikseri.net/petersadul ja sieltä kun selaa alaspäin reilusti niin löytyy live-ottoja Korjaamo baarista. Ja vedin Shadowsta suoraan linjaan eli ei ollut ämyreitä välissä..
http://www.kolumbus.fi/optic/elbo/
Jorbagha
30.01.2007 11:09:20
http://www.b-band.com/stringed-instrument-systems/statement.php

Toi on musta paras. Tosin kallis, mutta kotimaista laatutyötä kannattaa suosia. Antaa todella totuudenmukaisen kuvan basson soundista (hyvässä ja pahassa), eikä kuulosta lainkaan piezomaisen epäluonnolliselta. Ruuvamaalla tosta saa kyllä kaikki haluamansa sondit ulos, mutta jos basso on paska tai sen takana paska vahvistin, ei tästäkään huippumikistä juuri ole apua.
Oonpa aika körny.
rattledad
31.01.2007 00:45:00

The 3 H's from Hell, Part I: Heat and Humidity
http://www.davidgage.com/z_david_archive1.htm
Henko
17.02.2007 19:17:00 (muokattu 17.02.2007 19:19:00)

Kertokaa ihmeessä myös, mitä tyyliä soitatte. Ei välttämättä ihan samat säännöt päde rokapiliin ku jousella soittoon.
Mulla on vanerikontrassa K & K:n rockabilly + ja Rotosound 4000 hybridikielet. Siitä voinee päätellä musatyylin :)
Reenikselle ostin halvalla Behringer- stäkin, 1*15 ja 2*10. Nuppi tais olla 450w. Tähän mennessä ajaneet asiansa. Ja K & K:ssahan on erillinen otelautamikki, ja patterilla toimiva etuaste. Reeneissä on soitettu aika kovaakin ilman kierto-ongelmia, mutta tositarkoituksessa noi kamat ei oo vielä ollu.

E: Kököillä laitteilla nauhoittelinkin vähän: www.myspace.com/henkka1
ja
www.mikseri.net/commandos
Mikitin kaapit.
Varsinkin jälkimmäiseen kannattaa suhtautua varauksella.
Tie miehen sydämeen käy rintalastan läpi.
Teijo K.
20.02.2007 22:14:41 (muokattu 20.02.2007 23:17:28)

Noniin, sarjassamme amatööri testailee ja riehuu. Lauantain keikalla testasin baarijakkaraa, ja 3 kertaa 45 min meni oikein sujuvasti. Soitto oli helpompaa ja aion kyllä jatkaa kokeiluja. Tarvitsen vain tarpeeksi korkean kokoontaittuvan jakkaran.

Tänään sain sitten kontran takaisin tallansäädöistä, ja sehän on kuin uudestisyntynyt. Sustain, soundit ja kaikki paranivat. Tatsi on ihan toinen, nyt peukkuasemiakin voi käyttää. Olen erittäin tyytyväinen. Päivän kuorosäestyskeikkakin oli yhtä juhlaa.

Musatyylit on tuossa kuvauksessa, mutta laitetaan nyt tähänkin.

Eli kevyttä jatsahtavaa loungea ja pop/etno/jotain, sekä nyt olen kokeillut vähän bluegrassia. Enimmäkseen näppäillen menen siis, mutta ajoittain äidyn jousellakin sahaamaan.

Keny
21.02.2007 08:08:26
Hienoa että vanhat kontrat pidetään kunnossa ja trimmissä ja onne Arvalle säätöjen johdosta:)
Teijo K.
21.02.2007 10:54:02

Hienoa että vanhat kontrat pidetään kunnossa ja trimmissä ja onne Arvalle säätöjen johdosta:)

Kiitosta. Tuli tosiaan vähän isompi remppa kuin alunperin oli suunnitelmissa, mutta ei kaduta silti.

Sielu, eli pinna oli toisesta päästä alkanut kuivalahoamaan. Se mureni pikkuhiljaa siellä itsekseen. Lisäksi se sielu oli tallaan nähden ihan väärässä paikassa ja liian pitkä, mutta siihen syynä oli osittain kai väärin muotoiltu talla ei pelkästään se itse pinna. Talla tulee todennäköisesti uusittavaksi kokonaan tuossa kunhan kontra ehtii vähän rauhoittumaan.

Säädöt oli siis niin pielessä, että ne kannattaa kuulemma tehdä kahdessa erässä. Pikkuhiljaa alkaa pitämään virettäkin jo. Tuo sustainin lisääntyminen ja herkkyyden kanssa oli suurimmat yllätykset. Huhtala sanoi, että basso "huokaisi" kun pinna saatiin oikealle paikalle ja oikean mittaiseksi.

Mutta nyt jo on niin hyvin, että Isoldelle olisi kuulemma kysyntää kun Ameriikan ihmeet tulevat jatsia soittamaan Suomeen. Tarinan opetus jos sellaista on, olisi "huoltakaa bassojanne". Isoldessa oli se soundi niin hyvä jo ennen huoltoa, että en oikein radikaaleihin muutoksiin uskonut. Toisin kävi. :)

Keny
21.02.2007 11:35:46 (muokattu 21.02.2007 11:37:46)
Juu noin noi käy.Huollettuhan se Isolde kyllä on mutta seppäiä on niin monta kun tyylejäkin ja säätäjiä.

Ei ollu sentää niin palasina kun mun nykynen mihin uppos se 1400 egee.Kyllä nyppi hieman mut hyvähän se kai on nytten.

Jos se sielu on ollu liian pitkä niin veikkaan et on tehtaalat lähtösin ellei uuden tallan yhteydessä(noin 95 vuonna)sitte sitä sieluakin vaihdettu.

...niin mä sentään veivasin sillä monta vuotta konsalla ja snif.bändeissä.Kukaan ei vaan sillon tienny eikä neuvony ja hyvin se soi silti.Raskas kyllä verrattuna esim. Rubnereihin millä kans vedin.
persta
21.02.2007 21:34:41 (muokattu 21.02.2007 21:35:05)
Sanokaapas, millaiseen laskuun kannattaa varautua jos kontralle pitäis tehdä vähän mittavampi kaula + tallaoperaatio. Otelauta ainakin pitää uusia kokonaan, mutta todennäköisesti koko kaula pitäsi ottaa irti ja pistää paremmin kiinni. Kaula vetää vinoon bassopuolelle ja juuressa on vanhassa joskus kauan sitten korjatussa murtumassa havaittavissa uudelleen aukeamisen merkkejä. Samaan konkurssiin pitäisi varmaan laittaa myös säätötalla ja perus setup yleensäkin.

Pitäisi varmaan vihdoinkin pistää tuo soitin kuntoon laitettavaksi. Liian kauan sitä on tullut siirrettyä hintalapun kokoa pelätessä. Vinkkejä osaavista korjaajista otetaan vastaan.
Possuhissi!!!
root daddy
10.03.2007 21:01:17 (muokattu 11.03.2007 16:01:20)
Helsinki cityssa on ainakin Ahlgren Mark niminen soitinkorjaaja joka myös kunnostaa kontria..hänellä om myös web-sivut ja puh 044 0493103 hän korjannut oman kontrani, on varmaan muitakin korjaajia..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)